Enthousiast ! :D

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Enthousiast ! :D

#1 Bericht door PG7VG »

Misschien voor anderen (al) heel gewoon, maar ik wordt er toch enthousiast van.

Gisteravond op de 20m met HK4MKE een QSO in PSK31 en 25Watt. Kwam niet altijd even goed door maar was goed leesbaar. Nooit eerder in die richting, Colombia, iets begrijpelijks ontvangen...laat staan een QSO.

Zojuist mijn eerste QSO gemaakt met de FT817 @5Watt SSB en UA3QKA in Moskou, keertje roepen en hij kwam direct terug.

Dat maakt mij blij. :D
73, Peter.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Enthousiast ! :D

#2 Bericht door PA3BAS »

Nou eh, gefeliciteerd dan maar... :mrgreen:

En dan bedoel ik dat ook serieus hoor :)
Laatst gewijzigd door PA3BAS op 15 mar 2018, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Enthousiast ! :D

#3 Bericht door PG7VG »

ehh, ja...Dankjewel. :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Enthousiast ! :D

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuk Peter, ga zo door.

Enige maanden geleden is mijn qrp set werkend geworden. Wat jij beschrijft heb ik met dit eigenbouw setje. Ook na 31 jaar nog.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Enthousiast ! :D

#5 Bericht door PG7VG »

Dat is toch prachtig! Waar blijft de hobby als het allemaal vanzelfsprekend is? Dan pakken we wel een telefoon of sturen een email. :wink:

Met het vermogen van een fietslampje (Oké, die zijn iets van 3Watt?) met iemand in Moskou praten. Fascinerend.

Enne @Bas, dat had ik wel door hoor. :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Enthousiast ! :D

#6 Bericht door Ron01 »

Goed bezig, wat voor anderen al heel gewoon is, is voor jou een nieuwe ervaring.
Maakt niets uit, het belangrijkst is het enthousiasme wat je hebt, en het ervaren van alle mooie aspecten van de hobby.
73 en ga zo door!
Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Enthousiast ! :D

#7 Bericht door PD2R »

Mooi man! Het blijft mij ook nog steeds fascineren al ik heb ik inmiddels al duizenden QSO’s gemaakt.
Nog een kleine tip, QRP CW is nog leuker :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Enthousiast ! :D

#8 Bericht door PG7VG »

CW leren is wel even wat anders dan de N of F registratie halen.
Bij de laatste twee was het grotendeels opfrissen van leerstof maar CW is als een heel nieuwe taal leren spreken en schrijven. Daar is wel heel wat meer discipline voor nodig. Of ik dat kan opbrengen met mijn onregelmatige werkdagen?

Ik heb al wel eens rondgekeken bij de LCWO, misschien is dat iets voor me? :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Enthousiast ! :D

#9 Bericht door PE1PQX »

Dat zijn wel de leuke dingen... Nieuwe DXCC, of juist 'heel erg' QRP een QSO met verweggiestan.

Mooi resultaat!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Enthousiast ! :D

#10 Bericht door PA2S »

Ron01 schreef:Goed bezig, wat voor anderen al heel gewoon is, is voor jou een nieuwe ervaring.
Maakt niets uit, het belangrijkst is het enthousiasme wat je hebt, en het ervaren van alle mooie aspecten van de hobby.
Daar ben ik het roerend mee eens!

Zeker in ons kikkerlandje, waar het steeds lastiger wordt om grote antennes op te tuigen en waar de storing de boel ook nog verpest, is het gewoon mooi om interessante DX te werken.

De weak signal modes helpen in dat opzicht zeker mee.

Wat CW betreft: het is inderdaad een kwestie van volhouden en jezelf dwingen om te gaan oefenen. Geen ruimte voor smoezen, gewoon doen.

Ik ben er eerlijk in: toen CW nog verplicht was, werden de doorzetters beloond en naar mijn smaak was de doorsnee mentaliteit een stuk beter dan wat we nu in de donkere hoeken van de hobby wel zien.

73, Henk

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Enthousiast ! :D

#11 Bericht door PD2R »

PD7PG schreef:CW leren is wel even wat anders dan de N of F registratie halen.
Bij de laatste twee was het grotendeels opfrissen van leerstof maar CW is als een heel nieuwe taal leren spreken en schrijven. Daar is wel heel wat meer discipline voor nodig. Of ik dat kan opbrengen met mijn onregelmatige werkdagen?

Ik heb al wel eens rondgekeken bij de LCWO, misschien is dat iets voor me? :mrgreen:
Peter, CW leren is echt niet veel ingewikkelder dan een N of F registratie. Ik heb het in 2 á 3 maanden geleerd met behulp van de CW Academy. Minimaal 2 x 15 minuten per dag maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaak wel langer bezig was, gewoon omdat ik het zo leuk vond. Er waren ook dagen dat ik er niet aan toe kwam maar dat haalde ik dan de dag erna wel weer in. Na een goede 2 maanden maakte ik mijn eerste (eenvoudige) QSO op de band. CW Academy is een echte aanrader. Er is overigens wel een goede kans dat je op een wachtlijst komt te staan want het programma is heel populair.
Ik heb er ook een artikeltje geschreven over mijn ervaring met de CW Academy. Dat artikeltje is ook gepubliceerd in de Electron.
Echt, het is makkelijker dan je denk maar het vereist wel een zekere mate van discipline. Met CW Academy leer met een groepje en kom je 2 wekelijks middels Skype bij elkaar. Voor mij was dat een soort stok achter de deur. Daarnaast wist ik dat de beloning heel groot zou zijn wanneer ik eenmaal Morse code zou beheersen.
Gewoon doen zou ik zeggen!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie