AVG en zo...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: AVG en zo...

#76 Bericht door PA1WES »

pa3kve schreef:Ik hoop niet dat je je in je popcorn zult verslikken, want ik heb slecht nieuws voor je:

https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/
Geeft aan dat AVG wel degelijk geldt, alleen het vergetelrecht (waarschijnlijk) niet zo sterk gaat werken.
Voor het geval je voorleesmoeder niet beschikbaar is: er staat toch echt: "Dit geldt dan net zo goed voor online forums"

Hier kun je je Engels ophalen: https://www.techpowerup.com/forums/thre ... st-3846100
Nog meer Engels: https://www.reddit.com/r/sysadmin/comme ... _websites/

Wat dacht je van een leuk prive-initiatief voor genealogie? Lijkt me nogal gegevens te bevatten over personen, niet?
Jij denkt te weten dat die NIET omder de AVG vallen?
En dan bedoel ik de nog levenden; overledenen maken geen recht op de AVG.

Om met jouw woorden te spreken: "Als je beweert dat ik geen gelijk heb dan bewijs je dat maar"

Nogmaals: het gaat er niet om of je al of niet persoonsgegevens MAG opslaan; je MOET iets regelen voor de verwerking, bescherming en eventuele aanpassing (verwijderen) van gegevens. Dus verantwoording (kunnen) afleggen over het gebruik van persoonsgegevens.


Mocht je je tijdens het eten van popcorn nog vervelen, heb ik nog wat ander voer:

https://nl.wordpress.org/support/topic/ ... y-website/
https://blog.iusmentis.com/2018/05/16/z ... -avg-gdpr/ (particulier initiatief, geldt dus AVG voor)
Lol je leest wel heel slecht, cursusje begrijpend lezen nodig? Mijn engelse vertaling van company is prima hoor. En arnout ken ik, die geeft advies aan webhosters en internet bedrijven. In het aangehaalde artikeltje (en die andere twee overigens ook) gaat het niet over de AVG maar over specifiek het vergeetrecht wat daar een klein onderdeel van vormt. DAT stukje is inderdaad op iedereen van toepassing, als jij vindt dat je account hier verwijderd moet worden dan moet daar de gelegenheid voor bestaan. Dit recht bestond overigens al voordat de AVG bekrachtigd werd. Ik neem aan dat hier wel een linkje voor te vinden is in accountbeheer en anders een verzoekje aan een moderator voldoende is om je account te deleten. Onder dezelfde wet heb je ook recht op inzage.

tijd voor bier bij de popcorn, het is weekend :)

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: AVG en zo...

#77 Bericht door PA1WES »

PE2CH schreef:
andre schreef:Ik vind het nog steeds een kwalijke zaak dat er tot op heden nog geen reactie is geweest van één van de beheerders van dit forum.
Ik vind dit persoonlijk minachting naar vooral Leo als topic starter van deze discussie. Het zal toch niet zo zijn dat dit ze ontgaan is...??? :mrgreen:
Geheel mee eens.
Dit forum kent een drietal beheerders en volgens hun profiel hebben ze alledrie zeer recent nog dit forum bezocht.
Dat er desondanks van hun zijde tot op heden geen enkele reactie is gekomen geeft mijns inziens aan hoe (on)belangrijk dit onderwerp gevonden wordt door de beheerders van dit forum.
En dit wordt min of meer ook bevestigd door het feit dat dit forum draait op verouderde software.
waarom zouden ze op een non-onderwerp reageren, anders dan ter vermaeck? :-)
Totdat dit forum via een stichting of andere organisatie wordt beheerd blijft t een persoonlijke aangelegenheid en is dit hele topic een hypothetische stelling wat er zou moeten gebeuren als het wel bedrijfsmatig zou gaan worden.
Laatst gewijzigd door PA1WES op 21 sep 2018, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: AVG en zo...

#78 Bericht door PA1WES »

PA1WBU schreef:Om allerlei vertaalwerk te vermijden: ook in het NL is het beschikbaar..

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... rmatie-avg
de aangehaalde nederlandse tekst komt inderdaad overeen met de engelse, letterlijk in de eerste regel van de tekst:

Als organisatie kunt u nu alvast stappen ondernemen om straks klaar te zijn voor de AVG.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#79 Bericht door ON9KVE »

PA1WES schreef:
pa3kve schreef:Ik hoop niet dat je je in je popcorn zult verslikken, want ik heb slecht nieuws voor je:

https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/
Geeft aan dat AVG wel degelijk geldt, alleen het vergetelrecht (waarschijnlijk) niet zo sterk gaat werken.
Voor het geval je voorleesmoeder niet beschikbaar is: er staat toch echt: "Dit geldt dan net zo goed voor online forums"

Hier kun je je Engels ophalen: https://www.techpowerup.com/forums/thre ... st-3846100
Nog meer Engels: https://www.reddit.com/r/sysadmin/comme ... _websites/

Wat dacht je van een leuk prive-initiatief voor genealogie? Lijkt me nogal gegevens te bevatten over personen, niet?
Jij denkt te weten dat die NIET omder de AVG vallen?
En dan bedoel ik de nog levenden; overledenen maken geen recht op de AVG.

Om met jouw woorden te spreken: "Als je beweert dat ik geen gelijk heb dan bewijs je dat maar"

Nogmaals: het gaat er niet om of je al of niet persoonsgegevens MAG opslaan; je MOET iets regelen voor de verwerking, bescherming en eventuele aanpassing (verwijderen) van gegevens. Dus verantwoording (kunnen) afleggen over het gebruik van persoonsgegevens.


Mocht je je tijdens het eten van popcorn nog vervelen, heb ik nog wat ander voer:

https://nl.wordpress.org/support/topic/ ... y-website/
https://blog.iusmentis.com/2018/05/16/z ... -avg-gdpr/ (particulier initiatief, geldt dus AVG voor)
Lol je leest wel heel slecht, cursusje begrijpend lezen nodig? Mijn engelse vertaling van company is prima hoor. En arnout ken ik, die geeft advies aan webhosters en internet bedrijven. In het aangehaalde artikeltje (en die andere twee overigens ook) gaat het niet over de AVG maar over specifiek het vergeetrecht wat daar een klein onderdeel van vormt. DAT stukje is inderdaad op iedereen van toepassing, als jij vindt dat je account hier verwijderd moet worden dan moet daar de gelegenheid voor bestaan. Dit recht bestond overigens al voordat de AVG bekrachtigd werd. Ik neem aan dat hier wel een linkje voor te vinden is in accountbeheer en anders een verzoekje aan een moderator voldoende is om je account te deleten. Onder dezelfde wet heb je ook recht op inzage.

tijd voor bier bij de popcorn, het is weekend :)
Niet teveel he, anders sterven er nog meer hersencellen af :-)

Maar to the point: Heb je eigenlijk de kop van het door jou aangehaalde artikel gelezen: zoals je kunt lezen staat er dat het vergeetrecht onder de AVG valt.
En dat dit ook van toepassing is (die AVG) op fora (da's meervoud voor forum).

Er staat ook:
"Het klopt dat je als aanbieder van internetdiensten al snel te maken krijgt met de AVG"

Hoe zou je dit forum willen betitelen? Volgens mij is dit gewoon een dienst aanbieden: een forum.

Maar nog steeds geen reactie van de beheerders.
een simpel : is niet van toepassing is ook goed hoor. Liefst met wat onderbouwing van ingewonnen informatie. Hoeft niet van Arnout te zijn hoor....
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#80 Bericht door ON9KVE »

PA1WES schreef:
PE2CH schreef:
andre schreef:Ik vind het nog steeds een kwalijke zaak dat er tot op heden nog geen reactie is geweest van één van de beheerders van dit forum.
Ik vind dit persoonlijk minachting naar vooral Leo als topic starter van deze discussie. Het zal toch niet zo zijn dat dit ze ontgaan is...??? :mrgreen:
Geheel mee eens.
Dit forum kent een drietal beheerders en volgens hun profiel hebben ze alledrie zeer recent nog dit forum bezocht.
Dat er desondanks van hun zijde tot op heden geen enkele reactie is gekomen geeft mijns inziens aan hoe (on)belangrijk dit onderwerp gevonden wordt door de beheerders van dit forum.
En dit wordt min of meer ook bevestigd door het feit dat dit forum draait op verouderde software.
waarom zouden ze op een non-onderwerp reageren, anders dan ter vermaeck? :-)
Totdat dit forum via een stichting of andere organisatie wordt beheerd blijft t een persoonlijke aangelegenheid en is dit hele topic een hypothetische stelling wat er zou moeten gebeuren als het wel bedrijfsmatig zou gaan worden.
Misschien omdat het wel zo fatsioenlijk is om op een vraag te antwoorden?
En of dit een non-onderwerp is, maak jij gelukkig niet uit.
Een aantal mensen vinden dit kennelijk wel belangrijk.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: AVG en zo...

#81 Bericht door pe1rxq »

Ik zou niet te veel waarde hechten aan dat woordje 'organisatie'.
Juridisch kom je dan gewoon bij de rechtspersoon/personen die verantwoordelijk zijn.
Of dat een NV, BV, vereniging, stichting of een levend persoon is doet er dan niet veel toe. (Het is prima mogelijk om in je eentje een organisatie te zijn)
Dat is hooguit interessant voor de soort en zwaarte van de straffen die je gaat krijgen.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#82 Bericht door ON9KVE »

Beste Robert Elsinga (evt c.s.)

Heb je een antwoord voor de TS?
Ik ben ook benieuwd naar het anwoord.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#83 Bericht door andre »

Ik denk niet dat elzinga hier over gaat. Gereageerd heeft hij al wel maar dat was niet het antwoord waarom werd gevraagd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: AVG en zo...

#84 Bericht door Adrian_ »

PA0LMD schreef:Ik vraag me af hoe met staat met de implementatie van AVG bij dit forum.
Naar ik begrijp zijn de beheerders hoofdelijk aansprakelijk.
En het is inmiddels toch ook wel tijd voor een beveiligde website.
Probeer eens een PB.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#85 Bericht door PA0LMD »

John, PA0ETE is de man achter dit forum en ik ga hem een email sturen.
Meten is (z)weten

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: AVG en zo...

#86 Bericht door PA0VRA »

Lijkt me heel verstandig Leo, want van de antwoorden op dit forum wordt je echt niet veel wijzer.
73, Eddy

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: AVG en zo...

#87 Bericht door PA2S »

PA3CQN schreef: Ik zou het niet in mijn hoofd halen hier ook nog eisen te gaan stellen.
Ik ook niet.

De enige eis die ik zou willen stellen is dat het gezeur hier nu ophoudt. De grootste querulanten wordt aangeraden om een eigen AVG-proof forum op te richten, dan wordt het hier misschien weer gezellig.

Op dat forum kan er uiteraard uitvoerig worden geklaagd over AVG perikelen, want amateurgerelateerde info gaan we daar niet zien. Want dat is te privacygevoelig...
:D

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#88 Bericht door ON9KVE »

PA0LMD schreef:John, PA0ETE is de man achter dit forum en ik ga hem een email sturen.
Goed idee, Leo.
Ik hoop dat je het antwoord met ons gaat delen.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#89 Bericht door elsinga »

[mod] Even wat off-topic geneuzeld verwijderd. Hou het netjes, aub. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#90 Bericht door PA0ETE »

Hallo allemaal,

Ik begreep dat er een reactie is gewenst van de beheerders van het forum. Ik lees nog wel mee, maar niet alle discussies.

Ik begrijp dat het om de AVG gaat, en mogelijk ook over de site https maken.

De nieuwe wet is van toepassing op organisaties, bijv. bedrijven, verenigingen en overheden, zoals die met name en expliciet in de wet worden genoemd. Wij zijn een groepje privé-personen die gezamenlijk een website beheren ten behoeve van onze hobby, en vallen In Nederland daarom buiten het werkingsgebied van de wet.

Dat betekent overigens niet dat wij heel slordig met die gegevens om kunnen gaan. Je mag niemand, ook niet door onachtzaamheid benadelen, maar we hoeven in ieder geval niet te voldoen aan de vereisten in de wet, zoals bijvoorbeeld dat we een privacyverklaring hoeven te hebben.

De mensen die het forum in de lucht houden kun je niet zien als vereniging of iets wat daarop lijkt. We doen dit met drie beheerders en met enkele moderatoren. We doen het beheer geheel per e-mail, er is geen hiërarchie of voorzitter of zo, we zijn allemaal gelijk. We hebben nooit een vergadering gehouden. Sterker nog: van alle betrokkenen bij het in de lucht houden van het forum heb ik er slechts eentje ooit een keer kort in het echt ontmoet, dat was toen hij een portofoon van mij gekocht heeft. Niettemin werkt de samenwerking echt goed. Ondanks dat we soms flink verschillend over dingen kunnen denken zijn er over het beheer nooit grote of zelfs kleine conflicten geweest. En dat is bijzonder, zeker als je je daarbij bedenkt hoeveel jaren we dit al doen.

De drie beheerders kennen elkaar vanuit een 50 MHz-ronde die tot een jaar of zeven geleden op 50,290 in het midden van het land gehouden werd.

Aan https wordt wel gewerkt, maar dat ligt een beetje lastig. We zitten bij een provider die ons al die jaren voor een matsprijs helpt. Op dit moment is het echter zo dat we voor https naar een betaalde partij moeten uitzien. De kosten daarvan zijn dusdanig dat wij dat als team niet bij de bestaande kosten erbij kunnen dragen. Het forum kost ons ook nu al geld en tijd, maar dat hebben we er graag voor over. Er zijn daarom drie alternatieven: 1. nog een tijdje niet met https werken, 2. aan de forumdeelnemers vragen of ze mee willen betalen aan de extra kosten, of 3. de stekker uit het forum trekken.

Ik denk dat de meesten het met me eens zullen zijn dat we als team voor dit moment voor de eerste optie kiezen, ook al omdat er in het verleden nooit sprake is geweest van een hack of van enig ander privacyprobleem.

Daarnaast is het zo dat op het wachtwoord en de PB's na, ALLE gegevens die worden opgeslagen als enig doel juist hebben dat ze in alle openbaarheid op het forum worden gepubliceerd. Een gehackt wachtwoord dat valt eigenlijk zo te fiksen door het wachtwoord te veranderen en de ongewenste posts als die er zijn te verwijderen. Je hebt zoiets snel genoeg in de gaten. En als er zorgen bestaan over de PB's, dan kunnen we die als dat echt als een probleem gezien wordt eventueel uitschakelen.

Plaats reactie