Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#76 Bericht door PA0ETE »

ON5ZZ schreef:Bizar te lezen dat dit zo speelt in PA land de N/F discussie, in ON- land hebben we die discussie niet of toch veel minder, ik bekijk een ON3 niet anders dan een ON4-5-,...Akkoord er moet een verschil zitten in de mogelijkheden tussen een N of een F maar laat ons vooral aan het voortbestaan van deze hobby denken!
Dit heeft voor een deel met de historie te maken. Begin jaren 70 kwam 27 MHz sterk op. De zendamateurs haalden daar hun neus een beetje voor op. Men vond het (en ik denk dat dat wel terecht is) een andere hobby.

27 MHz apparatuur bezitten was niet verboden, het gebruik wel. Dat zou op 1 juli 1975 allemaal veranderen (als ik me niet vergis werd 27 MHz in België legaal in november van 1975 en in Duitsland werd het legaal in augustus 1975). De Radiocontroledienst hier wilde daar niets van weten. En vervolgens de politiek ook niet.

Er werd op grote schaal tegen het verbod gedemonstreerd, en om het besluit politiek acceptabel te maken en het voorstel erdoor te krijgen werd toen bedacht dat de 27 MHz-ers toch een mogelijkheid te geven. De staatssecretaris die de 27 MHz-gesprekken daarvoor nog afdeed als "koffiepraatjes" waarvoor je de telefoon moest pakken om het Staatsbedrijf der PTT te spekken, kwam om het verbod wat te verzachten met 6 kanalen in de 2-meterband. Dat was een wassen neus voor de 27 MHz-ers, want ze moesten hiervoor examen doen (dat wilden ze niet, ze wilden ook niet zelfbouwen), en bovendien zou de vergunning voor die 6 kanalen maar twee jaar geldig blijven. Hij kon daarna nog 1 jaar verlengd worden, maar als ze dan geen 'echte' amateur met C-machtiging zouden zijn geworden dan waren ze amateur af. (Dat laatste is overigens nooit gebeurd).

Waren de 27 MHz-ers niet blij hiermee, dat lag bij de amateurs van toen nog heel veel sterker. Zij zaten niet te wachten op een horde koffiepraatjes verkopende kanalenamateurs op hun 2-meterband. In eerste instantie werden de kanalen ook door veel amateurs met een hogere machtiging gemeden.

Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal gewoon goed gekomen. In 1980 is 27 MHz in ons land ook legaal geworden, en veel van de nieuwe D-amateurs bleken in tweede instantie vooral amateurs zoals we ze nu ook kennen.

Toch is dat beeld vanuit die tijd altijd een klein beetje blijven hangen. En waarschijnlijk ook is daarom de kloof tussen beginnersmachtiging en de rest in Nederland wat groter dan in andere landen.

-Verwijderd account

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#77 Bericht door -Verwijderd account »

Over de historie van de 27MC en de D-machtiging is genoeg te vinden op het internet.
De D-machtiging werd in 1975 ingevoerd en werd omschreven als zijnde een "aspirant radiozendamateurmachtiging".

Echter, het beantwoordde niet aan de roep om legalisering van de 27MC. In de politiek werden de gesprekken welke op de 27MC plaatsvonden steevast "koffiepraatjes" genoemd. Dat de radiozendamateurs bepaald niet zaten te wachten op die communicatievorm, mag duidelijk zijn.
Na enkele jaren kwam vanuit de politiek alsnog het verlossende bericht: 3 maart 1980 werd de MARC-machtiging een feit. Zendontvangers voor de 27MC met 22 kanalen en 0,5W zendvermogen, alleen FM-modulatie. Twee jaar later kwam de uitbreiding naar 40 kanalen en 2W zendvermogen. Een leuk artikel staat trouwens hier.
De D-machtiging raakte nu zijn 'tijdelijke status' kwijt na telkens weer een jaar verlengd te hebben voor diegenen die niet waren doorgestroomd naar C, B of A-machtiging.

In de tweede helft van de jaren '70 was er even sprake van een mogelijke beschikbaarstelling van de 900MHz voor de "koffiepraatjes". :D
Ook was in deze periode sprake van een verbod op het gebruik van scanners, maar daar is het nooit van gekomen.

Ikzelf ben inderdaad begonnen met de MARC-machtiging, maar goed een jaar later was ik een D-amateur geworden :)

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#78 Bericht door FrankSD »

Bedankt allebei voor dit mooi stukje geschiedenis... ik kan me nog herinneren dat als je hier in Belgie achter een "bakje" ging zoeken je moest oppassen of ze naaiden je zo een 22 kanalen FM ding op terwijl iedereen hier op AM zat... Dit was natuurlijk altijd reden voor openschroeven, aanpassen, ombouwen of wat dan ook! 8)
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#79 Bericht door coolepascal »

PD5DJ schreef:Ik ben voors en tegens harmonisatie..
Optimaal polderen :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Hoop op uitbreiding 40m voor N-amateurs

#80 Bericht door ON5ZZ »

bedankt voor de uitleg, ook over de cb historie!Heb vroeger (in de jaren 90) ook een "bakkie" gehad (40Kanalen en 4 watt FM) men moest een vergunning hebben en we kregen dan een callnummer, bij mij was dit OPDF094 en OPDE668/M.Dan voor de novice gegaan ON2 (enkel 2m max 15W) en zo verder gegaan....
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gesloten