Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#46 Bericht door PA3DAT »

Geweldig, een échte trol, meteen je lijfspreuk "À bois noueux, hache affilée" in praktijk brengen! Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#47 Bericht door johnp »

F0NVA schreef:
PA3DAT schreef: Hij brengt ons wel van het topic af, zullen we maar weer on-topic?
Is dit off topic meester?
De REF weert zich ook tegen dit voorstel. En in de REF zijn heel wat ENA alumni (énarques) actief die perfect de weg weten om dit voorstel te counteren.
Ben jij de hulp-sheriff die op dit forum bepaalt wat on topic is en wie een troll is? Een heel klein beetje bescheidenheid zou jou écht niet misstaan. Je staat hier niet voor jouw klasje (en ik ben niet de enige die dat zegt)!
Op zich heb ik er niets tegen dat je met een niet bestaande call hier zit. Punt 1 zit je niet in de ether, en punt 2 ga ik daar in dat geval niet over.

Wat me wel opvalt is dat je voor iemand die hier nieuw is een nogal grote broek aantrekt. Dat wil zeggen je hebt op het forum 6 posts gedaan, en dat heeft één klacht opgeleverd en twee mensen die mij mailden dat ik misschien beter hier even kan meelezen vanwege een mogelijke trol.

Waar ik me met name aan stoor zijn opmerkingen als hulp-sherriff, en denigrerende opmerkingen als over 'meester' en 'klasje'. Als een door de wol geverfd forumlid hier zoiets schrijft dan kijken we dat als team misschien nog eens een keer door de vingers, maar iemand die hier nieuw is moet beseffen dat we dat op het forum normaal gesproken niet accepteren.

Voor nu krijg je van mij nog het voordeel van de twijfel, maar ik constateer wel dat je voor de nodige onrust op het forum zorgt. Je bent dus wat mij betreft vooralsnog welkom op het forum. Maar ik wil je wel vragen om een beetje gas terug te nemen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#48 Bericht door johnp »

pa1bvm schreef:over 15 of 30 jaar is er zoveel qrm dat het onmogelijk is om op een normale manier een verbinding met een vliegtuig maken. Tot ver in het uhf spectrum zal het plat liggen van de digitale herrie ..
Qua veiligheid is dus vhf en uhf absoluut geen oplossing .. zeer risico vol .. maar goed het zijn Fransen .. zal wel even duren voordat een en ander tot onder de alpinopet gaat doordringen ..
Als ik wat van F0NVA zeg, dan moet ik van de bovenstaande post ook wel wat zeggen. Ik kan je zeker een stamgast noemen met het aantal posts de je gedaan hebt, dus misschien moet ik het ook wel door de vingers kijken, maar de (vermeend!) trage Fransen met hun alpinopet helpen bij dit alles natuurlijk niet echt mee :D

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#49 Bericht door nanko »

Als cynisme en sarcasme niet meer mogen ben ik snel weg bij dit forum.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#50 Bericht door on4avt »

Ik ben nog F0HOM geweest ,in de tijd dat men nog geen cept had. ik vroeg die aan in cedex PARIS ETC;
Allee, Roubaix dejue; niet verre van hier. ik vind het altijd leuk als je een cal kan natrekken vb op qrz.com. dat geeft altijd vertrouwen .

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#51 Bericht door PE9PE »

Omroep Flevoland een uur lang programma over VERON experiment.

http://www.southgatearc.org/news/2019/j ... io+News%29
Life is too short for QRP.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#52 Bericht door on4avt »

Een uittreksel van de UBA site

Zijn er op de WRC-19 nog andere voorstellen die ons aanbelangen?
Zeker en vast:
Eerst en vooral het voorstel om de 6m-band (50 MHz) uit te breiden in Region 1, met name van 50.0 - 54.0 MHz met een primair gedeelte. Nadat televisie-uitzendingen in "band I" werden stopgezet wordt deze band alleen nog gebruikt door de militairen. Sommige landen verzetten zich tegen een mogelijke uitbreiding. De onderhandelingen om op zijn minst een primaire status te bekomen tussen 50.0 - 50.5 MHz zijn nog steeds aan de gang.
Verder zullen er discussies zijn omtrent de uitbreiding van de "WiFi"-band op 5GHz en de toewijzing van het frequentiesegment 26 - 81 GHz voor IMT (International Mobile Telecommunication). Sommige van onze banden lopen het risico om ingenomen te worden. Ook op dit vlak hebben we ons standpunt medegedeeld aan het BIPT.
Een ander punt dat ons aanbelangt is de introductie van de WPT-EV (Wireless Power Transfer (WPT) for Electric Vehicles (EVs)). Deze systemen zijn bedoeld om elektrische voertuigen op te laden zonder verbonden te zijn met een stopcontact (dmv inductie). Dit brengt het risico met zich mee dat heel wat hoogvermogen zenders zullen geplaatst worden op een uitgebreid gebied: het gevolg is dat het ruisniveau zeer sterk zal toenemen! Bij gebrek aan studies zullen commerciële belangen wellicht veel schade toebrengen.
Tot slot is er nog een voorstel ter discussie op CEPT-niveau. Dit voorstel wordt voorgedragen op WRC-19 en zal worden besproken tijdens WRC-23: het betreft de 23cm-band (1240 - 1300 MHz). Momenteel zijn we secundaire gebruikers tov van de radionavigatie systemen via satelliet (GALILEO, GLONASS, ...). Tot op heden werden een aantal lokale storingen gemeld, vooral met "breedbandige" signalen (ATV,DATV). Door het CEPT-voorstel lopen we het risico om deze band te verliezen of om op zijn minst de toegang tot deze band sterk beperkt te zien. Het is dus van belang om de administraties ervan te overtuigen om de problemen individueel en lokaal op te lossen, zonder beroep te doen op de ITU.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#53 Bericht door PE9PE »

AT heeft zijn mening gegeven over dit voorstel.

http://www.southgatearc.org/news/2019/j ... io+News%29
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#54 Bericht door PA0ETE »

Ik zou het eigenlijk wel een goed idee vinden om N-amateurs en repeaters naar 50 MHz te verhuizen als de plannen van de Fransen doorgaan. Ik bedoel als 2m toch een gedeelde band wordt. En als het lukt op de WRC2019 krijgen we er op 50 MHz 2 MHz bij. Die band is dan 2x zo groot als de huidige 2m-band... Voor mobiel gebruik is het een veel betere band dan 2m en 70 cm.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#55 Bericht door PA2RU »

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de 2m band een gedeelde band word met de luchtvaart : dat kan levensgevaarlijke situatie's opleveren
De FM omroepband komt op termijn te vervallen door de opmars van DAB , lijkt me dan de kans om dat aan de airband toe te voegen : is daar al eens naar gekeken?
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#56 Bericht door PA0ETE »

PA2RU schreef:Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de 2m band een gedeelde band word met de luchtvaart : dat kan levensgevaarlijke situatie's opleveren
De FM omroepband komt op termijn te vervallen door de opmars van DAB , lijkt me dan de kans om dat aan de airband toe te voegen : is daar al eens naar gekeken?
De amateurs konden zich in 1958 ook niet voorstellen dat er een MHz van de toen 3 MHz grote 10m-band af ging, om vervolgens een stuk daarvan in 23 kanalen in te delen voor CB-gebruik, en toch gebeurde dat in de VS, waarna er wereldwijd een MHz van de 10m-band af ging die we al sinds 1928 hadden.

Ik weet niet of het zo is, maar ik heb een beetje de indruk.dat dit een voorzetje is. Laten we eens kijken wat de weerstand is als we de hoofdprijs van ze af proberen te pakken. Als we dat eenmaal hebben is de rest vast gemakkelijker. Waarom zouden ze anders zoiets doen? Het is wereldwijd de meest gebruikte amateurband. Het is één van de weinige exclusieve amateurbanden die we hebben. De meeste repeaters zitten wereldwijd in deze band. Het is de band waar de meeste apparatuur voor gemaakt is. En het is onze primaire band voor satellietverkeer.

Waar ik ook een beetje voor bevreesd ben is dat, ofwel al bij de onderhandelingen of later geconstateerd wordt dat luchtvaarttoepassingen en hobbyisten in de band alsnog niet met elkaar verenigbaar zijn en dan zijn er twee opties...

Er zit maar één ding op: een proef op een zaterdagmiddag van 2 uur is niet genoeg om de band te behouden. We moeten allemaal en masse weer Tonna-antennes (want uit Frankrijk) op het dak gaan zetten, en de 2m-band massaal nieuw leven in blazen. Anders zijn we die band misschien wel defintief kwijt, en wie weet wat er nog achteraan komt.

Want de enige twee redenen men op zo'n idee komt is 1. het spectrum is veel geld waard, en 2. het wordt bij lange na niet genoeg gebruikt. Als de 2m-band zo vol zou zitten als in de jaren 80 zouden ze het wel uit hun hoofd laten om een luchtvaartsysteem in die band te zetten. Veel teveel kans dat het niet werkt.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#57 Bericht door Toon pd0dfm »

Tja, het is een voorstel van de Fransen, dat wil niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, maar ik vraag me af,,...
Er is zoveel aan apparatuur op 2 meter in omloop en voorhanden, ik voorzie dan grote problemen, zoniet ernstige ongelukken.
Ik maak me dus zorgen, we raken de 2 meterband kwijt, en,.. een hele grote kans op verstoring van het luchtvaart verkeer.
Laat Frankrijk het stuk gebruiken van 146 tot 148 mhz., dan is er ook wel een hoop te regelen, maar een stuk minder, de 2 meter-amateurfrequenties zijn wereldwijd, dus zaak om dat zo te houden.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#58 Bericht door on4avt »

Die ft 8 heeft ook niet veel goeds meegebracht. Ze zien dat we met enkele khz genoeg hebben.De rest gebruiken we niet volgens hun.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#59 Bericht door PA0ETE »

Toon pd0dfm schreef:Tja, het is een voorstel van de Fransen, dat wil niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, maar ik vraag me af,,...
Er is zoveel aan apparatuur op 2 meter in omloop en voorhanden, ik voorzie dan grote problemen, zoniet ernstige ongelukken.
Ik maak me dus zorgen, we raken de 2 meterband kwijt, en,.. een hele grote kans op verstoring van het luchtvaart verkeer.
Laat Frankrijk het stuk gebruiken van 146 tot 148 mhz., dan is er ook wel een hoop te regelen, maar een stuk minder, de 2 meter-amateurfrequenties zijn wereldwijd, dus zaak om dat zo te houden.
Ik hoop toch dat niet niet veronderstelt dat amateurs in dat geval in de luchtvaartband gaan storen. Als je snel van de volgende band(en) af wilt is dat waarschijnlijk inderdaad de snelste manier.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#60 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:Die ft 8 heeft ook niet veel goeds meegebracht. Ze zien dat we met enkele khz genoeg hebben.De rest gebruiken we niet volgens hun.
FT8 is juist heel gunstig. Daarmee laten we zien dat we als amateurs, ook al is een flink deel inmiddels heel behoudend, toch nog steeds aan onderzoek en vernieuwing doen. Als dat een efficiënter frequentiegebruik oplevert kunnen de professionals daar nog wat van leren. De volgende keer is het weer een breedbandmodus die erbij komt. (En ik ben geen FT8-fan, het is niets voor mij eerlijk gezegd...)

Plaats reactie