Nieuwe Novice machtiging in ON land

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#46 Bericht door johnvdpas »

on4avt schreef:Waarom minachtend doen tegenover een ON3 ? Het Harec is niet voor iedereen weggelegd.Het gaat er tenslotte om dat we meer amateurs op de banden krijgen, de hobby overdragen en opvolgers krijgen zodat het niet uitsterft.Een basis vergunning kan nog altijd doorgroeien als de ambitie eris; indien niet zijn ze content met hetgeen ze bereikt hebben.
Als ik een vraag zie met een symbool van een weerstand en ze vragen er bij welk symbool is dit, lampje, antenne, weerstand dan is het toch wel van een bedenkelijk niveau.

Ik doe daar echter helemaal niet minachtend over de mens achter de ON3, ik ben het daar zeer met je eens, mensen trekken daar allemaal conclusies over zoals dat ze dom zijn of weet ik veel wat, maar juist dan zegt dat meer over diegene wie dat zegt dan over de ON3.

Er zijn ook genoeg mensen met zwemdiploma A, en genoeg kinderen met een hele reeds aan zwemdiploma's. Maar wat zegt dat over diegene welke alleen A hebben, totaal niets.

Wel denk ik dat je in België nu veel meer Novice krijgt. Waarom? Met 100 watt op alle banden, er zijn genoeg F amateurs in Nederland welke dat maximaal ook hebben. Dus dan is het ook onzin om Harec te halen. En elk voordeel heeft zijn nadeel, ik denk wel dat dit in België juist daarom meer amateurs gaat trekken gezien de mogelijkheden voor Novice. Dat denk ik wel.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#47 Bericht door on4avt »

Wel ,mijn kleinzoon van 12 en een half jaar oud, is deze morgen geslaagd voor het ON3 examen, bij de BIPT in Brussel.Op een half uur was hij klaar,en haalde 23 van de 24 vragen. Als een man van 60 jaar dat haalt is hij 'maar ' een on3
Mijn kleinzoon van 12 jaar is dus een genie,?
Nee, hij is geslaagd en content,ik ben trotse opa. de weg ligt open, het eerste diploma is binnen. Kan nu alle richtingen uit. Is zeer geïnteresseerd in de moderne technologie en evenveel in het ontcijferen van morse tekens.Kan voor enkele jaren verder tegen dat hij alles onder de knie heeft. Wat daarna komt zien we wel.
Voor opa en kleinzoon een aangename dag, op en neer met de trein en de nodige stress, hi. Meest aan mijn kant dan.
Willy

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#48 Bericht door PA8MC »

on4avt schreef:Wel ,mijn kleinzoon van 12 en een half jaar oud, is deze morgen geslaagd voor het ON3 examen, bij de BIPT in Brussel.Op een half uur was hij klaar,en haalde 23 van de 24 vragen. Als een man van 60 jaar dat haalt is hij 'maar ' een on3
Mijn kleinzoon van 12 jaar is dus een genie,?
Tof! Proficiat Willy. Ook voor de kleinzoon ;-) En laat ze hier maar memmen.

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#49 Bericht door 0000 »

Vroeger, eind '70 /begin '80 waren de eisen om een licentie te halen zo gek nog niet!

D:
6 vaste simplex kanalen op de 2m band, geldigheidsduur 2jr! om praktijk ervaring op te doen. enkel bedoeld als stimulans verder te leren naar een C/B of A licentie. Geen zelfbouw!

C:
Interesante 'basis' licentie. VHF en hoger, experimentele toepassingen!

B:
HF, beperkt vermogen +C

A:
HF, full +C

Door dit te verkwanselen (mede door zendamateur verenigingen om meer zieltjes te winnen!), ook in omringende landen is het er oa niet beter op geworden.

Dit als reaktie op m'n vorige post betreft 'waspoeder en niet zeiken van ON3's' en dan gaat het mij niet om de persoon die zich toevallig aangesproken voelt maar om de essentie, als je iets wil bereiken dan moet je inzet tonen.
Lukt het je niet, jammer dan!
qrz.c/db/PA5E

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#50 Bericht door on4avt »

Ik ben akkoord met de bovenstaande zienswijze. En dat moet ook de bedoeling zijn. Men moet erin groeien.Vroeger kon men niet op de band 'in Belgie) vooraleer men de volledig licentie had, en die was moeilijk te verkrijgen,hard studeren. Maar als je wil ,dan haal je het. Nu kan je via de basis licentie al proeven van de werkelijke toestanden. Vind je er niks aan, dan laat je het liggen en word je geen amateur. Vind je dat je meer aankunt, kan je gaan studeren.
Dus , mijn kleinzoon heeft de tijd en de mogelijkheid om te zien wat hij allemaal interessant vind binnen de vergunning voor het radio gebeuren. En dat is veel meer dan efkens cq roepen volgens mij.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#51 Bericht door PC1TK »

PA5E schreef:Vroeger, eind '70 /begin '80 waren de eisen om een licentie te halen zo gek nog niet!

D:
6 vaste simplex kanalen op de 2m band, geldigheidsduur 2jr! om praktijk ervaring op te doen. enkel bedoeld als stimulans verder te leren naar een C/B of A licentie. Geen zelfbouw!

C:
Interesante 'basis' licentie. VHF en hoger, experimentele toepassingen!

B:
HF, beperkt vermogen +C

A:
HF, full +C

Door dit te verkwanselen (mede door zendamateur verenigingen om meer zieltjes te winnen!), ook in omringende landen is het er oa niet beter op geworden.

Dit als reaktie op m'n vorige post betreft 'waspoeder en niet zeiken van ON3's' en dan gaat het mij niet om de persoon die zich toevallig aangesproken voelt maar om de essentie, als je iets wil bereiken dan moet je inzet tonen.
Lukt het je niet, jammer dan!
Vroeger VROEGER !! mocht je helle maal niet zenden … Vroeger konden mijn voorouders dit niet betalen ..
De heren van stand zorgden wel voor een barrière .
Vroeger konden mijn voorouders nl alleen maar werken , eten , slapen en dood gaan ….. Prachtige tijd vroeger ..Opa werd maar dik 40 .. viel dood neer op het werk .
Als amateur Commentaar geven op besluiten van de overheid .. Mocht ook niet vroeger ….

Welkom in 2019 …… Mooiste van dat vroeger is wel dat achter ver heel ver ons licht ..

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#52 Bericht door DK1NL »

PC1TK schreef:
PA5E schreef:Vroeger, eind '70 /begin '80 waren de eisen om een licentie te halen zo gek nog niet!

D:
6 vaste simplex kanalen op de 2m band, geldigheidsduur 2jr! om praktijk ervaring op te doen. enkel bedoeld als stimulans verder te leren naar een C/B of A licentie. Geen zelfbouw!

C:
Interesante 'basis' licentie. VHF en hoger, experimentele toepassingen!

B:
HF, beperkt vermogen +C

A:
HF, full +C

Door dit te verkwanselen (mede door zendamateur verenigingen om meer zieltjes te winnen!), ook in omringende landen is het er oa niet beter op geworden.

Dit als reaktie op m'n vorige post betreft 'waspoeder en niet zeiken van ON3's' en dan gaat het mij niet om de persoon die zich toevallig aangesproken voelt maar om de essentie, als je iets wil bereiken dan moet je inzet tonen.
Lukt het je niet, jammer dan!
Vroeger VROEGER !! mocht je helle maal niet zenden … Vroeger konden mijn voorouders dit niet betalen ..
De heren van stand zorgden wel voor een barrière .
Vroeger konden mijn voorouders nl alleen maar werken , eten , slapen en dood gaan ….. Prachtige tijd vroeger ..Opa werd maar dik 40 .. viel dood neer op het werk .
Als amateur Commentaar geven op besluiten van de overheid .. Mocht ook niet vroeger ….

Welkom in 2019 …… Mooiste van dat vroeger is wel dat achter ver heel ver ons licht ..
Het mag duidelijk zijn dat als PA5E het heeft over de oude D- machtiging we het hebben over de jaren 70-80.
Mijn opa werd in die jaren ook al 80 jaar dus je verhaal raakt kant nog wal.

Voor een jochie van 13 of 14 jaar dat zijn ON3 haalt heb ik alleen maar respect. Als deze echt gemotiveerd is heeft hij of zijn zijn Full binnen de paar jaar. Een volwassen ON3 die alleen maar klaagt dat hij frequenties erbij moet krijgen zonder ervoor te willen leren kan ik niets mee.

Ik ben het helemaal eens met de stelling van PA5E, wil je meer dan duik je in de boeken!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#53 Bericht door PC1TK »

Het is tijd dat men uit het verleden stapt en die nieuw eeuw binnen stapt !!
Dat voeger zo veel beter was dat raakt geen kant of wal !
En dat oeverloze herhalen van vroeger hadden we D machtiging .. Echt ? Na dat hadden we nog NOOOOIT gehoord ..
Heb een ander ander gelezen over dat vroeger .. jaren 80 ?? na dan mis je al een paar jaar . Heeft mijn Opa niet mee gemaakt .
Hoe veel dames had men vroeger onder de zendamateurs ?
Blijf voor al hangen in de vorige eeuw ..

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#54 Bericht door johnvdpas »

Kan me de opmerking van PA5E anders goed voorstellen. Echter, is het principe daarachter nog steeds aanwezig.

Alleen rest de vraag wat is werkbaar? Stel dat wij nu een novice zouden hebben, met 6 kanalen, welke 2 jaar houdbaar is (En, voor de duidelijkheid, dat was wel de bedoeling, maar is nooit geëffectueerd begin jaren 80, dus zo goed was het niet) hoeveel mensen zouden daar dan examen voor doen?

Ik vrees dat dit er slechts 1 of 2 per jaar zijn... Eind jaren 70 was er een race in CB apparatuur, toen nog illegaal, en mede daarom trokken de 6 kanalen veel mensen aan. Als er 2 of 3 mensen per jaar een D gaan halen voor 6 kanalen, hoe druk zou het dan zijn op deze kanalen? Conclusie toen was het werkbaar, en dat het dus aangepast moet worden snap ik dus wel. In de beginjaren was het op deze 6 kanalen, zo onwijs druk dat kun je niet voorstellen. Als je dit nu zou herinvoeren voor N, zegt iedereen zijn papiertje op, of leert door voor F. Maar niemand die hier behoefte aan zou hebben.

Dus dat daar iets aan veranderd is snap ik wel. Echter, dat is een andere vraag wat is dan wel genoeg? Heel de 2 meterband, zou dat mensen opleveren? Of moet daar ook HF bij, en zo ja welke mogelijkheden horen daar dan weer bij? Maar goed voor je het weet verzanden we weer in een N F discussie en een slotje :roll:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#55 Bericht door PA5COR »

De hele discussie is ook al vaker gevoerd.
Wat moeten we doen om meer zendamateurs te trekken, nog makkelijker maken van de examens?, ik denk dat we de boel voorbij schieten dan.

Probleem is dat sinds de 70ér of 80ér jaren veel andere mogelijkheden zijn, internet, telefoons etc.
De "magie" van radio was omdat er niet veel meer was in die tijd, en 3 kanalen op je tv....
Veel piraten op de middengolf en FM, leverden na doorstroom ook zendamateurs, ook bijna passè .

We zijn altijd al een groep in de marge geweest, en dat blijven wwe ook, net als sport schutter te zijn.. :mrgreen: .
Via scouting etc nieuwe mensen aantrekken etc is goed, en dan maar hopen dat ze ook geinteresseerd blijven met de nieuwe ontwikkelingen.
Je bent òf geinteresseerd in techniek en alles wat om onze hobby heen hangt òf niet.
Je bent bereid om voor je examen wat te doen en die kennis te vergaren die je nodig hebt en internationaal gevraagd wordt van je òf niet.

Vroeger was het standaard met 18 jaar een rijbewijs te halen, steeds meer jongeren laten dat nu ook, we zullen moeten accepteren dat de wereld en interesses van de mensen veranderd in een veranderende maatschappij met veel meer mogelijkheden van communicatie die we nu hebben.

In plaats om hier wat rond te stoeien zullen we meer activiteiten moeten steken in de aanwinst van nieuwe amateurs, niet door examens makkelijker te maken , maar meer op de interesse in te spelen en laten zien wat onze mogelijkheden nu zijn met alle nieuwe technieken en computers.

In de laatste 40+ jaar heb ik ongeveer 20 mensen geinteresseerd en geholpen om hun machriging te halen met persoonlijke begeleiding.
En nog wel wat meer op dat gebied, zeveren op een forum is makkelijk, iets meer moeite doen is wat anders.... :roll:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#56 Bericht door PA8MC »

PC1TK schreef:Het is tijd dat men uit het verleden stapt en die nieuw eeuw binnen stapt !!
Volledig mee eens! Een draaggolf onderbreken om kloptekens over te seinen is ook iets van 123 jaar geleden. Daar moeten we ook maar eens mee ophouden. In de nieuwe eeuw gebruiken we alleen nog digitale technieken.

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#57 Bericht door PA1WBU »

PA8MC schreef:
PC1TK schreef:Het is tijd dat men uit het verleden stapt en die nieuw eeuw binnen stapt !!
Volledig mee eens! Een draaggolf onderbreken om kloptekens over te seinen is ook iets van 123 jaar geleden. Daar moeten we ook maar eens mee ophouden. In de nieuwe eeuw gebruiken we alleen nog digitale technieken.
Zello? :mrgreen:

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#58 Bericht door DK1NL »

PA8MC schreef:
PC1TK schreef:Het is tijd dat men uit het verleden stapt en die nieuw eeuw binnen stapt !!
Volledig mee eens! Een draaggolf onderbreken om kloptekens over te seinen is ook iets van 123 jaar geleden. Daar moeten we ook maar eens mee ophouden. In de nieuwe eeuw gebruiken we alleen nog digitale technieken.
Doe dan maar alles de deur uit en stap over op WhatsApp.
Het is gratis en je bent meteen verlost van alle antenneperikelen!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#59 Bericht door PA8MC »

DK1NL schreef: Doe dan maar alles de deur uit en stap over op WhatsApp.
Het is gratis en je bent meteen verlost van alle antenneperikelen!
Wappie ??? Um Gottes Willen !!! Dat is van Faecesboek ! Hier wordt niets gebruikt van Faecesboek. Ik ben Belg en dus is "gratis' geen argument voor mij. Ik ga écht niet uit mijn dak als ik iets "gratis" tegenkom ;-)

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Nieuwe Novice machtiging in ON land

#60 Bericht door ON5ZZ »

Ondertussen is het heel stil geworden rond de aanpassingen van de on3...
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Plaats reactie