FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

#1 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Goedenavond,

Ik heb een probleem waar ik helemaal niet uit komt.
Ik gebruik twee radio's de Icom 9700 en 7300. Hiervoor gebruik ik 2 CAT kabels en 2 traditionele USB kabels om te werken met WSJT-X en N1MM.
Alles werkt pico bello. Voor USB loggen hoef ik voor beide radio's alleen de callsign te geven en de rest vult N1MM zelf in.
Zowel voor voor de 7300 en 9700 gebruik ik één logbestand en dit werkt ook goed. Echter voor VHF (9700) heb ik een invulveld en voor HF (7300) ook.
Tot zover met SSB werkt dat prima.

Echter bij FT8 en FT4 werkt het niet helemaal lekker.
Soms als ik de popup krijg na het QSO zet hij keurig het signaalrapport ook in het log. Maar meestal dat hij dat niet.
De UDP instellingen staan voor zover ik weet goed. De poorten van WSJT-X lopen gelijk met die van n1mm. Je zou zeggen door deze netwerkverbinding logt hij het signaal rapport.

Dus... heel af en toe werkt het maar meestal niet.
Ik moet na het QSO altijd nog wat aanpassen en dat zou niet moeten.

Wie oh wie weet antwoord.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

#2 Bericht door PA3DAT »

Hoi Louwrens,
ik heb geen idee, maar één ding valt mij op: je gebruikt usb-kabels én cat-kabels?
Ik werk met een 9700, een 7300 voor HF en een 7300 voor VHF (6m en 4m).
Ik gebruik slechts 3 usb-kabels en N1MM en WSJT-X werken probleemloos op alle drie.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

#3 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Welke kabels gebruik jij waarvoor? Want dat wil ik dan ook zo instellen

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

#4 Bericht door PA3DAT »

Lastig, ik zit nu in zuid-Frankrijk. :D

Per transceiver één usb-kabel, ook onderweg met 7300 en de laptop.
Op mijn site heb ik wel wat informatie hierover geplaatst:
https://www.aloys.nl/radio/radio-software

https://www.aloys.nl/radio/radio-instel ... 00-ic-9700

https://www.aloys.nl/radio/radio-n1mm-en-de-ic-7300
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

#5 Bericht door elsinga »

Standaard krijg je via de USB kabel bij een 7300 (en vast ook bij zijn broertje de 9700) 3 extra devices op je computer: een COM poort (die tot max 115200bps aan kan), een geluidsuitgang ("luidspreker") en een geluidsingang ("microfoon"). De compoort kun je gewoon als CAT interface gebruiken, de geluidspoorten voor RX en TX audio. Gebruik je maar 1 programma dat CAT doet, dan is dit voldoende (2 programma's 1 seriële poort laten gebruiken werkt niet).

Als je meer dan 1 programma CAT wil laten doen, dan heb je twee opties:
- het 2e programma gebruikt een eigen CI-V CAT kabel met een eigen seriële COM poort. Zet dan wel even de koppeling tussen de USB en seriële CI-V aansluiting uit in het menu.
- je gebruikt een programmaatje dat het CAT verkeer voor je regelt, zoals OmniRig. Alles wat CAT wil doen koppelt aan OmniRig en alleen OmniRig gebruikt de COM poort.

Ik heb zowel in Log4OM v2 en WSJT-X de CAT control aan staan, WSJT-X wil graag de frequentie kunnen aanpassen als ik daar van band wissel en de frequentie weten voor het loggen van een verbinding (richting Log4OM), Log4OM wil graag de frequentie weten als ik met de hand een log wil maken. In beide heb ik dus OmniRig als CAT verbinding staan en dat werkt prima.

Ik zou alleen een extra CAT kabel gebruiken als een programma geen OmniRig ondersteunt. FLdigi is zo'n programma, maar dat gebruik ik eigenlijk niet... Misschien dat ik nog eens HRD ga gebruiken voor RTTY en andere digimodes die WSJT-X niet ondersteunt, maar of v6 OmniRig ondersteunt weet ik nog niet. HRD v5 volgens mij niet in elk geval. Maar goed, omdat andere digimodes dan FT4/FT8 inmiddels bijna niet meer gebruikt worden zal het niet nodig zijn, gok ik.

Zo ziet het allemaal bij mij uit:
PC5E station setup visial.png
Wat niets met CAT control te maken heeft, maar wel in het plaatje staat: bij mij stuurt WSJT-X via het netwerk een ADIF bericht met de te loggen gegevens naar Log4OM v2, die de boel in het lokale log stopt. Na 1 a 2 minuten stuurt Log4OM de log ook door naar 5 van de 6 on-line logs (QRZ, eQSL, HamQTH, Clublog en HRDlog). LOTW moet ik handmatig doen, helaas, maar dat kan vanuit Log4OM ook. Kost alleen een hele stapel muisklikken. Ook handmatig is het ophalen van bevestigde QSO's bij eQSL en LOTW (de rest doet daar niet aan).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

#6 Bericht door pe1itr »

Heb je meerdere keren WSJT-X opgestart? Ik vermoed van wel en dat elke WSJT-X instantie op van 1 van de radio's is aangesloten.
Mogelijk dat daar het issue zit.

Ik heb de volgende situatie aan de hand die hier op lijkt.. Ik heb meerdere keren MSHV opgestart (of WSJT-X dat maakt niet uit) en de QSO's en SPOTS worden dan in via UDP in het netwerk gestuurd. Alle MSHV instanties doen dat op hetzelfde moment. Dus die UDP broadcasts komen min of meer tegelijkertijd binnen. Dat zou m.i ook niet een probleem moeten zijn maar dat lijkt in vd verwerking bij de ontvanger van wel.
De listener N1MM en ik zie het ook bij bv Gridtracker gooit die spots soms door elkaar. De call van de ene tranceiver bij de frequentie van de andere transceiver etc.. Soms gaat het goed soms gaat het fout. Het ligt er ook aan de tijd die de decoder nodig heeft.

Wat je zou kunnen proberen is 1 van de twee WSJT-X instanties uit te zetten. Gaat het dan wel goed?
(Als je maar 1x WSJT-X hebt opgestart dan slaat bovenstaand verhaal nergens op)

73 Rob PE1ITR

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

#7 Bericht door ----- »

elsinga schreef:Alles wat CAT wil doen koppelt aan OmniRig en alleen OmniRig gebruikt de COM poort.
Ik ben ook een Omnirig fan en gebruik N1MM daarom niet meer, voor contesten ben ik overgestapt naar DXLog.net wat wel Omnirig ondersteund.
Mijn plaatje ziet er grotendeels hetzelfde uit maar ik heb nog wat extra spul aan Omnirig hangen, namelijk HDSDR samen met een SDRPlay. (De Kenwood TS590sg heeft een 2e ontvanger uitgang waar de SDRPlay aan hangt.)
Dan heb ik ook nog bandmaster die aanhaakt op Omnirig
Ook mijn eindtrap wordt met een stukje extra software vanuit Omnirig aangestuurd.
Ik kan ook nog het audio van HDSDR virtueel doorkoppelen naar CWSkimmer die ook weer aan Omnirig hangt.

Alles in sync, ik kan klikken / draaien / slepen / scrollen met elke programma en elke knop op elke apparaat altijd is alles in sync met elkaar.

Omnirig :D


ps. er is nog een leuk trukje wat je met Omnirig kan doen, ik heb een transverter van 10m naar 4m. ik heb een extra Omnirig config gemaakt die dit verschil in frequentie corrigeerd. dus alles wat op omnirig is aangesloten denkt dat mijn transceiver echt op 4meter band zit. dus het log programma logt de 4 meter freq ipv de 10 meter freq. ook erg handig

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: FT8 - FT4 automatisch loggen n1mm

#8 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Was eigenlijk simpel.. Omdat ik met JT Alert werkte logde hij niet. Toen ik JT Alert uit deed logde die keurig netjes. Zowel HF als VHF

Weet iemand wat ik dan bij UDP moet zetten bij JT Alert?
Ik heb twee radio's.

Plaats reactie