N1MM met kenwood ts 480 sat

Hardware en software.
Bericht
Auteur
on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

N1MM met kenwood ts 480 sat

#1 Bericht door on3tls »

Beste mensen wie kan mij aub helpen ?
Ik wil mijn kenwood ts 480 sat verbinden via het programma n1mm maar ben hier nu al 2 dagen aan bezig .
Ik wil de radio verbinden met de volgende kabel EX-1301-2F - Converter USB - 1x RS232 vrouwelijk, Exsys (https://www.distrelec.de/en/converter-u ... p/11033551) maar het wil me maar niet lukken , de radio krijgt geen verbinding met het programma .
Dit zou trouwens ook volgens specificaties de juiste kabel moeten zijn .
Ik heb de juiste instellingen van de kenwood handleiding gevolgd ( en ook geprobeerd met letterlijk honderd andere instellingen in het programma zelf die ik uiteraard dan ook in de radio verander )
De software geeft aan dat hij goed geïnstalleerd is .
Deze heb ik trouwens al eens opnieuw geïnstalleerd , ook andere usb poorten gebruikt , de radio een reset gegeven maar niets dat werkt .
Wie zou mij kunnen vertellen wat ik over het hoofd zie .
Alle hulp word geapprecieerd.
Bedankt
Bijlagen
foto 4.jpg
foto 3.jpg
foto 2.3.jpg
foto 1.jpg

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#2 Bericht door PA0CMU »

- Juiste driver voor de RS232 interface geïnstalleerd?
- Is COM3 ook werkelijk de USB->RS232 convertor?

Edit: Zet DTR eens op CW en RTS op PTT
Laatst gewijzigd door PA0CMU op 27 feb 2020, 12:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#3 Bericht door PA9CW »

Misschien heb je hier wat aan?
Ik gebruik welliswaar een K3 met USB naar serial converter.
6766C09C-6AA7-43C8-B0B5-BD03498221F6.png
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#4 Bericht door on3tls »

PA0CMU en PA9CW.
Dank u voor even mee te denken , ja de driver is goed geïnstalleerd en COM3 is ook werkelijk de USB->RS232 convertor.
Mijn broer heeft dit even nagekeken en heeft redelijk kennis over pc's .
Ik heb de instellingen even veranderd zoals jullie vertellen maar dit geeft geen verandering .
Raar want het scherm geeft aan zie foto ; n1mm logger lost communication with radio 1 , dan zou je denken ligt het niet aan de kenwood zelf .
Maar in de handleiding van de kenwood staat ; speed 9600 , parity geen ( dus N(O) denk ik ) , databits 8 , stopbits 1.
en heb al honderd andere instellingen geprobeerd , het lampje knippert wel oranje ( tx ) op de convertor maar brand niet groen ( rx )
dus misschien is er toch iets niet correct in de kenwood .

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#5 Bericht door PA1RLM »

on3tls schreef: Maar in de handleiding van de kenwood staat ; speed 9600 , parity geen ( dus N(O) denk ik ) , databits 8 , stopbits 1.
Misschien een stomme vraag hoor maar heb je op de Kenwood ook nagekeken waar de snelheid op ingesteld staat? Is dit (nog) wel 9600?
Dit kan je namelijk aanpassen, en nakijken, in: Menu-->56 [Gegevensoverdrachtsnelheid van COM-poort] (zie pagina 25 en 67 van de Nederlandse handleiding)

Edit:
Sorry. Vergeet mijn vraag maar. De foto hierboven geeft het antwoord al..

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#6 Bericht door on3tls »

PA1RLM niet erg hoor , ik ben blij met iedereen die wil helpen . 1 klein ding kan dit waarschijnlijk oplossen

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#7 Bericht door PA0CMU »

Probeer dit eens of heb je dat al gedaan? Dan kan je in ieder geval testen of alle hardware het doet en zit je niet onnodig in N1MM Logger te zoeken.

https://www.kenwood.com/i/products/info ... cp480.html
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#8 Bericht door on3tls »

hey PA0CMU , bedankt voor de tip , deze software kende ik nog niet en heb deze juist op de laptop gezet .
De instructies gevolgd van dit filmpje ; https://www.youtube.com/watch?v=zIjgYn2 ... dhb42QnOxY
Maar werkt ook niet ( zie bijgevoegde foto )
De baud rate moet 9600 zijn , al geprobeerd met verschillende andere rates ( en dan ook in de kenwood aanpassen ) en ook nog eens com 3 geprobeerd ipv com 1 maar het is net of de software en de n1mm de kenwood niet herkent .
Ik snap er niets meer van .
Bijlagen
IMG_2579.jpg

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#9 Bericht door on3tls »

ps ik weet ook zeker dat het een ftdi chip is , deze maakt visueel wel verbinding ( oranje lampje ) maar krijgt geen rx terug ( groen lampje )

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#10 Bericht door PA0CMU »

Waarom de amateur in het filmpje in Apparaatbeheer de instellingen wijzigt naar COM 1 is mij onduidelijk. Als jij dat ook gedaan hebt kan er een conflict zijn met een al bestaande COM 1 poort.

Je hebt niet beschreven wat voor computer of laptop je gebruikt maar het is van belang te weten aan welke COM poort de USB->RS232 interface is toegewezen. Dat kan je zien in Apparaatbeheer, zoals getoond in het filmpje, maar als je twijfelt trek dan de kabel uit de USB poort en steek hem er opnieuw in terwijl je kijkt in Apparaatbeheer waar en wat je ziet veranderen bij de USB poorten. De COM poort die wordt toegewezen aan de interface moet je ook instellen bij de Kenwood software.

Kijk ook eens of een andere USB poort die in gebruik is dezelfde COM poort gebruikt. Wees ook alert op uitroeptekens ergens in de symbooltjes bij Apparaatbeheer. Er is dan iets niet in orde als je die ziet. Dat moet je dan eerst oplossen.

Als dit allemaal niet aan de orde is wat ik hierboven schrijf vraag dan een mede-amateur in je omgeving om hulp. Wellicht kan je bij hem je interfacekabel en laptop (?) testen, dan kan je uitsluiten of het daarin zit. De TS480 bij een ander proberen in een setup die wel werkt is ook een optie. Het is toch een kwestie van afpellen van mogelijke problemen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#11 Bericht door PD0JDG »

In dit topic http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 18#p231818 wordt een emulator gebruikt tussen applicatie en seriële poort.

Misschien eens proberen?

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#12 Bericht door on3tls »

pa0cmu en pd0jdg het is een acer amd a6-6310 apu with amd radeon r4 graphics 1.80 ghz
8 gb , 64 bits windows 10.
pa0mcu Ik heb dat geprobeerd maar als ik de kabel ( usb ) verwijder gaat het vakje poorten gewoon weg in apparaatbeheer en deze onthoud gewoon de laatste poort die ik had aangeduid , dus ik kan het niet echt zien .
Ik heb hier wel nog een oudere laptop liggen en de kenwood software hier ook op geinstalleerd , Maar geeft hetzelfde scherm als vorige foto ( unknow device ) en deze geeft ook automatisch com 3 aan in apparaatbeheer
Dat deed mijn nieuwere laptop ook in het begin dus ik zou denken sowieso com 3.
Maar voor toch even zeker te zijn heb de kenwood software geopend en er staan 20 com poorten in , en deze dan 1 voor 1 veranderd en uiteraard in apparaatbeheer ook telkens 1 voor 1 maar dit maakt niets uit , blijft gewoon altijd zelfde schermje bij het proberen te connecteren , lekker frustrerend :-)

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#13 Bericht door PA0CMU »

Door de interfacekabel in de USB poort te steken, herkent Windows dat device en zal er een COM-poort aan toekennen. Dat COM-poortnummer moet je achterhalen en gebruiken in de Kenwood software / N1MM Logger. Niet van alles gaan proberen want dat heeft geen zin. Ook niet veronderstellen dat het COM 3 is, maar zeker weten omdat Apparaatbeheer aangeeft welke COM-poort het is.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#14 Bericht door on3tls »

pa0mcu Ik heb dat geprobeerd maar als ik de kabel ( usb ) verwijder gaat het vakje poorten gewoon weg in apparaatbeheer en deze onthoud gewoon de laatste poort die ik had aangeduid , dus ik kan het niet echt zien . of is er een andere manier ?

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: N1MM met kenwood ts 480 sat

#15 Bericht door PA0CMU »

Ik weet niet of je die nummering kan beïnvloeden of resetten maar als de interfacekabel de enige USB poort is die je gebruikt en je kan zien welk COM-poortnummer Windows eraan knoopt als je de USB connector in de laptop steekt, dan moet je dát nummer gebruiken in je software en niet wat anders.

Met Hyperterminal (even zoeken op internet) kan je de interfacekabel testen door de pennen 2 en 3 van de 9-pens connector door te verbinden. Wat verzonden wordt door het toetsenboord komt dan terug en wordt op je beeldscherm getoont.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie