Wat meenemen naar de US?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Wat meenemen naar de US?

#1 Bericht door elsinga »

Zoals al bekend is gaan we komende zomer naar de US en hebben daar o.a. een camper gehuurd. Nu wil ik zeker wat HAM spullen meenemen, maar ik verkeer in dubio... wellicht dat jullie mij kunnen helpen kiezen? ;)

1: meenemen Icom IC7000 HF/2/70. Voordeel: kan ik ook mee op HF uitkomen. Nadelen: groter en zwaarder dan het alternatief en ik moet daarnaast ook nog HF antennes en tuners meenemen.

2: meenemen Polmar DB-50M 2/70. Voordeel: kleiner/compacter/lichter en ik hoef alleen een 2/70 antenne mee te nemen. Nadeel: geen HF.

Nou weet ik niet hoe nuttig HF is tov 2/70 in de US. Ik wil proberen wat leuke contacten te leggen en wellicht eens een HAM opzoeken als we in de buurt zijn (en de rest van het gezin iets anders te doen heeft). En eventueel lokale tips krijgen over dingen die we zeker moeten gaan bekijken (en die niet in de boekjes staan).

DX'en of contact met NL is niet de doelstelling (maar als de IC7000 toch meegaat dan zien we wel of er wat van komt).

En: de HAM tijd zal enigszins beperkt zijn, druk programma en de rest van het gezin zit er niet op te wachten dat ik de hele tijd daarmee bezig ben. Is dus een tijdvuller, geen doel op zich.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wat meenemen naar de US?

#2 Bericht door PA3BAS »

Ik zou hf ook meenemen. Een endfed-multiband is heel er klein, en een glasvezelhengel kan je makkelijk met bolletjestouwtjes of spanbandjes aan ongeveer alles vastmaken. Neem dan ook een slappe arnold mee en je hebt ook een dualbandantenne voor 2 en 70.

Meer info: ff naar beneden scrollen http://www.qsl.net/pa0fbk/hampage_uk.htm

Er bestaat een reisuitvoering van een glasvezelmas die ik meen 56 cm lang is ingeschoven en een meter of tien uitgeschoven. Past dus makkelijk in je koffer.

Eeit: lengte is 67 cm (ingeschoven dan hè... :mrgreen: ) en kost €55

http://www.dx-wire.de/brit/ en dan links op GRP-mast klikken.



Als je een multibandantenne van pa3eke meeneemt heb je geen tuner nodig....

http://hyendfed.nl/antenna/multiband/pr ... 20__15__10

Of zelf bouwen natuurlijk
Laatst gewijzigd door PA3BAS op 19 jan 2014, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: Wat meenemen naar de US?

#3 Bericht door on5rz »

Hangt er een beetje van af waar je gaat toeren. 70 is redelijk dood - zelf is iets of wat grotere agglomeraties.
2 valt nog mee doch niets is leuker om in een lege uithoek van een staat iemand te horen te krijgen.
VHF NOAA Weather Radio is op sommige plaatsen/seizoenen zeer interessant om de camper in een stuk terug te kunnen bezorgen.
Een kleine 2/70 dualband + magvoetje weegt niets om mobiel te zijn.
Een glasvezelmastje zeker niet meenemen. Visgerief en bomen genoeg te vinden ginderachter.
'Lokale' HF het meeste teruggevonden op 20/40 waar er behoorlijk wat rondes te vinden zijn.
Gewicht inderdaad mss. probleem - 2,3 kg is niet niets voor de IC7000 doch het ander uiterste FT817 is met 1,17 kg net de helft.
Veel plezier.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wat meenemen naar de US?

#4 Bericht door PA3BAS »

Ook ff goed uitzoeken hoe je jezelf daar moet noemen. Ik zou het zo 1,2,3 niet weten. Ik geloof dat je voor iedere staat weer een andere prefix nodig hebt....
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Wat meenemen naar de US?

#5 Bericht door PF1JM »

Zoek op ARRL call district map.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat meenemen naar de US?

#6 Bericht door elsinga »

De prefixen zijn geen probleem. Het gewicht kan ik waarschijnlijk wel mee leven, de handbagage mag redelijk wat wegen. Alleen neemt een IC7000 op het dashboard nogal wat meer ruimte in en is waarschijnlijk diefstalgevoeliger. En een tuner wil ik in elk geval meehebben, want elke antenne verstemt als je 'm ergens anders ophangt...

Maar dat 70 daar in de US dood is, dat is nieuw voor mij. Ga daar eens wat meer info over bij elkaar scharrelen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat meenemen naar de US?

#7 Bericht door PE2AAB »

Robert,

Ik zou die 7000 meenemen. Daar heb je HF en evt. de mogelijkheid tot 2 en 70 mee.

Neem zelf al jaren een FT-100 mee naar EA6 (Mallorca, Spanje) en heb daar veel plezier van ondanks de korte gebruiksduur vanwege dezelfde familiaire redenen als jij aanvoert.

Kijk eens op:
EA6/PE2AAB/P 2007
EA6/PE2AAB/P 2008
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wat meenemen naar de US?

#8 Bericht door pa3kc »

Ik zou voor de 857 gaan om die mee te nemen (als je die uberhaupt hebt). De 857 is handzamer dan de 7000. Je kan het frontje er ook afhalen en meenemen.

Of het kleine broertje (zoals on5rz al zei) de 817. Alleen het front kan er niet af bij deze. Maar goed, moet je wel een 817 of 857 hebben :)

Qua antennes. Je neemt een stukje rg58 en een kleine ballun mee. Aldaar koop je speaker draad en gaan.

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: Wat meenemen naar de US?

#9 Bericht door on5rz »

elsinga schreef:De prefixen zijn geen probleem. Het gewicht kan ik waarschijnlijk wel mee leven, de handbagage mag redelijk wat wegen. Alleen neemt een IC7000 op het dashboard nogal wat meer ruimte in en is waarschijnlijk diefstalgevoeliger. En een tuner wil ik in elk geval meehebben, want elke antenne verstemt als je 'm ergens anders ophangt...

Maar dat 70 daar in de US dood is, dat is nieuw voor mij. Ga daar eens wat meer info over bij elkaar scharrelen.
Een tuner meenemen zou ik niet doen - allemaal extra ballast in de bagage.
Gewoon resonante antennes gebruiken of idd iets endfed-achtig - zoveel verstemt dat niet of je past de antenne aan.

Vermoedelijk ga je niet met de RV in steden rondkarren om naar de vergezichten te zien.
Meermaals over een dikke 10000 km op V/UHF aan het aanroepen geweest - 99% op 2 meter volk gevonden.
De repeaters zijn er hier en daar wel maar er zit geen kat meer op.
Misschien een deftige portabel voor /M in de wagen gebruiken en/of ginder kopen ?
857 is idd. een goed id - wel opletten dat je de 12v aansluiting niet uitbrandt..

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat meenemen naar de US?

#10 Bericht door elsinga »

Ik heb ook een Kenwood TH-F7E 2/70 5W porto en die gaat ook mee. En we gaan inderdaad niet in steden rondcrossen, maar we komen wel in bijvoorbeeld Niagara Falls en Washington DC. Al zal de activiteit overdag wel minimaal zijn.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wat meenemen naar de US?

#11 Bericht door Bert_1 »

elsinga schreef: Alleen neemt een IC7000 op het dashboard nogal wat meer ruimte in en is waarschijnlijk diefstalgevoeliger. En een tuner wil ik in elk geval meehebben, want elke antenne verstemt als je 'm ergens anders ophangt...
Je kunt toch alleen het frontje van de ic7000 op het dashboard plaatsen, kan goed met een rammount zuignap.
Bert

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: Wat meenemen naar de US?

#12 Bericht door PE1JAE »

Voor wat je als doel beschrijft lijkt mij een 2m set voldoende voor lokaal repeater werk. Het feit dat je een niet-standaard call hebt is voldoende aanleiding voor leuke reacties, da's in elk geval mijn ervaring in California. Ik heb meestal alleen de Wouxun KG-UVD1P met kleefvoet en losse mike mee. Bezoekje aan de locale Ham Radio Outlet (HRO) is ook aan te raden, dan ben je meteen op de hoogte van de locale "scene".

Subtip: sommige repeaters zitten boven de 146 MHz daar, check of je set/porto daarvoor geopend is.

/JW
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Wat meenemen naar de US?

#13 Bericht door PE9DX »

Nog een tip:

Mocht je alvast weten waar je b.v. in de omgeveing gaat rondrijden zoek dan nu alvast op welke grote contest/DX stations daar zitten. Het aanschrijven vanuit hier met de vraag of je een halve dag of paar mag langskomen uit interesse levert gegarandeerd uitnodigingen op waarbij een "tour" langs de soms gigantische antenne parken zeker tot de mogelijkheden behoort. En mocht een stationeigenaar soms zelf niet ter plekke kunnen zijn wordt er soms een local gevaraagd dit te doen.

Beperk je niet tot één verzoek maar stuur er meerdere je krijgt geheid respons. (eigen ervaring)

Johan-PE9DX.

ps het meenemen van amateur spullen is dat nog wel zo eenvoudig? tenminste als je van te voren al niet iets hebt geregeld, ik weet wat er bij komt te kijken om spullen donker Afrika in te krijgen........
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wat meenemen naar de US?

#14 Bericht door pe1hzg »

De ARRL repeaterlijst.

Het bandplan in de USA is anders (en varieert tussen de verschillende windstreken) en coordinatie daar werkt heel anders. Zo verschilt de kanaalafstand in verschillende gebieden: 15, 20 of 30 kHz (maar dat laatste zie je niet veel meer). CTCSS gaat niet per gebied zoals hier, maar per repeater. "op kunnen zoeken" is dus erg prettig.

In de repeaterlijst ga je een kreet tegenkomen: "closed repeater". Dat wil zeggen dat je lid van die repeaterclub moet zijn om de repeater te mogen gebruiken. Doe je het toch, dan krijg je of geen antwoord, of een beleefd verzoek om QSY te gaan. De trustee mag dat vragen.

Zorg dat je apparaat geschikt is voor de Amerikaanse banden 2m loopt van 144-148 Mhz (en de meeste FM-activiteit gebeurt boven 146 MHz; de oproepfrequentie - vergelijkbaar met 145.500 - is bijvoorbeeld 146.520; 70cm loopt van 420-450 MHz. Het handigst is om je apparaat middels de configuratiediodes om te bouwen naar de Amerikaanse regels. Ik adviseer niet om het apparaat zo te maken dat 'ie overal zendt; "MARS modification" is een gevoelig onderwerp en buiten de amateurbanden wil je niet komen. Ook niet luisterend (dus ook niet gaan scannen buiten de band!)

De Amerikaanse regels heten 'part 97'. Je doet er goed aan dit document goed tot je te nemen want dingen zijn er soms heel erg anders. Zorg bijvoorbeeld dat je de frequentiebanden kent waarop de verschillende klassen uit mogen komen; dat is een stuk ingewikkelder als hier en overtreden wordt niet gewaardeerd. Het bandplan is geen gentleman's agreement zoals hier, het is verplicht en onderdeel van de regels, de FCC kan ingrijpen als je dit verprutst.
En er zijn gebieden waar je bijvoorbeeld niet op 70cm mag komen of andere beperkingen gelden.

Niet alles is slecht nieuws. Mijn ervaringen met Amerikaanse stations zijn, zonder uitzondering, uitstekend. Hou er bovendien ook rekening mee dat je te maken kunt krijgen met mensen die kort na de oorlog geemigreerd zijn en na zestig jaar Nederlands willen proberen. En da's iets speciaals.

http://www.arrl.org/foreign-licenses-operating-in-u-s

Succes,

Geert Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat meenemen naar de US?

#15 Bericht door elsinga »

@PE1KVL: ik heb al een remote kit voor de IC7000, dus die zou ik ook gaan gebruiken. Een manier om de head op het raam te bevestigen middels een zuignap heb ik ook al. Dus dat gaat helemaal goed komen. ;)

@PE1JAE: we gaan vooraf een beetje plannen waar we naartoe gaan en wanneer, dus een HRO binnenlopen kan ik ook plannen. Is wel lastig, want die zijn er relatief weinig. ;)

@PE9DX: ook een goede tip, ga eens op zoek. Is er een soort index van big guns en hun locatie?

@PE1HZG: mijn porto is al open, mijn Polmar idem (kan makkelijk met een toetscombi), mijn IC7000 nog niet. Maar als de IC7000 meegaat, dan gaat'ie open. :)

Uiteraard ken ik het US bandplan (en de status daarvan), de shifts en ook het begrip closed repeater. Eerste vraag van mij op een repeater zal dan ook zijn "Is this an open repeater?". Verder ga ik een US prepaid SIM met data gebruiken, dus iets opzoeken is geen probleem.

Dank voor de tips tot nu toe, meer natuurlijk welkom. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie