Juridische vraag

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Juridische vraag

#16 Bericht door PH2UN »

Ik heb de vraag eerst maar eens bij BIPT neergelegd. Eens zien waar die mee komen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#17 Bericht door PA0ETE »

Grendel schreef:Ik heb de vraag eerst maar eens bij BIPT neergelegd. Eens zien waar die mee komen.
DIe zullen dat vast heel grappig en interessant vinden. En ook heel hypothetisch. Maar het is wel een mooie casus. Ik ben benieuwd naar het antwoord, ik hoop dat je dat wilt delen :-)

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Juridische vraag

#18 Bericht door PH2UN »

PA0ETE schreef:
Grendel schreef:Ik heb de vraag eerst maar eens bij BIPT neergelegd. Eens zien waar die mee komen.
Die zullen dat vast heel grappig en interessant vinden. En ook heel hypothetisch. Maar het is wel een mooie casus. Ik ben benieuwd naar het antwoord, ik hoop dat je dat wilt delen :-)
Dat zal ik zeker doen, maar ik zou mijn adem niet inhouden tot er antwoord komt.
Het gaat best lastig worden voor ze, want er is een antenne, maar geen zendinstallatie en in Nederland is een zendinstallatie zonder antenne,.........

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#19 Bericht door PE1PQX »

Grendel schreef: Dat zal ik zeker doen, maar ik zou mijn adem niet inhouden tot er antwoord komt.
Het gaat best lastig worden voor ze, want er is een antenne, maar geen zendinstallatie en in Nederland is een zendinstallatie zonder antenne,.........
Dan zou ik haast aan 'groost gemene deler' denken...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#20 Bericht door Laurens PD9X »

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. Ik werk wel eens remote met het station van 4O3A.
Op welke banden mag ik dan? En zet ik 4O/ voor de call, of niet?

Ik moet nog steeds antwoord krijgen van AT....

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#21 Bericht door PA3DAT »

Ja, 4O/ voor je call want je gebruikt dát station, ook al is het vanaf een afstand. Volgens mij
gelden dezelfde regels als wanneer je ter plekke op bezoek zou zijn.
Je moet je dus ook aan de regels van Montenegro houden, mag je daar wel uitkomen met
een N-machtiging? Is het een CEPT-land, erkennen zij de N-registratie?

Dat jij je in Nederland bevindt is verder niet relevant, want hier zit je "gewoon te computeren".
Je had ook in Duitsland kunnen zitten met je laptop, of op de Canarische eilanden...

Zou jij remote uitzenden in een band waarop je volgens Montenegro niet mag, dan is 4O3A
daarvoor verantwoordelijk, hij stelt immers zijn station aan jou ter beschikking.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Juridische vraag

#22 Bericht door PH2UN »

PA3DAT schreef:Is het een CEPT-land, erkennen zij de N-registratie?
Montenegro alleen F

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#23 Bericht door elsinga »

Tenzij een eigen registratie daar.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#24 Bericht door PA3DAT »

Grendel schreef:Montenegro alleen F
Oeps Laurens, dan mag je (volgens mij) via dat station niet uitkomen... :?

Het kan hém op een waarschuwing of sanctie komen te staan, hij is verantwoordelijk voor het station.
Stel dat hij hetzelfde zou toestaan aan buitenlandse vrienden zónder machtiging.
Ben benieuwd naar de reactie van het AT.

Eigenlijk heeft het AT hier niets mee te maken. Jij gebruikt via je computer een buitenlands zendstation,
je zendt dus NIET vanuit Nederland. Mijn buurman heet Herman, die zou hetzelfde kunnen doen als jij,
actief zijn als 4O/herman, vanachter zijn computer. Dat is geen zaak voor het AT, volgens mij, want
een en ander vindt niet plaats in Nederland.

Ik zeg er steeds bij volgens mij, want ik ben natuurlijk geen jurist maar probeer te redeneren vanuit
een zekere logica.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#25 Bericht door elsinga »

Ik heb dezelfde logische gedachten als Aloys. Misschien toch even nagaan, voor er problemen komen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#26 Bericht door PE2AAB »

Grendel schreef:...maar ik zou mijn adem niet inhouden tot er antwoord komt...
Dat zou ik ook afraden ;-)

Wacht al meerdere jaren op een antwoord van de BIPT aangaande Aeronautical Mobile gebruik van amateur radio. AT was véél sneller met een antwoord ;-)
Maar goed; ik stelde mijn vraag dan ook toen het Belgische kabinet was gevallen. Zolang er geen ei over wordt gelegd (lees: KB) dan kán het even duren ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie