Portofoon programeren ???

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
jerom
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2017, 16:50

Portofoon programeren ???

#1 Bericht door jerom »

Hallo ik heb 20 portofoons van baofeng type is bf888s.
7 vd 20 krijg ik niet goed als ik de ferquenties upload en dr na de porto afkoppel doen maar 8 vd 16 kanalen. Kan 9 t/m 16 zijn leeg als ik ze de porto weer uit lees .
Met het programma chirp kreeg ik foutmelding dat de portofoon geen toesteming gaf en bij het promma van baofen zelf lukt het maar voor de helft. Kanaal 1 t/m 8 reageert wel met andere portofoons die ik nog heb . Op de andere kanalen die leeg zijn gaat het groenen lampje op knipper stand[img][img][/im
Bijlagen
Fout melding van chrip
Fout melding van chrip
IMG_4398.JPG

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Portofoon programeren ???

#2 Bericht door PE2AAB »

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Portofoon programeren ???

#3 Bericht door elsinga »

[mod]Even de samenvatting van bovengenoemde forumtopics: zonder vergunning zijn de porto's illegaal en bij (vermoeden van) illegaal gebruik wordt op dit forum geen hulp geboden.

Jerom, kun je aangeven hoe je de porto's legaal gebruikt? Bij legaal gebruik zijn we meer dan bereidt om je te helpen.

Verdere antwoorden zijn hier niet nodig, totdat Jerom het legale gebruik heeft uitgelegd.[/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

jerom
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2017, 16:50

Re: Portofoon programeren ???

#4 Bericht door jerom »

Wij gebruiken de portofoons voor ehbo diensten en als we als verkeersregelaar staan. de kanalen gebruiken wij op licentie vrije kanalen (wij proberen ook om zoveel mogelijk via het juiste pad te doen) onze kanlen worden ook in de uhf ferquentie gebruikt en niet in de vhf

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: Portofoon programeren ???

#5 Bericht door pino »

jerom schreef:Wij gebruiken de portofoons voor ehbo diensten en als we als verkeersregelaar staan. de kanalen gebruiken wij op licentie vrije kanalen (wij proberen ook om zoveel mogelijk via het juiste pad te doen) onze kanlen worden ook in de uhf ferquentie gebruikt en niet in de vhf
en waarom zie ik op de foto dan PMR frequenties en die mag je niet in een bf888s zetten das illegaal ook voor zendamateurs is dit illegaal anders had ik je graag geholpen.
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

jerom
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2017, 16:50

Re: Portofoon programeren ???

#6 Bericht door jerom »

Dat is mij ook op gevallen op de mijne deze kanalen kan ik alleen uitluisteren en niet mee zenden kanaal vd ns staat er ook in in en kan ik ook alleen uitluisteren (die staan alleen op de mijne dat is een dual band baofenh uv 5r zo uit mijn hoofd en op die van een vriend van me op de 888 staan alleen de vrije kanalen waar op we zenden)

jerom
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2017, 16:50

Re: Portofoon programeren ???

#7 Bericht door jerom »

De kanalen die jullie trouwens zien zijn normale ferquenties http://www.frequentieland.nl/mobilofonie/pmr446.htm

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Portofoon programeren ???

#8 Bericht door EA5JEX »

Het gaat niet om de frequentie maar om de toegestane apparaten:
1. geen verwisselbare antenne
2. 500 mW e.r.p.

De Baofeng heeft 3 tot 5 Watt en is dus niet toegestaan!
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -3750.html

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Portofoon programeren ???

#9 Bericht door PA3CQN »

Tja het is illegaal, zoveel is duidelijk. Maartoch even dit:

Als ik in de diverse internetshops ga kijken is het aanbod aan porto's gigantisch. Ik kwam zelfs een PMR mobilofoonset voor montage in de auto tegen, met kleefvoet.
Hier zitten heel veel porto's tussen die helemaal niet vrij gebruikt mogen worden waaronder ook de BF-888 en andere Baofeng/Wouxun etc.
Ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde consument er van uit gaat dat het legaal is zolang je binnen de PMR kanalen blijft. Anders zou het toch niet als zodanig verkocht worden immers?
Even een letterlijk citaat van zo'n site: "Het frequentie bereik is 400 - 470 mhz en hierdoor compatibel met alle pmr446 toestellen" . Hoe moet je als leek nu begrijpen dat compatible niet hetzelfde is als legaal ??

Dus helaas Jerom: de dingen die jij hebt mag je niet gebruiken, zelfs wij mogen er niet mee zenden op de PMR kanalen.
Je bent 'onvolledig voorgelicht' zoals dat in de politiek zo fraai heet. Zelf noem ik het gewoon opgelicht.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

jerom
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2017, 16:50

Re: Portofoon programeren ???

#10 Bericht door jerom »

Oke mijn zend vermogen is dus te hoog

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Portofoon programeren ???

#11 Bericht door PE2AAB »

jerom schreef:Oke mijn zend vermogen is dus te hoog
En het te programmeren frequentiebereik. Een goedgekeurde PMR porto heeft 8 vast ingestelde en niet te wijzigen kanalen in de 446MHz band. Deze frequenties zijn tevens vast gelegd in een standaard voor PMR. Zoek maar eens op de ETSI website.

Maar goed; een hulpverlenende instantie kan toch middels een subsidie een vergunning bij AT verkrijgen en de daarvoor bestemde porto's aanschaffen?

Ik zou met een profi organisatie niet met ongekeurde porto's willen spelen daar waar comms kritisch zijn?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Portofoon programeren ???

#12 Bericht door pe1cmo »

Bij mijn weten is er inderdaad een frequentiestuk voor o.a. het rode kruis en dat soort instanties.
Betreft de kanalen die vroeger toebehoorden aan de Brandweer voor de rampen bestrijding en toen ze een 12 jaar geleden naar C2000 gingen gingen de spullen richting Rode kruis enz.

Band daarvoor is 146 - tot ik denk 148 MHz.
En daar doet die Baofeng het niet

Maar het AT weet daar meer over.
In het NFP (frequentie register) behoort dat frequentiedeel aan het Ministerie van Defensie. (oud BB ??)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Portofoon programeren ???

#13 Bericht door PA2LAD »

PMR446 frequentie mogen alleen voorkomen in speciaal daar voor goed gekeurde toestellen. De nu gebruikte toestellen zijn illegaal.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Portofoon programeren ???

#14 Bericht door PA3CQN »

PE2AAB schreef:
jerom schreef:Oke mijn zend vermogen is dus te hoog
En het te programmeren frequentiebereik. Een goedgekeurde PMR porto heeft 8 vast ingestelde en niet te wijzigen kanalen in de 446MHz band. Deze frequenties zijn tevens vast gelegd in een standaard voor PMR. Zoek maar eens op de ETSI website.

Maar goed; een hulpverlenende instantie kan toch middels een subsidie een vergunning bij AT verkrijgen en de daarvoor bestemde porto's aanschaffen?

Ik zou met een profi organisatie niet met ongekeurde porto's willen spelen daar waar comms kritisch zijn?
Veel kleine organisaties ( evenement in het dorp ),motorrijscholen en BHV'ers gebruiken PMR of dPMR (DMR). Bij mij in de buurt bijvoorbeeld de vrijwilligers van het Martini-ziekenhuis als parkeerwachten en dienstverleners. Ook in de horeca kom ik ze tegen als interne communicatie voor de beveiliging ( dan meestal de digitale versie ). Zowel de analoge als de digitale (minder vaak ), veelal Motorola of Kenwood (laatst nog met een TK3401D gewerkt bij een klant). Echt professioneel spul, solide en goede geluidskwaliteit, kun je nog eens laten vallen ook. Maar die zijn geen 40 euro natuurlijk ....
Totaal dus 8 analoog en 16 digitaal is 24 vrij te gebruiken kanalen. Al willen sommige verkopers nog wel eens het aantal ctcss/dcs tonen x aantal kanalen adverteren of andere revolutionaire wiskunde gebruiken ..
Zeker die digitale dingen doen in niks onder voor welk systeem dan ook, maar je kijkt wel tegen rond de 250 per porto aan.

Als ik flauw ben van de file-informatie en uitleg van verkeersregels op NOS ga ik nog wel eens PMR luisteren ... van spelende kinderen tot verhuizers tot winkelpersoneel op dievenjacht, er is altijd wel wat en meer activiteit dan op 2 en 70: niemand heeft ze uitgelegd dat ctcss niet hetzelfde is als 'beveiligd communiceren' ;-)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

jerom
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2017, 16:50

Re: Portofoon programeren ???

#15 Bericht door jerom »

PE2AAB schreef:
jerom schreef:Oke mijn zend vermogen is dus te hoog
En het te programmeren frequentiebereik. Een goedgekeurde PMR porto heeft 8 vast ingestelde en niet te wijzigen kanalen in de 446MHz band. Deze frequenties zijn tevens vast gelegd in een standaard voor PMR. Zoek maar eens op de ETSI website.

Maar goed; een hulpverlenende instantie kan toch middels een subsidie een vergunning bij AT verkrijgen en de daarvoor bestemde porto's aanschaffen?

Ik zou met een profi organisatie niet met ongekeurde porto's willen spelen daar waar comms kritisch zijn?

Voor zover ik weet kommen wij daar niet voor in aanraking ik weet niet waarom

Plaats reactie