EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart nog.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#16 Bericht door -Verwijderd account »

PA0ETE schreef:Het hangt er natuurlijk allemaal nog van af of dit nieuwe voorstel niet weggestemd of gewijzigd wordt, en per land hoe dit in de regelgeving zal worden ingebed. Ik schat dat we aan AT net als in het verleden een goede partij hebben om voor amateurs de mogelijkheden van experimenteren zoveel mogelijk te respecteren, maar bij zo'n richtlijn is de nationale vrijheid om af te wijken natuurlijk ook maar beperkt.
Nou John, ik denk dat jij je vergist in onze politiek.
Wij (Nederland als EU-lidstaat) staan in de EU bekend als het braafste jongetje van de klas. Waarom? Omdat de nederlandse politiek er als de kippen bij is om EU-regels zo snel mogelijk in te voeren in onze nationale wet- en regelgeving. Om vervolgens onze premier lachend te horen zeggen: "ja, dat moet van Europa/Brussel".

Ik vrees echter dat er niemand is die nu reeds precies weet welke gevolgen deze nieuwe richtlijn heeft op allerhande producten. Niet alleen voor ons als radiozendamateurs, maar veel breder dan dat. Microsoft zou in deze nieuwe situatie alleenheerser kunnen gaan worden voor computers. Andere besturingsystemen zouden dus straks niet meer bruikbaar zijn. Om maar iets te noemen.
En per wanneer zou eea daadwerkelijk van kracht worden, als het voorstel is aangenomen?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#17 Bericht door PA0ETE »

pe1cmo schreef:Och, we knutselen gewoon lekker door. Zoals je weet is de kans op controle klein, dat zie je in het verkeer toch ook. Straten waar nooit politie komt, kan je rustig een parkeerverbod instellen, maar de straat staat gewoon vol.
Als je daarmee suggereert dat ik me wel eens niet aan de voorwaarden houd bij mijn experimenten dan kan ik je toch garanderen dat ik me altijd aan de regels houd,

Kijk, AT laat, mochten ze eens op bezoek komen, mijn apparatuur netjes staan, en de andere kant van de afspraak is dat ik me aan de regels houd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#18 Bericht door PA0ETE »

PE2CH schreef:
PA0ETE schreef:Het hangt er natuurlijk allemaal nog van af of dit nieuwe voorstel niet weggestemd of gewijzigd wordt, en per land hoe dit in de regelgeving zal worden ingebed. Ik schat dat we aan AT net als in het verleden een goede partij hebben om voor amateurs de mogelijkheden van experimenteren zoveel mogelijk te respecteren, maar bij zo'n richtlijn is de nationale vrijheid om af te wijken natuurlijk ook maar beperkt.
Nou John, ik denk dat jij je vergist in onze politiek.
Wij (Nederland als EU-lidstaat) staan in de EU bekend als het braafste jongetje van de klas. Waarom? Omdat de nederlandse politiek er als de kippen bij is om EU-regels zo snel mogelijk in te voeren in onze nationale wet- en regelgeving. Om vervolgens onze premier lachend te horen zeggen: "ja, dat moet van Europa/Brussel".

Ik vrees echter dat er niemand is die nu reeds precies weet welke gevolgen deze nieuwe richtlijn heeft op allerhande producten. Niet alleen voor ons als radiozendamateurs, maar veel breder dan dat. Microsoft zou in deze nieuwe situatie alleenheerser kunnen gaan worden voor computers. Andere besturingsystemen zouden dus straks niet meer bruikbaar zijn. Om maar iets te noemen.
En per wanneer zou eea daadwerkelijk van kracht worden, als het voorstel is aangenomen?
Dat is lang geleden hoor. Dat Nederland het braafste jongetje van de klas was.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#19 Bericht door PA0ETE »

Uit teksten die ik de laatste dagen hierover heb gezien blijkt dat het waarschijnlijk om een soort consultatie ging. Dus nog geen besluit of concept-richtlijn of zo.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#20 Bericht door PA0ETE »

Ik denk niet dat alle amateurs zo zijn.

Misschien moet ik een nieuwe enquete starten met vragen als, "Wat vind jij ok?"

Met een N-call een repeater op 23 cm even open knijpen zonder je call te zeggen om te testen?
Met een N-call via 70 MHz werken?
Zonder je call te gebruiken met 40 watt op de LPD-kanalen met de daar aanwezige stations (ook zonder call) werken?
Op 10 MHz tussen 10130 en 10140 met FT8 werken, omdat dat de internationale frequenties hiervoor zijn? (Dit frequentiegebiedje was in NL lange tijd volgens de gebruikersbepalingen alleen CW, kan zijn dat het inmiddels veranderd is)
Een bevriende taxi-chauffeur even gedag zeggen op de frequentie van het lokale taxibedrijf?

Dit zijn allemaal dingen die ik amateurs heb horen doen, of heb horen vertellen dat ze geregeld of af en toe doen. Een deel van die mensen ziet hier als je ernaar vraagt daar ook geen enkel kwaad in. Ik ben verder een keer of vier, vijf door N-amateurs op 50 en 70 MHz aangeroepen. De reacties als je meldt dat je waardeert dat mensen je even gedag zeggen, maar dat je die verbinding toch echt niet gaat maken zijn wisselend. De één begrijpt het, de ander vindt je arrogant en ¨een hielenlikker van AT", of er wordt gezegd "Doe niet zo flauw!" :-)

Maar goed, even geen nieuwe enquetes dus van mij.

Wat ik trouwens een lastige vind is als je wordt aangeroepen door een station dat best eens niet een legaal station zou kunnen zijn, maar je weet het niet zeker. Waar trek je dan de grens, zeker als het een serieus iemand is. Je wilt iemand die van plan is het examen te doen ook niet wegjagen, en het is behoorlijk beledigend voor iemand als je wantrouwen onterecht is. Verder ga ik ook weer niet zo ver dat ik van ieder station dat ik hoor of werk direct de database van AT raadpleeg. Dat doe ik wel als ik twijfel bij iemand die ik vaker hoor.

-Verwijderd account

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#21 Bericht door -Verwijderd account »

PA0ETE schreef:Misschien moet ik een nieuwe enquete starten met vragen als, "Wat vind jij ok?"

Met een N-call een repeater op 23 cm even open knijpen zonder je call te zeggen om te testen?
Met een N-call via 70 MHz werken?
Zonder je call te gebruiken met 40 watt op de LPD-kanalen met de daar aanwezige stations (ook zonder call) werken?

Dit zijn allemaal dingen die ik amateurs heb horen doen, of heb horen vertellen dat ze geregeld of af en toe doen. Een deel van die mensen ziet hier als je ernaar vraagt daar ook geen enkel kwaad in.
Oh, maar wat jij hier schrijft is gewoon dagelijkse realiteit.
De mentaliteit is de laatste 20-30 jaar behoorlijk veranderd en de reacties die je over je heen uitgestort krijgt als je er iets van zegt zijn niet mals. De reactie "moet gewoon kunnen" is dan nog de meest vriendelijke variant van de reacties die gegeven worden.

De N-amateurs mogen al veel meer dan de vroegere D-amateurs en nog zijn ze niet tevreden. Maar ook onder F-amateurs zijn er genoeg die lak hebben aan bandplannen en regelgeving. Zoals inderdaad op 70cm werken met een amateurzender zonder call te gebruiken en dan roepen "het is een LPD-kanaal". En QSO's voeren buiten de band, onder andere op 146.xxx MHz en 147.xxx MHz frequenties komt geregeld voor, uiteraard geen calls noemen.

Ik geloof dat we nu wel van het oorspronkelijke onderwerp zijn afgedwaald...

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#22 Bericht door PA8MC »

PE2CH schreef:
PA0ETE schreef:De reactie "moet gewoon kunnen" is dan nog de meest vriendelijke variant van de reacties die gegeven worden.
Die reactie past toch volledig in de Nederlandse "alles mot kenne" cultuur.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#23 Bericht door PA0ETE »

Ik vind deze opmerkingen allemaal een beetje flauw, omdat mijn indruk is dat de meeste mensen zich bij dit soort dingen gewoon wél netjes gedragen. Wat ik wel zie is dat veel mensen toen ze jonger waren, of nog niet zo lang zendamateur zich wat minder netjes gedroegen. Ik heb zelf in het eerste jaar dat ik amateur was ook nog af en toe op 27 MHz gezeten (dat was voordat de MARC-regeling werd ingevoerd). Ik was toen 18.

Als ik bijv. 100 euro bij een betaalautomaat aantref omdat de vorige persoon die is vergeten (dat is wel eens gebeurd), dan meld ik dat ook gewoon bij de politie. Net als toen het meisje aan de kassa mij teruggaf van 20 euro, terwijl ik met 10 had betaald. Ik twijfelde, maar heb bij mijn fiets gekeken of ik kon nagaan aan de hand van wat er in mijn portemonnee zat. Ik ben toen ik 10 euro meer aantrof dan ik verwachtte terug naar binnen gegaan, en heb wat onterecht was teruggegeven gewoon weer ingeleverd.

Ik heb als journalist wel eens naar dit soort dingen gekeken. Dan vallen twee dingen op:

1. bijna iedereen is in dit soort gevallen netjes.

2. er is een kleine categorie die stelt: ik houd het, want iedereen doet tegenwoordig toch maar.

Je hoeft dat hier niet te beantwoorden als je dat niet wilt, maar hoe gaan jullie hier zelf mee om? Doen jullie dit soort dingen wel of niet?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#24 Bericht door PE9ZZ »

Hierrrrrrrrr (el Reg) nog wat meer nieuws over deze zaak.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#25 Bericht door PE1PQX »

PA0ETE schreef: Een bevriende taxi-chauffeur even gedag zeggen op de frequentie van het lokale taxibedrijf?
Ik kan je nu al verzekeren dat de taxi-bedrijven geen mobilofoons meer gebruiken. Dus deze regel is niet meer van toepassing.
Er word nu met de verplichte BCT's gewerkt (Boord Computer Taxi, werkt via het UMTS/3G/4G net).
Hiervoor moet de chauffeur in het bezit zijn van een BCT-pas die naast de rit-administratie ook de rij- en rust-tijden bijhoud.
Ik ben zelf taxi-chauffeur, vandaar deze uitleg.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#26 Bericht door PA0ETE »

En toch ben ik al zo oud dat ik amateurs dat wel eens heb horen doen, of geloof je dat niet :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#27 Bericht door PA0ETE »

P.s. ik heb trouwens ook een reportage geschreven over het eerste taxibedrijf in Nederland dat van een dergelijk systeem gebruik maakte. Dat was toen Bestax in Amersfoort. Het ging nog niet via UMTS want het waren de dagen van het nog niet heel betrouwbaar werkende GPRS, maar het ging via RAM Mobile Data. Op het moment dat ik het artikel schreef ging nog maar de helft van de taxiritten van het bedrijf via dit systeem, en het enthousiasme van de chauffeurs was groot.

Ik heb er volgens mij twee verschillende artikelen van gemaakt, waarvan er in elk geval eentje in het blad RAM heeft gestaan.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#28 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:En toch ben ik al zo oud dat ik amateurs dat wel eens heb horen doen, of geloof je dat niet :-)
Klopt! Wel al een aantal jaren terug maar ik heb ook wel eens contact gehad met een lokaal taxibedrijf via de Mobi. Dit was echter een bevriende centralist en ik had een mobi te leen van hen vanwege wat antenne werkzaamheden.

Wat Andre zegt klopt ook; door aangepaste wetgeving (lees: strenger) is er veel meer controle en zijn sommige zaken niet meer in gebruik.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie