DAB+ radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

DAB+ radio

#1 Bericht door pb1a »

Enige tijd geleden heb ik mezelf getracteerd op een paar DAB+ radio's. :mrgreen: Ik moet zeggen dat FM een stuk selectiever is dan bij een analoge radio (DSP filtering)
maar de uitrol van DAB+ snap ik echt niets van. De techniek erachter QPSK rn OFDM ervaar ik als uiterst interessant, maar de uitrol vind ik uitermate knullig.Met name de regionale omroepen is om t huilen. Je zou toch zeggen dat Radio Noord in Groningen ye onvangen is radio Friesland in Frieslan etc. Nee hor Nee hor ze zitten allemaal op hetzelfde kanaal. Als ik mijn DAB+ radio in de vensterbank hier in Hilversum Zuid zet lan ik Ze van Utrecht tot aan Groningen ontvangen. Zet ik hem in de achterkamer hoor
ik ze niet meer Ook en daar komt hij Radio M van Utrecht hoor ik niet meer, Dit terwijl ik boven op de Utrechse heuvelrug woon en de voet van mijn huis is al 19 meter boven NAP en ik zit hemelsbreedt 1 kilometer bij de grens van Utrecht vandaan. Ik heb dit gemeten op een Roberts R 60 a 220 Euro. Neem ik een goedkoper toestel hoor ik niks. Digitale radio kan je van vinden watje er van vind maar de wijze waarop het uitgrold is, is uiterst knullig en diegene die daar verantwoordelijk voor is, is naa mijn mening compleet de weg kwijt. Ik snap het niet dat dat zo knullig gaat. 8) :!: :!: :mrgreen:


Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

-Verwijderd account

Re: DAB+ radio

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Ruim 4 maanden geleden heb ik een portable Sony FM/DAB+ radio gekocht. De reden daarvoor was simpel. De lokale omroep zit hier niet op de kabel en ik wil die juist graag ontvangen. Dus werd ik gnoodzaakt om speciaal daarvoor een radiootje te kopen... Dat werd dus de genoemde Sony :)
Nu kan ik probleemloos de gewenste omroepzender beluisteren. En op DAB+ viel het me op dat je na het tunen een hele lange lijst kreeg van stations die te ontvangen zouden zijn. SterrenNL radio en Radio M Utrecht worden probleemloos ontvangen. En dat zonder de telescopische sprietantenne te gebruiken. Die laat ik gewoon ingeschoven in de houder zitten. Lopend door mijn appartement valt het signaal af en toe weg, maar dat kan ook komen omdat ik het toestelletje gewoon in mijn hand vast heb. Dit alles geldt ook voor de lokale omroep van Leidschendam die op FM zit en de aanleiding was om deze radio te kopen.
Met de uitgeschoven sprietantenne heb ik soms ook ontvangst van Omroep Brabant. Overigens vaker niet dan wel, maar ja ik woon ook niet in Brabant.
Mijn appartement is een 60-er jaren flatwoning op 13-hoog. Dat is ongeveer 35 meter boven straatnivo. En de gemeentegrens met Leidschendam en die met Wassenaar ligt hier vlakbij. Een soort drielandenpunt zeg maar, maar dan van gemeentegrenzen :D

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: geen DAB+ radio voor mij

#3 Bericht door PE9ZZ »

Zit DAB, al dan niet "+", niet ergens op 230 MHz? TV kanaal 12C? Wat mij als zendamateur als meest significante parameter zou interesseren.

*zet HP8595E aan*

Oh, 227 MHz. Ook goed. Enne, wat nou, "OVEN COLD"?!?!?!?
IMGP4285_crop.jpg
Moest paar jaar terug wel lachen. Iemand had een DAB radio als wekker in gebruik. Op een dag versliep-ie zich. Bleek, zonder dat ook maar iemand ervan op de hoogte was gesteld, DAB te zijn uitgezet ten faveure van DAB+. Z'n peperdure radio was in één keer waardeloos geworden. De casus is duidelijk. Geen DAB+ voor mij. Straks gaan ze die ook uitzetten, net als de FM (3 meter) in de misschien niet eens zo verre toekomst. Maar daarvoor heb ik al allerlei reuzeleuke zendertjes liggen. Die dan wellicht geeneens meer illegaal zijn...

Tjerk, 9ZZ

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: DAB+ radio

#4 Bericht door Radioot »

"Knullig uitrol" http://radiomap.eu/nl/utrecht

Gratis DAB & DAB+ voor Win/Android https://www.welle.io/ (RTL-SDR stick nodig)

Afbeelding

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: DAB+ radio

#5 Bericht door PA3BAS »

Werkt dab+ niet net als digitenne en satelliet met ‘boeketten’? Op 1 frequentie in 1 signaal zijn dan meerdere stations in elkaar gemultiplexed. Dus dan ontvang je met gemak omroep Friesland in Maastricht als je het boeket lokale omroepen hebt gekozen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DAB+ radio

#6 Bericht door PE9ZZ »

Nou, na veel geklier en gedoe welle.io aan het spelen op een Linux bak (Ubuntu MATE 18.04). Ik ben niet erg onder de indruk. Speciaal voor deze frequentie (220 MHz, TV band III) een fietspompantenne gemaakt. Ook bekend als J-antenna. Heeft inderdaad veel meer output dan het sprietje wat ik er eerst op had aangesloten. Op m'n RTL2832U dongle wel te verstaan. Maar het ding verliest ondanks dat de hele tijd sync en hij kan geeneens Radio Decibel vinden. Ik dacht dat die COFDM zo robuust was? Wat een faal.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DAB+ radio

#7 Bericht door PE9ZZ »

Oh. Ding heet J-Pole en hij doet het nog steeds kudt... Overigens, hij vond nu wel Radio Decibel (8A). Soms. Zucht.

*smijt RTL dongle in de hoek*

Wacht, Radio Decibel heeft ook een internet stream! En zelfs een app voor m'n fruitige speeltje!

Tjerk, 9ZZ

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: DAB+ radio

#8 Bericht door PA3LS »

DAB interesseert mij niet zo. Het biedt (mij) weinig boven FM en FM heeft al bijna niets te bieden voor me.

Ik vind DRM interessanter. Maar daar heb je geen compacte decoders voor. Tot nu toe ofwel een dure radio ofwel een complete computer.
Misschien zou het op een Raspberry Pi kunnen maar daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DAB+ radio

#9 Bericht door PE9ZZ »

DRM (Digital Radio Mondiale, niet Digital Restrictions Management) heeft wel degelijk complete radio's. Het is alleen nooit echt van de grond gekomen. Wat mij betreft blijft DAB, al dan niet plus, ook zo.

Tjerk, 9ZZ

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: DAB+ radio

#10 Bericht door Radioot »


Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: DAB+ radio

#11 Bericht door Triodes4ever »

Heb ook een (relatief dure) DAB+ tuner gekocht na het uitbranden en dergelijke van een aantal zendfaciliteiten een aantal jaren terug, waarna men het niet meer op eerder niveau gebracht schijnt te hebben qua uitgestraald vermogen en zo. Mijn fantastische Revox B760 waar ik als audio fanaat heel tevreden mee was (want kwaliteits-analoog) produceerde sindsdien te veel ruis. Voor een grotere buitenantenne voelde ik niet, dus vervangen voor zo'n digitaal faal-ding. Wat een bagger is dat, soort MP3 kwaliteit voor in de touringcar. Nu is de NPO inmiddels al zo sneu, ik denk dat ze met DAB het kwaliteitsniveau daar maar vast op hebben aangepast. Knoeiers allemaal...

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DAB+ radio

#12 Bericht door PE9ZZ »

Ik zie inderdaad zorgelijk lage bitrates voorbij komen. 64kbps bijvoorbeeld voor muziek. Kom op zeg, zelfs voor AAC is dat echt te zunig. Wat me wel opvalt is dat het spectrum zo verfrommeld is. Kennelijk is er een boel multipad bij mij op de werkbank. Misschien leuk om eens wat metingen te doen op het dak. Valt me tegen, had verwacht dat die COFDM veel robuuster zou zijn. Op het laatst kreeg ik maar 15 zenders in plaats van de 30 ofzo die ik hier zou moeten kunnen krijgen.

@Triodes4ever: mooie bak, die Revox. Heb zelf een A720, die met die nixies. En een Sansui TU-X1.

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DAB+ radio

#13 Bericht door KHoos »

Ik heb de hele ontwikkeling van DAB/DAB+ in Nederland gevolgd, zie ook News items for tag dab. Kwa ontvangst heeft Utrecht voor- en nadelen: Signaal van de zenders die er zijn is goed. De regionale multiplex kwam hier vrij laat en alle proeven met lokale zenders waren op andere plekken. Soms leuke DX zoals ontvangst van de vlaamse multiplex.

En ik zit in dit onderwerp net zoals in andere dingen rond radio: ik interesseer me voor de techniek. Vooral single frequency networks (meerdere gesynchroniseerde zenders die hetzelfde uitzenden en dankzij de bescherming tegen multipath kan de ontvanger daar tegen) vind ik een mooi onderdeel.

Tegelijkertijd ben ik maar beperkt bezig met de beschikbare content, meestal als er een radio aanstaat is het op Veronica, en daar staat de DAB+ wekkerradio ook op.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DAB+ radio

#14 Bericht door PE9ZZ »

Vond een betere DAB radio voor Linux dan welle.io: Qt-DAB. Nog altijd een wat gammele UI (waarom, oh, waarom allemaal losse windows?!?) maar met meer mogelijkheden (constallation diagram!) en veel betere prestaties. Lockt sneller (eh?) en kan daadwerkelijk alle 50 radiostations vinden die hier in Amsterdam te ontvangen zijn (8A, 11C en 12C). Wel een beetje vaag want ongetwijfeld gebruikt-ie hetzelfde achterliggende framework (j-sdr).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: DAB+ radio

#15 Bericht door pb1a »

PE9ZZ schreef:Vond een betere DAB radio voor Linux dan welle.io: Qt-DAB. Nog altijd een wat gammele UI (waarom, oh, waarom allemaal losse windows?!?) maar met meer mogelijkheden (constallation diagram!) en veel betere prestaties. Lockt sneller (eh?) en kan daadwerkelijk alle 50 radiostations vinden die hier in Amsterdam te ontvangen zijn (8A, 11C en 12C). Wel een beetje vaag want ongetwijfeld gebruikt-ie hetzelfde achterliggende framework (j-sdr).

Tjerk, 9ZZ

Het gaat hier in Hilversum Zuid boven op de Utrechtse heuvelrug om kanaal 8a Die is hier waardeloos te ontvangen Als die lui hier in Hilversum er een zender bij zetten met een richtantenne bij zetten is het met een paar 100 watt gefixt.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie