Geluiskaart probleem windows

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Geluiskaart probleem windows

#1 Bericht door PD3JH »

Als mijn w10 pc met usb geluidskaart enige tijd draaid word de geluidsoutput op standaard apparaat gezet door
windows waardoor wsjtx geen audio krijgt tijdens tx .
De microfoon blijft wel werken maar dit zou kunnen komen omdat dit de enige audio input op de pc is die gebruikt wordt
Wie herkent dit probleem.
73, Johan PD3JH

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Geluiskaart probleem windows

#2 Bericht door PE5HV »

Ik herken dit probleem, had hetzelfde, met een Realtek audio kaart geïntegreerd.

Uiteindelijk heb ik alle geluidsdrivers verwijderd en door "apparaatbeheer" opnieuw laten installeren. Het werkt nu betrouwbaar (maar of het zo blijft...).
73
Harry
PE5HV / NL6594

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Geluiskaart probleem windows

#3 Bericht door ----- »

Elke nieuwe Windows versie wordt het moeilijker om je geluidkaart settings te beheren, ik vind het inmiddels een drama in windows-10

Maar je kan nog steeds het oude geluidinstellingen menu op roepen met : windows-toets + R en dan mmsys.cpl invullen en enter
Ikzelf heb er een snelkoppeling voor gemaakt naar: C:\Windows\System32\mmsys.cpl

Het zal je probleem niet oplossen maar het is wel gemakkelijker de boel te beheren

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geluiskaart probleem windows

#4 Bericht door PA3CQN »

PE5TT schreef:Elke nieuwe Windows versie wordt het moeilijker om je geluidkaart settings te beheren
Het grootste raadsel : iedere nieuwe upgrade zegt MS dat de interface makkelijker en duidelijker is geworden, terwijl het internet bol staat van de mopperende gebruikers dat het zo ingewikkeld is geworden ....
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geluiskaart probleem windows

#5 Bericht door PA3DAT »

Ik vind dat wel meevallen...

Als je Windows 10 vergelijkt met XP bijvoorbeeld, hebben we dan niet een enorme sprong
voorwaarts gemaakt in gebruiksgemak en eenvoudige installaties?
Ik heb twee computers draaien op Windows 10, een nieuwe en eentje van 6 jaar oud en ervaar
geen noemenswaardige problemen. Ook op de nieuwe laptop met Windows 10 draait de
amateur-software als een zonnetje.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Geluiskaart probleem windows

#6 Bericht door ex-F0NVA »

Zitten er in die Windowsbakken nog altijd geluidskaarten? Zoiets als een SoundBlaster of zo?
À bois noueux, hache affilée.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Geluiskaart probleem windows

#7 Bericht door ----- »

Nee, ik heb tenminste geen losse insteek kaart, ik heb 1 geluid apparaat op het moederboard, 1 geluid apparaat via HDMI in de monitor, 1 geluid apparaat in de TS590 transceiver en 1 extra geluid apparaat via USB.
Totaal 4 geluid apparaten en zolang je overal van blijft gaat het prima, haal je één van de apparaten los en steek je hem er weer in gaat windows zich ermee bemoeien en werkt er van alles niet meer. daarna moet je via een dichtgetimmerde dummy proof interface proberen de boel weer recht te zetten.

Of zoals een gevleugelde uitspraak ooit eens zei:
Windows assume their users are dummies, in Linux you have to proof it.

Plaats reactie