FT991a Linux geluid

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

FT991a Linux geluid

#1 Bericht door pc1mb »

Situatie is een ft991a direct met USB aan een laptop, Fedora.

WSJTX werkt prima, maar in fldigi is het RX geluid veel te zacht. Vrijwel volledig zwarte waterval. Een heel sterk CW signaal is een vaag streepje, voor de rest alles zwart. Ik zit dus wel op de goeie ingang, alleen veel te zacht.

De verschillende volume / mixer apps (oa alsa mixer) laten geen volume regeling voor recording via de USB PCM2903 interface zien.

Fldigi zelf lijkt alleen maar te kunnen verzwakken en staat natuurlijk op 100%. Ik moet echt op OS/driver nivo het opnamevolume hoger zetten dus.

Ik heb fldigi ingesteld met portaudio driver.

Wat ik op internet vind is dat de ALSA driver misschien niet compleet is en daarom geen volumeregeling toont voor deze input. Is er een andere manier om het RX volume in te stellen? Zelfs via de commandline is prima, hoeft toch maar één keer per sessie.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: FT991a Linux geluid

#2 Bericht door PD0JDG »

Dat is precies hetzelfde in Ubuntu 20.04 met FLDIGI 4.1.06 (standard repository). Daar kun je wel een audio mixer met instellingen, maar dat helpt niet echt voor FLDIGI. Het werkt anders: in FLDIGI kunt je de waterval weergave aanpassen door het relatieve signaal in te stellen. In de linker beneden hoek, net boven de gekozen mode, heb je de keuze voor WF, FFT en SIG. Kies WF en pas dan naar keuze de waardes in de twee naastgelegen velden aan. Indien je een mixer hebt of kunt installeren kun je daarna eventueel het echte signaal niveau nog aanpassen. Succes!
Zie ook: http://w1hkj.com/FldigiHelp/audio_adjust_page.html

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: FT991a Linux geluid

#3 Bericht door pc1mb »

In de WF in fldigi zelf kan ik alleen verder verzwakken... Niet versterken. Staat allemaal al maximaal.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: FT991a Linux geluid

#4 Bericht door PD0JDG »

Je bedoelt upper signal level op -40 en signal range op 90?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: FT991a Linux geluid

#5 Bericht door pc1mb »

Ho wacht... Zit ik dáár mis? Ik ga het proberen!

Plaats reactie