Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Is het volgende in jouw overuiging wel echt zendamateurisme?

Computers?
47
9%
EchoLink?
35
6%
Amateurrepeaters?
77
14%
Digitale spraak?
63
12%
Contesten?
73
13%
Zendontvanger op goede locatie thuis via internet bedienen?
62
11%
VoIP-radio's (o.a. Zello)?
13
2%
Amateurtoepassingen op vergunningvrije freq.'s (bijv. Hamnet, IoT)
36
7%
FT8?
66
12%
Verbindingen waarbij de signalen niet zwak zijn?
70
13%
 
Totaal aantal stemmen: 542

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#61 Bericht door PA0ETE »

Helemaal geweldig. Bedankt!!!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#62 Bericht door PA0ETE »

PA0VRA schreef:Hoe lulliger het onderwerp, hoe langer het geouwehoer er over.
En nu gaan ook de moderators zich er inhoudelijk mee bemoeien.
Kom op moderatoren maak er een volwassen forum van.
73 Eddy PA0VRA
Ik loop wat achter met lezen, maar kun je me uitleggen waar staat dat medewerkers aan het forum niet met de discussies mee mogen doen? :)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#63 Bericht door PA0ETE »

Ik ben wat de enquete betreft nog steeds stomverbaasd dat het onderwerp waar ik toen ik voor het eerst met de zendhobby in aanraking kwam van hoorde dat dat niet bij de zendhobby hoorde, volgens de enquete consequent hetgene is dat er volgens de stemmers het meeste bij hoort. (Er werd destijds tegen mij gezegdn "een échte zendamateur werkt niet via repeaters" :) )

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#64 Bericht door PA8MC »

PA0ETE schreef:(Er werd destijds tegen mij gezegdn "een échte zendamateur werkt niet via repeaters" :) )
Toen ik in 1966 begon met RTTY werd er tegen mij gezegd dat een "echte radioamateur" CW kloptekens gebruikt. Heb ik nooit gedaan. Waarom zou een "echte" radioamateur geen repeaters gebruiken. Voor wie staan die dingen er dan?

Ik werd toen al misselijk van al die fossielen die kwamen vertellen wat een "echte" vonkenboer moet doen en wat niet.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#65 Bericht door PE1PQX »

Wat een 'echte' zendamateur is, is er één van vleesch en bloedt. :wink:

Het gaat er om hoe je je hobby beleeft, de één via de zwam-palen, de tweede met morse-klopperij (handmatig) de derde met morse-klopperij (machinale) en nummer 4 bouwt graag zelf iets in elkaar en alles wat er tussen en omheen zit.
Zoveel mogelijkheden, zoveel liefhebbers.

Zelf houd ik me niet bezig met echolink (heb er wel eens mee gestoeid, maar is 'niet mijn ding').
Vind morse een super mooie mode, maar krijg het niet in de vingers en onder de knie. Eigen roepletters wil nog net, maar meer echt niet.
FSK441 (Meteroscatter) is een vak apart, erg interessant dat een stukje ruimtepuin je signalen van reflecteren. Zo ook EME...

FT8 is weel een compleet andere richting... De één vind het prachtig, de ander verguist het.

Voor de één is HF 'gelijkstroom', en houd zich primair bezig met de cm-banden of mm-banden, de buurman er krijgt opwindend warm van HF CW QSO's (om het even netjes te houden)

Wat mij betreft zijn zendamateurs die op amateur niveau met de radio-techniek bezig zijn en daarbij zich netjes aan de wettelijke regeltjes houden. Etherpiraten vallen er dus naar mijn mening niet onder.
Of dat nu LPD, PMR, HAM of 27MC is, dat zal me aan mijn derrière roesten. Zolang het 'amateuristisch' is en legaal.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#66 Bericht door on4avt »

Voor mij is er een groot verschil tussen een gelicencieerde zend amateur die een zwaar examen heeft gedaan om te mogen doen wat hier boven allemaal beschreven is,en een 'zendamateur 'op de 27 mc. hoeft alleen een 'bakje ' te kopen. In het beste geval kan hij nog zelf zijn antenne plaatsen en afregelen en beginnen kletsen. Moet ze eens bezig horen, voorbeelden genoeg op YT.
Voor mij zijn het appels en peren.
Als je verteld aan mensen, leken , dat je zend amateur bent omdat ze vragen wat voor antenne er op je mobiel/mobilhome/camper staat, dan is het antwoord steevast, aja cb'er !Die sleuren ook alles over de zelfde kam en kennen zelfs de hobby als zend amateur niet. Als je dan uitleg verschaft over de verschillen dan begrijpen ze na een tijd dat het iets moeilijker is dan alleen maar door een micro te babbelen. Er is ook de reglementering waar wij ons aan moeten houden. Een cb'er mag vragen hoe het is met de gezondheid van je zuster etc....Wij niet in principe.
Ik zelf tracht alle facetten van de hobby te beoefenen, buiten de hele hoge frequinties die mijn pet te boven gaan en er veel technische kennis wordt gevraagd.
Als een cb'er dat allemaal kan, door zijn opleiding, dan zie ik geen reden om het examen van zend amateur niet te doen.
Dit is mijn mening en iedereen mag ertegen zijn. geen probleem.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#67 Bericht door Remco »

PA0VRA schreef:Hoe lulliger het onderwerp, hoe langer het geouwehoer er over.
En nu gaan ook de moderators zich er inhoudelijk mee bemoeien.
Kom op moderatoren maak er een volwassen forum van.
73 Eddy PA0VRA
(en ook de reactie van Kees PE5T, maar ik ben te lui om die ook te 'quoten')

Ik zal het gewoon even direct en hoekig formuleren (dat is altijd mijn rol
en krijg ik 'de schuld' ;-)

Door dit soort gebiasde discussies/enquêtes te starten vanuit een onvermogen,
haken (steeds meer) mensen af en zoeken hun heil elders omdat ze zich hiermee
niet willen associëren.

Anders geformuleerd: dit forum (in zijn algemeenheid gesproken) zou kwa
communicatieve inbreng meerwaarde moeten brengen op de hobbybeleving.
En ... dus niet een discussie omtrent de hobbybeleving!

("Wat is goed en wat is fout en ... wie bepaalt dat?")

Mijn oprecht welgemeende advies: wis/delete dit draadje en doe alsof het niet
bestond resp. nooit heeft bestaan. Het was gewoon een vergissing!

(Mensen haken af, echt ....)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#68 Bericht door on4avt »

Remco
Dan is het beter om geen forum te hebben. Ik beschouw dit als een gewone discussie waar ieder zijn mening kan brengen. Dit heet democratie. En jij wil die dus stoppen en ieder het zwijgen opleggen. Dit vind ik erover. En degene die hier op afhaken zijn ook van de mening dat er moet over gezwegen worden? .
Verder ga ik niet meer reageren. Als je het verschil niet kan zien tussen een scooter van 50 cc en een Goldwin van 1800 cc.

Ps ik ben niet tegen de gebruikers van de 27 mc band,het gaat over het principe :Wat is een zend amateur.Dan krijg je ongetwijfeld verschillen uitgelegd En dit is hier al meerdere keren uitgelegd.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#69 Bericht door pe1br »

Ik vind computers een beetje een rare optie in dit lijstje en daarmee vreemd dat er zoveel op gestemd is.
Bijna iedereen gebruikt een computer maar lang niet iedereen is zendamateur.
De computer is bij mij zeker een hulpmiddel voor de hobby maar dat is een TV en een satelliet ontvanger ook (voor mijn ATV station).
Toch beschouw ik die dingen niet als onderdeel van mij hobby omdat de meeste mensen die een computer, TV of satelliet ontvanger hebben niet per definitie zendamateur zijn.
Als de vraag iets specifieker was geweest bijvoorbeeld amateur radio software (op een computer) dan had ik deze zeker aangevinkt.

Dat de computer hoger scoort dan de vergunning vrije toepassingen van radio vind ik helemaal raar, Hamnet dat als voorbeeld genoemd is wordt uitsluitend door zendamateurs gebruikt maar maakt geen gebruik van amateur frequenties, toch vind ik het een amateur net omdat het beveiligd is zodat alleen amateurs er gebruik van kunnen maken.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#70 Bericht door pe1br »

on4avt schreef:Voor mij is er een groot verschil tussen een gelicencieerde zend amateur die een zwaar examen heeft gedaan om te mogen doen wat hier boven allemaal beschreven is,en een 'zendamateur 'op de 27 mc. hoeft alleen een 'bakje ' te kopen. In het beste geval kan hij nog zelf zijn antenne plaatsen en afregelen en beginnen kletsen. Moet ze eens bezig horen, voorbeelden genoeg op YT.
Helaas zijn die voorbeelden er in Nederland ook van ons grootste repeater netwerk en die verschillende echt niet zoveel van elkaar.
Dat is ook meer een omschrijving van hoe deze wereld in elkaar steekt dan van de mensen die gebruik maken van de techniek.
Ik snap dat jij je wilt distantiëren van deze mensen en ik doe precies hetzelfde maar technisch is het verschil niet zo groot van wat een groot deel van de zendamateurs doet.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#71 Bericht door on4avt »

Zo heb ik ook problemen gehad met 2de hands .BE of NL.
Ik heb meermaals hun erop gewezen dat de cb en ham materialen door elkaar staan. En zendamateur is 'normaal) niet geïnteresseerd in een 'bakje' en omgekeerd ,wat doet een cb'er met een ft 1000 ?
Ik stuurde een paar keer een opmerking dat het verkeerd stond, na een aantal keren kreeg ik de melding dat ik me ermee niet moest moeien. Heb toen gevraagd om de call erop te zetten zodat het controleerbaar is met wie je te doen hebt en dat de optie waar je kan verwijzen naar verkeerd geplaatst enzo, er dan beter niet opstond. Ook daar hebben ze geen oren naar.Ben ermee gestopt, het is hopeloos . Ze hebben daar niemand die het verschil kent tussen de twee dingen. Er is nochtans een aparte optie om CB materiaal op te plaatsen. kreeg ook de opmerking ( een boze) van een cb'er dat ik een dikke nek had omdat ik zijn materiaal verwees naar de juiste rubriek; Argument was dat hij daar betere kans had om te verkopen ??????.
Ben ik een bemoeial of wil ik het alleen maar correct ? Het laatste is mijn bedoeling.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#72 Bericht door PA0ETE »

Remco schreef:
PA0VRA schreef:Hoe lulliger het onderwerp, hoe langer het geouwehoer er over.
En nu gaan ook de moderators zich er inhoudelijk mee bemoeien.
Kom op moderatoren maak er een volwassen forum van.
73 Eddy PA0VRA
(en ook de reactie van Kees PE5T, maar ik ben te lui om die ook te 'quoten')

Ik zal het gewoon even direct en hoekig formuleren (dat is altijd mijn rol
en krijg ik 'de schuld' ;-)

Door dit soort gebiasde discussies/enquêtes te starten vanuit een onvermogen,
haken (steeds meer) mensen af en zoeken hun heil elders omdat ze zich hiermee
niet willen associëren.

Anders geformuleerd: dit forum (in zijn algemeenheid gesproken) zou kwa
communicatieve inbreng meerwaarde moeten brengen op de hobbybeleving.
En ... dus niet een discussie omtrent de hobbybeleving!

("Wat is goed en wat is fout en ... wie bepaalt dat?")

Mijn oprecht welgemeende advies: wis/delete dit draadje en doe alsof het niet
bestond resp. nooit heeft bestaan. Het was gewoon een vergissing!

(Mensen haken af, echt ....)
Remco komt wel eens wat autocratisch over. Ik weet niet of hij van binnen ook echt zo is, of dat het is omdat hij in werkelijkheid heel onzeker is :-)

En voor jou Remco, twee dingen: je hebt de forumvoorwaarden denk ik nooit goed gelezen, en ik ben er niet de persoon naar om me te laten leiden door de "kijkcijfers", dus daar heb je het ook al bij het verkeerde eind.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#73 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:Zo heb ik ook problemen gehad met 2de hands .BE of NL.
Ik heb meermaals hun erop gewezen dat de cb en ham materialen door elkaar staan. En zendamateur is 'normaal) niet geïnteresseerd in een 'bakje' en omgekeerd ,wat doet een cb'er met een ft 1000 ?
Ik stuurde een paar keer een opmerking dat het verkeerd stond, na een aantal keren kreeg ik de melding dat ik me ermee niet moest moeien. Heb toen gevraagd om de call erop te zetten zodat het controleerbaar is met wie je te doen hebt en dat de optie waar je kan verwijzen naar verkeerd geplaatst enzo, er dan beter niet opstond. Ook daar hebben ze geen oren naar.Ben ermee gestopt, het is hopeloos . Ze hebben daar niemand die het verschil kent tussen de twee dingen. Er is nochtans een aparte optie om CB materiaal op te plaatsen. kreeg ook de opmerking ( een boze) van een cb'er dat ik een dikke nek had omdat ik zijn materiaal verwees naar de juiste rubriek; Argument was dat hij daar betere kans had om te verkopen ??????.
Ben ik een bemoeial of wil ik het alleen maar correct ? Het laatste is mijn bedoeling.
Er zitten tussen de amateurs met registratie echt soms enorme horken, maar er zitten op 27 MHz dus ook mensen die heel goed bij ons passen. Ik vind wel dat we die gewoon het gevoel moeten geven dat ze welkom zijn.

De verwarring zit vooral bij de buitenwacht. Daardoor zie je heel vaak domme publicaties waar dit soort dingen door elkaar gehaald worden.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#74 Bericht door pe1cmo »

Een echte zendamateur weet aan welke kant hij een soldeerbout vast moet houden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#75 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

pe1cmo schreef:Een echte zendamateur weet aan welke kant hij een soldeerbout vast moet houden.



En strooit zeker niet met zijn D.N.A...... :)


pd0hdf

Plaats reactie