Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#1 Bericht door PA3SKY »

Toch maar goed dat er zendamateurs zijn, sommige mensen vertrouwen te blindelings op hun mobiele telefoon.............maar wat als je -toch- geen bereik hebt....
http://www.bristolpost.co.uk/news/brist ... ast-364577
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#2 Bericht door PE2AAB »

Heel Gaaf! En heel fijn dat dit wellicht het leven van een kind heeft kunnen redden!

Men is zich er veel te weinig van bewust dat bij falende openbare communicatie wij wellicht een van de weinige, wellicht enige, lifeline kunnen bieden.

Om die reden snap ik ook totaal niet dat Novec het mastenpark in Zeewolde plat wil doen en er windmolens wil planten. (ja ik snap dat dat geld oplevert uiteraard).

Als er een niet nader te noemen groep mannen met baarden gekke dingen weten te bewerkstelligen met ons landelijke noodnet, hoe dan verder?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#3 Bericht door elsinga »

Ik denk niet dat het voormalige zenderpark van RNW ons lokaal beter kan helpen dan wat we verder al hebben. Maar voor contact met veel verder weg gelegen gebieden... ja, dan wel.

Mooi verhaal trouwens, hier in NL zijn er niet heel veel gebieden zonder GSM dekking, maar toch nog wel een paar (hartje Veluwe meen ik en het IJsselmeer is er zeker eentje). Dan is een amateur porto best handig. Zo was ik laatst met wat Scouting mensen aan het zeilen op het IJsselmeer, langs de dijk Enkhuizen-Lelystad. Daar toch regelmatig geen dekking gehad. Nou ja, in geval van nood had ik dan dus via mijn amateur porto (en onder de regels van goed zeemanschap, want geen marifoon registratie en geen ATIS marifoon en dus feitelijk illegaal) via blokkanaal 1 of algemeen kanaal 10 hulp kunnen inroepen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#4 Bericht door PA3SKY »

Ik woon zelf in het grensgebied tussen Nederland en Belgie.......soms heb je als je bij ons in de bossen loopt, nabij de grens, geen ontvangst............
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#5 Bericht door PA4WK »

Hallo iedereen,
even een misverstand uit de weg helpen, met de zin "Om die reden snap ik ook totaal niet dat Novec het mastenpark in Zeewolde plat wil doen en er windmolens wil planten" word niet het voormalige zenderpark van de wereldomroep bedoeld, dat blijft staan want dat is enkele jaren geleden al verkocht aan het ministerie van defensie, PE2AAB bedoeld het middengolf zenderpark, hierbij zou het naar mijn mening ook goed zijn de laatste middengolf zender op 1008 kHz. operationeel te houden. Deze zender word nu nog gebruikt door "groot nieuws radio" met een vermogen van 100KW. In geval van ellende kun je hiermee landelijke bereik hebben op een simpele ontvanger.
Dat het financieel niet meer interessant is een dergelijke zender operationeel te houden kan ik me voorstellen maar moet dat de doorslag geven als je het hebt over het informeren van de Nederlandse bevolking? Laten we wel zijn er word in dit land wel geld aan gekkere dingen uitgegeven.
Volgens mij is iedereen, en zeker mensen met verstand van zaken zoals zendamateurs zich er zo langzamerhand wel van bewust dat alle moderne vormen van communicatie prachtig zijn en heel mooi en goed werken, maar.... het is ook kwetsbaar en we zijn er met z'n allen steeds meer van afhankelijk.
'73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-Verwijderd account

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PA4WK schreef:PE2AAB bedoeld het middengolf zenderpark, hierbij zou het naar mijn mening ook goed zijn de laatste middengolf zender op 1008 kHz. operationeel te houden. Deze zender word nu nog gebruikt door "groot nieuws radio" met een vermogen van 100KW.
Zolang er een betalende gebruiker is op die frequentie en zenderpark, zullen die masten wel blijven staan. Maar als die gebruiker voor een andere vorm van distributie gaat kiezen voor zijn programma's, wie betaald dan het onderhoud van het zenderpark en de masten? Enkel alleen voor het geval om de mogelijkheid te hebben die infrastructuur te gebruiken in geval van nood. Voor zover die zelf geen onderdeel zijn geworden van een mogelijke ramp. Uitgevallen stroomvoorziening bijvoorbeeld.
PA4WK schreef:In geval van ellende kun je hiermee landelijke bereik hebben op een simpele ontvanger.
Wie heeft vandaag de dag nog een werkend middengolfradiootje? En bij voorkeur wel eentje die op batterijen werkt. De gadgets die ik heb, daar zit wel een radio-ontvanger in, alleen voor de FM-omroepband...

Charles - PE2CH

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#7 Bericht door on4fra »

PE2CH schreef: Wie heeft vandaag de dag nog een werkend middengolfradiootje? En bij voorkeur wel eentje die op batterijen werkt. De gadgets die ik heb, daar zit wel een radio-ontvanger in, alleen voor de FM-omroepband...

Charles - PE2CH
Dan zijn bij een grote ramp de 3 meter piraten nog het best geplaatst om de bevolking te informeren???
:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#8 Bericht door PA3JMS »

Hier een link naar een filmpje gemaakt van het QSO: https://www.youtube.com/watch?v=gjHbLo40i5E Hij handelt het heel netjes af.

Vraag me wel af of dit in Nederland nog lukt. Het is soms heel, heel erg stil op repeaters en ook op aanroepen komt er niemand terug. M.a.w zijn er in Nederland nog wel mensen die de aanroep frequenties en locale repeaters monitoren? En dus in dit soort gevallen iets kunnen betekenen.

Bij mij zit de porto inmiddels wel standaard in mijn rugzak. Je weet maar nooit.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#9 Bericht door PA1PDB »

PA3JMS schreef: Vraag me wel af of dit in Nederland nog lukt. Het is soms heel, heel erg stil op repeaters en ook op aanroepen komt er niemand terug. M.a.w zijn er in Nederland nog wel mensen die de aanroep frequenties en locale repeaters monitoren? En dus in dit soort gevallen iets kunnen betekenen.
Er zijn heel veel luisteraars ik verwacht wel actie bij een noodoproep.

Minder heftig begin jaren 90 kwam ik met pech te staan buiten de bebouwde kom.
Via de repeater hulp gevraagd en er is gelijk gebeld :D Dat scheelde mij een heel stuk lopen naar een boerderij.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#10 Bericht door elsinga »

Ik gok dat als je op deze manier hulp zoekt je op PI2NOS of (in NO NL) PI2NON best wel kans maakt. Niet iedereen regeert, maar als je een noodoproep doet dan zal iedereen die hulp kan bieden vast ook reageren.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#11 Bericht door PA3DAT »

Misschien krijg je wel een pile-up! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#12 Bericht door pa1bvm »

ik zou toch gewoon mijn telefoon meenemen ...

zouden we geen " echte" noodfrequentie nodig hebben ???
de " mannen" van de overheid luisteren toch zo aandachtig mee ...
en die kunnen toch gelijk een kruispeiling doen ...


ik denk dat ze eerder voor de deur staan als je op 103.1 Mhz een paar oerhollandse liedjes draait
of twee keer call niet noemt ...
misschien de approach frequentie van schiphol airport in je porto .. O nee dat kan niet porto's hebben geen AM .. tja ..

-Verwijderd account

Re: Zendamateur uit Bristol redt leven van 12 jarig meisje

#13 Bericht door -Verwijderd account »

PA1PDB schreef:Er zijn heel veel luisteraars ik verwacht wel actie bij een noodoproep.
Zou best eens waar kunnen zijn.
Als er iemand zich meld op een "willekeurige" frequentie en er reageerd inderdaad iemand daarop, dan heb je na tien minuten ofzo plots een groepje amateurs op de band waarmee je in QSO bent geraakt :D
pa1bvm schreef:ik zou toch gewoon mijn telefoon meenemen ...

zouden we geen " echte" noodfrequentie nodig hebben ???
Hebben we dat dan? Die hebben we toch helemaal niet nodig, er is immers DARES voor dit soort zaken :)


Charles - PE2CH

Plaats reactie