Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verboden

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#91 Bericht door PE9DX »

Twee dagen terug, de 31ste mei dus, kwam er een tweet voorbij van Politie Groningen en Drenthe dat er geen bekeuringen worden uitgeschreven aan mensen met een microfoon in de handen die wordt bediend tijdens het rijden op of in wat voor voertuig ook. Hun handhaving is gericht op de telefoon.

Groet.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#92 Bericht door Rene - pg3r »

Dan is het handig om de tweet even te vermelden. https://twitter.com/POL_flexteamGRN/sta ... 1890065408

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#93 Bericht door PE2AAB »

PE9DX schreef:Twee dagen terug, de 31ste mei dus, kwam er een tweet voorbij van Politie Groningen en Drenthe dat er geen bekeuringen worden uitgeschreven aan mensen met een microfoon in de handen die wordt bediend tijdens het rijden op of in wat voor voertuig ook. Hun handhaving is gericht op de telefoon.

Groet.
https://mobile.twitter.com/POL_flexteam ... 1890065408

Inderdaad. Dat ziet er hoopvol uit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#94 Bericht door PD7HB »

Ik ben het er zonder meer mee eens dat een microfoon geen 'Mobiel Elektronisch Apparaat' is maar om niet het nodige 'gevecht' aan te gaan met oom agent toch deze maar besteld. Je kan het er zelf bijna niet meer voor maken.

https://www.ebay.com/itm/8-pin-Hands-fr ... Swv0tVPfI6
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#95 Bericht door PA2EFR »

Dus.

dit mag niet meer? :roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#96 Bericht door PA2EFR »

Een vaste microfoon zit al 16 jaar in mijn ouwe Volvo, in de carkit van mijn Nokia 3310. Is eenvoudig op iets anders aan te sluiten.

Overigens hebben veel microfoons wel degelijk veel elektronica ingebouwd, met updown toetsen en displays.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#97 Bericht door PE2AAB »

Ik heb een officieel antwoord van HBJZ Burgerbrieven, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat!

Onderstaand antwoord impliceert dat artikel 61a weliswaar wordt herzien maar dat de toelichting hierop onverminderd van kracht blijft.
Met andere woorden; los gezien van een artikel 5/6, gevaarzetting, mag de microfoon nog altijd gebruikt worden in het verkeer.

Of het verstandig is, blijft een tweede. Ik wil hiermee ook niet ontraden, daar waar mogelijk, een handsfree setje te gebruiken, maar het is dus geen verplichting. Dat was waar het mij om ging.

Uiteraard is het gebruik van een portofoon zonder remote microfoon of headset in het verkeer wél verboden vanaf 1 juli en mag deze niet meer als porto worden vastgehouden. Hoe je dat moet doen weet ik niet want als je het apparaat op de borst draagt zal dat de RTX performance niet ten goede komen.
Geachte heer,

In uw reactie op ons antwoord van 5 april heeft u een vraag gesteld over de situatie dat een mobilofoon, geplaatst op het dashboard, wordt gebruikt in combinatie met een microfoon in de hand.

Het verbod op het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden wordt per 1 juli 2019 opgenomen in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

In de toelichting op deze wijziging van artikel 61a RVV 1990, wordt duidelijkheid verschaft over uw vraag. De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.

Er zijn nog twee aspecten van belang. Uiteraard moet iemand die zo’n spreeksleutel gebruikt op het verkeer blijven letten. Er mogen geen gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers ontstaan. Iemand die gevaar of hinder voor anderen veroorzaakt, is strafbaar op grond van de artikelen 5 en/of 6 van de Wegenverkeerswet 1994.

En verder wordt het gewijzigde artikel 61a RVV 1990 over twee jaar geëvalueerd. Daarbij zal ook specifiek gekeken worden naar het gebruik van een spreeksleutel.

Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u dit mailen.

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#98 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Dank voor dit bericht Rick
Duidelijk.

73

pd0hdf

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#99 Bericht door PA3JMS »

Een aantal post terug staat er ook en antwoord waarin het continue vasthouden van de microfoon als wel strafbaar wordt gezien. Daarnaast elkaar tegensprekende tweets. Ik weet niet meer wat ik moet geloven. :roll:

Ik wacht de eerste rechtzaak maar af dan zien we wel. Ondertussen nog steed een beetje zoekende naar een leuke handsfree oplossing.
73 Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#100 Bericht door PE2AAB »

PA3JMS schreef:Een aantal post terug staat er ook en antwoord waarin het continue vasthouden van de microfoon als wel strafbaar wordt gezien. Daarnaast elkaar tegensprekende tweets. Ik weet niet meer wat ik moet geloven. :roll:

Ik wacht de eerste rechtzaak maar af dan zien we wel. Ondertussen nog steed een beetje zoekende naar een leuke handsfree oplossing.
Mijn post is van de overheid. Dit zal straks in de staatscourant staan incl. paragraaf 2 als aanvulling op Artikel 61a. Dat is waarheid en dat betekent de uitzondering zoals de post hierboven benoemd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#101 Bericht door pa3met »

PE2AAB schreef: Mijn post is van de overheid. Dit zal straks in de staatscourant staan incl. paragraaf 2 als aanvulling op Artikel 61a. Dat is waarheid en dat betekent de uitzondering zoals de post hierboven benoemd.
"Er wordt daarom niet voor gekozen om naast het
vasthouden ook het bedienen van een mobiel elektronisch apparaat te verbieden.
Bestuurders die evident gevaarlijke situaties veroorzaken door het bedienen van een
mobiel elektronisch apparaat kunnen uiteraard wel strafbaar zijn op grond van de
artikelen 5 en/of 6 Wegenverkeerswet 1994"

Dus wat Rick zegt is wat er al tdie tijd al door een aantal mensen geroepen is -- het kan en mag nog steeds. En ja als je je als een debiel gedraagt in het verkeer, dan is er nog wel een kapstok-artikeltje. (en die was er nu ook al)

De bijlage is hier te vinden

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... et-verkeer
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#102 Bericht door PE2AAB »

pa3met schreef:
PE2AAB schreef: Mijn post is van de overheid. Dit zal straks in de staatscourant staan incl. paragraaf 2 als aanvulling op Artikel 61a. Dat is waarheid en dat betekent de uitzondering zoals de post hierboven benoemd.
"Er wordt daarom niet voor gekozen om naast het
vasthouden ook het bedienen van een mobiel elektronisch apparaat te verbieden.
Bestuurders die evident gevaarlijke situaties veroorzaken door het bedienen van een
mobiel elektronisch apparaat kunnen uiteraard wel strafbaar zijn op grond van de
artikelen 5 en/of 6 Wegenverkeerswet 1994"

Dus wat Rick zegt is wat er al tdie tijd al door een aantal mensen geroepen is -- het kan en mag nog steeds. En ja als je je als een debiel gedraagt in het verkeer, dan is er nog wel een kapstok-artikeltje. (en die was er nu ook al)

De bijlage is hier te vinden

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... et-verkeer
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. :D Feitelijk veranderd er voor ons niets.

Hooguit is de portofoon een twijfel gevalletje.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#103 Bericht door PE2AAB »

Zie hier overigens de officiële bekendmaking van de Overheid:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 02-67.html

In de 'Nota van Toelichting' vindt men Paragraaf 2. Deze blijft ondanks de wijziging van Artikel 61a, dus onverminderd van kracht.
Doe er uw voordeel mee.

Bron: Mevrouw T. Netelenbos ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#104 Bericht door PA3DAT »

Printen en in de auto bij je hebben want als je wordt aangehouden weet de agent dit vast niet!
En een portofoon? Losse speaker/mike gebruiken.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Bericht van Hamnieuws

#105 Bericht door PA3JMS »

Het ging mij om de volgende post van PC1TK een antwoord van dezelfde overheid. Zie het stukje wat ik vet gedrukt heb gemaakt. Dit zijn voor mij tegenstrijdige antwoorden of zie ik iets over het hoofd?

Als artikel 2 het stukje over het gebruik van mobilofoons gaat dan is er inderdaad niets aan de hand en blijft alles voor ons zoals het was :lol:
PC1TK schreef:Ik heb begin februari getracht in contact te komen met onze wetgever .
Eerste via mail maar op 11 maart heb ik ze op gebeld omdat het mij alle maal te lang duurde .

Ik heb gebeld met “Informatie Rijksoverheid” en werd door verbonden met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat . Maar de vriendelijke dame die mij te woord stond , kon daar geen duidelijk antwoord op vinden .. NU was het nog wel toe gestaan .

Der werd voor mij een ticket aan gemaakt … wat betekende dat deze vraag werd neer gelegd bij het ministerie . En zouden daar op moeten reageren .


Deze reactie kreeg ik Woensdag 4-4-2019 ….

Hartelijk dank voor uw vraag van 11 maart aan Informatie Rijksoverheid. U vraagt zich af of het is toegestaan tijdens het rijden de microfoon van zendapparatuur vast te houden. Hieronder vindt u mijn reactie.

Op basis van de huidige wet- en regelgeving is het degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt, verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten (artikel 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990). Onder dit huidige verbod valt het vasthouden van een microfoon tijdens het rijden niet. U dient echter wel rekening te houden met artikel 5 van de Wegenverkeerswet, op basis waarvan het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Voor de volledigheid wil ik u er nog op wijzen dat het verbod in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in juli 2019 wordt uitgebreid naar een verbod van het vasthouden van alle mobiele elektronische apparaten tijdens het rijden, voor bestuurders van alle voertuigen. Onder mobiele elektronische apparaten worden ook mediaspelers met een video- of audiofunctie verstaan. Van vasthouden is geen sprake als een microfoon en/of oortje op of aan het lichaam gedragen wordt. Het blijft ook toegestaan een mobiel elektronisch apparaat te bedienen via een knopje aan een snoer. Met de nieuwe bepaling wordt het continu vasthouden van een microfoon of oortje wel verboden.

De genoemde regelgeving kunt u nalezen via http://wetten.overheid.nl.

Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u dit mailen naar publiek@minienw.nl.
73 Jan

Plaats reactie