De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..
Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..
Vliegtuigontvangers waren in het verleden helemaal niet zo goed. En bovendien zaten ze soms heel lang in een vliegtuig. Daardoor weinig innovatie (AM, grote kanaalafstand ) Die coördinatie was echt nodig en internationaal goed georganiseerd. Onderdeel van de frequentieplanning was ook het niet toestaan van sterke omroepzenders tussen 104 en 108 MHz. Kennelijk niet meer nodig dus.
Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..
#ikookPA3DJS schreef:Als er echt storing in de VHF air band opgetreden is, ben ik vanuit technische interesse wel zeer benieuwd naar het ontstaan van die storing.
- PA3DJS
- Berichten: 2531
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..
Helder voor wat betreft "niet zo goed". Het is, in ieder geval in NL, nog steeds zo dat hoog in de FM band alleen laag vermogenzenders zitten (lokale omroep), en vanuit coordinatie zal daar wel een reden voor (geweest) zijn. Ik ben best benieuwd naar hoe er gecoordineerd werd (welke technische grond).pe5t schreef:Vliegtuigontvangers waren in het verleden helemaal niet zo goed. En bovendien zaten ze soms heel lang in een vliegtuig. Daardoor weinig innovatie (AM, grote kanaalafstand ) Die coördinatie was echt nodig en internationaal goed georganiseerd. Onderdeel van de frequentieplanning was ook het niet toestaan van sterke omroepzenders tussen 104 en 108 MHz. Kennelijk niet meer nodig dus.
V.w.b. oude apparatuur in EU luchtruim
Alles wat hoog boven EU grondgebied vliegt heeft radio's nodig met 8.33 kHz raster. Volgens mij is dat nu ook verplicht beneden FL195, zie bijv
https://www.eurocontrol.int/833
Echt oude zooi zul je niet veel meer tegenkomen, maar wellicht zullen er hier en daar wat uitzonderingen zijn vanswege de situatie in de US.
https://ext.eurocontrol.int/833/Airspac ... Radio.html
maakt het mogelijk om het flight level in te stellen...
Re: De Duitse AT cq wetgever weet er wel raad mee..
Eurocontrol (Europees luchtruim) zit in Maastricht. Misschien heeft het hier mee te maken?sottezero schreef:Hoe kan je op 104.2 in Sittard storing veroorzaken op 129MHz in Amsterdam ?
Maarten
PD4M
PD4M