Vliegtuig koffer

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Vliegtuig koffer

#1 Bericht door on4avt »

Iemand ervaring met het meenemen van tx en toebehoren als handbagage op een vliegtuig?
Ik vertrek volgende week naar tenerife en neem een tx en antenne mee.
Volgende jaar februari is Senegal gepland voor een maand.
Ik neem een buddipole mee,die in de koffer kan, maar ik zou de radio in een koffer als hand bagage willen meenemen.
Volledige set met psk uitrusting ,voeding,kabels .Totaal 6 kg.
Koffer is 35x25x15 ,cm
Is dit toegelaten of geeft dit problemen met de controle van tegenwoordig.
iemand die me raad kan geven uit ervaring ?
Willy

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vliegtuig koffer

#2 Bericht door PE2AAB »

Hi Willy,

Ik ben op Mallorca een keer uit de rij gehaald omdat mijn handbagage koffer ook vragen en grote ogen op het 'televisiescherm' veroorzaakte ;-)

Het probleem was niet zo zeer de zendapparatuur en de antennetuner maar de antenne. Ik had een G5RV Junior met een rolletje coax (RG58) in de koffer zitten. Daarom moest ik de koffer in checken. Met deze draad zou ik namelijk iemand kunnen vastzetten en/of wurgen in de cabine.

Ik neem de radio tegenwoordig mee in de handbagage (voorzien van een kopie van de machtiging; in Nederland kun je deze PDF zo uitdraaien als je met je DiGID inloft op de site van Agentschap Telecom (Hoe dat bij de BIPT zit weet ik niet) en stop de antenne, kabel en een gelaccu in de ruimbagage.

Op Düsseldorf ben ik ook eens uit de rij gehaald. Een zeer vriendelijke, beetje Nederlands sprekende douanier wilde de inhoudt van mijn koffer zien. Hij zag het zendspul en zei; Bij uns in Deutschland heb jai un machtiging benotigt voor diese sendapparatoer ( :-D). Voor het eerst in mijn zendamateur carrière mijn AT Pasje laten zien en toen was het akkoord.
Pakt de dounaier de microfoon uit de koffer en roept ie in het ding: 'Breakie, Breakie' waarop hij tegen mijn vriendin zegt; je vriend is zeker vrachtwagenchauffeur dat ie z'n bakkie meeneemt.

Verder geen problemen mogen ondervinden waar dat ik ook naar toe ben gevlogen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Vliegtuig koffer

#3 Bericht door Hans PE1KWH »

Ben net terug van een weekje Mallorca met een kX3.
De zender in je handbagage, deze net als een laptop zichtbaar in een bakje leggen bij de douane controle.
Overige attributen heb ik gewoon in de koffer gedaan, daar kijk nauwelijks iemand naar.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vliegtuig koffer

#4 Bericht door PE2AAB »

Hans PE1KWH schreef:Ben net terug van een weekje Mallorca met een kX3.
De zender in je handbagage, deze net als een laptop zichtbaar in een bakje leggen bij de douane controle.
Overige attributen heb ik gewoon in de koffer gedaan, daar kijk nauwelijks iemand naar.
Sorry voor de Off Topic vraag; op Mallorca, EA6, nog iets met SOTA gedaan?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Vliegtuig koffer

#5 Bericht door elsinga »

Ik mocht al een keer mijn handbagage uitpakken omdat mijn transceiver en een paar porto's er in zaten. Na 1 blik op de spullen mocht het er weer in. Kennelijk teveel spoeltjes en zo op de scanner gezien. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vliegtuig koffer

#6 Bericht door PE2AAB »

Ik heb het plaatje op het scherm gezien van mijn MFJ941E antenne tuner. Eigenlijk vrij logisch dat ze navraag deden bij me ;-)
DSC_2563.JPG
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Vliegtuig koffer

#7 Bericht door PA0HOP »

Ik heb 8 x een FT-857D meegenomen naar Indonesië.
Gewoon heel goed verpakt en in de koffer gedaan.
Slechts eenmaal moest de koffer open en er werd gewezen op de 857: "Wat is dat?

Mijn antwoord was: "een portable radio". Nou dat was voldoende en koffer weer dicht.

Zoals eerder gezegd: zorg dat je de Registratie bij je hebt.

73 en succes allen.
Hans, pa0hop

p.s. de voeding en antennematerialen liggen ter plaatse opgeslagen en sjouw ik niet steeds mee.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Vliegtuig koffer

#8 Bericht door Hans PE1KWH »

@Rick, mooi plaatje van de tuner, toch wel knap wat ze met rontgen en sofware allemaal al niet kunnen doen.....

Heb geen Sota gedaan, zat op een plek waar erg weinig mogelijk was en verder veel vakantie gehouden.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vliegtuig koffer

#9 Bericht door on4avt »

Bedankt voor de antwoorden iedereen.Het valt dus nogal mee.
Ik denk om alles goed in te pakken in een alu koffer en die in de valies te doen,
Ik twijfel nog om de tx in de handbagage te doen.
Ik ben al naar Suriname,en Gambia geweest met een ft 817 in de valies,maar dat was voor de verscherpte controles,daarmee mijn twijfels.
De antenne is een ronde vorm van 60 cm lang en 15 cm doorsnee.
Ik zal goed bepakt zijn.
Misschien zie of hoor ik iemand van jullie
Willy
ps andere ervaringen zijn steeds welkom,ook slechte .

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Vliegtuig koffer

#10 Bericht door PA3BAS »

Anders gewoon aangeven.
.... But will it blend?

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Vliegtuig koffer

#11 Bericht door 0000 »

Ik denk dat het beter is om je zender/antenne in je bagagekoffer te vervoeren.
Waarom?

2016, reisbestemming Kiev/Chernobyl-2 zone (duga-1), Schiphol-Minsk-Kiev
In de rugzak een Russische (geiger)dosimeter (Дозиметр МКС-05 ТЕРРА-П) omdat ik zoiets had van, mocht m'n bagagekoffer zoek raken/geplunderd worden.

Schiphol: controlle, scanner ging af. Rugzak gescanned door 2e scanner. Op het scherm duidelijk de dosimeter zichtbaar waarop de beveiliger vroeg, zit hier een gasbuis in?
(speelt de domme), geen idee.

Wat is dit?
Een geigerteller
Wat ga je hiermee doen?
Ik ga naar Chernobyl

..toen viel er even 'n stilte, de beveiliger keer me aan ..en zei, ok loop maar door :)

Minsk (tussenstop) en Kiev geen probleem. Alleen moest ik na alles afgegeven te hebben op de scanband m'n schoenen (kisten) uitdoen. Het bleef piepen, geen idee waarom. Bij diegene die mee was piepte niets? ;)

Op de terugweg besloten de dosimeter in het bagagekoffer te stoppen.
Verder geen probleem meer ondervonden.
Bijlagen
12705087z.jpg
dozimetr-mks-05-terra-p-8-500x500z.jpg
dozimetr-mks-05-terra-p-8-500x500z.jpg (25.78 KiB) 7392 keer bekeken
qrz.c/db/PA5E

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegtuig koffer

#12 Bericht door pe1hzg »

M'n laatste rit naar NBO was met 4 laptops, 2 NUC computers, een stuk of 4 hardddisks en wat ander klein spul, in de handbagage.

(in ruimbabage: switches, crimptangen, kabeltesters, gereedschap, voedingen en allerlei ander spul.

Ik kondig het altijd aan, krijg vaak verbaasde blikken ("hoeveel bakken heeft U nodig voor uw computers?") maar blijf vriendelijk en kalm, wacht wat ze vragen en dat gaat altijd goed.

Schiphol is een logistieke chaos, dat heeft niks met security maar alles met slechte organisatie te maken maar ik vermoed dat je via Zavelthem reist en dat gaat veel beter.

Er zijn bepaalde dingen die ze liever niet zien. Gaffertape. draad wat als binddraad gebruikt kan worden (een lader van een laptop is geen probleem), scherpe dingen. Ruimbagage.

Het helpt om aan te kondigen wat je gaat doen: "er komt een heleboel electronica". Dan komt er veel electronica, en dat klopt dus, en dan mag je door.

Ik heb vraagtekens bij de buddipole. Als je op een band werkt waar het ding op volle lengte gebruikt kan worden is het een redelijk ding, maar die verkortinggspoelen verlagen de efficiency en beperken de bandbreedte. Voor 20 meter zou ik een rolletje tweelingsnoer meenemen (splitsen, uithangen, klaar, mits je ophangpunten hebt). Hou er rekening mee dat de lage banden in de tropen een probleem zijn.

Of een FT817 in SSB handig is met de condities waag ik te betwijfelen.

Hou er ook rekening mee dat losse accu's een probleem zijn, evenals LiPO en grote, duidelijk herkenbare andere hoge-energiebattarijen, dit vanwege brand. Sommigen mogen alleen mee met handbagagae en niet in het ruim.

De regels betreffende gewicht en afmetingen van handbagage worden steeds strenger nageleefd. De keuze voor extra schoon ondergoed (bagage vertraagd?) of een microfoon in de handbagage is iets om even over na te denken.

Geert Jan

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegtuig koffer

#13 Bericht door pe1hzg »

Aanvulling: zorg dat je een paar woordjes Wolof, Frans en Arabisch spreekt, dat helpt veel.

En zorg dat je papieren in orde zijn, mijn kennissen bij La Poste werken inmiddels niet meer daar.

Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

Re: Vliegtuig koffer

#14 Bericht door PE1KL »

L.s,

Aantal jaren geleden TRX, voeding en tuner in handbagage mee naar Ghana genomen. Zowel in Nederland als in Ghana geen enkel probleem om het mee te nemen in het vliegtuig.

Een paar maanden geleden TRX en eindtrap in handbagage meegenomen naar Albanië. Op Schiphol uitvoerige controle, maar apparatuur mocht mee. En toen kwam de terugreis. In Tirana mocht onder geen enkele voorwaarde de apparatuur als handbagage mee het vliegtuig in. Ook waren de koffers door een scanner tegen gehouden. Alles moest geopend worden en na een uitvoerige bestudering mochten de koffers weer dicht. Na veel heen en weer gepraat mocht de apparatuur als ruimvracht mee. Gelukkig was het vliegtuig vertraagd zodat wij nog net meekonden.

In deze tijd is men extra alert. Je kan zwaaien met papieren zoveel je wilt, als de security medewerker niet wilt dat het als handbagage mee gaat dan gebeurt het niet. Dus mijn advies is om het als ruimbagage te vervoeren.

'73

Kees

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vliegtuig koffer

#15 Bericht door on4avt »

De buddipole is een handig ding en niet echt smalbandig,zoals bvb een mag loop.
Heb ook een drieband dipool met spoelen,maar die is smalbandiger dan de bud.
Probleem is altijd het ophangen.Op een terras van 6 meter is dat al een probleem.De Bud kan ik zetten ofwel V vorm of L vorm ,neemt minder plaats in.
Nadeel ;is nogal grote pak en 6 kg.
In Suriname kon ik de Bud op 15 m hoogte zetten,via een verdiep.
Er is een mastje bij van 2.7 m.
Plus een borstel steel ter plaatse gaan kopen kon ik al een eind weg
(Huis op palen gebouwd ook )
In Tenerife zit ik nu ook op 2 de verdiep en niks meer erboven.
In Senegal kan ik het alleen bekijken via foto's van de advertentie.
Ik heb altijd nog een 1/1 balun bij.
Draad zou ik nog ter plaatse kunnen kopen.
Ik wil alleen met de vrienden uit Belgie op een bepaalde frequintie uitkomen.
Als een ander station aanroept antwoord ik natuurlijk.
verder psk,dan zit je ook op éen frequentie.
De tx is een nieuwe FT 891 .
Naar Gambia geweest geen problemen,maar de papieren werden wel gecontroleerd en de plaatselijke vergunning.
Het is eigenlijk vakantie,maar ja, als verslaafde wil je toch wat meenemen,en dat wat is gewoonlijk al de helft van de koffer,hi!.
Enfin,alles in de ruim bagage dan met de nodige papieren erbij.

Plaats reactie