Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Herijken Novice

#46 Bericht door PA4WK »

Beste collega amateurs,
ik ken genoeg amateurs die een N licentie hebben en wat kennis betreft met kop en schouders boven menig F amateur uitsteken, dus dat het hebben van een F of N licentie iets zegt over kennis van de materie is voor mij beslist niet vanzelfsprekend.
Deze mensen hebben geen F machtiging omdat ze daar simpelweg geen behoefte aan hebben en het ook niet nodig hebben voor de amateur experimenten waar ze zich mee bezig houden.

Om de huidige N licentie te vergelijken met de oude D machtiging gaat mij te kort door de bocht, de examen eisen voor de huidige N licentie zijn ook niet te vergelijken met die van de oude D machtiging, leg maar eens een N examen en een oud D examen naast elkaar.
We moeten maar eens van het idee af, en dat betreft niet alleen de soort machtiging die iemand behaald heeft, dat het behalen van een bepaald diploma iets zegt over de intelligentie van een mens.
Er zijn gelukkig nog genoeg mensen die niet alleen meer willen in het leven maar gewoon gelukkig en tevreden zijn met wat ze hebben.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#47 Bericht door PD9CN »

PD2B schreef:
PA2RU schreef:Ik ben het er NIET mee eens...
Er zijn legio mensen die N kunnen halen maar F niet : die groep ontneem je dan het recht om de hobby uit te kunnen oefenen door daar een tijdsduur aan te verbinden : dat bevordert naar mijn idee etherpiraterij :idea:

Zou net zoiets zijn als je bijvoorbeeld E achter B moet gaan halen , als je dat niet doet kun je je rijbewijs weer inleveren.

+1

Ook zou het mooi zijn om de mogelijkheid te hebben om voor de diverse "F Banden" een antenne te kunnen plaatsen.
+1
Dit is juiste beredenering!
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#48 Bericht door PA1AIS »

Dus mensen die geen vrachtwagen rijbewijs kunnen halen mogen toch maar in een truck rijden met een personenauto rijbewijs, dat is zo ongeveer de stelling hier?
of mensen die geen brevet verkeersvlieger kunnen halen mogen met een sportvlieg brevet toch maar een verkeers vliegtuig besturen?

Bizar....

Er is niets mis met de proeve van bekwaamheid en de blijk daarvan middels een examen. Als je de proeve van bekwaamheid niet kan of wilt behalen zal je moeten berusten in je lot. Zo zit het in de wereld in elkaar. Hoe sneu dat ook kan zijn voor sommige mensen, je kan het nu eenmaal niet voor iedereen naar het zin maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#49 Bericht door PA2RU »

PA1AIS schreef:Dus mensen die geen vrachtwagen rijbewijs kunnen halen mogen toch maar in een truck rijden met een personenauto rijbewijs, dat is zo ongeveer de stelling hier?
of mensen die geen brevet verkeersvlieger kunnen halen mogen met een sportvlieg brevet toch maar een verkeers vliegtuig besturen?

Bizar....

Er is niets mis met de proeve van bekwaamheid en de blijk daarvan middels een examen. Als je de proeve van bekwaamheid niet kan of wilt behalen zal je moeten berusten in je lot. Zo zit het in de wereld in elkaar. Hoe sneu dat ook kan zijn voor sommige mensen, je kan het nu eenmaal niet voor iedereen naar het zin maken.
Ik heb de vergelijking met een B rijbewijs en het rijden in een truck niet gemaakt...
Iemand die voor N op gaat heeft ook een proeve van bekwaamheid doorstaan , zou die bekwaamheid na x jaar opeens komen te vervallen??
Er zijn genoeg N amateurs die niet de intentie hebben om voor F op te gaan , lijkt me dus kansloos dat die beperkingsduur er door komt.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#50 Bericht door PA1AIS »

Metafoor
Een metafoor (van Grieks metaphora: overdracht; bijvoeglijk: overdrachtelijk of figuurlijk) is een vorm van beeldspraak, waarbij er sprake is van een impliciete (onuitgesproken) vergelijking.


Ik ben er aan gewend dat techneuten en zendamateurs dingen zo letterlijk nemen dat ze het niet meer snappen.

Het gaat mij in deze niet om een beperkings duur, maar wel op de , m.i., onterechte aanspraak op meer frequentie ruimte. Dat wat "men" zou willen dat onder de z.g. herijking moet vallen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Herijken Novice

#51 Bericht door PA4WK »

Ja en wat dat op gaat leveren zien we wel daar kan. niemand nu nog iets zinnigs over zeggen
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-Verwijderd account

Re: Herijken Novice

#52 Bericht door -Verwijderd account »

Volgens mij lopen er feitelijk drie onderwerpen door elkaar heen in dit topic.
Herijking Novice waar topicstarter mee begon, harmonisatie binnen de EU werd op enig moment erbij betrokken en tevens verwijzingen naar het AT jaarverslag 2017, waarin o.a. de toekomst van de zendamateurs ter sprake komt.

De resultaten van de herijking Novice zijn reeds geruime tijd bekend. Wat met deze resultaten gedaan gaat worden is vooralsnog onbekend. Daarmee is eigenlijk het antwoord al gegeven op de vraag van de topicstarter.
Overigens heb ik niet de verwachting dat novice-amateurs actief mogen gaan worden op frequentiebanden waar de Amateurdienst een secundaire status heeft. Wel kan ik me vinden dat de opstelling van amateurverenigingen nogal vreemd genoemd kan worden. Enerzijds roepen om vernieuwing en tegelijk vast blijven houden aan de eigen opvattingen is nogal in tegenspraak met elkaar.

Harmonisatie binnen de EU hoeven we zeker niet te verwachten. Dat lukt al niet eens met andere zaken, zoals overal dezelfde verkeersregels voor auto's en de vliegtax voor vliegtuigpassagiers. Waarom zou dat wel "gewoon" kunnen voor zendamateurs?

En het AT jaarverslag 2017 waarin het ook gaat over zendamateurs.
Wij zouden te weinig aan experimenteren doen en hoofdzakelijk phone-verbindingen maken via repeaters. Dat is wel erg kort door de bocht. Anderzijds toch ook wel heel begrijpelijk als gevolg van het gedrag van een kleine groep lieden die zich zendamateur noemt maar dat de inhoud van hun qso's volstrekt zendamateur-onwaardig zijn.
Waar nog bij komt de heel makkelijke verkrijgbaarheid van VHF/UHF zendontvangers, die dankzij China Export tegen dumpprijzen verkocht worden.
Toch hebben we gezien dat er met enige regelmaat succesvolle zelfbouwprojecten worden gestart. En niet alleen vossejacht-ontvangertjes, maar ook een complete FM-transceiver voor 1280MHz.
Of je dit experimenteren mag noemen waar AT over heeft....?
Spelen met antenne-opstellingen valt volgens mij best wel onder experimenten, of telt dat niet?

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijken Novice

#53 Bericht door PD4M »

Juul - PE0GJG schreef: En ondertussen vind ik nog steeds dat er een termijn aan de D verbonden moet worden. Want om iets in het leven te bereiken moet je er wel iets voor doen. En die prikkel is er nu niet (meer). En nu is er een soort "gewoonte recht".
Wat een drogreden! Dus uw LTS/HTS/WO diploma is inmiddels ook komen te vervallen? Omdat u had door kunnen studeren naar een hogere graad? Het is niet voor niets dat men tegenwoordig ook 'ervaringsjaren' kan laten vastleggen. Ik ben voorstander van permanente educatie. Persoonlijk heb ik als Novice pas echt iets geleerd in de praktijk. Op de clubavonden en in gesprekken met mijn zendamateur 'buddy' om de hoek. En toen mijn CAT poort defect raakte. En de buurman inspraak op zijn dure stereo installatie had.

Mijn opa is met zijn timmermansdiploma hoofd van gemeentewerken in een grote gemeente kunnen worden. Mijn vader met HTS directeur van een grote bouwonderneming.

Denk in mogelijkheden en niet in beperkingen.
Maarten
PD4M

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Herijken Novice

#54 Bericht door PA3BAS »

Denk in mogelijkheden en niet in beperkingen.
Dat is sowieso wel een goed levensmotto waar je m.i. ver mee kan komen.
.... But will it blend?

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Herijken Novice

#55 Bericht door pe5t »

Waar het m.i. om draait is dat de oorspronkelijke doelstelling van de "N" slechts deels is bereikt. Velen vinden "N", om wat voor reden dan ook een einddoel. Stel dan als regelgever je doelstelling bij en verander ook de aanduiding "N". Je leven lang een "Novice" zijn, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Dus gewoon twee soorten registraties: een met beperkte ethergebruiksrechten en verlaagde exameneisen en een met volledige rechten en een zwaarder examen.

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Herijken Novice

#56 Bericht door pe5ed »

Zeker weer komkommer tijd.
Kunnen we hier nou niet eens mee stoppen trouwens ?
Ieder half jaar komt er weer iemand dit aanslingeren, en daar gaan we weer.
Voegt niks toe, irriteert mensen, etc etc

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Herijken Novice

#57 Bericht door PG7VG »

Ik zal ook eens mijn mening geven. :D

Met novice kun je behoorlijk uit de voeten op de banden, je kunt eigenlijk alles beoefenen. Natuurlijk zijn er beperkingen, daarvoor is het ook een novice registratie.
Voor hen die tegen de beperkingen aanlopen is er de full registratie. En diegenen zien de meerwaarde van het halen van de full waarschijnlijk beter in en zijn dan (mogelijk) gemotiveerder om hiervoor te leren....ook al kost het ze veel moeite. (Met mijn elektrotechnische opleiding was het relatief eenvoudig om f te halen. Voor iemand met een administratieve opleiding of iets dat helemaal geen raakvlakken met deze techniek heeft mag je respect hebben als ze de f succesvol afronden.)
Uitbreiding van de novice omdat niet iedereen de capaciteiten heeft om f te halen vind ik onzin. Dat zijn nu eenmaal de beperkingen van het leven. En ik wil hiermee niemand tegen het hoofd schoppen al is het onvermijdelijk dat dit zojuist wel gedaan is.

Er komen af en toe projecten voorbij door N amateurs uitgevoerd waar je groot respect voor mag hebben. Deze amateurs kunnen blijkbaar prima vooruit met de mindere mogelijkheden die hun N registratie tov de F heeft. Een beperkte duur voor de N registratie is dan ook niet realistisch. Had dan destijds de D of N veel beperkter gehouden. Dat zou meer motivatie gegeven hebben om de F te gaan behalen.

Wees tevreden met wat je (kan) bereiken en haal daar het maximale uit.

Just my 2 cents. :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#58 Bericht door PA1AIS »

Ik kan mij in de teksten van PE5T en PG7VG prima vinden.
Terugdraaien is niet reëel, maar een herijking met uitbreiding tot doel is ver over de top.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#59 Bericht door PA3DAT »

Eens, ook mijn idee.

En dat woord "novice" of de letter N kun je natuurlijk ook vervangen door bijv. de letter B.
A-amateurs met een "full"-registratie en B-amateurs met een "light"-registratie.
En dan die letter N en/of D snel vergeten... :D

Geen uitbreiding van het aantal banden, daarin is men naar mijn idee al veel te ver
doorgeschoten.

Ik begrijp best dat N-amateurs graag de gehele 40m-band willen hebben, en liefst ook het
gedeelte van de 20m-band bóven de 14.250.
Maar welke B-geregistreerde vind het dan nog nodig om door te leren voor A/F? :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Herijken Novice

#60 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:En dat woord "novice" of de letter N kun je natuurlijk ook vervangen door bijv. de letter B.
A-amateurs met een "full"-registratie en B-amateurs met een "light"-registratie.
En dan die letter N en/of D snel vergeten... :D
Maak daar maar een "R" van: Restricted
Dan klopt het beter met "F" van: Full

Gesloten