Vreemd signaal op 434.675 MHz

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#16 Bericht door PA0ETE »

Het is niet een kwestie dat het AIVD zich in zo'n geval niet aan de regels
houdt. Net als defensie zullen zij eigen frequentieplanners hebben, die in
vredestijd wel bepaalde afspraken maken met instanties als AT en RDR,
maar die volgens de regels verder toch gewoon de vrijheid hebben om
anders te beslissen. Het is niet gangbaar om van de ethergebruiken af te
wijken, maar misschien hebben ze een reden om dat hier wel te doen.

Het blijft natuurlijk wel intrigerend waarom ze dat juist op een band als dit
doen, en dan ook nog AT niet inlichten. Ik vermoed dat degene die dat
besloten heeft niet op de hoogte is van het feit dat radioamateurs zelf graag
uitzoeken waar dit soort signalen vandaan komen en daar vaak ook nog
best goed in zijn. Ze kunnen wat dat betreft in dat betrekkelijk rustige deel
van een amateurband haast niet op een meer in het oog springende plek
gaan zitten.

Maar goed, waarom kwaad gedacht: misschien is het wel een manier om
sollicitanten te trekken? Als je als amateur in staat bent om ze te vinden
ben je ook geschikt voor de baan :-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#17 Bericht door Steef »

Dan moeten we maar een tijdje packet of zo op die frequenties gaan doen.

Ik kan best een beetje vermogen maken op 70, kijken of de jongens binnenkort op de stoep staan :shock: :lol:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#18 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef:Dan moeten we maar een tijdje packet of zo op die frequenties gaan doen.

Ik kan best een beetje vermogen maken op 70, kijken of de jongens binnenkort op de stoep staan :shock: :lol:
Ik weet niet of je dat meent Steef, maar als je dat echt doet is dat één van de dingen die je bij betrappen je je bevoegdheid om te zenden kost. Ik heb me laten vertellen dat dat twee jaar geleden nog met iemand gebeurd is. Daarnaast kun je ook nog civielrechtelijk worden aangesproken voor de geleden schade of de extra onkosten om de zaak ondanks de storingen draaiende te houden. Dat is in het verleden ook al met zendamateurs gebeurd.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#19 Bericht door PE7EB »

Zover ik het kan nagaan zijn wij als amateur nog steeds primaire gebruiker tot 436MHz.
Als het signaal géén amateur signaal is, moet het daar dus weg.
Kwestie van AT blijven bellen en aanschrijven lijkt mij.

Willens en wetens storen is inderdaad sterk af te raden op grond van de redenen die John al aangaf, heeft onder meer gespeeld bij enkele vestigingen van een bekende hamburger keten.

Proberen te decoderen en openbaar maken van de informatie is een andere optie, amateur signalen mogen niet gedecodeerd zijn, en niet amateur signalen horen op die frequentie niet thuis.
Dus verwacht ik niet dat een rechtbank een aanklacht op grond van het verspreiden van niet openbare informatie gegrond zal verklaren.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#20 Bericht door PA0ETE »

Er zijn wel meer gebruikers in dat onderste deel van de band, die inderdaad primair amateur is. Het is echter niet exclusief amateur, dus ook in het primaire deel op 70 cm zitten gewoon andere primaire en secundaire gebruikers. En niet alleen LPD-gebruikers.

Bij veel banden wordt er rekening mee gehouden dat het een amateurband is. Dat geldt in Nederland voor 2 meter (in het buitenland is ook 2m niet altijd heilig geweest: in de jaren 80 werden in Frankrijk frequenties in een deel van de 2 meterband aan taxibedrijven toegewezen), en het geldt bijvoorbeeld voor 10 meter. Die was ooit gedeeld met defensie, ook een primaire gebruiker, maar is nu vrij daarvan. 70 cm is gaandeweg door steeds meer andere gebruikers bevolkt geraakt. In Nederland is dat nog sterker dan in veel andere landen in deze omgeving. Je kunt wel bezwaar maken als je denkt dat het gebruik door die andere dienst onredelijk is, maar als er al een vergunning ligt moet je als amateur toch wel met hele goede argumenten komen. Dan maakt het volgens mij alleen kans van slagen als ze bijvoorbeeld in de satellietband blijken te zitten.

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

#21 Bericht door pa3ayw »

PA0ETE schreef:Er zijn wel meer gebruikers in dat onderste deel van de band, die inderdaad primair amateur is. Het is echter niet exclusief amateur, dus ook in het primaire deel op 70 cm zitten gewoon andere primaire en secundaire gebruikers. En niet alleen LPD-gebruikers.

Bij veel banden wordt er rekening mee gehouden dat het een amateurband is. Dat geldt in Nederland voor 2 meter (in het buitenland is ook 2m niet altijd heilig geweest: in de jaren 80 werden in Frankrijk frequenties in een deel van de 2 meterband aan taxibedrijven toegewezen), en het geldt bijvoorbeeld voor 10 meter. Die was ooit gedeeld met defensie, ook een primaire gebruiker, maar is nu vrij daarvan. 70 cm is gaandeweg door steeds meer andere gebruikers bevolkt geraakt. In Nederland is dat nog sterker dan in veel andere landen in deze omgeving. Je kunt wel bezwaar maken als je denkt dat het gebruik door die andere dienst onredelijk is, maar als er al een vergunning ligt moet je als amateur toch wel met hele goede argumenten komen. Dan maakt het volgens mij alleen kans van slagen als ze bijvoorbeeld in de satellietband blijken te zitten.
Het gaat niet om de vraag of het gebruik door andere gebruikers redelijk is. Secundaire gebruikers dienen eenvoudigweg hun uitzendingen te staken als ze primaire gebruikers hinderen. Of de secundaire gebruiker een vergunning heeft (hetgeen overigens per definitie het geval moet zijn, anders kan een gebruiker geen secundaire status hebben), is daarbij niet van belang. Het AT zal handhavend dienen op te treden indien er aantoonbaar sprake is van hinder van primaire gebruikers en de secundaire gebruiker er niet op ander wijze toe kan worden gebracht om te stoppen met de hinder die hij veroorzaakt door het gebruik van de betreffende frequentie.
Voor gebruikers van in de ISM band(en) toegelaten apparatuur geldt iets anders. Zij hebben uiteraard geen vergunning, maar ook geen status. Ze zijn dus noch primair noch secundair. Dat betekent dat van hen niet kan worden gevergd dat ze hun uitzendingen staken als ze hinder veroorzaken, waar tegenover staat dat ze geen enkel recht hebben op welke vorm van (ongestoord) gebruik dan ook van de frequentieruimte die ze gebruiken.

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#22 Bericht door PA2O »

Waar het PA0ETE over gaat is dat er zowel primaire als secundaire gebruikers zich bevinden in de 70cm band naast de amateurs. Ook amateurs mogen geen signalen storen. Er wordt niet voor niets van je verwacht dat je wacht totdat een stukje ruimte vrij is voordat je begint te zenden (een stukje operating practice).

Indien je als primaire gebruiker een andere primaire gebruiker stoort, kun je wel degelijk daarvoor gestraft worden.

Ik zeg niet dat het een primaire gebruiker is die dit signaal uitzendt (als het een secundaire is, mag hij gevraagd worden zich ergens anders te vestigen, of te stoppen), maar ik zou wel rekening houden hiermee.

De enige optie is wat mij betreft wachten op een reactie van AT.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#23 Bericht door Steef »

Nou was maar een geintje hoor!

Ik denk niet dat het slim is om bvb de AIVD willens en wetens dwars te zitten.


Het is namelijk zo, ...


Wie de bal kaatst,

Weet dat die bal veel harder is.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#24 Bericht door PD7F »

net de youtube video's beluisterd en er lijkt een soort burst signaal 'naast' het geratel te zitten, zo nu en dan dan.
Ik zal eens een scanner meenemen de volgende keer in AMS en Den Haag (kom er niet zoveel) maar interessant is het wel ;)
Maar eerst even denken hoe ik het dan vanaf de discriminator uitgang op de harde schijf krijg van mijn iBook om verder te analyseren.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#25 Bericht door PA0ETE »

Rudy schreef:Waar het PA0ETE over gaat is dat er zowel primaire als secundaire gebruikers zich bevinden in de 70cm band naast de amateurs.
Kleine aanvulling: tussen 430 en 436 MHz is een zendamateur ook een primaire gebruiker, en tussen 436 en 440 MHz ben je als zendamateur secundaire gebruiker.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#26 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef:Nou was maar een geintje hoor!

Ik denk niet dat het slim is om bvb de AIVD willens en wetens dwars te zitten.


Het is namelijk zo, ...


Wie de bal kaatst,

Weet dat die bal veel harder is.
Dat dacht ik ook wel hoor. En inderdaad als je het tegen dit soort instanties
wilt opnemen dan is het altijd een ongelijk 'speelveld'. :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#27 Bericht door PA0ETE »

pa3ayw schreef:
PA0ETE schreef:Er zijn wel meer gebruikers in dat onderste deel van de band, die inderdaad primair amateur is. Het is echter niet exclusief amateur, dus ook in het primaire deel op 70 cm zitten gewoon andere primaire en secundaire gebruikers. En niet alleen LPD-gebruikers.

Bij veel banden wordt er rekening mee gehouden dat het een amateurband is. Dat geldt in Nederland voor 2 meter (in het buitenland is ook 2m niet altijd heilig geweest: in de jaren 80 werden in Frankrijk frequenties in een deel van de 2 meterband aan taxibedrijven toegewezen), en het geldt bijvoorbeeld voor 10 meter. Die was ooit gedeeld met defensie, ook een primaire gebruiker, maar is nu vrij daarvan. 70 cm is gaandeweg door steeds meer andere gebruikers bevolkt geraakt. In Nederland is dat nog sterker dan in veel andere landen in deze omgeving. Je kunt wel bezwaar maken als je denkt dat het gebruik door die andere dienst onredelijk is, maar als er al een vergunning ligt moet je als amateur toch wel met hele goede argumenten komen. Dan maakt het volgens mij alleen kans van slagen als ze bijvoorbeeld in de satellietband blijken te zitten.
Het gaat niet om de vraag of het gebruik door andere gebruikers redelijk is. Secundaire gebruikers dienen eenvoudigweg hun uitzendingen te staken als ze primaire gebruikers hinderen. Of de secundaire gebruiker een vergunning heeft (hetgeen overigens per definitie het geval moet zijn, anders kan een gebruiker geen secundaire status hebben), is daarbij niet van belang. Het AT zal handhavend dienen op te treden indien er aantoonbaar sprake is van hinder van primaire gebruikers en de secundaire gebruiker er niet op ander wijze toe kan worden gebracht om te stoppen met de hinder die hij veroorzaakt door het gebruik van de betreffende frequentie.
Voor gebruikers van in de ISM band(en) toegelaten apparatuur geldt iets anders. Zij hebben uiteraard geen vergunning, maar ook geen status. Ze zijn dus noch primair noch secundair. Dat betekent dat van hen niet kan worden gevergd dat ze hun uitzendingen staken als ze hinder veroorzaken, waar tegenover staat dat ze geen enkel recht hebben op welke vorm van (ongestoord) gebruik dan ook van de frequentieruimte die ze gebruiken.
Het hoeft natuurlijk niet dat de organisatie zich hier als ISM-gebruiker
beweegt. Het valt verder natuurlijk niet uit te sluiten dat er tussen het
lagere echelon (of misschien ook wel hoger) zich een mede-amateur
bevindt die het wel een mooie hoge locatie vindt, maar die tegelijk een
beetje ruime opvatting heeft over het uitzenden van de eigen radio-
roepnaam. Je zou denken dat AT daar ook aan gedacht heeft, maar ja, hoe
moeten zij daarachter komen. :-) Wat tegen die laatste mogelijkheid pleit is
natuurlijk dat je zou verwachten dat er bij het contact tussen AT en AIVD
(als dat al plaatsgevonden heeft) er binnen die laatste club toch wel even
naar de prive-activiteiten van de eigen werknemers gekeken zou zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#28 Bericht door pe2er »

Ik zou me als AIVD zeker ongerust maken als er een niet-geauthoriseerd en gecontroleerd radiosignaal uit één van mijn locaties zou ontsnappen :lol:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#29 Bericht door PA0ETE »

Het lijkt misschien onwaarschijnlijker dan het is. Je moet je voorstellen dat
ze daar enerzijds natuurlijk heel gezagsgetrouwe mensen willen hebben,
niet de James Bond's die je uit de films kent, maar liever de wat stoffige
kantoormensen en statistiekenverzamelaars, maar dat ze aan de andere
kant toch wel individualisten willen die ze om genoeg creativiteit te kunnen
hebben vermoedelijk ook veel vrijheid gunnen. (Althans, zo zou ik het doen :-) )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#30 Bericht door PD7F »

En misschien zijn ze wel met een onderzoekje of een stukje opleiding bezig - wat dan makkelijker om een paar amateurband bakjes te kopen - je stoort in elk geval geen veiligheids, spoed of vliegverkeer en het kost niet veel ook.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Plaats reactie