Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#31 Bericht door PA3DAT »

Ik ben het met Leo PA0LMD eens. Mijn energieverbruik, daar vind ik weinig privé aan.

Wij zijn juist blij met onze slimme meter. We hebben een account bij http://www.slimmemeterportal.nl, gratis.
Dan kun je je energieverbruik per kwartier (electriciteit) en per uur (gas) aflezen. In allerlei grafiekjes,
tabellen, overzichten etc.
Wij gebruiken die informatie om ons energieverbruik -voor zover mogelijk- verder te beperken.

Hieronder ons electriciteitsverbruik van gisteren:
electrisch.jpg
Tussen pakweg half twaalf en 15.00 uur hebben we energie teruggeleverd (9 x 250Wp zonnepanelen op dak).

En ons gasverbruik van dezelfde datum:
gas.jpg
Oei, nou weten jullie allemaal dat ik tussen 06.00 en 07.00 de cv aan deed (met mijn smartphone) én onder de douche stond... :oops: Weg privacy.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#32 Bericht door andre »

PA0FRI schreef:
PA0LMD schreef:Wat maken we ons weer druk om niets...boeit het nu echt dat de meter op afstand uitgelezen kan worden ?
Tenzij je natuurlijk een kwekerij op wilt starten.
Die zogenaamde privacy ligt al op straat. Toen mijn dochter onlangs werd aangenomen bij een ander bedrijf, werd ze eerst "gescreend" door een onderzoekbureau. Dat gebeurde omdat het bedrijf slechte ervaring had met eerdere werknemers. Toen het onderzoek gedaan was, werd ze voor het resultaat door het bureau uitgenodigd. Na het gesprek bleek dat zij letterlijk alles over haar en haar partner wisten: woonplaatsen, salarissen, diploma's, kosten van hypotheek, verenigingen, kontakten met vrienden en collega's, gespaard geld etc.
Kortom ik zou mij net als Leo geen zorgen maken over een slimme meter. Men komt, met enige moeite, toch wel te weten wat men wil weten. Belangrijk voor ons is welk type er komt. Bij mij wordt het op 16 december geplaatst, maar ik heb wel gezorgd dat het een "storingsvrije" Landis and Gear wordt!
Oke....nou Frits, als dan toch alles al bekend is kun je mij dus ook gerust even je bankaccount geven, en doe dan ook even je maandelijkse inkomsten erbij. En oja, dan mag ik ook vast wel even je Email account hebben. Ik zal het allemaal aan niemand verder vertellen.
Ach ja, doe er maar lacherig over, dat mag best. Maar helaas weet ik wel beter. En dan gaat het echt niet alleen om die meterstanden.
Verdiep je er maar eens in, google er maar eens intensief op, misschien stel je dan je mening hierover wat bij.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#33 Bericht door PA0FRI »

PA3DAT schreef:Oei, nou weten jullie allemaal dat ik tussen 06.00 en 07.00 de cv aan deed (met mijn smartphone) én onder de douche stond... :oops: Weg privacy.
Dat is nog niets Aloys, wij konden zelfs zien wat voor kleur onderbroek je uit deed voor het douchen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#34 Bericht door PA0FRI »

andre schreef:Oke....nou Frits, als dan toch alles al bekend is kun je mij dus ook gerust even je bankaccount geven, en doe dan ook even je maandelijkse inkomsten erbij. En oja, dan mag ik ook vast wel even je Email account hebben. Ik zal het allemaal aan niemand verder vertellen.
Ik kijk wel uit, ik schreef toch: "men moet er enige moeite voor doen" (hi).
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#35 Bericht door andre »

PA0FRI schreef:
PA3DAT schreef:Oei, nou weten jullie allemaal dat ik tussen 06.00 en 07.00 de cv aan deed (met mijn smartphone) én onder de douche stond... :oops: Weg privacy.
Dat is nog niets Aloys, wij konden zelfs zien wat voor kleur onderbroek je uit deed voor het douchen.

Ja....een witte met bruine strepen. Zag ik ook :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#36 Bericht door PA0LMD »

Ik mis nog steeds een verklaring wat "de overheid" kwaad zou kunnen doen met de gegevens over je energieverbruik.
Alleen al om makkelijker mijn privé en zakelijk verbruik te kunnen scheiden zou ik graag vandaag nog een slimme meter willen.
En net als Alois wil ik mijn energieverbruik wel posten :):)
Meten is (z)weten

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#37 Bericht door Bert_1 »

Heel verhaal getypt maar zag dat het ondertussen niet veel meer te maken had met de OP dus maar weer verwijderd. :(
Bert

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#38 Bericht door PA3HMP »

PA2RU schreef:
PA3HMP schreef:en ook anderen die je verbruik kunnen monitoren (inbrekers) en meters die ook te hacken zijn zodat je niet meer aan kan tonen dat de stand niet klopt, slimme meters die op afstand zijn uit te schakelen enz enz enz.

Nee als consument wordt je er zeker niet beter van.
Heb je daar voorbeelden van??
ja hoor, google maar eens en kom erachter dat die slimme meter enkel maar voor de netwerkbeheerder slim is.

een klein voorbeeldje voor de ongelovigen

https://www.zelfenergieproduceren.nl/fo ... -gehacked/

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/01/29/sl ... n-a1419104

vroeger zeiden ze ook dat gsm niet af te luisteren was enz enz.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#39 Bericht door PA3DAT »

Ok, één linkje naar Spanje waar ze "minder slimme" meters hebben vergeleken met Nederland.

En een link naar een tekst die wijst op de "gevaren", quote: "Het gevaar daarvan is dat inbrekers op
deze manier kunnen achterhalen wanneer je niet thuis bent; dan zal de verwarming namelijk uit staan."
Dat zóu kunnen ja. Maar een inbreker kan dat veel makkelijker achterhalen: hij/zij volgt gewoon jouw
fantáááááástische wintersportvakantie op je Facebook-pagina.
En 's zomers heb je de kachel niet eens aan, dus valt er ook niets te zien voor de inbreker!

Mijn advies: neem een slimme meter en zeg meteen je FB-account op! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#40 Bericht door PA3DAT »

Maar goed, we hebben deze discussie al vaker gevoerd.

Aan de ene kant heb je mensen die nu opeens heel erg druk zijn met hun privacy, die op elke slak zout leggen.
Die blijkbaar vergeten zijn dat we vroegah telefoonboeken hadden, met je naam, adres, telefoonnumer erin.
Die hun adres onzichtbaar maken op QRZ.com, of een postbus vermelden. Mensen die in álles een aantasting
van de privacy zien en ook hier in het forum liefst volledig anoniem blijven.

Het andere uiterste zijn de mensen die álles op internet gooien, tot foto's van de bevalling van hun baby aan
toe. En op internet kankeren op je baas, ook zo handig, als je nog eens een andere baan zoekt!

Tussen deze twee uitersten ligt ook nog een wereldje. Mét slimme meters, met je NAW-gegevens op QRZ.com,
je call als identiteit in dit forum, met een blog voor je vakantiebelevenissen, ook als die tegenvallen...
De meeste ZZP'ers zetten hun info ook op internet. Wat is het nut van die volledige anonimiteit? Ik zou het niet
weten, maar goed: laat iedereen het lekker doen zoals ie het zelf wil.

Denk er wel om: het ultieme opgeven van je privacy, dat is APRS! Dát is pas handig voor inbrekers... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#41 Bericht door PA1 »

Inderdaad. Je moet die standen toch doorgeven dus wat maakt het uit als dat nou 1 keer in de 2 maanden gebeurt of 1 keer per jaar.

Toevallig kreeg in vanmorgen het 2 maandelijks gas overzicht van Eneco. Blijkt dat ik vorig jaar over november en december 469 kuub heb verbruikt tegenover 919 een jaar eerder over dezelfde periode. Ik heb sinds eind 2015 een Nefit Easy thermostaat maar ik had niet verwacht dat het gasverbruik zo snel daalde want kwa winters stellen deze 2 periodes weinig voor. Ik kan iedereen zo'n ding aanraden, het scheelt echt en je kunt er enorm veel mee instellen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#42 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#43 Bericht door PA3DAT »

Zo ben je altijd op de hoogte! :mrgreen:

Aan de andere pols een gasmeter?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#44 Bericht door andre »

ach ja....tis allemaal zooooooo onschuldig, maar toch.
Verst van de pers:

https://teletekst.rtvdrenthe.nl/Output/gif2/116-01.HTM
116-01.gif
116-01.gif (7.51 KiB) 3853 keer bekeken
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

verwijderd

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#45 Bericht door verwijderd »

+1 Andre

Plaats reactie