Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#46 Bericht door PE1PQX »

Het officiële doel van die slimme meters was het bewuster worden van de consument van het energieverbruik. (Dit doel is dus nooit gehaald en zal naar mijn vermoedens ook niet gehaald worden.)
Nu heb je daar echt geen slimme meter voor nodig, dat kan ook met een schriftje waarin je 3 (of 4) kolommen hebt staan en daarin dagelijks/wekelijks/maandelijks* de standen noteert. Nog geen 5 minuten per notitie van de meterstanden kost het je aan tijd.
Heden ten dage kan dat ook met een mooi Excel rekenblad.

De energiebedrijven (en/of netbeheerder) doen nogal geheimzinnig over de tarieven, en dan voornamelijk over de tarieven van teruglevering in geval van zonnepanelen. Het beroerde is dat je als eigenaar/gebruiker van die panelen ook belasting mag (moet) dokken bij teruglevering. Je wordt dan als kleinschalige energieopwekker gezien en daar wil het rijk centen voor vangen.
Ook het bedrag dat je als leverancier ontvangt van de energieboer is per kwh een heel stuk lager dan wat je betalen moet als je het uit het net halen moet.
Bij een ouderwetse ferrarismeter (die met dat draaiende schijfje) wordt en 1 op 1 terug gesaldeerd (meter draait terug) en dat lukt je met een digitale meter niet. Dit is ook één dan de redenen dat de netbeheerder/energieboer graag de nieuwe digitale meters door je strot wil drukken.

Hier in huis komt wat mij betreft ook geen slimme meter, en al helemaal niet één waarin nog die communicatie module ingebouwd zit.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#47 Bericht door jan58 »

PE1PQX schreef:Het officiële doel van die slimme meters was het bewuster worden van de consument van het energieverbruik. (Dit doel is dus nooit gehaald en zal naar mijn vermoedens ook niet gehaald worden.)
Nu heb je daar echt geen slimme meter voor nodig, dat kan ook met een schriftje waarin je 3 (of 4) kolommen hebt staan en daarin dagelijks/wekelijks/maandelijks* de standen noteert. Nog geen 5 minuten per notitie van de meterstanden kost het je aan tijd.
Heden ten dage kan dat ook met een mooi Excel rekenblad.

Ben zelfs geen schriftje nodig........!
Maak gebruik van spaar/led verlichting.
Laat verlichting niet onnodige branden.
Draai geen halve vaat of was machine.
Ach en de rest kun jezelf wel invullen.
Daar ben ik helemaal geen meter voor nodig.
Jaarlijks verbruik 3000 kwh 2 personen wel induktie koken.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#48 Bericht door PA3HMP »

bij ons is alles led/spaarlamp enz, maar door van ferraris meter verplicht naar nieuwe 'domme' electronische meter te moeten veel meer verbruik, slim voor de netwerk beheerder maar niet voor de consument, er klopt gewoon geen barst van die meters die niet geijkt zijn voordat ze bij de consument komen te hangen, en laten ijken kost veel geld en wordt gedaan door hunzelf, maar ik heb begrepen dat er binnenkort een artikel over deze ondeugdelijke electronische meters gaat verschijnen.

smoesjes van anderen dat je op facebook zet wanneer je op vakantie gaat slaat natuurlijk kant nog wal, je bent altijd nog zelf degene die bepaald of je iets op facebook (of waar dan ook) zet, een keuze die je bij de slimme meter geheel niet hebt.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#49 Bericht door PA1 »

Misschien gaf jouw ferraris meter wel te weinig aan, dat zou een reden van afkeur kunnen zijn.

Als je denkt dat je teveel stroom verbruikt kan je aan zonnepanelen denken. Als je je geld op de bank laat staan levert het ook niets op en een pv installatie heb je er binnen 6 jaar weer uit.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#50 Bericht door PC1TK »

Paar jaar terug kreeg de helle straat een brief over slimme meters.
De gehele straat heeft laten weten deze niet te willen. En nog niets van weer gehoord.
Hij komt er hier dus niet in. Waarom niet? Daarom niet! Het is mij de moeite van het uitleggen niet eens waard.

Maar nu kwam de energieleverancier met een slimme thermostaat. Gratis en voor niets.
Bij het woord gratis gaan hier de alarmbellen rinkelen.
Dus ik heb de gratis slimme meter geweigerd als gratis geschenk bij het verlengen van ons contract.
En krijg nu komende 3 jaar zo veel % korting op de maandelijkse afrekening.
Mooi zo een gratis slimme meter. Je kan als eindverbruik beter zelf slim zijn.

Die slimme thermostaat kan ik na een a' anderhalf jaar zelf betalen .
Zo veel heb ik dan met die korting bespaart.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#51 Bericht door PA3DAT »

Zijn er dan heden ten dage nog mensen met een onbeveiligd netwerk? In mijn omgeving niet,
dat heb ik wel eens gecontroleerd.
Modems, routers en access points worden al jaren geleverd mét WPA2-beveiliging ingeschakeld.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#52 Bericht door PA3DAT »

PA3HMP schreef:smoesjes van anderen dat je op facebook zet wanneer je op vakantie gaat slaat natuurlijk kant nog wal, je bent altijd nog zelf degene die bepaald of je iets op facebook (of waar dan ook) zet, een keuze die je bij de slimme meter geheel niet hebt.
Ah, ik was blijkbaar niet helemaal duidelijk...

Dan leggen we het gewoon nóg eens uit: aan de ene kant maken we ons druk om het feit dat een ander (heel misschien) wel kan zien hoeveel gas we verbruiken. En die leidt daar dan uit af wanneer we precies op vakantie zijn. Tegelijkertijd zetten we van dag-tot-dag onze belevenissen in het verre vakantieoord op Facebook.
De slimme inbreker die eerst de gasmeter hackt is dus eigenlijk een hele domme inbreker; hij had al lang op Facebook kunnen zien dat we op vakantie waren! :mrgreen:

Even voor de duidelijkheid: ik zet vrijwel NIETS op FaceBook, ik houd daar niet van. Maar miljoenen Nederlanders schijnen dat dus wel te doen.
En @Mark, jij hebt ook geen adres op QRZ.com, maar even Googelen en ik heb het. Die privacy, die bestaat al lang niet meer... :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#53 Bericht door Bert_1 »

Als je even door googled dan vind je ook dat er behoorlijk wordt gewaarschuwd omdat we gewoon niet weten wat het allemaal behelst. Zet je willens en wetens allerlei informatie online dan is dat je goed recht maar voor degenen die dit onbewust doen is een waarschuwing wel zo netjes.
Bert

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#54 Bericht door PA2EFR »

Je kunt als inbreker toch ook gewoon bij iemand voor de deur gaan staan wachten tot die vertrokken is?
Hoe ga je anders als inbreker te werk bij het zoeken van welke gasmeter bij welke persoon hoort, en of daar wat te halen valt?

Dat vraag ik U af, meneer Sonneberg.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#55 Bericht door andre »

Zie het nu eens niet zo bekrompen, en beperk je eens niet tot de slimme energie meter. Er wordt van allerhande apparatuur op de markt gezet die eenvoudig niet deugd. Ja, er wordt van overheidswege gesuggereerd dat die allemaal hééél erg veilig zijn. De ervaring heeft ons inmiddels al geleerd dat dat niet zo is. Integendeel. De slimme meter kan er zomaar één van zijn.

En kom nu eens niet met die flauwekul van facebook e.d. want daar ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor. Ook het openzetten van je router, tja.....Maar ook dit is veelal onwetendheid. Overigens is facebook ook op zijn retour.
Nee het gaat hier om zaken waar je als individu helemaal niets mee/tegen kan, dus bent overgeleverd aan de goden.
En die goden....dat kunnen zomaar commerciële bedrijven zijn die veel belangen hebben in hoe jij je slijmspoor achterlaat...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#56 Bericht door PA0FRI »

Uit deze discussie begrijp ik dat het niet slim is om een slimme meter te accepteren en dat slimme mensen een slimme meter weigeren. Over een paar jaar als een slimme meter gemeengoed geworden is en de techniek wat verder staat, zullen overheid en energie leveranciers vast wel andere regels stellen voor het afwezig zijn van zo’n meter. De nieuwe bewoner van een huis kan eisen dat op kosten van de vorige bewoner de slimme meter alsnog geïnstalleerd wordt en/of de energielabel van het huis wordt omlaag gewaardeerd. De energie leverancier “baalt” van al die huishoudens zonder slimme meter en gaat gunstige contracten niet verlenen of “smoesjes” bedenken om de overjarige meter te vervangen. In die tijd blijkt misschien dat het slim is om een slimme meter te hebben. Voor de goede orde ik ben geen visionair.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#57 Bericht door PA1PDB »

Naast Privacy is voor mij de belangrijkste reden dat nu het salderen van mijn zonnepanelen (met ferraris-meter) zonder enige vorm van administratie zichzelf regelt. Dit werkt natuurlijk zolang je minder opwekt dan verbruikt.
Ik ben mij er wel van bewust ook al doe je heel erg je best zodra je aan de digitale weg deelneemt het heel moeilijk is de informatie verzamelaars te ontwijken. Alleen simpel surfen op Internet levert je een staart aan Tracking Cookies op. Dit forum doet het nog netjes met één tracking cookie :D
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#58 Bericht door elsinga »

Ik kreeg gisteren de jaarafrekening van mijn energieleverancier: in totaal negatief verbruik stroom. Had ik een Ferarismeter gehad (in plaats van een slimme meter), dan had ik dus de laatste tijd 1000 kWh moeten opstoken om niet met een lagere stand te eindigen dan ik was begonnen. En was dat fout gelopen, dan had mijn verbruik dus met maximum van het tellerwerk minus 100 kWh geweest... :mrgreen:

Toen ik nog maar net begon met "internetten" (in de tijd van Fidonet, ik was 2:282/301.10) had ik al snel door dat alles wat je op internet zette nooit meer weg ging. En dat iedereen er bij kon. En ik blijf dus rustig dingen op internet zetten, behalve die dingen die ik niet wil dat iemand anders te weten komt. Nu of in de toekomst. Ik zet dus niet op FB dat ik op vakantie ben, hoogstens achteraf de foto's (als ik die al maak tegenwoordig en als ik dat ook wil). Maar mijn adres staat er open en bloot, want dat is via andere wegen ook vrij eenvoudig te vinden. Kwestie van realiteit...

En ik moet zeggen, het leeft een stuk relaxter op die manier. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#59 Bericht door PA1 »

PA1PDB schreef:Naast Privacy is voor mij de belangrijkste reden dat nu het salderen van mijn zonnepanelen (met ferraris-meter)
Dat salderings regeling verandert in 2020 toch. Je kunt hoog of laag springen, die ferraris meter gaat er uit en je krijgt een nieuwe digitale meter. Of dat een slimme meter is mag je zelf bepalen. En als je een paar keer weigert wordt je afgesloten want de meter is niet jou eigendom.

En privacy heb je hier niet, dan moet je in Alaska gaan wonen. Ik kreeg laatst een luchtfoto van de gemeente van mijn perceel en die was zo scherp dat je de stenen in het grind kon tellen. Dus wat nou privacy:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#60 Bericht door PA0LMD »

Ach ja, allemaal achterhoede gevechten.
Het leeft een stuk gemakkelijker zonder privacy paranoia.
Ook ik zet niets op facebook en zet niet op mijn website wanneer ik op vakantie ga.

Nog een leuke voor privacy freaks : Google eens op eCall...vanaf april 2018 worden alle nieuwe auto's af fabriek met een communicatie module uitgerust om in geval van problemen contact met de server van de fabrikant op te kunnen nemen.
Wat daar allemaal niet mee mogelijk is... :D :D
Meten is (z)weten

Plaats reactie