Wat moet ik hier mee ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Wat moet ik hier mee ?

#16 Bericht door PA9X »

pa8w schreef:Maar ik vind de onhandige omgang met een split frequency station ook vaak eigen schuld van de "splitter";
Soms hoor je wel 10 minuten lang geen call en zeker geen "five-up". Alleen maar QRZ?
Dat hoor ik ook maar al te vaak. Dan moet je op het cluster kijken wie er een pile up heeft en welke split er gebruikt wordt.

PE2CH

#17 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wat moet ik hier mee ?

#18 Bericht door pa3kc »

Marcel je bent niet de eerste die hier tegen aanliep.

Een paar jaar geleden moest ik ook voor het eerst split werken. Tegen de tijd dat ik het had uitgevogeld hoe het moest met de handleiding (toen een ft-897) was de dx station niet meer te werken. Als ik nu met een voor mij nieuwe hf doos moet werken is het toch wel 1 van de dingen die ik zo snel mogelijk wil weten hoe het werkt.

Iedereen moest het eens leren, je bent niet de enigste :wink:

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wat moet ik hier mee ?

#19 Bericht door pa3kc »

PA4DHG schreef:Operating Practice is niet inbegrepen bij het examen.
Dat is iets wat je in de praktijk zal moeten leren, maar tijdens clubavonden wordt daar weinig tot geen aandacht aan besteed. Hooguit in onderling qso, maar niet op de band. Dat is in elk geval mijn ervaringen.
Mijn ervaring is anders. Ik ben eerst heel lang luister amateur geweest, en dat is ook het advies van wat ik eigenlijk nog steeds wel hoor, ook op clubavonden; ga eerst "luisteren" op de banden voor je in het diepe springt. Luisteren hoe amateurs verbinding met elkaar maken op de banden. Daar leer je heel veel Operating practice mee. Helaas ook verkeerde, maar dat is voer voor een nieuwe/andere topic :D

Maar je kan nog zoveel operating practice hebben, als het dx station 10 minuten lang inderdaad alleen maar QRZ zegt i.p.v. "W1ABC, 5 UP, QRZ?" dan kan ik mij voorstellen dat er amateurs op de dx station frequentie terug gaan roepen. Maar mijn ervaring in het algemeen is dat het toch wel binnen 3 minuten een keer gezegd word. Zowel in phone als cw.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat moet ik hier mee ?

#20 Bericht door fred101 »

Dat viel mij ook op. Ik was geen luister amateur toen ik voor N opging. Daarna had ik alleen een 2 meter doos in de auto. Een half jaar later ging ik op voor F en kocht een HF set. In die tijd wel geluisterd maar als je daarvan moet leren dan hou ik mijn hart vast.
Je zou dan bijna gaan denken:
- roep bij pile ups overal zo hard mogelijk doorheen.
- 5-9 betekent blijkbaar in de praktijk dat je je tegen station bijna niet kunt nemen.
- Wijs vooral je medeamateurs op hoe het niet moet zonder zelf je call te noemen.
- ben bot tegen inmelders
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Natuurlijk snap ik zelf wel dat dat vast niet de bedoeling was maar leerzaam is het niet.
Maar gelukkig leer je voor het examen wel alle wazige afkortingen van de gebruikte modes.
En alle Q codes (waarvan er maar een paar daadwerkelijk nog gebruikt worden) en nog veel meer uiterst belangrijke zaken die je inderdaad niet in de praktijk leert en waarvan ik zeker weet dat 80% van de amateurs ze nu niet meer weten omdat je het noit gebruikt.

Wel leer je dat je eerst je call moet noemen als je gaat zenden....Dat wordt in de praktijk gelijk afgestraft, dat blijkt onbeleefd, in de praktijk noem je eerst de call van je tegenstation en dan pas je eigen call. Ja ja, echt zinvol. Je leert de basis over hoe je een TRX moet bouwen ,maar in de praktijk is dat nog niet eens genoeg theorie om zelfs een eenvoudige oude buizenbak te repareren. Maar niemand leert je hoe je hem moet gebruiken.

Ik was voor ik het papiertje had in staat een eenvoudige ontvanger (0V1, audion, superhetje) en zender ( bv bitx 20, talking pixy) te bouwen.
Mijn eerste verbinding was met een PA0, wat nu een hele goede vriend is geworden. Ik had net mijn set ingebouwd en zat wat te draaien op 2 meter en hoorde wat op een frequentie. Die PA0 kwam terug en legde me echt heel vriendelijk en begripvol uit dat ik op
de uitgang van een "repeater" zat. Hij nam me mee naar een vrije frequentie en heeft me meer dan een uur lang in een gezellig gesprek wat operating practice bijgebracht, uitgelegd wat repeaters zijn, hoe mijn set in te stellen etc, Daarna hadden we bijna dagelijks contact.

Dat wat hij me leerde zou je eigenlijk voor je examen moeten leren. Mijn eerste HF ervaring als F amateur op 80 m was heel wat minder positief. Net mijn eerste RF langdraad en eigenbouw tuner af, de hekle avond aan doorgewerkt en ik kon op 80 meter. Wat draaien en ik hoorde Nederlanders praten. Ik roep ze netjes aan en wordt afgeblaft, mijn modulatie afgekraakt, mijn signaal te zacht, te hoog te laag, het werd tijd voor een echte antenne, naast de frequentie, afijn alles wat fout was werd me redelijk onvriendelijk medegedeeld.
Bleek een groepje hoogbejaarde nacht dieren te zijn die al decenia lang blijkbaar daar zaten te keuvelen.

Ik kreeg daarna een mailtje van een luisteramateur die medelijden had en me schreef dat ik dat niet te veel moest aantrekken. Zonder hem was ik waarschijnlijk afgehaakt. HF heeft hierdoor nog steeds een beetje een nare bijsmaak. Later nog een keer met deze groep gesproken en toen was het een heel andere situatie. Ik had net een FTdx401 gerestaureerd en optimaal afgeregeld mbv een SA en VNA. Deze mierenvrienden leken me ideaal om te weten of het gelukt was. Mijn modulatie bleek perfect, het signaal snoeihard, hij was zo mooi smal schoon etc. Helemaal mooi werd het dat, op een na de heren niet wisten dat er standaard TRX zijn gemaakt die meer dan 200W eruit gooien ;-) En het feit dat het een zelf gerestaureerde buizen set was, ik over de nodige kennis en meetspullen beschikte, maakte ineens dat ik wel normaal werd behandeld en dat was dan ook een gezellig QSO maar het had ergens toch een nare bijsmaak.

Dus van mij mag N qua techniek eenvoudiger ten gunste van operating practice.

Ik vind het dan ook een hele goede vraag, ik heb ook een 950 en mij lukte het ook niet mbv het manual om split goed te krijgen. Het heeft niks met dapper zijn te maken, je hoeft dat tenslotte niet te weten voor je examen.

Weet je wat pas dapper is ? Alle (veelal simpele) vragen over techniek die hier voorbij komen (van mij mag het hoor), tenslotte heb je dat wel moeten leren voor het examen :mrgreen: :twisted: :mrgreen: :twisted:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Wat moet ik hier mee ?

#21 Bericht door PF9ZX »

Het "up" is mogelijk wel geroepen maar het signaal ging heel sterk op en neer, net als de verstaanbaarheid, dus viel dit roepen misschien toevallig steeds net in de "neer" periode :wink:
Doordat andere stations steeds "up please" riepen ging er iets rinkelen omdat ik wel van split gehoord had maar nooit zelf meegemaakt.

Maar zoals aangegeven heb ik weer wat geleerd en kan ik hier beter op letten voortaan.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wat moet ik hier mee ?

#22 Bericht door Steef »

Als je lid bent van een VERON of VRZA, dan zou je binnen je afdeling eens kunnen voorstellen om bvb een Lezing aan te vragen.

Mensen zoals bvb Ronald PA3EWP hebben jaren en jaren ervaring.
Met de hobby, maar ook met lezingen geven.

Als je dan vraagt naar een avondje "operating practice" zijn deze mensen vaak zeer bereidwillig.

Ze dragen een schat aan kennis en informatie, en kunnen dit boeiend overbrengen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Wat moet ik hier mee ?

#23 Bericht door PA2EFR »

Ik heb alleen RIT, geen SPLIT, hopelijk wil het ook daarmee met wat uitvogelen.
Masr vooralsnog heb ik geen ambitie om me met 5 a 6 watt innhet contestgeweld te storten...

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat moet ik hier mee ?

#24 Bericht door PD2R »

Eric, het werken in spilt heeft niets met contesten te maken. In tegendeel, tijdens de grote contesten is het zeer ongbruikelijk om split te gaan werken.

RIT werkt trouwens ook prima voor split.

Met 5 á 6 Watt valt ook nog een hoop plezier te beleven aan het contesten. Bij vrijwel alle contesten heb je aparte QRP klassen. Probeer het gewoon eens. :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Theo

Re: Wat moet ik hier mee ?

#25 Bericht door Theo »

Laten we het er op houden dat geschreven woord anders over kan komen dan gesproken woord.
En dat er niemand is, die bewust de ander wil kwetsen of beledigen.
Zelf studie kan geen kwaad, daar hebben we de vergunning ook voor, zelf ontplooiing.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Wat moet ik hier mee ?

#26 Bericht door EA5JEX »

Dat je het tegenstation bij split niet altijd hoort komt door de propagatie, met name op de hogere banden hoor je de stations in de buurt niet, wel het DX station.
(daarom moet je ook altijd vragen of een frequentie bezet is voor je CQ gaat roepen).

Dan is het de kunst om uit te vissen wat de frequentie is waar het DX station op luistert.
In het wilde weg roepen heeft geen zin.

Als je wel het tegenstation hoort kun je kijken wat de strategie van het DX station is, kruipt zijn luister frequentie langzaam omhoog of omlaag, dan kun je hem daar "opwachten".
Hoor je een DX station alleen maar JA stations werken, dan heeft het vaak ook weinig zin om daar doorheen proberen te komen (de JA-Wall).
Als het DX station only Asia of JA of op basis van nummer in de call (only number 3) roept, probeer hem dan niet aan te roepen. Je hebt kans dat hij QRT gaat omdat het een puinhoop wordt.
Kees

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Wat moet ik hier mee ?

#27 Bericht door maarten_c »

Dat document van on4ww kende ik nog niet.

Ik heb veel geleerd van deze site.

http://www.ham-operating-ethics.org/

http://www.ham-operating-ethics.org/fil ... 10-ed3.pdf

Maar soms is het wel heel frustrerend om een pile-up te horen en veel stations die roepen,
terwijl het dx-station heel de tijd alleen maar QRZ roept zonder zijn roepletters te zeggen.
Mijn eerste regel is nl dat ik alleen een station aanroep als ik weet welke roepletters erbij horen.
En zoiets als een \DX-cluster maak ik heel bewust GEEN gebruik van.
Ik probeer altijd de Cluster melding voor te zijn. Eenmaal in het cluster wordt de pile-up wel heel groot.

overigens wat split werken en grote pile-ups betreft,
ook met 5W QRP is het mogelijk om door een grote pile-up heen te komen.
Ik heb met 5W QRP over de honderd landen gewerkt. Schroom niet om het toch met QRP vermogen te proberen.
Besef dat het verschil tussen 5 en 100W maar 12dB is. Dus 20dB over negen is dan met 5W nog altijd negen plus 5dB.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Wat moet ik hier mee ?

#28 Bericht door Math PD0MAT »

Even voor de mensen onder ons die minder thuis zijn in alle modi die op de moderne transceivers zitten:

In split werken is toch niks anders dan wanneer je twee aparte installaties hebt, 1 voor zenden en 1 voor ontvangen, de ontvanger een paar kHz hoger/lager staat dan de zender? Ik zie er het voordeel wel van in.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Wat moet ik hier mee ?

#29 Bericht door PF9ZX »

Math schreef:Even voor de mensen onder ons die minder thuis zijn in alle modi die op de moderne transceivers zitten:

In split werken is toch niks anders dan wanneer je twee aparte installaties hebt, 1 voor zenden en 1 voor ontvangen, de ontvanger een paar kHz hoger/lager staat dan de zender? Ik zie er het voordeel wel van in.
Als iedere amateur ter wereld zich aan bepaalde zaken houdt dan werkt het anders is er geen enkel voordeel helaas. Denk aan niet roepen op de luisterfrequentie. Maar ja, niet iedereen heeft het meteen door dus die garantie is er niet. Geen voordeel dus.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Wat moet ik hier mee ?

#30 Bericht door EA5JEX »

Pleit er toch weer sterk voor om als luisteramateur te beginnen en niet gelijk op HF uit te komen.

Ik hoor soms zaken (op bijvoorbeeld 7.077) van amateurs die op deze band zitten en geen idee hebben omtrent de propagatie op deze (en andere) band en over de DX Code of Conduct.

Zou eigenlijk standaard onderdeel van de opleiding moeten zijn.

Kees

Plaats reactie