...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#2 Bericht door PA3DAT »

Wij hebben hier in Kampen een stadsrepeater op 70cm, en gebruiken daarom
in grote getale de Puxing PX-2R tot volle tevredenheid.

Afbeelding

De prijs (€ 35-40 inclusief verzendkosten uit HongKong) is een lachertje, maar
dat zijn die porto's zeker niet! Functioneren perfect, hoeft niets aan gemod
te worden, opgebouwd rond een degelijk gietaluminium-chassis met dezelfde
accu's als in veel Nokia-telefoons. Geen 1750Hz toontje, wél CTCSS. Dus
ideaal voor repeater-gebruik.

Wij zijn hier heel tevreden! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#3 Bericht door coolepascal »

Voor een deel heb je gelijk, die Bami Porto's zijn niet voorzien van een CE keurmerk.
Het merkwaardige is dat wij amateurs door de aard van onze hobby welliswaar aan een aantal eisen dienen te voldoen maar dat dit niet noodzakelijk de CE eisen zijn.

Zelf heb ik twee Bami porto's van verschillend fabrikaat (een voor 70cm en een voor 2M, ondanks dat ze beiden voor zowel 2M als voor 70cm leverbaar zijn en beiden in de range van zo'n 40 USD)
Persoonlijk vind ik de afwerking goed zeer zeker in relatie tot de prijs.
Ik heb niets aangepast maar de klacht over de microfoon is zeer zeker een issue.
Hoewel ik nog niet de moeite heb genomen het uitgezonden spectrum van de de setjes te bekijken, heb ik daar niet al te veel illussies over, al verwacht ik anderzijds wel dat het voor normaal gebruik geen probleem zal zijn.
Wel merk ik dat de 2M versie bij het inschakelen over een groot freq gebied rommel produceerd.
Ook heeft het ding op een paar freq birdies staan (maar vreemd genoeg niet altijd)

Een belangrijk issue waarom de setjes zeer zeker niet aan de eisen zullen voldoen en waarschijnlijk ook niet door gelicenceerde amateurs mogen worden toegepast is het ontbreken van het schema van het apparaat (dit is immers een explicitie eis in de machtigingsvoorwaarden)

Afgezien daarvan ben ik zeer tevreden over beide apparaatjes.
Er zit alles op en aan, CTCSS, DTMF, geheugen functies, scanmogelijkheden, instelbaar vermogen, en zelfs een juffrouw die in onverstaanbaar Engels vermeld welk knopje je hebt ingedrukt.
Voor het geld wat zo'n ding kost kun je beslist geen buil vallen !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#4 Bericht door PA3DAT »

coolepascal schreef:Een belangrijk issue waarom de setjes zeer zeker niet aan de eisen zullen voldoen en waarschijnlijk ook niet door gelicenceerde amateurs mogen worden toegepast is het ontbreken van het schema van het apparaat (dit is immers een explicitie eis in de machtigingsvoorwaarden).
Is dat wel zo Pascal? Ik kan het nergens vinden in de voorschriften en gebruikersbepalingen:
http://www.agentschap-telecom.nl/binari ... ateurs.pdf
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/pub/band ... 908%29.pdf
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#5 Bericht door coolepascal »

Ik lees de voorwaarden niet dagelijks door, maar het in boekje wat ik ooit thuisgestuurd heb gekregen stond dat precies zo in.
Daar stonden ook preciese definities van vermogen e.d. in (dus al die discussies op HF van lui met 2kW waren toen ook al onnodig)
Ik moet toegeven dat ik geen idee heb waar dat boekkie nu heen is enne sinds 1986 zal er wellicht e.e.a. veranderd zijn he.

Aloys die lijst is trouwens ook outdated, N licentiehouders mogen volgens dat verhaal slechts op 2M en op 70CM uitzendingen doen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#6 Bericht door PA3JMS »

Het merkwaardige is dat wij amateurs door de aard van onze hobby welliswaar aan een aantal eisen dienen te voldoen maar dat dit niet noodzakelijk de CE eisen zijn.
Dit is niet zo verwonderlijk. Wij als amateurs brengen niets op de markt. CE markering heeft te maken met het op de markt brengen van producten op de Europese markt.

PS. er bestaan geen CE-eisen. :wink:
73 Jan

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#7 Bericht door PA2RUS »

Wat is de betekenis van de CE-markering?

De Europese Unie heeft diverse richtlijnen uitgevaardigd, ook voor consumentenproducten. Deze richtlijnen moeten door de lidstaten worden opgenomen in de nationale wetgeving. Producten die aan een EU richtlijn voldoen zijn voorzien van de CE-markering. Dit teken wordt ten onrechte ook wel aangeduid als CE-merk, CE merk, CE-keurmerk, CE keurmerk, CE-teken of CE teken. De betekenis van de CE-markering is: "dit product voldoet aan de wet". Het Handboek ontwerpen van veilige producten (Van Aken et al., Uitgeverij Lemma, 1996, ISBN 90-5189-566-6) vat de kern van de regeling als volgt samen.

Voor producten waarvoor een EU richtlijn volgens de "nieuwe aanpak" bestaat, geldt de verplichting van de CE-markering. Met de CE-markering geeft de producent aan dat het product voldoet aan de eisen van veiligheid, gezondheid, milieu en consumentenbescherming, zoals gesteld in de van toepassing zijnde EU richtlijnen. Producten zonder CE-markering mogen niet worden verhandeld op de Europese markt, ook al voldoen ze aan de eisen. Ook producten die buiten de EU zijn gemaakt, moeten voorzien zijn van een CE-markering alvorens ze worden toegelaten tot de Europese markt. Eigenlijk is de CE-markering een soort paspoort om toegelaten te worden tot de markt. [....] De CE-markering geeft alleen aan dat het product aan de gestelde minimumeisen voldoet en is daarom geen kwaliteitskeurmerk. Een speelgoedvlieger die voldoet aan de CE-markering voldoet aan de basisveiligheidseisen, maar hoeft niet per se goed te werken en is ook niet uitzonderlijk veilig. De CE-markering mag niet worden aangebracht op producten waarvoor dit niet wettelijk verplicht is gesteld. Afhankelijk van de veiligheidsrisico's gelden verschillende procedures. [....] In principe komt het erop neer dat, als de veiligheidsrisico's gering zijn, de producent zelf een verklaring mag afgeven dat het product voldoet aan de gestelde (EU-)eisen en via die weg de CE-markering mag aanbrengen op het product. [....] Voor producten met zware risico's is een officieel keuringsrapport nodig van een door de nationale overheid aangewezen instantie.

De CE-markering is dus geen kwaliteitskeurmerk, maar een verklaring van overeenstemming met de wet. In veel gevallen brengt de producent het teken aan zonder voorafgaand onafhankelijk onderzoek. De Consumentenbond (Consumentengids juli 2001, p. 51) zegt het volgende over de CE-markering:

Dit is een keurmerk dat op veel niet-eetbare producten staat. Het zegt alleen dat het product aan de minimale veiligheids- en kwaliteitseisen van de EU voldoet. U kunt dit eigenlijk naast u neerleggen, want elk product moet daaraan voldoen.

Meer informatie vindt u op de volgende websites:

http://www.NewApproach.org: informatie van de Europese Commissie en de Europese normalisatie-instellingen over Europese richtlijnen en de bijbehorende Europese normen.
http://www.egadvies.nl: Nederlandstalige informatie van de Europese Commissie over de Europese interne markt.
http://www.evd.nl: overzicht van EU-richtlijnen en erkende instellingen (notified bodies) in Nederland die onderzoek kunnen verrichten t.b.v. de CE-markering.

De Voedsel en Waren Autoriteit (Keuringsdienst van Waren, http://www.vwa.nl) geeft een informatieblad uit over CE-markering, waarin ook de grafische specificaties van het CE-teken zijn opgenomen.

bron: http://www.keurmerk.nl/Certificatie/Keu ... tml#CEmerk

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#8 Bericht door coolepascal »

Mijn spullen zijn allemaal BS-gecertificeerd !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#9 Bericht door PH4CK »

CE = Chinese Export :mrgreen:
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#10 Bericht door 19DT2120 »

coolepascal schreef:Mijn spullen zijn allemaal BS-gecertificeerd !
Dat is Bull Shit :lol: of Buitengewoon Slecht
Soms weet ik het ook niet meer.........

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#11 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#12 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#13 Bericht door pa5cal »

ER is hier al eerder over gesproken. De harmonische onderdrukking van tenminste een aantal van die aparaten is beneden de maat. Zolang dat niet is aangepakt blijft het rommel. Mooi gemaakt, prima, maar absolute troep in de ether slingeren kan mi. niet.

We roepen om het hardste over PLC, gasketels, plasma tv's enz. (en terecht) maar we gaan wel zelf dat soort rommel in de ether zetten? Beetje hypocriet.

Indien men ondertussen bij de les is: gefeliciteerd en negeer bovenstaande. Ik zou toch graag wel eens metingen willen zien...


-P

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#14 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Kwalitiet koopdoosjes...

#15 Bericht door pe1hzg »

PA3CH schreef:Ook van horen zeggen dat die bamiporto's niet zouden voldoen aan de eisen van AT
Ik heb zo'n Wouxun dualbander een poos geleden op de analyser gezet en deze voldeed keurig aan de eisen. Van andere merken/typen weet ik het niet.

Die wouxun dingen hebben wel enkele andere onhebbelijkheden (o.a. gebruiksinterface) maar de claim "harmonischen" kan ik in ieder geval niet bevestigen.

73,

Geert Jan PE1HZG

Plaats reactie