Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#16 Bericht door johnvdpas »

Toch zit er wel degelijk een "gevaar" aan zo,n lijst. Ook al zeg je, ja maar je kunt toch geen adressen zien.

Stel dat ik een bedrijf heb: John's zendshop... Bij wijze van. En stel dat ik die lijst neem, op alles in qrz en dergelijke op te zoeken. QRZ hecht ook veel waarde aan privacy en heeft een jaar of wat geleden alle profielen op slot gezet waar alleen een voornaam en dergelijke was ingevuld, of waar de plaats ontbrak ed. Mensen moesten dus even alles invullen.

Handig met zo,n lijst als je "kwaad" wil. Want vergeet niet deze lijst is goud waard voor diegene die op commerciële wijze zijn doelgroep aan wil spreken. John's zendshop wil immers zijn doelgroep aanspreken, en niet mevrouw de Wit van 76 die nog nooit gezonden heeft, behalve dan met haar DECT telefoon... en gsm.

En dat is ook de enige manier om deze lijst te gebruiken, diegene die dat eventueel zouden doen zijn bedrijven, particulieren kunnen en zendamateurs kunnen eigenlijk geen misbruik maken van deze lijst.

Wat dat betreft dus begrijpelijk. Overigens zou je in het calblok ook alles op kunnen zoeken, en dat een zelfgemaakt programma laten doen, zodat je weet welke call wel en niet bestaat, alleen het is wel veel, veel meer werk.

Wat is een dergelijke lijst voor een bedrijf waard? Op zich niet eens zoveel, omdat de doelgroep beperkt is, en de doelgroep ineens vraagtekens gaat stellen als hij een massaal een persoonlijke mailing krijgt van John's zendshop. Maar als je dat een beetje slim doet, dat je complete doelgroep aanspreekt in een jaar of 5 valt het veel minder op, en is hij dus wel bruikbaar.

Terecht dus dat ze het blokkeren.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#17 Bericht door PA3DAT »

johnvdpas schreef:Handig met zo,n lijst als je "kwaad" wil. Want vergeet niet deze lijst is goud waard voor diegene die op commerciële wijze zijn doelgroep aan wil spreken.
Dat is toch wettelijk verboden in Nederland, als spam?

In een geval als dit vind ik dat privacy-gedoe wel een beetje doorgeschoten.
Toen privacy nog geen (echt) probleem was gingen we veel soepeler met die dingen om.
Iedereen had thuis een telefoonboek met nummers, namen, adressen en woonplaatsen.
Alle radioamateurs (behalve een enkele bezwaarde met een postbus) stond in het
International Callbook, ook verkrijgbaar op CD destijds.

Tegenwoordig gebeurt er van alles wat niet deugt, en tegelijkertijd mag er hoegenaamd
niets meer. Zoals al gezegd: mensen zetten alles op Facebook, maar verwijderen hun
adres en woonplaats van QRZ.com. Rare toestand... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooi geschreven Aloys ! Zo is het maar net.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#19 Bericht door johnvdpas »

PA3DAT schreef:
johnvdpas schreef:Handig met zo,n lijst als je "kwaad" wil. Want vergeet niet deze lijst is goud waard voor diegene die op commerciële wijze zijn doelgroep aan wil spreken.
Dat is toch wettelijk verboden in Nederland, als spam?

Ja, verboden, wel. Maar ik heb 1 junkmail adres. In de afgelopen 10 jaar staan daar 20.000 ongeopende mails in. Hoef niet meer ze zeggen lijkt me? Echt, er worden echt bakken met spam verstuurd.

En waarom denk je dat bedrijven acties opzetten als: Win een reis naar New York. Je hoeft alleen even je email en geboortedatum en naam en postcode achter te laten....

Dan zijn best veel mensen bereid dat te doen. Als je wilt weten wie wat verkoopt: Spel je naam verkeerd. Dan kun je precies zien wie wat aan wie doorverkoopt, als je het noteert. Ik heb 1 keer bij zo,n dergelijke actie klaas achter gelaten als naam, en als ik dan in mijn email kijk heb ik meer dan 2000 berichten welke geadresseerd zijn aan klaas. Hoezo spam verboden? Dat heb ik wel zeker 10 jaar gelden gedaan, maar toch. Nog steeds krijgt "klaas" mails...

Alleen de meeste mensen doen er niet zo moeilijk over, en de meeste mensen hebben ook een soort van vergaarbak adres voor dat soort mails.
Maar neem van mij aan dat dit soort bestanden gretig doorverkocht worden aan bedrijven welke wat kenmerken van de doelgroep opgeven, bijvoorbeeld buurt, of geboortedatum ect.

Toch heb je als je dat in zo,n junkmail box doet, geen last van. Althans ik niet.

Als ik eerlijk ben, denk ik dat die lijst van AT al eerder wel dan niet voor commerciële doeleinde is gebruikt. En wellicht hebben ze dat links dan wel rechts opgevangen, en daardoor gedacht we doen het niet meer. Want als het niet mag van die privacy wet, dan mocht dat een jaar gelden ook niet. Er is een aanleiding voor geweest lijkt me.

Bedenk goed, als jij als bedrijf met zendapparatuur een mailing de deur uit wil doen van elke amateur in een straal van 30 km, dat zijn er wellicht een paar 100, dat helemaal niet opvalt, en je daar best wel wat klanten aan over kunt houden... En met die lijst van AT is dat makkelijk uit te zoeken via QRZ.

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#20 Bericht door PA1RLM »

johnvdpas schreef: Bedenk goed, als jij als bedrijf met zendapparatuur een mailing de deur uit wil doen van elke amateur in een straal van 30 km, dat zijn er wellicht een paar 100, dat helemaal niet opvalt, en je daar best wel wat klanten aan over kunt houden... En met die lijst van AT is dat makkelijk uit te zoeken via QRZ.
Ik denk dat we hier een beetje doordraaien. Als ik wil weten welke Nederlandse stations er op QRZ staan dan heb ik de lijst van AT niet eens nodig. Gewoon een search op grid (jo22) en ik weet wie er in die grid zitten en zich hebben aangemeld bij QRZ, en de lijst maak je zo.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#21 Bericht door Bert_1 »

Vroeger had je nog niet het fenomeen 'big data' nu helaas wel. Dat is waar veel aan wordt verdiend en waar ze zoveel mogelijk 'onbelangrijke' data voor verzamelen, gaan combineren en daar valt dan van alles uit te halen. Ik houd daar niet zo van. Wat goed werkt is verkeerde info geven zodat de gegevens onbetrouwbaar worden. Zo paste mijn leeftijd niet bij mijn call maar ja, leeg laten kon niet. En ik krijg ook nog steeds (heel af en toe gelukkig) post van een postorderbedrijf bestemd voor mevrouw ipv meneer :twisted:
Bert

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#22 Bericht door johnvdpas »

Haha, zat er wel een beetje naast... Nauw ja, half dan. Er is in elk geval wel een aanleiding geweest en een klacht, wat ik zie op hamnieuws staan, dat hamnieuws op zijn kop kreeg omdat zijn publiceerde welke calls ingetrokken waren. Daarop is een klacht gekomen naar AT toe. Waarschijnlijk (het hoeft niet zo te zijn) is dit een mede aanleiding, of de aanleiding geweest.

Het klopt overigens dat je ook gewoon op QRZ kan zoeken, maar men moet dan wel alles goed ingevuld hebben, en niet zoals hier boven is beschreven. Heb je het echter half ingevuld, kan men met de lijst van AT combineren, en gaan puzzelen. Dit is inderdaad heel ver door gedacht, maar praktisch wel mogelijk. Bijvoorbeeld wel plaats ingevuld maar geen locator, ect ect ect.

Wat wel zo is, is dat mensen uit sommige informatie verkeerde conclusies kunnen trekken. Veel mensen oordelen heel snel, veel te snel. En dat kan bij zo,n lijst. Even kijken pa.... ingetrokken, he dat is gebeurd op die en die datum, maar toen heeft AT gezegd calls te gaan intrekken van mensen welke niet betaald hebben. Dan zal pa... wel niet hebben betaald, wellicht geld problemen ga zo maar door, terwijl het net zo goed kan dat hij van call is gewisseld, zelf heeft opgezegd en ga zo maar door. Maar de stempel heb je dan al gekregen, in feite... Deze conclusie wordt helemaal niet door hamnieuws getrokken, maar is een conclusie die mensen zouden kunnen trekken...

Het kan zelfs zo zijn dat het blijft zoals het is, en dat het bovenste bericht een hoax is. Dat denk ik niet, maar zolang het niet bevestigd is door AT is het afwachten.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#23 Bericht door sottezero »

PA1WBU schreef:
PF9ZX schreef:Wet bescherming persoonsgegevens ?

Wat een complete bullshit zeg. Als of ik aan roepletters kan zien wie erachter zit en wat al niet meer. Onze roepletters dan ook maar niet meer noemen want voor je het weet, weet iedereen alles van je als persoon.
Welnee, iedereen zet immers z'n hele hebben en houden op Foolbook, eh, Facebook? Roepletterlijst? Who cares!
Ik heb niets te verbergen maar WEL een hoop te BESCHERMEN...
Iets te verbergen hebben... lijkt wel of iets uit de WO2 is blijven hangen bij mensen die het wel handig vonden dat toendertijd van iedereen geregistreerd werd dat ze Joods waren.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#24 Bericht door PA0BAK »

sottezero schreef:Ik heb niets te verbergen maar WEL een hoop te BESCHERMEN...
Juist !
Daarbij, met het verzamelen van data, kunnen ze een hoop achterhalen.
Maar dat wil niet zeggen, dat je al je gegevens ook maar op een presenteerblaadje moet aanbieden!
Als voorbeeld:
Voor elk doel heb ik een ander email adres (momenteel 20), bij een stuk of 6 providers, gewoon als hindernis tegen het verzamelen en als speur mogelijkheid tegen ongewenste reclame.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#25 Bericht door SilverArrow »

pa0bak schreef:Als voorbeeld:
Voor elk doel heb ik een ander email adres (momenteel 20), bij een stuk of 6 providers, gewoon als hindernis tegen het verzamelen en als speur mogelijkheid tegen ongewenste reclame.
Ik ook, en de email die ik gebruik voor ZA.com wordt ook uit het forum database gevist, waardoor ik nu dus veel spammail krijg.
Aangegeven, dat er ergens een lek zit, maar nog steeds geen oplossing voor het forum denk ik, want nog niets gehoord.

Kortom, overal ligt dus de privacy op de loer, en is je emailadres nergens veilig.
Beter een muisarm dan een apestaartje

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#26 Bericht door PF9ZX »

Als je een goede provider of webhoster hebt, heb je ook weinig tot geen spam. Ik krijgen zelden spam of andere rotzooi.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#27 Bericht door SilverArrow »

PF9ZX schreef:Als je een goede provider of webhoster hebt, heb je ook weinig tot geen spam. Ik krijgen zelden spam of andere rotzooi.
Ik heb hier een uniek emailadres, en alleen voor hier, terwijl ik met mijn forumnaam wordt aangesproken in de mail, dus kan alleen maar een lek zijn.
Blij dat ik niet de enige ben die er last van heeft, er zijn er meer hoorde ik.

Er is een verschil tussen spam zien (krijgen) , en spam niet zien (krijgen). Als je provider spam mailtjes achterhoudt, ja dan zie jij ze niet,en denk je, ik krijg geen spammail, terwijl achter de schermen de servers zich staan dood te werken.

Ik zie graag alles, en bepaal zelf of iets in de spambox komt, blijft, of niet, soms komen mailtjes onbedoeld in de spambox, en die zie ik liever zelf, dan dat de provider bepaald voor mij wat spam is.

Maar goed, dit heeft nu niets meer met het onderwerp te maken van de TS, dus ik zeg, verder met waar we gebleven zijn.

//ontopic
Beter een muisarm dan een apestaartje

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#28 Bericht door PE2AAB »

Ik snap het nog steeds niet. Iemand heeft mijn callsign uit een lijstje geplukt. (die callsign die ook op google staat. Met een simpele zoek query naar PExxxx komt ie vanzelf naar voren)

En dan? Iemand met kennis van zaken kan ook nog herleiden uit mijn prefix welke categorie vergunning ik heb en mijn adres vinden want die staat overal. QRZ, Hamcall, enz.

Gaan ze me dan brieven sturen? Komen ze mijn huis leeg halen? (zendamateur dus vast dure transceivers?) Hmm.. denk van niet.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#29 Bericht door SilverArrow »

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

AT moet zich gewoon aan de wet houden, en moet dit doorvoeren.
Als ze het niet gezegd hadden, had dit ook niet zo'n lang topic hoeven zijn. :lol: en had niemand er naar gekraaid

Dat andere websites nog steeds eigenlijk de zelfde informatie kunnen laten zien...tja

Als je niet wilt dat je gegevens zichtbaar zal zijn, moet je in een glazen kastje gaan zitten, en niets gebruiken.

Wat anderen hier ook al aangeven, aan de ene kant gaat iemand moeilijk doen, terwijl ze op social media de hele dag hun leven laten zien.
Beter een muisarm dan een apestaartje

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Agentschap Telecom stopt publicatie lijst roepletters

#30 Bericht door johnvdpas »

Wat wel vreemd is, is dat het antenneregister, in feite meer privacy gevoelige informatie loslaat (namelijk, exact waar de amateur woont) wellis waar zonder call, maar enkel en alleen met een download van alle roepnamen kun je minder dan met de informatie uit het antenneregister. Dan kun je namelijk ook zien waar amateurs wonen voor een mailing en dergelijke. De meeste staan immers in het register. Schoot me ineens te binnen.

In die zin is het wel vreemd dat het ene dan wel kan, en het andere niet. Vraag me dus af of dit daadwerkelijk doorgang zal vinden, ook al is het natuurlijk overlegd met de amateurverenigingen, dat kan niet anders gezien dat het op de websites daar staat.

Maar het zou mij niets verbazen dat ze over het register geen gezeur willen hebben, en dit dus niet gaan uitvoeren, omdat je dan welhaast de vraag kunt verwachten van, he dat antenneregister mag dat dan wel?

Plaats reactie