N Licentie Herijking

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#91 Bericht door PA0AA »

pa3kc schreef:Wat word er weer neerbuigend gedaan richting de N.

Sommige met F voelen zich helemaal boven de N amateurs terwijl het alleen maar op papier en in een database een verschil is.

Ja je mag meer met de F maar of je daar nou enige status moet aan gaan ontlenen? :?
Tsja, dan ben ik met mijn 'F' anno 1972 waarschijnlijk weer eens een keer de uitzondering.... :roll:

Zie onderstaand document, en dan punt 6.3 ( nee, heeft niks te maken met gloeispanning.... )
https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... 01-def.pdf

Ik kan het wel eens zijn met een nieuwe entry level licentie. Per slot van rekening zijn er in de US ook wel vijf verschillende licentie klasses,
Nu de 'N' heel langzaam omhoog aan het schuiven is qua mogelijkheden, is er aan de onderkant qua licenties weer ruimte voor iets nieuws.
dus waarom niet ? Uit dit document blijkt ook dat de verenigingen het kennelijk met me eens zijn.

Voorstel voor deze nieuwe klasse: tien meter 28.0 - 29.7 MHz en twee meter 144 - 146 MHz
Hoe meer zielen hoe meer vreugd, toch ?
Plus het voordeel, dat de twee meter wat meer gebruikt gaat worden, en we niet bang hoeven te zijn, dat deze band door vliegtuigen wordt ingepikt. :x

73, PA0AA.

NB. In 1972 bestond er nog geen 'F', het was toen nog een 'A' vergunning.
Laatst gewijzigd door PA0AA op 12 jul 2020, 17:45, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#92 Bericht door PA0FRI »

Die 25 W voor N is kennelijk bedacht door een ambtenaar met weinig kennis van de materie.
Koopzenders die 100 W leveren waarbij het een probleem is om echt met 25 W te zenden.
Voor zover ik het begrepen heb is 100 W de nieuwe voorwaarde voor N.
Persoonlijk zie ik wel de beperking in frequenties, maar waarom niet op de toegestane banden
hetzelfde F vermogen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#93 Bericht door PA3DJS »

@PA0FRI (en anderen):
Het vergunningstelsel (hier stelsel van registraties) dient zo ingericht te zijn, opdat de motivatie moet blijven om voor de vergunning te gaan waarvoor de meeste kennis vereist is. In veel landen gaat het om het hebben van mensen met kennis. Dat hebben RZA's kosteloos voor de staat opgedaan en kan voor een staat handig zijn.

Het werken met meer vermogen, brengt meer EMC problemen met zich mee, en daar is kennis voor nodig om die op te lossen. Met 25W is de kans op interferentie een stuk lager vergeleken met 400W.

Nieuwe mogelijkheden voor N dienen zodanig te zijn dat het een volwaardige vergunning is, dat ze te handhaven zijn, en dat er motivatie blijft om door te gaan naar F. Dit is denk ik niet echt een eenvoudige opgave. Alle banden met 25 of 100W voor N gaat het denk ik niet worden, want dat is niet te handhaven. Een frequentiebeperking is minder moeilijk te handhaven.

-Verwijderd account

Re: N Licentie Herijking

#94 Bericht door -Verwijderd account »

PE1PQX schreef:Ik kan me best in René zijn opmerking vinden... Want zeg nu zelf, zijn er amateur trancievers die exact aan de bevoegdheden van een N amateur voldoen??
Hmmm, in de jaren 80 toen de MARC en de D werden geïntroduceerd kwamen er speciaal ontwikkelde transceivers op de markt die aan de gestelde eisen voldeden voor de houders van een D-machtiging. Hetzelfde verhaal voor de MARC machtiging. Dat waren nog eens tijden, moest je wachten totdat de frequentie vrij was....
Dat zijn zaken die thans gewoon niet mogelijk zijn, maar ook commercieel niet interessant meer om te maken.

Voor de vrij te gebruiken frequentiebanden (CB; LPD; PMR; Freenet, etc.) werden en worden wel transceivers op de markt gebracht die precies aan de gestelde eisen voldoen. Maar ook hier zie je dat mensen hiervoor andere apparatuur gebruiken dan de officieel toegelaten apparatuur.
Sterker nog, in de tijd dat ik motorrijles had gebruikten diverse instructeurs gewoon gemodicifeerde 2M transceivers... En de leerlingen kregen een simpel 1-kanaals ontvangertje mee.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#95 Bericht door Juul - PE0GJG »

Het zou een goed idee zijn als "ze" in Groningen eens hier mee lezen. Want het is mijn ogen een goede discussie. Heel divers.

Ik heb n.l. sterk de indruk het via de verenigingen wat gefilterd door komt daar........

Net als in het parlement, de leden daar hebben soms ook geen idee....................

Enfin, ik lees mee, ik zit toch al in "de herfst" van m'n zendamateur zijn.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: N Licentie Herijking

#96 Bericht door -Verwijderd account »

Juul - PE0GJG schreef:Ik heb n.l. sterk de indruk het via de verenigingen wat gefilterd door komt daar........

Net als in het parlement, de leden daar hebben soms ook geen idee....................
Probleem is dat die mensen/verenigingsbesturen/ambtenaren allemaal een eigen agenda hebben. Het "moet" ze toevallig goed uitkomen wil men er iets mee doen.
In de politiek is het nog absurder: daar mogen (nee: moeten) ze beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben....

Ik heb nog geen VERON/VRZA/DKARS/DARU actievoerders en demonstranten gezien op het Malieveld :mrgreen:
Er is kennelijk toch te weinig reden om in actie te komen.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: N Licentie Herijking

#97 Bericht door Toon pd0dfm »

Hmm,,...

Okee, het duurt even wat langer als gepland, maar ik maak me er niet druk om.
De C amateurs mochten opeens op HF, fijn voor ze, de D amateurs kregen in vergelijking er heel wat meer bij.
25 watt in plaats van 10, nouja, dat scheelt dus ook niks.
Nu mogen we als Novice, op 2 meter in alle modes, op 70 cm, ook nog eens op HF met enkele beperkingen.
Nu komt er nog iets bij naar het schijnt, de 20 meterband, daar krijgen we iets meer ruimte en mogen we ook 100 watt maken.
Nouja,... die meer ruimte is heel fijn, hebben we een stukje contestvrije ruimte.
Maar 25 watt of 100, dat scheelt echt bijna niks.
Maar op VHF en UHF mogen we niet meer maken als 25 watt.
Dat is ook voldoende, zo druk is het op die band niet, en dat zou ik graag anders zien, er meer gebruik van maken.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#98 Bericht door PH7R »

PA0AA schreef: Zie onderstaand document, en dan punt 6.3 ( nee, heeft niks te maken met gloeispanning.... )
https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... 01-def.pdf
Niet iedereen zal op de link klikken maar standpunt AT is duidelijk:
"6.3. Entry Level License
De IARU Regio 1 heeft de wens om de mogelijkheid te realiseren dat iedere
administratie in Region 1 een Entry Level Licence kan afgeven. De voorzitter
geeft aan dat een derde examenniveau naast N en F op het AO niet
bespreekbaar is. In CEPT-verband heeft Nederland aangegeven geen
voorstander te zijn van een Entry Level License. Zolang er geen internationaal
geharmoniseerde afspraken over zijn, gaat AT er niet over nadenken en heeft
het geen zin om het op het AO te agenderen. De verenigingen spreken hun
teleurstelling hierover uit".
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: N Licentie Herijking

#99 Bericht door Yannick PE2YSB »

Maar is er behoefte aan dan?
Zijn er mensen voor wie de huidige N vergunning een stap te ver is om met de hobby te beginnen en daar vastlopen?

Misschien wel, maar dan zullen er vast ook mensen zijn die voor het entry examen vastlopen, wat doen we daar dan voor?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#100 Bericht door PH7R »

IARU en verenigingen (=gebruikers ?) zijn voorstander. AT dus duidelijk niet. Ben benieuwd naar de andere argumenten van AT, behalve formeel argument over geharmoniseerde afspraken.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: N Licentie Herijking

#101 Bericht door pa3kc »

Et discite schreef:
PA0AA schreef: Zie onderstaand document, en dan punt 6.3 ( nee, heeft niks te maken met gloeispanning.... )
https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... 01-def.pdf
Niet iedereen zal op de link klikken maar standpunt AT is duidelijk:
"6.3. Entry Level License
De IARU Regio 1 heeft de wens om de mogelijkheid te realiseren dat iedere
administratie in Region 1 een Entry Level Licence kan afgeven. De voorzitter
geeft aan dat een derde examenniveau naast N en F op het AO niet
bespreekbaar is. In CEPT-verband heeft Nederland aangegeven geen
voorstander te zijn van een Entry Level License. Zolang er geen internationaal
geharmoniseerde afspraken over zijn, gaat AT er niet over nadenken en heeft
het geen zin om het op het AO te agenderen. De verenigingen spreken hun
teleurstelling hierover uit".
De voorzitter
geeft aan dat een derde examenniveau naast N en F op het AO niet
bespreekbaar is. In CEPT-verband heeft Nederland aangegeven geen
voorstander te zijn van een Entry Level License.
Wie is de voorzitter dan? (staat niet in de PDF) Niet de verenigingen want die willen juist wel een extra class hebben.

Dan lijkt het of dat het AT en/of Economische zaken een extra class tegenhoud of klopt dit niet?

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#102 Bericht door PH7R »

Dat is ook hoe ik het lees. Daarom mijn vraag met welke argumenten muv (dooddoener: harmonisatie) hiervoor zijn.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

-Verwijderd account

Re: N Licentie Herijking

#103 Bericht door -Verwijderd account »

pa3kc schreef:Wie is de voorzitter dan? (staat niet in de PDF) Niet de verenigingen want die willen juist wel een extra class hebben.

Dan lijkt het of dat het AT en/of Economische zaken een extra class tegenhoud of klopt dit niet?
Ik word zo moe van dit soort reacties. Dat men geen enkele moeite neemt om even het juiste document op te zoeken. Het staat gewoon HIER
En daarin staat te lezen dat Frans Hofsommer van het AT de voorzitter is van het amateuroverleg.

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#104 Bericht door PH7R »

PE2CH schreef:En daarin staat te lezen dat -- van het AT de voorzitter is van het amateuroverleg.
Doet er toch niet toe wie de voorzitter is. Voorzitter spreekt namens en niet op persoonlijke titel.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#105 Bericht door PA0FRI »

pa3kc schreef:Dan lijkt het of dat het AT en/of Economische zaken een extra class tegenhoud of klopt dit niet?
Het lijkt er weer op dat het AT een dualistische politiek voert.
Op aandringen van diverse instanties of organisaties werd de 50 MHz amateurband ingekrompen en op aandringen
van diverse instanties of organisaties voor een entry license wordt dat niet gehonoreerd.
Voor beide beslissingen heeft men een slap argument.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gesloten