De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#16 Bericht door pe5t »

Vliegtuigontvangers waren in het verleden helemaal niet zo goed. En bovendien zaten ze soms heel lang in een vliegtuig. Daardoor weinig innovatie (AM, grote kanaalafstand ) Die coördinatie was echt nodig en internationaal goed georganiseerd. Onderdeel van de frequentieplanning was ook het niet toestaan van sterke omroepzenders tussen 104 en 108 MHz. Kennelijk niet meer nodig dus.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#17 Bericht door sottezero »

PA3DJS schreef:Als er echt storing in de VHF air band opgetreden is, ben ik vanuit technische interesse wel zeer benieuwd naar het ontstaan van die storing.
#ikook

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#18 Bericht door PA3DJS »

pe5t schreef:Vliegtuigontvangers waren in het verleden helemaal niet zo goed. En bovendien zaten ze soms heel lang in een vliegtuig. Daardoor weinig innovatie (AM, grote kanaalafstand ) Die coördinatie was echt nodig en internationaal goed georganiseerd. Onderdeel van de frequentieplanning was ook het niet toestaan van sterke omroepzenders tussen 104 en 108 MHz. Kennelijk niet meer nodig dus.
Helder voor wat betreft "niet zo goed". Het is, in ieder geval in NL, nog steeds zo dat hoog in de FM band alleen laag vermogenzenders zitten (lokale omroep), en vanuit coordinatie zal daar wel een reden voor (geweest) zijn. Ik ben best benieuwd naar hoe er gecoordineerd werd (welke technische grond).

V.w.b. oude apparatuur in EU luchtruim
Alles wat hoog boven EU grondgebied vliegt heeft radio's nodig met 8.33 kHz raster. Volgens mij is dat nu ook verplicht beneden FL195, zie bijv
https://www.eurocontrol.int/833
Echt oude zooi zul je niet veel meer tegenkomen, maar wellicht zullen er hier en daar wat uitzonderingen zijn vanswege de situatie in de US.

https://ext.eurocontrol.int/833/Airspac ... Radio.html
maakt het mogelijk om het flight level in te stellen...

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#19 Bericht door PD4M »

sottezero schreef:Hoe kan je op 104.2 in Sittard storing veroorzaken op 129MHz in Amsterdam :shock: ?
Eurocontrol (Europees luchtruim) zit in Maastricht. Misschien heeft het hier mee te maken?
Maarten
PD4M

Plaats reactie