PI5-station onderwijsinstellingen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

PI5-station onderwijsinstellingen

#1 Bericht door PA7RG »

Ik zie dat er nog slechts 17 onderwijsinstellingen geregistreerd zijn bij AT: de PI5-stations. Een lijst elders op internet gaf nog 37 stations weer. Dat loopt dan rap achteruit: techniek was toch belangrijk bij de beroepskeuze? En techniek is op de basisschool over enkele jaren een verplicht vak.

Zijn er hier nog radioamateurs die hun bijdrage leveren aan PI5-stations?

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#2 Bericht door PA3DAT »

Die PI5-stations werden vaak gedragen door een techniekdocent die tevens PA-nuller was.
Maar die gaan (of zijn) langzamerhand toch allemaal met pensioen? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#3 Bericht door PA2LAD »

Scholen gaan meer samenwerken en dan hou je er vanzelf minder over. Vaak hadden ze een zendvergunning om te kunnen demonstreren en niet om er een clubje op na te houden. Hoeveel scholen zijn er eigenlijk nog over die alleen les in electronica geven?

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#4 Bericht door EA5JEX »

Ik heb eens les gegeven op de Hanze Hogeschool (engineering).

Daar was ook een oud zendamateur die 1 uur in de week HF techniek gaf met ontwerpjes van 20 jaar geleden.
(geen PI station).

De leerlingen waren totaal niet op de hoogte van nieuwe technieken zoals Zigbee, Bluetooth LE etc.

Een aantal stagiaires van die afdeling, oa advanced sensor technology zijn naar Astron gegaan, daar wordt op hoog nivo met HF technieken gewerkt.

Kees

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#5 Bericht door pe5jw »

De voorwaarden voor een pi5 zijn niet makkelijk.
Je hebt daar idd een docent voor nodig die er (eigen) tijd in wil steken.
Samen werking met bv een hackspace.

https://www.youtube.com/watch?v=QFMvPyb ... e=youtu.be
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#6 Bericht door PE2AAB »

PI5FTS (Fontys Eindhoven) is vrij nieuw en actief ;-)

Voortgevloeid uit het de oude TU/e Eindhoven toen ESRAC daar weg moest.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#7 Bericht door PA0RAB »

OM's
een flink aantal jaren terug had ik regelmatig contact met de Visserijschool van Stellendam
De leerlingen konden toen praktijkervaring met de marifoon maar ook VHF verkeer opdoen.
Opeens verdwenen
In dezelfde jaren ook een MTS in het het Rotterdamse Naast normale HF verkeer helaas ook heftig CB QRO verkeer en PI5 Buiten de Hambanden Ook ineens verdwenen
De jeugd der zeekadetten uit Vlaardingen Maassluis en Hellevoetsluis waren s zaterdags regelmatig met elkaar in QSO Ook foetsie
De RHBS toendertijd kende 2 PA0 nullers die er tijd in staken en op zolder en een lokaal wat hadden staan Helaas door QRO CB verkeer en pensioen beeindigd
Het is al gemeld . Is er een Lkr te vinden die ervaring heeft en er eigen tijd in wil stoppen
en naast het overvolle normale werk er tijd voor wil vrijmaken?
73 de Ruud PA0RAB

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#8 Bericht door pe1hzg »

Ikzelf heb mijn eerste QSO's gemaakt met een PI1ELA, dat was voordat alles later PI5 calls werden.

Er zijn diverse redenen voor het wegvallen van de stations. Destijds waren er twee MTS-en in Eindhoven; dat is opgegaan in een ROC en daar zijn de omstandigheden domweg anders: in mijn tijd had een docent een curriculum per jaar. Als we voorliepen (of om andere redenen) dan werd er een les ingelast over een geheel ander onderwerp, bijvoorbeeld het compleet maken van een voeding, het maken van kastjes, het etsen van printen met keukenmiddelen, het repareren van draaispoelmeters, het bouwen van zenders enzovoort. Eerlijkgezegd waren die lessen het leerzaamst.

Tegenwoordig ligt per lesuur vast wat er lesgegeven moet worden zodat docenten stomweg uitgewisseld kunnen worden. Een docent die daar van afwijkt heeft een groot probleem.

Verliezen we al een van de twee calls door het samengaan, de ROC-call is op een gegeven moment weggevallen doordat er vanuit studentwege geen tijd meer was. Erg jammer, want ik weet uit de PI1ELA-tijd een dozijn mensen die tijdens of kort na school, en in ieder geval dankzij, roepletters kregen.

Op het HBO vatte het clubstation geen vlam en bovendien hadden we alleen laagbouw; er is wel een call geweest, er waren wat spullen maar ik heb nooit gezien of gehoord dat er iets mee gedaan werd.

Op de TUE is vele jaren lang een clubstation geweest. Door het wegvallen van het gebouw, en het omschakelen naar flexplekken waarbij bewust ruimtenood gecreeerd werd, is het clubstation daar weggevallen. De studentenactiviteiten waren een paar jaar daarvoor al steeds moeilijker, o.a. vanwege de tempobeurs. Met de nieuwe behuizing is de mogelijkheid van een shack vervangen door een ruimte die met een dozijn disputen gedeeld moet worden, wat activiteiten bemoeilijkt.

Zoals Rick beschrijft is er op het HBO nu wel weer iets, maar ik heb daar geen zicht op.

Geert Jan

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#9 Bericht door pa3dsc »


johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#10 Bericht door johnvdpas »

Je moet toch wel haast concluderen dat zendamateurs (studenten dus) bij onderwijsinstellingen in groepsverband wel haast uitgestorven zijn.

Eerlijk is eerlijk heb ik ook niet het idee dat er veel studenten zijn van de Fontys in Eindhoven welke vaak gebruik maken van de call. In dat geval is het ook jammer dat ze in Eindhoven bij de TU/e weg zijn, die hoorde je nog wel eens roepen.

Ik denk als je bijvoorbeeld bij de Fontys wil hebben dat er een leuk groepje met zendamateurs komt dat je het wel haast moet faciliteren. Zoals ze al gedaan hebben, een vak voor studiepunten van maken in het studieprogramma. (keuzevak) Dat is natuurlijk zeer goed! Of nog beter voor iedereen verplicht in het studieprogramma opnemen. De vraag is wil je dat? Als je hele eerstejaars verplicht het examen laat maken, en 5% gaat daar daadwerkelijk iets mee gaat doen, is dat wel mooi voor onze hobby. Of dat wenselijk is, in de zin van "Het wordt ze wel door de strot geduwd" is wat anders. Het kan, want het past bij de opleiding.

Maar anders blijft het niets, hoe mooi ze het ook zullen vertellen. Ze zullen echt niet zeggen dat het slecht gaat. Maar dit is wel het probleem van heel onze hobby, dat heeft niets met Fontys of een andere opleiding te maken dat ze het slecht doen, nee helemaal niet. De jeugd heeft de interesse niet, dat is het probleem. In communicatie technieken in het algemeen, heeft de jeugd echter zeer veel interesse...

We mogen blij zijn dat de Fontys dit heeft gedaan, ik denk dat ze zelf ook wel wisten dat het niet echt storm zou lopen. Hopelijk gaan ze er iets mee doen verder, dat het toch uitbouwt onder de jeugd daar.

Je zal een manier moeten vinden om het imago van de zendamateur wat af te stoffen en in een modern jasje te steken. Die mogelijkheid is er wel, zendamateurs hebben scala van moderne technieken welke ze kunnen gebruiken.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#11 Bericht door johnvdpas »

Wat wel het voordeel van een HBO is vergeleken met een universiteit...

Een universiteit kan het werkelijk waar niet maken om bijvoorbeeld novice op te nemen in de P al zou het maar voor 1 studiepunt mee tellen. Dan sta je gewoon voor paal.

Maar ik denk als een HBO opleiding dat doet, novice voor 1 studiepunt in het eerste jaar, daar ook gezien accreditering en dergelijke wel mee weg komt. Immers wat is nu 1 studiepunt? 27 studie belastingsuren. Neem van mij aan als je een technische studie op het HBO volgt je voor een N examen ook zoiets kwijt bent aan studie, en het is ook uit te leggen. Stel dat je zegt iedereen verplicht F voor 3 of 4 studiepunten, is dat wel een grote belasting voor mensen welke er totaal geen zak om geven. Daarbij, en dat is het belangrijkste punt voor een school: Het is niet aantrekkelijk om dat te doen, ze moeten zich er echt voor inspannen voor stof welke een deel van de studenten geen ene biet kan schelen.

Met novice, is het meer positief. Wat 1 studiepunt? Haha, ze zien die stof en denken dat is bingo hadden we maar meer van die vakken.

En dan zou je F als keuzevak kunnen laten staan. Voor diegene die verder willen.

Maar op een HBO kan het hoor. Wie had niet het eerste jaar vakken die meetelde voor 1 punt. Dat waren ook van die twee vingers in de neus vakken. Dat is een novice ook.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#12 Bericht door pe5jw »

Als je kijkt naar wat we aan electonica opleiding hadden toen ik op de mts zat en wat daar nu nog van over is verbaast het me niet.
Pi5cbz is er nog steeds wat ze er nu meedoen vraag ik me al jaren af (ook omdat cbz een wel hele oude afkorting is)
15 jaar geleden eens een packet station gezien maar heb ik nooit meer terug kunnen vinden.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#13 Bericht door PE2AAB »

Regelmatig gebruik gemaakt van de onderwijscall van Technisch Lyceum Eindhoven. PI5TLE
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#14 Bericht door elsinga »

Zelfs in mijn HTS tijd (rond 1990) werd PI5LTV (van de HTS Leeuwarden) vrijwel niet gebruikt. Er was 1 onderwijsassistent met call, maar dat was het wel. Ik heb nog een poging gedaan om de boel wat te reanimeren, maar de set werd vrij snel daarna gestolen... niet gek, de boel stond in een trappenhuis in een niet af te sluiten kast...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: PI5-station onderwijsinstellingen

#15 Bericht door Rene - pg3r »

In mijn studietijd in Delft (jaren '80) ben ik op zoek geweest naar de beheerder van het onderwijsstation (was dat PI5TH?). Niet gevonden. Dan maar met eigen apparatuur (IC-255 met 25 watt en HB9CV) een paar keer actief geweest vanaf de 23e verdieping van het gebouw van Elektrotechniek.

Plaats reactie