Nieuw besluit

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Nieuw besluit

#31 Bericht door on4avt »

En wat dan met de qrp fanaten? voor wie 5 wat is als 5 kw voor een ander, Die geraken ook overal.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Nieuw besluit

#32 Bericht door pd1ahm »

Hoe zit het met de amateurs die tevreden zijn met wat ze hebben?

In mijn geval zou ik de F kunnen gaan halen. Echter hebben de buren hier echt slechte elektronica in huis en stoor ik nu al op hun speakers. Nu houd ik er rekening mee en probeer op 144 MHz de antenne niet hun kant op te laten staan. De setup is een FT736 (25 W pep) en een 10 ele. richtantenne. Ik zit er gewoon te dicht op en dat geeft problemen. Ik bij de buren de spulletjes netjes ontstoord maar het blijven zwak afgeschermde (in dit geval uit China) actieve speakers. Maar als ik nu F ben zou ik meer vermogen kunnen maken maar dan zijn de problemen bij de buren nog groter. Ik heb nu geen problemen met ze en dat wil ik ook zo houden. De korte golf banden interesseren mij niet zo dus daar zie ik voor mij persoonlijk ook geen meerwaarde aan. Meer vermogen in mijn geval dus ook niet. De mooiste oplossing voor mij was om een flinke mast te plaatsen en dan sla ik twee vliegen in 1 klap, minder kans op RF en minder storing met rx (ja de zonnepanelen of wat er ook hier in de buurt staat kan volgens de wet wel stralen...). Maar een flinke mast is door de buurt ook niet welkom dus dan heb ik weinig meer te willen. Of moet ik dan ook nog gaan verhuizen en dan de F halen om mee te doen? Dat gaat mij dus te ver en leg me bij de situatie neer zoals hij nu is.

Dus de situatie aan mijn kant is niet meer de uitdaging om de oh zo geprezen F te halen. Mijn andere uitdaging is nu om CW te leren en dat gaat me best goed af. Ik denk trouwens dat ik daarmee meer dx kan maken dan in ssb met qro..

Dus mijn vraag is nu waarom er zo geduwd wordt om de F te halen?
Ik kan me het voorstellen dat men dit deed toen de D machtiging nog een beperkte houdbaarheidsdatum had, maar dat is nu niet meer. De Novice is nu een volwaardige licentie. Wel sluit ik me aan bij de opmerkingen dat als je meer wil je dan ook moet gaan leren. Kan dit om welke omstandigheid niet kan men met de N ook prima uit de voeten.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Nieuw besluit

#33 Bericht door DK1NL »

pd1ahm schreef:Hoe zit het met de amateurs die tevreden zijn met wat ze hebben?

Dus mijn vraag is nu waarom er zo geduwd wordt om de F te halen?
Ik kan me het voorstellen dat men dit deed toen de D machtiging nog een beperkte houdbaarheidsdatum had, maar dat is nu niet meer. De Novice is nu een volwaardige licentie. Wel sluit ik me aan bij de opmerkingen dat als je meer wil je dan ook moet gaan leren. Kan dit om welke omstandigheid niet kan men met de N ook prima uit de voeten.
Als je tevreden bent met datgene wat je hebt is dat prima!

De D-machtiging heeft nooit een echte houdbaarheidsdatum gehad, op papier misschien wel maar deze werd iedere keer stilzwijgend verlengd.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Nieuw besluit

#34 Bericht door on4avt »

Het is ook niet omdat je een A classe vergunning hebt dat je verplicht er alles moet uithalen. Ik heb een machtiging voor 1500 watt, ooit eens aangevraagd toen ik een linear had. Ik heb hoogstens 500 wat gebruikt. na een tijd zag ik daar het nut niet meer van in. nu werk ik digi mode en cw,zelden boven de 50 wat. ik kan me voorstellen als je een verwoed dx 'r bent ,dat je dan er alles wil uithalen en er boven kraaien.Voor mij is dit niet het geval.
Ik wil ook geen trubbels met de buren.

Plaats reactie