Wat meenemen naar de US?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Wat meenemen naar de US?

#46 Bericht door PD0JDG »

Leuk zo'n trip naar de US. De natuur is hier fantastisch!

Als gelicenseerde radio amateur mag je ieder toestel gebruiken. Ook een Baofeng. Je moet je, net zo als in Nederland, wel aan de regels van het bandplan houden. Hier vind je dat bandplan: http://www.arrl.org/files/file/Regulato ... 0Color.pdf Ik heb het zelf boven mijn set hangen. De FCC heeft enkel verboden om met niet goedgekeurde toestellen te adverteren. Dit om het illegaal gebruik niet in de hand te werken. (Dezelfde regels als op dit Forum :) ) Zo'n Chinese Porto heeft het voordeel dat hij makkelijk in het Amerikaanse bandplan te programmeren is. 70 cm wordt hier in Californie niet of nauwelijks gebruikt. Het meeste verkeer is op 2 en 40 meter.

Er zijn momenteel drie examens:
-Technician
-General
-Extra
Een Nederlandse Novice mag 3 maanden in de USA uitzenden onder de condities van General (en vise versa). Een Nederlandse Full mag 3 maanden in de USA uitzenden onder de condities van Extra (en vise versa). Een Amerikaanse Technician mag in Nederland niet uitzenden. Op het eerder vermelde bandplan kun je die condities nazien. Voor zover ik heb na kunnen gaan zijn de licenties niet inwisselbaar in beide landen.

Veel plezier op reis!

73, Jaap
KK6LMJ & PD0JDG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat meenemen naar de US?

#47 Bericht door PA3DAT »

Bedankt voor de info Jaap!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Wat meenemen naar de US?

#48 Bericht door PE1RIK »

PA3DAT schreef:Leuk, dat wordt dus W4/PA3DWK voor de xyl en W4/PA3DAT voor mij.
Maar eh... die Baofeng-portootjes, mag je die nog wel meenemen?? :shock: :roll:
Ik ben recentelijk ook in de USA geweest en heb mijn Baofeng niet meegenomen.
in dit topic werd dat al eerder besproken en als je de publicatie van de FCC leest die in dat artikel wordt gelinked, zie je ook dat dat niet meer mag: Er staat duidelijk in dat het apparaat een FCC approval moet hebben.
Heeft ie dat niet, mag ie niet kunnen zenden op andere frequenties dan waar je als amateur op mag uitkomen:
What Should You Know?

The Bureau has noted an increase in the manufacturing, importation, advertising, and sale of two-way
VHF/UHF radios that are not authorized in accordance with the Commission’s rules. Generally,
electronic devices that intentionally emit radio waves are required to be certified by the FCC or an
authorized third-party certification entity (Telecommunications Certification Body) prior to importation,
advertising, sale, or use. Two-way VHF/UHF radios require FCC certification to show compliance with
our rules, unless they qualify for a limited exception (see Amateur Radio Exception, below, and Federal
government exception at footnote 4).
This certification requirement ensures that equipment complies with technical requirements to avoid
causing interference to federal government operations, private licensed operations, and other authorized
operations or equipment. Equipment that does not comply with the technical requirements cannot
be certified and thus cannot be imported, advertised, sold, or used.

Amateur Radio Exception. There is one exception to this certification requirement: if a device is capable
of operating only on frequencies that the FCC has allocated for use by Amateur Radio Service licensees, it
does not require FCC equipment authorization, and an amateur licensee may use his or her license to
operate such radios. However, many two-way radios that purport to operate on amateur frequencies also
operate on frequencies that extend beyond the designated amateur frequency bands. If a two-way VHF/UHF
radio is capable of operating outside of the amateur frequency bands, it cannot be imported,
advertised, sold, or operated within the United States without an FCC equipment certification.
Dat heeft mij er toen besluiten mijn Baofeng niet mee te nemen. Een nieuwe Yaesu met FCC approval kopen,
ging met toch weer net te ver. En mijn FT817 meenemen (die hopelijk wel een FCC approval heeft) ging me weer te ver
om indicenteel een keer op een repeater te roepen.

Ik ben ook benieuwd of je bij een HAMstore in de USA nu nog een baofeng kunt kopen. Volgens deze regels mag dat niet meer.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat meenemen naar de US?

#49 Bericht door pa1bvm »

gek ... veel dingen kan je tijdelijk huren

auto ... campers... bootje ...

maar een tranceiver dus net weer niet ...

zou dat wat zijn .. een tranceiver verhuur bedrijf .. o ja klanten ... hmmm ...

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Wat meenemen naar de US?

#50 Bericht door PD0JDG »

Tja, dat werpt een ander licht op de zaak.

Inderdaad, importeren van niet FCC goedgekeurd materiaal is nu verboden. Hier kopen mag wel. Het gebruik door zendamateurs van niet goedgekeurde apparatuur op amateur frekwenties mag ook. Net zoals in Nederland. Overigens kon ik op mijn FT817 die ik in Nederland heb gekocht geen FCC keurmerk vinden. Op mijn FT450D die ik hier heb gekocht zit geen CE keurmerk.

Als je lid bent van de Veron, misschien eens voorleggen aan de jurist of je je set zonder FCC keurmerk mee kan nemen naar de USA?

73, Jaap

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat meenemen naar de US?

#51 Bericht door PE1PQX »

Anders gewoon de FCC/ARRL mailen en vragen... Lijkt mij dat die wel een antwoord klaar hebben.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie