Raspberry Wine

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Raspberry Wine

#1 Bericht door Laurens PD9X »

Als ik het goed begrijp kan je met Raspberry en software Wine, Windows programma's laten draaien.

Klopt dat, en wie heeft hier ervaring mee?

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Raspberry Wine

#2 Bericht door pe1br »

Dit klopt inderdaad.
Ik gebruik Wine op mijn linux pc om bijvoorbeeld win-test te draaien.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat alles een stukje trager werkt dan direct op een Windows pc.
Voorbeelden:
USB communicatie gaat van windows door de wine laag door de linux machine en dan pas naar de usb poort.
Netwerk communicatie is gerouteerd of bridged dus tragen en er gaat geen broadcast data door (Win-test werkt dan ook niet in netwerk met andere log pcś).
uitvoer naar je scherm wordt omgezet naar de linux driver en dan weergegeven dus trager en soms moeite met overlay video weergeven.

Dit is op een snelle PC allemaal prima te doen, op een rasberry PI zijn het denk ik wel punten om rekening mee te houden.
Kleine programmaś zullen prima draaien maar voor grote pakketten met veel snelle interactie (bijvoorbeeld SDR toepassingen met waterval en continu USB data) ben je toch beter af met een windows PC voor windows software.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Raspberry Wine

#3 Bericht door Laurens PD9X »

Klinkt goed.

Ik zou graag N1MM Rotor en de software voor UltraBeam willen draaien. Op zich geen zware programma's

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Raspberry Wine

#4 Bericht door PA3BAS »

Gewoon proberen. Werkt het niet, dan haal je het er weer vanaf...
.... But will it blend?

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Raspberry Wine

#5 Bericht door PD0JDG »

Hallo Laurens,

Heb het nog nooit geprobeerd op een Pi. Maar weet dat een Raspberry Pi een ARM processor heeft. Windows applicaties zijn over het algemeen voor een Intel X86 processor gecompileerd. Wine is geen x86 emulator. Onder Linux op een PC met een X86-processor werkt het uit eigen ervaring redelijk. Onder Linux op een ARM processor heb je ook nog een X86 emulator nodig. Zie ook https://wiki.winehq.org/ARM onder het kopje: "Running Windows/x86 Applications".

Oef, die arme PI zal het warm krijgen, denk ik ;)

73, Jaap

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Raspberry Wine

#6 Bericht door PG7M »

PD0JDG schreef:Hallo Laurens,

Heb het nog nooit geprobeerd op een Pi. Maar weet dat een Raspberry Pi een ARM processor heeft. Windows applicaties zijn over het algemeen voor een Intel X86 processor gecompileerd. Wine is geen x86 emulator. Onder Linux op een PC met een X86-processor werkt het uit eigen ervaring redelijk. Onder Linux op een ARM processor heb je ook nog een X86 emulator nodig. Zie ook https://wiki.winehq.org/ARM onder het kopje: "Running Windows/x86 Applications".

Oef, die arme PI zal het warm krijgen, denk ik ;)

73, Jaap
Ach, voor die warmte hebben ze wel weer een heatsink :lol:
PG7M Robert

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Raspberry Wine

#7 Bericht door PA3BAS »

.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Raspberry Wine

#8 Bericht door PA9CW »

Laurens,

heb jij nog iets gedaan met wine? En dan N1MM (rotor) erop.

Ik overweeg om een Raspberry PI te kopen met een klein ( 7 of 10 inch ) scherm. En een klein Bluetooth keyboard erbij. En dan N1MM erop, zodat ik /P makkelijker kan runnen en loggen.
Na wat zoeken vind ik berichten dat er op de Raspberry Pi sinds kort ook Windows is te installeren. Dan omzeil je Linux/Wine. Lijkt me iets beter in gebruik.
https://webwereld.nl/software/109170-wi ... r-dan-ooit

Mijn vraag is eigenlijk of iemand al Windows op de Raspberry Pi heeft gezet. En of dat draait. En misschien zelfs N1MM. En of dat dan ook nog goed te gebruiken is.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PD1TB
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:02
Roepletters: PB1TB
Locatie: Groningen

Re: Raspberry Wine

#9 Bericht door PD1TB »

PA9CW schreef:Laurens,

heb jij nog iets gedaan met wine? En dan N1MM (rotor) erop.

Ik overweeg om een Raspberry PI te kopen met een klein ( 7 of 10 inch ) scherm. En een klein Bluetooth keyboard erbij. En dan N1MM erop, zodat ik /P makkelijker kan runnen en loggen.
Na wat zoeken vind ik berichten dat er op de Raspberry Pi sinds kort ook Windows is te installeren. Dan omzeil je Linux/Wine. Lijkt me iets beter in gebruik.
https://webwereld.nl/software/109170-wi ... r-dan-ooit

Mijn vraag is eigenlijk of iemand al Windows op de Raspberry Pi heeft gezet. En of dat draait. En misschien zelfs N1MM. En of dat dan ook nog goed te gebruiken is.
De auteur van het artikel schrijf in februari dat ze het binnenkort gaan testen, dus misschien staat er een test op die site?

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Raspberry Wine

#10 Bericht door PD0JDG »

Dat is een leuk experiment. Iemand heeft Windows 10 al op een Raspberry Pi 3 getest. De performance was niet overweldigend.

https://www.tomshardware.com/news/windo ... 38629.html

Misschien werkt het sneller op een Pi4 met een Solid State Disk via USB 3? Zal ongetwijfeld door iemand getest gaan worden.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Raspberry Wine

#11 Bericht door Jan pa3abk »

Heb hier PI4, maar eigenlijk is die niet bepaald bedoeld om Windows via Wine op te draaien.
Kan wel, maar door het processor verschil kunnen een hoop programma's gewoon niet.
Met de Debian Buster versie van de PI kun je geen 64bits programma werken.

Misschien kun je beter een SBC Windows bordje aanschaffen, bijv Latte Panda.
https://www.lattepanda.com/products
Is wel iets duurder....

Hou deze ook in de gaten.. https://www.tomshardware.com/news/radxa ... 40382.html

De PI4 heeft in zijn programma lijst wel veel hamspul staan, ook logboeken, antenne besturingen, SDR, FL-Digi ect.
Als je specifiek niet vastzit aan N1MM kun je wellicht met de Linux alternatieven uit de voeten en de logdata overbrengen naar N1MM met "geitenwollen sokken transfer" (USB stick).

Ben geen contester/award jager gebruik geen logboek. :wink:
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Raspberry Wine

#12 Bericht door PA9CW »

Jan,

De Pi4 met Linux en dan via Wine een Windows programma zoals N1MM zal ongetwijfeld traag werken.
Maar ik wilde juist geen Linux en Wine gebruiken. Maar direct Windows erop zetten volgens de link in mijn vorige post. Zodoende zou N1MM soepeler kunnen draaien.
Misschien kan ik beter een nieuw topic aanmaken.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Raspberry Wine

#13 Bericht door 19DT2120 »

Als je bv het ontwikkel(experimentele) gedeelte van de LattePanda niet gaat gebruiken ,dan kun je bv ook eens gaan kijken naar een Win10 TV box.
Deze boxjes worden compleet met win 10 geleverd voor een prijs die al wat lager ligt dan de : "LattePanda V1.0 - A Powerful Windows 10 Mini PC 4GB/64GB (Unactivated) " en de 4GB ram en 64GB ssd zijn zeker wel de minimale specs die je nodig hebt voor de W10 Home die op die boxen zijn geinstalleerd.

Deze boxjes zijn zuinig en perfect voor de lichtere programma's ;logbooks, digitalmodes en etc

https://www.geekbuying.com/category/TV- ... all-0.html
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raspberry Wine

#14 Bericht door PA0ETE »

Jan pa3abk schreef:Heb hier PI4, maar eigenlijk is die niet bepaald bedoeld om Windows via Wine op te draaien.
Kan wel, maar door het processor verschil kunnen een hoop programma's gewoon niet.
Met de Debian Buster versie van de PI kun je geen 64bits programma werken.

Misschien kun je beter een SBC Windows bordje aanschaffen, bijv Latte Panda.
https://www.lattepanda.com/products
Is wel iets duurder....

Hou deze ook in de gaten.. https://www.tomshardware.com/news/radxa ... 40382.html

De PI4 heeft in zijn programma lijst wel veel hamspul staan, ook logboeken, antenne besturingen, SDR, FL-Digi ect.
Als je specifiek niet vastzit aan N1MM kun je wellicht met de Linux alternatieven uit de voeten en de logdata overbrengen naar N1MM met "geitenwollen sokken transfer" (USB stick).

Ben geen contester/award jager gebruik geen logboek. :wink:
Onder Wine draait er doorgaans meer dan onder Windows zelf. Het voordeel is bovendien dat je ook oudere Windows-versies die door Windows allang niet meer ondersteund worden kunt gebruiken, dingen als Windows 3.11, Windows XP, Windows ME/95 etc. Bij dingen als games wordt ook de timing van de oude computers aangehouden, zodat oude games meestal niet ineens waanzinnig snel gaan lopen.

Momenteel ondersteunt Wine onder Debian (wat Raspbian voor de Raspberry is) nog steeds zowel 32-bits als 64-bits. Er is een hoop gedoe over, omdat de makers van Ubuntu het deel wat nodig is om deze 32-bits ondersteuning te handhaven uit de eerstvolgende versie van Ubuntu weg wil laten. Dat wil nog niet zeggen dat het ook uit de Debian-variant voor de Raspberry verdwijnt, maar die kans is er natuurlijk wel.

Wine werkt vaak wat sneller dan Windows omdat het geen emulatie of virtualisatie is. De programma's draaien gewoon 'native' onder Linux, waarbij de bibliotheekbestanden en andere benodigdheden van Windows worden gebruikt. De bestanden draaien verder ook gewoon alsof ze Linux-programma's zijn, inclusief snelkoppelingen binnen Linux en op het bureaublad met het pictogram dat voor Windows was bedoeld.

Sommige programma's zijn, gemaakt vanuit dezelfde source-bestanden, zowel voor Windows als voor Linux beschikbaar. Bijvoorbeeld Fldigi. Als je die tegelijkertijd start voor Linux en voor Windows (onder Wine) dan zie je dat ze absoluut gelijk zijn, tenzij je onder Wine ook de (proprietary) lettertypen van Windows installeert. Dan kun je namelijk tussen beide versies een verschillend lettertype zien dat gebruikt wordt. Ze werken verder absoluut identiek, en ook helemaal gelijk in snelheid en in lettertekens die ze wel of niet goed ontvangen.

De meeste programma s voor de amateurhobby werken zonder enig probleem onder Wine, alleen bij bepaalde soorten I/O werkt het soms niet. Dat gaat dan met name om de ondersteuning van RS-232.

Ik heb Wine nog niet op een Raspberry aan de praat kunnen krijgen. Ik ga dat aan de hand het linkje of op een andere manier zeker binnenkort nog eens proberen.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Raspberry Wine

#15 Bericht door Jan pa3abk »

PA0ETE schreef:Ik heb Wine nog niet op een Raspberry aan de praat kunnen krijgen. Ik ga dat aan de hand het linkje of op een andere manier zeker binnenkort nog eens proberen.
Is best een uitdaging...
https://www.novaspirit.com/2019/04/15/run-x86-arm/
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Plaats reactie