Beschikbaarheid oudere Electrons..

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#61 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2RU schreef:
PA2S schreef:
Probleem is echter, dat de VERON en de secretaris in het bijzonder, telkens het plezier van de enthousiastelingen weet te slopen. Als we dat maar voor zoete koek blijven accepteren, wordt het (nu al veel te grote) ego van een aantal bestuurders nog veel groter.
Don't shoot the messenger , de secretaris handelt niet op eigen houtje maar vanuit en namens het bestuur..
Alleen de manier waarop dat gebeurt had naar mijn idee anders gemoeten want dat is verre van subtiel te noemen..
In tegenstelling tot de secretaris ben ik van mening dat het HB geen partij is in deze kwestie want zoals al aangegeven heeft die geen copyrights.

Er is geklaagd door de auteurs bij het HB , deze had aan moeten geven dat zij die rechten niet bezitten en dus een doorverwijzing had moeten doen naar degene die deze schend.

Inderdaad René.
Dus als de auteurs niet bij de juite persoon klagen is er eigenlijk niets aan te doen.
Je moet nl de brief in de "goede brievenbus doen".

En voor de anderen die dit allemaal "gemekker" vinden................Het mooie is dat je in die oude Electrons mooi de geschiedenis van bijv. de VERON en het zendamateurisme kunt lezen.

"Wie het verleden niet kent, zal geen greep krijgen op de toekomst"


En ik ga ook verder solderen aan een voeding met een ouderwetse LM723. Erg leuk om te doen en te berekenen.
Zullen we vast wel in een oude Electron tegenkomen.......
Bijlagen
IMG_0874.jpg
IMG_0871.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#62 Bericht door -Verwijderd account »

PA2RU schreef:Ten tweede en ik citeer :
"Als ik iemand op een overtreding wijs is dat niet het beschermen van de VERON, maar wel de auteurs. De VERON heeft het copyright niet, dat ligt bij de auteurs. De overtreders hebben geen idee wat overtredingen kunnen kosten, wij reageren ook in dit geval op klachten van de copyrighthouders. Het getal 60 is onnavolgbaar, het is 70 jaar."

Grappig , copyright ligt bij de auteurs :roll:
Ik blijf het een merkwaardige verklaring vinden. Want als die bewering daadwerkelijk juist is, dan zou dit dus ook van toepassing zijn bij alle andere verenigingen. Echter, bij de VRZA alsook bij DKARS heb ik nog nooit dergelijke verhalen gehoord aangaande copyrecht. En dat zijn nu juist verenigingen die hun publicaties gewoon on-line zetten, voor eenieder leesbaar en zonodig te downloaden.

Trouwens, de Electrons (VERON-magazine dus) heb ik gezien bij de tijdschriftenafdeling in de openbare bibliotheek. En op de afdelingsavonden liggen ze op de leestafel en iedereen, ook de niet-leden, mogen die gewoon inzien en lezen. En met het mobieltje is vlot een foto gemaakt van artikelen die men graag wil "hebben".
Mij bekruipt het gevoel het men bij de VERON krampachtig het eigen standpunt blijft vasthouden en verdedigen, met gebruik van zwakke argumenten.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#63 Bericht door PA2RU »

PE2CH schreef: Mij bekruipt het gevoel het men bij de VERON krampachtig het eigen standpunt blijft vasthouden en verdedigen, met gebruik van zwakke argumenten.
Je mening deel ik in deze....
73 René PA2RU

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#64 Bericht door pe1rxq »

Een openbare bilbliotheek heeft te maken met het 'leenrecht' en betaald daar weldegelijk voor.
Het feit dat je er een kopietje of foto van kunt maken betekend helemaal niet dat je die dan zelf zondermeer mag verder verspreiden.

Zoals ook al vaker is gemeld: Als de VRZA en DKARS of wie dan ook een tijdschrift verspreiden dienen zij nog steeds duidelijke afspraken te maken met de rechthebbenden. Ik hoop dat zij dat inderdaad goed geregeld hebben, maar dat je er niet over hoort is op zich natuurlijk geen reden dat het ook daadwerkelijk in orde is.
Dat is 60-70 jaar terug bij de VERON goed genoeg gedaan om een tijdschrift uit te geven, maar achteraf niet voldoende voor de huidige wensen.

Als we het over 'krampachtig' hebben valt daar dan ook de onwil onder om je te verdiepen in de materie?
Een site als auteursrecht.nl, justitia.nl of wetten.overheid.nl kan al flink wat verduidelijken. Er zijn in dit draadje al diverse keren foute conclusies getrokken die binnen een paar minuten te controleren waren......

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#65 Bericht door pe5t »

Als dit geen 1 april grap is, en dat lijkt zo, is het een merkwaardige actie van de VERON.
De auteurs van artikelen in de Electrons van 60 jaar en langer geleden zijn bijna allemaal dood, en als hun erfgenamen niet bekend zijn met het bestaan van hun pennenvruchten (er stond niets over mogelijk te verzilveren rechten in zijn testament.....), dan zijn de rechten de facto ook dood.
Het schermen met strafrechtelijke vervolging en schadeclaims omdat oude artikelen van deze auteurs her-openbaard worden is volstrekt belachelijk. Nagenoeg alle technische informatie (en alle andere inhoud van de oude Electrons) is sterk gedateerd en in het huidige tijdsgewricht van geen enkele waarde. Herpublicatie schaadt geen enkel belang en het is buitengewoon onwaarschijnlijk dat er ook maar een enkele hoogbejaarde auteur of zijn onwetende nageslacht een verzoek tot handhaving in zou dienen. Er is geen enkel doel gediend bij een mogelijke vervolging van de heer Pothof en de eerste de beste OvJ zal de zaak als volkomen irrelevant seponeren. Er zijn nuttiger zaken te doen...
De e-mail van de secretaris van de VERON is dan ook volkomen misplaatst, mede gelet het feit dat hij, Pothof, er (kennelijk met medeweten van de VERON) al 10 jaar mee bezig is en er zich nog nooit een probleem met een rechthebbende heeft voorgedaan.
Beter was het geweest meneer Pothof juist te bedanken voor het publiceren van de erfenis van zijn vader en eventuele auteursrechtelijke belemmeringen (-zo die er volgens de secretaris kennelijk zijn-) voor hem weg te nemen. Hij had, gelet de reacties op dit forum, een aantal (nu in de VERON teleurgestelde) trouwe lezers.
Jammer.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#66 Bericht door Radioot »

Laat ook maar Dag Veron!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#67 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe5t schreef:Als dit geen 1 april grap is, en dat lijkt zo, is het een merkwaardige actie van de VERON.
De auteurs van artikelen in de Electrons van 60 jaar en langer geleden zijn bijna allemaal dood, en als hun erfgenamen niet bekend zijn met het bestaan van hun pennenvruchten (er stond niets over mogelijk te verzilveren rechten in zijn testament.....), dan zijn de rechten de facto ook dood.
Het schermen met strafrechtelijke vervolging en schadeclaims omdat oude artikelen van deze auteurs her-openbaard worden is volstrekt belachelijk. Nagenoeg alle technische informatie (en alle andere inhoud van de oude Electrons) is sterk gedateerd en in het huidige tijdsgewricht van geen enkele waarde. Herpublicatie schaadt geen enkel belang en het is buitengewoon onwaarschijnlijk dat er ook maar een enkele hoogbejaarde auteur of zijn onwetende nageslacht een verzoek tot handhaving in zou dienen. Er is geen enkel doel gediend bij een mogelijke vervolging van de heer Pothof en de eerste de beste OvJ zal de zaak als volkomen irrelevant seponeren. Er zijn nuttiger zaken te doen...
De e-mail van de secretaris van de VERON is dan ook volkomen misplaatst, mede gelet het feit dat hij, Pothof, er (kennelijk met medeweten van de VERON) al 10 jaar mee bezig is en er zich nog nooit een probleem met een rechthebbende heeft voorgedaan.
Beter was het geweest meneer Pothof juist te bedanken voor het publiceren van de erfenis van zijn vader en eventuele auteursrechtelijke belemmeringen (-zo die er volgens de secretaris kennelijk zijn-) voor hem weg te nemen. Hij had, gelet de reacties op dit forum, een aantal (nu in de VERON teleurgestelde) trouwe lezers.

Jammer.


Prachtig geschreven !!!
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PD0SWL
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019, 18:08
Roepletters: PD0SWL

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#68 Bericht door PD0SWL »

pe5t schreef:Als dit geen 1 april grap is, en dat lijkt zo, is het een merkwaardige actie van de VERON.
De auteurs van artikelen in de Electrons van 60 jaar en langer geleden zijn bijna allemaal dood, en als hun erfgenamen niet bekend zijn met het bestaan van hun pennenvruchten (er stond niets over mogelijk te verzilveren rechten in zijn testament.....), dan zijn de rechten de facto ook dood.
Het schermen met strafrechtelijke vervolging en schadeclaims omdat oude artikelen van deze auteurs her-openbaard worden is volstrekt belachelijk. Nagenoeg alle technische informatie (en alle andere inhoud van de oude Electrons) is sterk gedateerd en in het huidige tijdsgewricht van geen enkele waarde. Herpublicatie schaadt geen enkel belang en het is buitengewoon onwaarschijnlijk dat er ook maar een enkele hoogbejaarde auteur of zijn onwetende nageslacht een verzoek tot handhaving in zou dienen. Er is geen enkel doel gediend bij een mogelijke vervolging van de heer Pothof en de eerste de beste OvJ zal de zaak als volkomen irrelevant seponeren. Er zijn nuttiger zaken te doen...
De e-mail van de secretaris van de VERON is dan ook volkomen misplaatst, mede gelet het feit dat hij, Pothof, er (kennelijk met medeweten van de VERON) al 10 jaar mee bezig is en er zich nog nooit een probleem met een rechthebbende heeft voorgedaan.
Beter was het geweest meneer Pothof juist te bedanken voor het publiceren van de erfenis van zijn vader en eventuele auteursrechtelijke belemmeringen (-zo die er volgens de secretaris kennelijk zijn-) voor hem weg te nemen. Hij had, gelet de reacties op dit forum, een aantal (nu in de VERON teleurgestelde) trouwe lezers.
Jammer.

Exact, het was juist een prachtig visitekaartje voor de lange geschiedenis van Electron!
10 jaar lang liefdevol voor jullie verzorgd door John Pothof.

Doe wat constructiefs met dit mooie archief en dank deze OM.
Met een speldje wat mij betreft ;-)

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#69 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Beste Paul Pd0SWL

Speldjes voor bewezen diensten lopen al in diverse uitvoeringen rond binnen de bestuurlijke organen van de eerder genoemde radiovereniging.
Die glim dingen geven geen cachet aan verrichte werkzaamheden.

Het onderwerp verdiend uitvoering, in de vorm van een positief uitgesproken waardering richting de betrokken Oldman.

Het hoofdbestuur is aan zet dit te verwezenlijken tenminste indien een vorm van inleving binnen dit gremium geen "vies woord"betreft.

groeten

pd0hdf

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#70 Bericht door pe1rxq »

Ik vraag me af of het HB wel aan zet is om ziets te doen....

Als je de VR voorstellen van de afgelopen jaren bekijkt zul je zien dat daar diverse malen de verspreiding van de Electron ter sprake is gekomen.
Bijvoorbeeld het voorstel van onze afdeling (A13) een paar jaar terug om de Electron als PDF aan leden beschikbaar te stellen. Of het gebruik van een paar electrons per jaar als online promotie materiaal (vorig jaar, A25). Maar ook wat langer terug zijn er diverse voorstellen over de Electron geweest.
Toegeven: meestal gaat dit over recentere nummers dan die uit de jaren vijftig.

Echter wordt er door de VR, en dus door afgevaardigden van de LEDEN, vrij consequent gekozen voor een zeer terughoudend beleid.
B.v.: Electron als PDF voor de leden is in zijn geheel weggestemd, en het voorstel van de afdeling den bosch is ge-ammendeerd om er voor te zorgen dat het nummer niet te nieuw is.
Ook bij andere voorstellen komt de waarde en exclusieviteit van de Electron telkens naar boven als argument......

Als dit al tijden lang de consequente wens van de VR en dus de LEDEN is wat verwacht je dan voor beleid van het HB???????
Het beleid van het HB wordt door de LEDEN bepaald, daar moet je dus beginnen.

Voor de VR van volgend jaar dus gewoon een voorstel indienen waarin je vraagt om oude Electrons beschikbaar te stellen of dit te faciliteren. Zet er dan ook in dat voorstel bij dat artikelen waarvan de rechten niet gegarandeerd kunnen/mogen worden hier niet onder vallen. Dan kun je op zijn minst een electron online zetten met zo nu en dan een stuk eruit geknipt/zwart gemaakt.
Haalt zo'n voorstel het niet, dan kun je vanaf dan lekker modder gooien naar de LEDEN, in plaats van HB leden die het beleid alleen maar uitvoeren.

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#71 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Neem nooit wraak maar wacht af.
Degene die anderen pijn doet richt zichzelf vaak ten gronde
Wij leven in een wereld waar eerlijkheid een zwakte is en leugenaars op handen worden gedragen.

Het gaat om het principe van elkaars respect en bejegening.
Niet vanuit de V.R. maar op persoonlijke titel.

Een pennenstreek van of uit het H.B via de hand van de scribent geeft lucht en begrip voor de leden.
Let wel die leden zijn wel de kurk waarop de vereniging drijft....!


Roelof
pd0hdf

Jan pa3abk
Berichten: 371
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#72 Bericht door Jan pa3abk »

Nav een antenne tip van PA0FRI was ik op zoek naar G3LHZ.
Mijn goede vriend gaf o.a. een link naar de site van Rob Kalmeijer.
Daar staan een hoop Electron artikelen. Echter het bewuste Electron artikel was niet meer beschikbaar.
Sterker nog de hele afdeling "Electron" was "leeg".
Probeer maar: https://www.google.com/search?q=electro ... lmeijer.nl
Je krijgt een hoop referenties maar geen enkele kun je bekijken.
Kennelijk heeft Rob of ook een brief gehad of het zekere voor het onzekere genomen.
Alternatief is aanwezig, maar een elektronische versie is vaak zo makkelijk.
Waybackmachine was slechts ten dele gevuld.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#73 Bericht door PA0ETE »

Het is mijns inziens heel eenvoudig. Ik weet een beetje van auteursrechten omdat ik al een poosje in materiaal handel waar ik zelf de rechten op heb.

Als ik me niet vergis geldt het copyright in Nederland tot 60 jaar. Dat wil zeggen: tot 60 jaar nadat de maker ervan is overleden.

In Panama geldt als enige land 90 jaar, en daarom zie je nog wel eens dat een boek in dat land uitgegeven wordt, ook al verschijnt het in het Nederlands.

Volgens mij is het auteursrecht in dit geval helemaal niet (meer) van toepassing, omdat niet voldaan wordt aan de belangrijkste eis waarom het auteursrecht geldt. Het enige doel van het auteursrecht is om het financiële belang van de maker van "een werk" te beschermen.

Een voorbeeld hiervan is het volgende: als er een bepaald historisch boekwerk niet meer te koop is, kan een boekhandelaar vragen aan de uitgever of hij of de rechthebbenden nog van plan zijn om binnen redelijke termijn te herdrukken. Als het antwoord 'nee' is, dan vervalt hierdoor het auteursrecht op het boekwerk, en kan degene die het vraagt vervolgens het boek als kopie of als facsimilé zelf uitgeven, en hij mag de winst die hij erop maakt dan ook zelf houden. Verschillende wat serieuzere boekhandels in Nederland bieden deze service aan. Meestal gaan ze pas over tot printing-on-demand als ze een serietje kunnen maken. Dan laten ze er bijvoorbeeld 20 drukken zodra er tien bestellingen voor zijn.

Het lijkt mij makkelijk om aannemelijk te maken dat met die oude Electrons geen geld verdiend gaat worden en dat dat ook nooit de bedoeling is geweest. En zodra dat het geval is, dan is het auteursrecht dus vervallen en mag iedereen het werk kopiëren, scannen en verspreiden, en zelfs herdrukken en daar geld voor vragen...

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#74 Bericht door pa5wil »

In Nederland is het 70 jaar na overlijden van de auteur dat je zijn artikel mag publiceren. De Veron kan het publiceren niet verbieden, alleen de auteur van het artikel in de Electron, dacht ik.
Wil

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#75 Bericht door pa5wil »

Zo doet de Koninklijke Bibliotheek het.
https://www.agconnect.nl/artikel/kb-zet ... ursrechten

De Koninklijke Bibliotheek gaat door met het scannen van tijdschriften, om die vervolgens op te nemen in een uitgebreide database. In theorie zou de bieb daarvoor toestemming moeten vragen aan alle belanghebbenden, maar vanwege het zeer vele werk dat daaraan verbonden is, wordt een andere aanpak gevolgd.
De bladen worden gescand en mensen die menen in hun auteursrechten te zijn aangetast kunnen achteraf een klacht indienen.

"We stellen het publiek belang boven privaat auteursrecht", zo laat de Koninklijke Bibliotheek (KB) in een verklaring weten. Het gaat in dit geval om tijdschriften die voor 1940 zijn uitgegeven. Daar kunnen nog auteursrechten op rusten, want die gelden tot 70 jaar na het overlijden van de schrijver.

Op-out in plaats van opt-in

Hoe ouder het materiaal is, hoe meer tijd en geld het zoeken naar rechthebbenden kost. Voor deze vooroorlogse tijdschriften kiest de KB daarom een andere weg. Met de gratis online beschikbaarstelling ervan geeft de KB invulling aan haar publieke taak. Op de eigen website staat een lijst met titels van de gedigitaliseerde tijdschriften. "En we roepen rechthebbenden op, zich te melden als ze bezwaar hebben tegen het online plaatsen van hun bijdragen. In dat geval maken we de betreffende bijdrage(n) ontoegankelijk", aldus de KB.
Wil

Plaats reactie