De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#1 Bericht door PA1WBU »

https://www.bundesnetzagentur.de/Shared ... ender.html

Radio IJsbeer doet een NL piraat vermoeden. Ik hoop dat ze wat geld ik kas hebben voor de boete. Max € 500000..

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#2 Bericht door PA8MC »

Dat is dus "Ordung muß sein" vs. "alles mot kenne". ;-) Ik hoop dat die randdebielen een hele dikke vette boete krijgen.

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#3 Bericht door PA3ECZ »

PA1WBU schreef:https://www.bundesnetzagentur.de/Shared ... ender.html

Radio IJsbeer doet een NL piraat vermoeden. Ik hoop dat ze wat geld ik kas hebben voor de boete. Max € 500000..
Hoogstwaarschijnlijk moet nu de "SPAARPOT" leeg gemaakt worden. :oops:

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#4 Bericht door jan58 »

PA1WBU schreef:https://www.bundesnetzagentur.de/Shared ... ender.html

Radio IJsbeer doet een NL piraat vermoeden. Ik hoop dat ze wat geld ik kas hebben voor de boete. Max € 500000..
Ach dat is max 500.000 euro.
Is dat in Nederland ook niet iets van max 50.000 euro.
Heb nog nooit gehoord dat piraat dat heeft betaald,en woon in het gebied waar de piraten hier erg actief zijn.


Gr Jan

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#5 Bericht door PA1WBU »

jan58 schreef:
PA1WBU schreef:https://www.bundesnetzagentur.de/Shared ... ender.html

Radio IJsbeer doet een NL piraat vermoeden. Ik hoop dat ze wat geld ik kas hebben voor de boete. Max € 500000..
Ach dat is max 500.000 euro.
Is dat in Nederland ook niet iets van max 50.000 euro.
Heb nog nooit gehoord dat piraat dat heeft betaald,en woon in het gebied waar de piraten hier erg actief zijn.


Gr Jan
Wordt het hoog tijd dat Justitie eens een voorbeeld stelt.

Ik vermoed dat de Duitse justitie het in gevaar brengen van de luchtvaart
niet licht gaat opnemen.

Wilko

sottezero
Berichten: 815
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#6 Bericht door sottezero »

Hoe kan je op 104.2 in Sittard storing veroorzaken op 129MHz in Amsterdam :shock: ?
Is dat gewoon een excuus om te pakken, net zoals dat ze in de VS roepen dat je 100 PC's gehacked hebt, terwijl der niet eens een wachtwoord op zat en dan zeggen 100 * 15 jaar cel = levenslang?

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#7 Bericht door PA8MC »

sottezero schreef: Is dat gewoon een excuus om te pakken...
Het is "gewoon" een complot van Agentschap Telecom en de Bundesnetzagentur om komaf te maken met de "Nederlandse Piraten Romantiek".

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#8 Bericht door PE9PE »

sottezero schreef:Hoe kan je op 104.2 in Sittard storing veroorzaken op 129MHz in Amsterdam :shock: ?
Is dat gewoon een excuus om te pakken, net zoals dat ze in de VS roepen dat je 100 PC's gehacked hebt, terwijl der niet eens een wachtwoord op zat en dan zeggen 100 * 15 jaar cel = levenslang?
Remote ontvangers van Schiphol bij Maastricht Airport.
Life is too short for QRP.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#9 Bericht door pe5t »

Sterke zenders op niet met de luchtvaart gecoördineerde frequenties boven in de FM band kunnen vliegtuigontvangers storen op de spiegelfrequentie. Op 10 km hoogte reikt de ontvangst nogal ver bovendien. Wees dus maar terughoudend met complottheorien en andere onzin.

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#10 Bericht door jan58 »

PA8MC schreef:
sottezero schreef: Is dat gewoon een excuus om te pakken...
Het is "gewoon" een complot van Agentschap Telecom en de Bundesnetzagentur om komaf te maken met de "Nederlandse Piraten Romantiek".

Dat zal moeilijk worden om er vanaf te komen.
Onkruid vergaat niet.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#11 Bericht door PA3DJS »

pe5t schreef:Sterke zenders op niet met de luchtvaart gecoördineerde frequenties boven in de FM band kunnen vliegtuigontvangers storen op de spiegelfrequentie. Op 10 km hoogte reikt de ontvangst nogal ver bovendien. Wees dus maar terughoudend met complottheorien en andere onzin.
Je hebt zoveel vliegtuigfrequenties in het VHF gebied, en zoveel FM stations wereldwijd, dat je dat niet gecoordineerd krijgt (lees rekening houden met spiegelontvangst). De spiegelonderdrukking van de de RX moet gewoon goed zijn. Het zal > 80 dB zijn vanwege dat een VHF ontvanger een ongewenst signaal van -22 dBm moet kunnen hebben (inclusief spiegelfrequenties).

Even voor de NL situatie tot zo'n 105 MHz tref je grote vermogens aan (in orde van 50 kWERP), daarboven zijn het vooral lokale stations met weinig vermogen. Ik kan mij dan moeilijk voorstellen dat een piraat met haar gewenste signaal op ongeveer 104 MHz vliegtuigcommunicatie hindert (dus ongewenste uitstraling even buiten beschouwing gelaten).

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#12 Bericht door PG0DX »

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/208032/D ... Oranjewijk

40000 euro ? In "PA" land... oef...dikke bedragen..
Had ik niet verwacht, wellicht dat er "meer" aan de hand was ?

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#13 Bericht door Goos »

pe5t schreef:
Sterke zenders op niet met de luchtvaart gecoördineerde frequenties boven in de FM band kunnen vliegtuigontvangers storen op de spiegelfrequentie. Op 10 km hoogte reikt de ontvangst nogal ver bovendien. Wees dus maar terughoudend met complottheorien en andere onzin.
Je hebt zoveel vliegtuigfrequenties in het VHF gebied, en zoveel FM stations wereldwijd, dat je dat niet gecoordineerd krijgt (lees rekening houden met spiegelontvangst). De spiegelonderdrukking van de de RX moet gewoon goed zijn. Het zal > 80 dB zijn vanwege dat een VHF ontvanger een ongewenst signaal van -22 dBm moet kunnen hebben (inclusief spiegelfrequenties).

Even voor de NL situatie tot zo'n 105 MHz tref je grote vermogens aan (in orde van 50 kWERP), daarboven zijn het vooral lokale stations met weinig vermogen. Ik kan mij dan moeilijk voorstellen dat een piraat met haar gewenste signaal op ongeveer 104 MHz vliegtuigcommunicatie hindert (dus ongewenste uitstraling even buiten beschouwing gelaten).
Luchtvaart ontvangers zijn van zeer goede kwaliteit. Volgens mij ligt het hier ook niet aan. Maar er was wel een klacht , dus ze hoorden iets wat er niet thuis hoorde.
Ook al is een zender schoon ( op de testbank ), kan er toch ongewenste uitstraling ontstaan.
Belangrijke aannemelijke oorzaken kunnen zijn:
1 Er is een naburige zender die opgevangen wordt via de antenne in de zendereindtrap en de mengproducten worden weer uitgestraald.
2 Rusty bolt effect. https://en.wikipedia.org/wiki/Rusty_bolt_effect

Storingen hierdoor komen vaker voor dan je denkt.
Het dit blijft gissen , omdat we de situatie niet kennen.

Goos.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#14 Bericht door PA3DJS »

@Goos:
Mengen in eindtrappen is mij bekend. Hoe hoger het rendement van de eindtrap, hoe beter de eigenschappen als mixer, dus een iets verzadigende klasse C, of erger een klasse E configuratie "mengt" zeer goed.

Ik ben kort betrokken geweest bij een eindtrap van enkele kW in het lage VHF. Harmonischen moesten naar -36 dBm uit mijn hoofd. Je hebt het dan over > 100 dB demping. Alleen de meetresultaten vielen wat tegen. We zijn er achter gekomen dat de dummyload de meeste harmonischen produceerde. Ik heb naderhand vernomen dat de veldmetingen ook problematisch waren vanwege een hekwerk dat harmonischen genereerde. Gelukkkig bij een ander project met veldmeting ging alles goed (ook daar stond een hek), maar daar was zo'n 90 dB demping genoeg.

In het TS voorbeeld zou mengen (IM) in de eindtrap mogelijk zijn t.g.v. een sterke zender in de buurt (je hoort dan de piraat en sterke legale zender door elkaar heen). "rusty-bolt" verwacht ik niet vanwege dat het een enkele smalle frequentieband betreft, dus ik zou dan alleen harmonischen verwachten. Theoretisch is wel IM mogelijk ten gevolge van een andere sterke zender, maar ik kan mij niet voorstellen dat zo'n IM component boven de ruisvloer uitkomt op, daar is het niet niet-lineair genoeg voor.

Als er echt storing in de VHF air band opgetreden is, ben ik vanuit technische interesse wel zeer benieuwd naar het ontstaan van die storing.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..

#15 Bericht door Goos »

@PA3DJS

Ja rusty bolt effect komt op VHF eigenlijk alleen maar voor in de buurt van de ontvanger.
Op HF sta je soms verstelt van de afstanden.

Destijds stonden bij ons in de kelder ontvangers vd KLM voor kg-verbindingen met vliegtuigen boven de grote plas.
Ze hadden last van kg-omroep storing en vroegen ons een kijkje te nemen.
Via een splitter hadden we toegang op hun antennes hier was het sterk aanwezig , op onze eigen antennes 500m verderop was het minder , maar toch nog aanzienlijk.
Dus gewapend met een transistor radio en een gieter het veld in getrokken. Eerst werd het prikkeldraad van de boer verdacht. Dit was het niet ( bv 2 roestige uiteinden in elkaar gedraaid ) . Het was een afspanner van de tuidraad.
Was tot op 2 km waarneembaar.
Uit voorzorg alle afspanners overbrugd met litze , nooit meer last gehad.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Plaats reactie