Zin of geen zin?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Zin of geen zin?

#1 Bericht door PA1LH »

Komt het bij jullie ook wel eens voor dat je echt helemaal geen zin hebt in de hobby ?
Momenteel staat het hier op een erg laag pitje moet ik zeggen.
Heb nog maar weinig qso's gemaakt, meer geluisterd eigenlijk.
Voorheen had ik 's avonds de web sdr nog wel eens aan staan, maar ook daar heb ik weinig behoefte aan.
Was ook voortvarend begonnen met de bouw van antennes, maar ook daarvoor is de zin momenteel ver te zoeken.
Mis het ook eigenlijk totaal niet ...
Hopen dat de zin weer terug komt, anders is het zonde geweest van de tijd die ik eraan besteed heb.
Misschien dat de zin er weer is zodra het mooie weer heeft plaats gemaakt voor de herfst, wie weet.
Leon - PA1LH.

Theo

Re: Zin of geen zin?

#2 Bericht door Theo »

Nee is nooit geen thema, ik doe het gewoon.
Zit in mijn bloed, gaat er ook niet weer zo uit.
Tip, zorg dat je een tegenstation hebt waar je samen wat mee gaat doen.
Als je alleen wat doet, dan bloed je snel dood.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Zin of geen zin?

#3 Bericht door PA2EFR »

Het staat hier ook op de waakvlam, maar het is er altijd wel een beetje.
Momenteel, nu ik weer antennes heb en veel tijd, begint het wel weer toe te nemen.
Maar dat geeft niks, en je hoeft je er ook niet bezwaard om te voelen.
Je hebt vast meer hobbies of interesses en je moet het niet geforceerd doen vind ik.
Het komt wel weer terug.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Zin of geen zin?

#4 Bericht door PA1LH »

Op het moment ben ik meer met fotografie bezig, wat een andere hobby van me is.
Heb zo van die momenten, dan is de ene hobby wat minder interessant dan de ander, dat varieert nogal eens hier.
Kan zomaar zijn dat ik bij wijze van spreke volgende week weer het licht heb gezien en me weer volop op de zendamateur hobby stort.
Leon - PA1LH.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zin of geen zin?

#5 Bericht door andre »

Ik ben inmiddels, uhh, even tellen...52, 53, 54...ja, 54 jaar oud. Ben met radio beginnen zo toen ik een jaar of 10 was, maar zat al met een oude buizen radio op zolder te spelen een aantal jaren eerder. Heb dus een lange geschiedenis achter de rug op radio gebied. (zie mijn geschiedenis op mijn website). Zoals Theo al zei, deze hobby zit je in je bloed, of in je genen.
Uiteraard zijn er wel eens periodes waarin je andere dingen belangrijker vind, of door omstandigheden minder tijd hebt in deze, of willekeurig welke andere hobby.
Ik heb dan ook best wel vraagtekens bij radio hobbyisten welke pas op latere leeftijd in het radio gebeuren zijn gedoken, en dan pretenderen 'verslaaft" te zijn aan deze hobby, van de ene op de andere dag. Niet voor niets lees je regelmatig "wegens beëindiging van de hobby" alles te koop....

Gelukkig heb ik ook nog andere dingen naast het radio gebeuren, maar de kans is heel groot dat de shack hier als nalatenschap pas wordt leeggehaald.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Zin of geen zin?

#6 Bericht door PF9ZX »

Ik ken het ja. Zo af en toe zet ik de HF set even aan om wat te draaien en dan is ie meestal na een paar minuten weer uit. Of ik luister op de verkeerde momenten of er is gewoon even niets wat mijn aandacht trekt.

Nu ben ik vooral een vhf persoon en dan veelal wat lokaal werk maar dat is ook al erg rustig sinds half 2012. Zomaar is er vrijwel niets meer over van de lokale conversaties zoals we die hadden vanaf 2e helft 2011.

Het rare is dat ik sind ik een FT-950 heb de set meer uit staat dan aan. De FT-450 stond vooral 10 - 14 uur p/d aan.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zin of geen zin?

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij kent iedereen wel pieken en dalen in de hobby.

Mijn vrije tijd wordt momenteel door studie opgeslokt. Net gestart.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE2CH

#8 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Zin of geen zin?

#9 Bericht door PF9ZX »

PA4DHG schreef:geen zin :lol:

Is het broodwinning?
Hangt je leven ervan af?

Indien nee op beide vragen, wat is het probleem?
Nee op beide beide vragen maar wel wel het enige wat ik heb om de tijd door te komen iedere dag, samen met de PC welke mij vrijwel geen afleiding meer biedt helaas. Alles wat ik had en het enige waar mijn interesse lag is me ontnomen door mijn ziekte. Het laatste stukje ben ik over een paar maanden kwijt. :(
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Zin of geen zin?

#10 Bericht door PC1A »

Je bedoelt de Beemert?
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Zin of geen zin?

#11 Bericht door PA1LH »

Kan ook beide vragen wel met nee beantwoorden eigenlijk.
Ging me meer om de vraag of er anderen waren/zijn die hetzelfde euvel hebben meegemaakt.
Je begint vol overgave aan iets, bent als een klein kind zo blij met je f-licentie, om vervolgens te merken dat het enthousiasme tanende is.
Maar goed, ik verkoop nog niks :) vroeger of later zal het enthousiasme wel weer opdoemen.
Heb nu even wat meer aandacht voor andere hobby's, en prive zaken die voor gaan.
Gaat vast wel weer goed komen op termijn.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zin of geen zin?

#12 Bericht door PE2AAB »

Ik combineer mijn radiohobby gewoon met mijn andere hobby; vliegen. prima combinatie en ik heb in beide dagelijks zin ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Zin of geen zin?

#13 Bericht door coolepascal »

Weet je Leon,

Onze hobbie is zo ontzetten uitgebreid en kent zoveel aspecten dat het maar zelden voorkomt dat ik mijn vrije tijd niet op de een of andere manier ermee invul.
Veel van mijn software escapades bv hebben te maken met microcontrollers, DigitalSignalProcessors, of anderzinds technisch gebreuzel...
Daarnaast speel ik ook een rammel aan muziekinstrumenten (wie doet dat nog meer ?), en toen een kennis van mij over pijporgels begon te zwammen kon ik zo mee komen en hem zelfs aanvullen... zo'n ding heeft immers met de zelfde natuurkundige eigenschappen te maken als een antenne of een cavity.
Een andere hobby die ik heb (heb eigenlijk geen tijd om ook nog te werken) is mijn oude legerjeep, daar staat regelmatig een PRC47 HF set in.
Vliegen is voor mij om een aantal redenen pase' maar de intresse en inhoudelijk behoorlijk diepgaande kennis is er nog wel, en ook daar komen genoeg aspecten uit onze hobbie bij kijken.

Kortom ik verveel me nooit. maar dat wil niet zeggen dat ik soms ook gewoon eens rustig op een terasje wil zitten.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Zin of geen zin?

#14 Bericht door pe5t »

Pascal, inderdaad deze hobby kent heeeeeel veel kanten. Er valt altijd wel weer wat nieuws te beleven, ook voor degenen die niet veel ruimte voor antennes hebben. Passie voor radio is de drijfveer. Heb je die onvoldoende, ga dan wat anders doen.
Om er niet helemaal in om te komen is het goed doelen te stellen zoals een onderneming: SMART (of Rumba in het Engels), dus Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
40 jaar geleden besloot ik alle dxcc landen te werken, later bedacht ik het op zoveel mogelijk banden te doen in cw en ssb en de top of de Honor Roll te halen, met daarnaast WAZ en WAS op alle banden. En nog maar kort geleden dacht ik daaraan rtty toe te voegen. In 40 jaar ben ik 5 keer verhuisd en moest ik 5 keer opnieuw antennes optuigen. Ik zit dicht tegen mijn einddoelen en omdat ik daaraan steeds minder tijd kwijt ben ook bezig gegaan met 472 kHz, 70 MHz enz. Dus, ook weer met de soldeerbout actief. Een nieuw doel zou kunnen zijn: EME op 50 MHz of 144 MHz (op twee meter ben ik al 25 jaar niet meer actief nadat ik al 30 landen had).
De nieuwe digitale modes, WSPR, JT.. heb ik ook al beoefend en zo kan ik nog jaren verder.
Kortom, ik kom tijd te kort, alleen al door het onderhoud aan al die antennes en vooral de beverages.
Waar een wil (passie) is, is een weg.

Kees

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Zin of geen zin?

#15 Bericht door PA2EFR »

Een legerjeep zou ik ook nog wel eens willen, en met muziek heb ik ook veel te maken.
Ik speel klassiek piano, had jarenlang een klavecimbel en heb mij ook wel eens achter het orgel begeven.
Daarbij heb ik jarenlang als paukenist in een amateurorkest gespeeld. Helaas is het orkest wegbezuinigd.
Ik verzamel af en toe ook analoog fotomateriaal, en ga minstens 2x in de week een uurtje trimmen op de racefiets.
O ja,ik ben sinds februari met pensioen. 8)

Plaats reactie