DMpodcast

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

DMpodcast

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik ben een paar weken, min of meer als aanvulling op de Daily Minutes een podcast begonnen, waar ik onderwerpen breng die in een aantal gevallen niet in de Daily Minutes kunnen worden gebracht. Dat kan omdat ze te ver van de zendhobby afstaan, maar ook omdat de lengte van de DM beperkt is.

De podcast verschjnt onregelmatig, en inmiddels zijn we bij editie nummer 8.

DMpodcast 08, met als onderwerpen:

Waterlekkage in mijn huis
NASA-computers ontdekt bij hobbyist thuis (Engels)
Wassen met de hand
Fake nieuws
Het fantastische verhaal van een aliminium en een houten bommenwerper uit WW2 (deel 2, Engels)
De Britse Radioforten (deel 3, Engels)
En nog veel meer...

Hier te beluisteren:

http://shorties.be/podcast/170725DMpodcast08.mp3

Website: http://DMpodcast.net (gelijk aan pa0ete.nl)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: DMpodcast

#2 Bericht door PE4BAS »

Hallo John, als ik een klein puntje van kritiek mag geven. Ik hoor je heel vaak "Uhh" zeggen tussen je woorden in. Dat is, vind ik, mateloos irritant en niet prettig in het gehoor. Je zult dat bijvoorbeeld nieuwslezers ook nooit horen zeggen. Ik heb dat zelf ook en weet dat ik daarom nooit een podcast zou kunnen maken. Misschien kun je er in je volgende podcast eens op letten...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMpodcast

#3 Bericht door PA0ETE »

Bedankt voor je reactie.

Er is een verschil tussen de stijl van een podcast en de Daily Minutes op PI2NOS die ik ook doe. Je zult me daar zelden betrappen op een 'uuh', in een podcast is het de gewoonte dat het allemaal veel relaxter gaat. Over het algemeen wordt het daar niet zo erg gevonden. Het is niet zo'n grote moeite om ze er achteraf uit te halen. Het mooie van een podcast vind ik de het een veel authentiekere stijl is dan zo'n korte uitzending waarbij alles van tevoren op papier staat.

Bij de uitzendingen op PI2NOS kreeg ik een tijdje terug heel vaak kritiek op de "podcast-achtige" dingen die daar nog in zaten. Ik heb toen een deel van die gewoontes daar in de ban gedaan. Het aantal downloads van de podcast is echter verrassend groot (zo groot dat de provider al een keer boos gemaild heeft), dus ik weet niet of ik daar veel aan de stijl ga doen. Ik ben wel nog met de onderwerpen aan het experimenteren. Het zou kunnen dat daar een paar onderwerpen uit rollen waarbij dat anders ligt.

Wat zelf een podcast maken betreft zou ik zeggen: gewoon doen. Heel zeker als het over de zendhobby gaat. Er is in Nederland en de rest van Europa heel erg weinig op dat gebied, dus iemand erbij die dat gaat doen is bijzonder welkom. Als je zelf vindt dat je teveel 'uh' zegt zou je van tevoren kunnen opschrijven wat je gaat doen, en zoals ik al schreef, het eruit halen van de meeste keren dat er 'uh' gezegd wordt gaat gemakkelijk en zonder dat je dat in het eindresultaat hoort.

Plaats reactie