USB naar LPT adapter.....

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

USB naar LPT adapter.....

#1 Bericht door pa0ejh »

Hallo , ik zoek voor een stukje Hardware met bijbehorende Software een USB naar LPT adapter..

Nu zijn die volop aanwezig , maarrrr , die maken een USB Printer poort aan , daar kan ik niets mee....

In mijn onschuld dacht ik , dat net zoals bij een USB naar Serieele adapter waar een COM poort wordt aangemaakt , en waarbij je zelf kunt aangeven welk nummer die poort krijgt , het bij de LPT adapter ook zo zou gaan , maar niets is minder waar....

Ik heb al 3 adapters voorbij zien komen die alle 3 een USB Printer poort aanmaken....

Hier kan ik dus niets mee , de Software kijkt naar adres Ø378 en hoger , het welbekende LPT poort adres , op nieuwere Laptops is dit niet meer aanwezig , daar ligt mijn probleem....

Iemand ????
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: USB naar LPT adapter.....

#2 Bericht door PE1RIK »

Oei, als de software echt hardcoded naar het adres hex 0x378 en hoger kijkt, kom je er met USB-adapters niet.
Die krijgen immers via DMA een adres toegewezen en dat zal nooit zo laag zijn. Juist omdat dat bij de ISA-bridge hoort.

De vertaalslag naar een poort met nummer (lpt1 enzo) komt uit software. Dus software die met poortnummers kan werken, kan -naar hoogst alle waarschijnlijkheid- wel overweg met USB-LPT adapters.

Bij serieele poorten speelt dat ook, een fysieke serial is 0x3F8 en hoger, maar via USB loopt dat weer via de driver van de USB-controller. Helaas krijg ik zo snel net het adres van mijn GPRS-modempje gevonden....

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: USB naar LPT adapter.....

#3 Bericht door pa0ejh »

Nou , ik kan het adres wel aanpassen in de INI file , de Software stuurt enkele Bitjes aan van het betreffende LPT adres , maar het werkt niet zo zonder meer , omdat ik het adres van die USB adapter niet weet , de adapter gebruikt een usbprinter.sys als stuurprogramma....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: USB naar LPT adapter.....

#4 Bericht door coolepascal »

Egbert,
Ik weet niet hoe het in windows precies geregeld is, maar verwacht je dat je gewoon naar een van de 8 lpt addressen kunt schrijven en dat je usb driver dat dan over neemt ? (een soort hardware emulatie dus) ik kan me dat nauwelijks voorstellen.

Zie dat je een usb device krijgt dat zo oud is dat je windows versie het niet meer ondersteund.
(lijkt me met XP lastig)
of overweeg iets te knutselen met een FT232 in bitbang mode.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: USB naar LPT adapter.....

#5 Bericht door pa0ejh »

Pascal , nee dat verwacht ik niet , verwachtte wel dat het net zo gaat als bij een USB-COM poort , dus dat ik een LPT poort erbij kreeg , maar dat is dus niet zo.....

Ik gebruik 5 schrijf en 2 lees bitjes van de LPT oftewel de Parallel poort , dat heeft ser.chip ook niet aan boord , en dan zit ik nogsteeds met het hardware adress...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: USB naar LPT adapter.....

#6 Bericht door coolepascal »

Egbert, met een FT232 kun je gewoon 8 bitjes lezen of schrijven.
Maar ik heb eventueel nog wel wat alternatieven voor je.
Ik begrijp dat je zelf iets wilt aansturen ? heb je zelf ook een stuurprogramma geschreven ?
Oftewel heb je aan beide kanten het roer zelf in handen ?
Dan is er wel uit te komen hoor.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: USB naar LPT adapter.....

#7 Bericht door pe1hzg »

pa0ejh schreef:Hallo , ik zoek voor een stukje Hardware met bijbehorende Software een USB naar LPT adapter..
Als je dit wilt gebruiken voor 'bit-bangen' (wat oneigenlijk gebruik is van een printerpoort), dan gaat een USB printerpoort niet (nooit) werken, deze functionaliteit zit niet in de USB class definitie en dat is wat deze chips implementeren.

Rechtstreeks I/O poorten manipuleren vanuit een applicatieprogramma is een layering probleem. Dat was met CP/M (1980) al zo, dat is tegenwoordig nog steeds zo.

Als je zelf de software schrijft, dan zijn er een aantal mogelijkheden. Je kunt gebruik maken van de USB HID class, dan heb je heel veel vrijheid. Het is dan ook eenvoudiger om de functie goed te definieren: "lees de waarde van deze sensor" in plaats van "veeg een paar bits bij elkaar waarmee je een sensor uitleest".

Je kunt dan ook een USB seriele poort emuleren, als je programma daarmee om kan gaan. Ik heb wat geexperimenteerd met een USB implementatie van PSKmeter, en de USB implementatie gebruikt *minder* componenten als het originele ontwerp en is softwarematig volledig identiek. Dat was indrukwekkend.

Je zult meer moeten vertellen: wat wil je bereiken, en met welke software?

Er is een mogelijke andere truuk: sommige laptops (Dell bijvoorbeeld) hebben een docking station die deze legacy poorten beschikbaar maakt, en mischien werkt dat. Dat werkt niet met een generieke adapter, en het is zeker geen toekomstveilige oplossing: "legacy ports" zijn al 15 jaar obsoleted (PC97 spec).
Self-enumerating interfaces (PCI, PCI-X, USB, enzovoort) zijn de weg voorwaarts.

Geert Jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: USB naar LPT adapter.....

#8 Bericht door coolepascal »

Gebruik maken van de HID class is zeker een goede oplossing al blijf ne natuurlijk net als met een FT232 het probleem van je ID (wie is wat) behouden.
Zelf redelijk wat gedaan met de FX2 van Cyprus en met nog zo'n chippie waar ik ff het type van kwijt ben.
Aan die dingen kun je een eigen Vendor en Product ID geven maar ik veronderstel dat een windows driver voor zoiets schrijven niet heel erg voor de hand ligt (kent windows zoiets als libusb ? im meen dat het op OSX igg mogelijk is)

Verder zijn er natuurlijk tal van leuke dingetjes in de Microchip PIC en Atmel AVR reeks waarmee je usb interfacejes met een hele batterij aan pinnekes timers en analoge meuk ter beschikking hebt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: USB naar LPT adapter.....

#9 Bericht door pa0ejh »

Ik vroeg of er USB - LPT adapters zijn die zich wel als LPT-poort melden , net als bij de Serieele die zich als COM-port presenteren.......

Blijkbaar bestaan die dus niet , en hoef ik niet verder te zoeken.......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: USB naar LPT adapter.....

#10 Bericht door PA3DZA »

Hoi alle,

zoek eens op USB2LPT iets van iemand van universiteit van chimnitz.

Ik heb ook zo'n ding en werkt perfect voor sdr en cnc besturing met een pc zonder een lpt poort, maar met usb poort.
Martien PA3DZA.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: USB naar LPT adapter.....

#11 Bericht door coolepascal »

Where the hell ligt Chimnitz ?
Ik hoef trouwens niet te kijken hoor, ik lost dat soort problemen al jaren op mijn eigen manier op.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: USB naar LPT adapter.....

#12 Bericht door EA5JEX »

Ik heb die LPT adapter van Chimnitz.

Dat schijnt de enige te zijn die echt LPT simuleert/

Ik heb hem gekocht tbv de zelfbouw SDR1000 die ook via LPT werkt.
http://www-user.tu-chemnitz.de/~heha/ba ... usb.en.htm
Je kunt hem van mij overnemen tegen aanschafprijs.

Kees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: USB naar LPT adapter.....

#13 Bericht door pa0ejh »

Martien , bedankt voor de Link! , ziet er wat rommelig uit , en vele Versie's , maar het is wat ik zoek en heb al een mail naar hem gestuurd...

Als je op USB2LPT Googeld , kom je nog meer ontwerpen tegen.....

En Pascal , Chemnitz ligt in Duitsland , onder Leipzig , vroegere OstZone , daar mocht jij niet komen met je Amerikaanse Jeep....vandaar dat je het niet weet????

En Kees , ik stuur je een Mail.

Alvast bedankt iedereen voor het meedenken......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: USB naar LPT adapter.....

#14 Bericht door PD2JM »

Waarom usb naar lpt, is ethernet naar lpt misschien een optie?
Zie: http://blog.rhysgoodwin.com/hardware/pr ... trol-hack/

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: USB naar LPT adapter.....

#15 Bericht door pa0ejh »

Omdat ik mijn Software alleen een LPT kan invoeren , en geen IP adress....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie