Problemen HRD en Windows10

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Problemen HRD en Windows10

#1 Bericht door PA3ECZ »

Beste Om's,

Vraagje aangaande het gebruik van HRD Version 5.24.0.38 Release en Windows 10.

Sinds de vorige week ben ik overgestapt van Windows 7 Professional naar Windows 10
en nu blijkt dat het wel werkende is, maar niet meer zo als het is geweest.


Als ik b.v. op de cluster een station tegen kom, en ik klik QRZ aan dan krijg ik de call en de gegevens van het station niet direct in zicht, maar allerlei ander tekstregels
aan de bovenzijde waar ik niks mee doe, en eigenlijk daar niet hoort te staan.


Als ik b.v. het station na het QSO wil inloggen, en ik klik op de kader "Log a NEW contact with RZ16AA" in dit geval dan gebeurt er niks, wordt niet geactiveerd.

Is er iemand die mij een tip kan geven dat het wel goed werkende is, ik heb al van alles geprobeerd, maar durf ook niet zoveel te wijzigen, omdat de kennis daar ook van ontbreekt.


Bij voorbaat dank.
Ruud - PA3ECZ

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: Problemen HRD en Windows10

#2 Bericht door PC1RZ »

Tja die versie van HRD is dermate oud, dan kan het onder een nieuw OS wel eens lastig worden.

Ik gebruik zelf de 6.3 versie nu , deze werkt prima onder Windows 10, kan je dus alleen maar aanraden deze gewoon te kopen :)
Geeft ook weer meer ondersteuning voor nieuwere zaken, en nieuwere TRXen.
73, Rick

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Problemen HRD en Windows10

#3 Bericht door Bert_1 »

Windows moet gewoon backwards compatible blijven met zijn eerdere versies. Sinds enige weken heb ik ook een windows 10 laptop. Mijn Samsung printer krijg ik niet meer aan de praat (andere printers gelukkig nog wel), een programma van een fabrikant waarvan wij apparatuur gebruiken reset opeens een checksum waardoor ik allerlei errormeldingen krijg, weer een ander programma doet er ongeveer een halve minuut tot een minuut over om op het netwerk wat op te kunnen slaan. Tot die tijd krijg je een melding dat het programma niet reageert en steeds weer wachten begint nu flink te irriteren. Je kunt toch niet verwachten dat iedereen alles gaat updaten, als dat uberhaupt mogelijk is. Blijf liever zo lang mogelijk windows 7 gebruiken totdat alle kinderziekte echt uit windows 10 zijn.
Bert

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Problemen HRD en Windows10

#4 Bericht door PA0BAK »

PE1KVL schreef:Windows moet gewoon backwards compatible blijven met zijn eerdere versies.
Liever niet, wanneer het compatibel is met Windows 1.0, of erger met DOS 2.0, dan is het leed niet te overzien!
Het zoveel mogelijk compatibel blijven geeft nu juist zoveel ellende.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Problemen HRD en Windows10

#5 Bericht door Bert_1 »

pa0bak schreef:
PE1KVL schreef:Windows moet gewoon backwards compatible blijven met zijn eerdere versies.
Liever niet, wanneer het compatibel is met Windows 1.0, of erger met DOS 2.0, dan is het leed niet te overzien!
Het zoveel mogelijk compatibel blijven geeft nu juist zoveel ellende.
Compatible wil zeggen dat het juist wel zou werken, dat dit ze niet lukt is jammer maar het is belachelijk om gebruikers over te halen om vooral mee te doen met de windows 10 gekte, en behoorlijk agressief trouwens, en vervolgens problemen te veroorzaken die voor de gebruikers niet eenvoudig zijn op te lossen. Hoe dan ook, voor anderen kan het van belang zijn om te weten dat lang nog niet alles probleemloos werkt onder windows 10. Waarschijnlijk wel als je alleen alledaagse software gebruikt maar in die hoek zit ik niet en ik denk de meeste techneuten niet.
Bert

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Problemen HRD en Windows10

#6 Bericht door PA0BAK »

En die agressiviteit is voor mij de reden geweest, om Windows van mijn PC's te verwijderen.
De erfenissen uit het verleden, zoals een onbeveiligd bestandssysteem FAT, hadden ze gewoon moeten afschaffen.
Ook is het vreemd, dat ze software van derden nodig hebben, om hun systeem te beveiligen, dat geeft echt vertrouwen. :mrgreen:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Problemen HRD en Windows10

#7 Bericht door PD5DJ »

pa0bak schreef:En die agressiviteit is voor mij de reden geweest, om Windows van mijn PC's te verwijderen.
De erfenissen uit het verleden, zoals een onbeveiligd bestandssysteem FAT, hadden ze gewoon moeten afschaffen.
Ook is het vreemd, dat ze software van derden nodig hebben, om hun systeem te beveiligen, dat geeft echt vertrouwen. :mrgreen:
Dus ik begrijp hier uit, dat je je eigen besturings systeem hebt ontwikkeld???
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Problemen HRD en Windows10

#8 Bericht door PA0BAK »

PD5DJ schreef:Dus ik begrijp hier uit, dat je je eigen besturings systeem hebt ontwikkeld???
Nee, ik gebruik andere systemen, als Linux, BSD, Haiku e.d.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, gewoon een ander veelgebruikt systeem kiezen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Problemen HRD en Windows10

#9 Bericht door pe5jw »

"Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden."
Nemen jullie dat nu eens ter harte.

Die mijne is langer breder beter etc is totaal nutteloos hou er svp mee op.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Problemen HRD en Windows10

#10 Bericht door Bert_1 »

pe5jw schreef:"Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden."
Nemen jullie dat nu eens ter harte.

Die mijne is langer breder beter etc is totaal nutteloos hou er svp mee op.
Gevoelige plek? Als Iets niet deugt mag je een ander daar best voor behoeden en als je iets beters weet mag je dat best melden.
Bert

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Problemen HRD en Windows10

#11 Bericht door PA0BAK »

pe5jw schreef:Die mijne is langer breder beter etc is totaal nutteloos hou er svp mee op.
Het gaat er om, dat mijn systemen doen wat ik wil, zoals ik wil.
Dit zal voor een ieder anders zijn, gelukkig hebben we de keuze :?:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: Problemen HRD en Windows10

#12 Bericht door PA0LUX »

Even terug naar OT. Ik heb dezelfde versie van HRD op 2 PC's met 2 verschillende W10 versies werken. Dat gaat zonder problemen. Na upgraden van W8 naar W10 werkte bij mij alles naar behoren. Ik herken alleen niet de teksten die je noemt. Voer je die acties uit in het Logbook? Doe je het loggen met de "ADD" knop? En wat bedoel je met de QRZ aanklikken? Rechtsklikken in de Clusterlijst of de keuzeknop linksboven waarbij je kunt kiezen tussen bv Logbook en QRZ?
Je kunt de settings van de layout(s) saven. Heb je dat ooit gedaan, dan kun je ze weer terughalen.
Vragen, vragen, vragen....

73 de Eeltje
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Problemen HRD en Windows10

#13 Bericht door PA3ECZ »

PD1RZ schreef:Tja die versie van HRD is dermate oud, dan kan het onder een nieuw OS wel eens lastig worden.

Ik gebruik zelf de 6.3 versie nu , deze werkt prima onder Windows 10, kan je dus alleen maar aanraden deze gewoon te kopen :)
Geeft ook weer meer ondersteuning voor nieuwere zaken, en nieuwere TRXen.

Dag Rick,

Ja, zou dat de oorzaak kunnen zijn dat die versie van mij te oud is, zou best mogelijk kunnen zijn natuurlijk.

Nu dan maar de nieuwe versie aanschaffen, dat is volgens mij 6.3.0.563 van August 10, 2016!!

Als je dit installeert, dan kun je de logboek hierin ook zo weer activeren?, het is maar een vraag hoor, ik ben n.l. geen computerdeskundige.

Nu, ik kijk wel even wat ik er mee aan moet.

73' Ruud

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Problemen HRD en Windows10

#14 Bericht door pd0ejn »

Nou je hoeft echt geen betaalde versie van HRD te bestellen hoor. Hier werkt HRD 5.24 dacht ik op w10 op drie stuksen werkt gewoon goed.
Van JT65 tot aan EasyPal tv. En HRD het draait en print etc als onder w7. Dus niet te snel betalen maar toch even opnieuw bekijken.
Succes je kunt het. !!
73 van rene

Er schiet mij nog wat te binnen, let eens op instal onder 32 of 64
bits. Daar kun je flink de mist mee ingaan....
Luctor-Et-Emergo

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Problemen HRD en Windows10

#15 Bericht door PA3ECZ »

pd0ejn schreef:Nou je hoeft echt geen betaalde versie van HRD te bestellen hoor. Hier werkt HRD 5.24 dacht ik op w10 op drie stuksen werkt gewoon goed.
Van JT65 tot aan EasyPal tv. En HRD het draait en print etc als onder w7. Dus niet te snel betalen maar toch even opnieuw bekijken.
Succes je kunt het. !!
73 van rene

Er schiet mij nog wat te binnen, let eens op instal onder 32 of 64
bits. Daar kun je flink de mist mee ingaan....

Dag Rene,

Okee, ja ik ben niet zo'n computerdeskundige, maar kan het hier onder de Om's ook even navragen ter zijner tijd.
Het is nu wat rustig hier, oorzaak dat ze meest op vakantie zijn.
Je schrijft instal onder 32 of 64 bits.
Nu het enigste wat er bij mij gewijzigd is, is dat de Windows 7 professional laatst is geupdated naar Windows 10.
Dat heb ik de laatste dag nog gedaan toen het nog mogelijk was om het gratis te plaatsen.
Verders heb ik niks gewijzigd, ook niet bij HRD.
Nu ik ga verders op onderzoek uit.
Bedankt voor je service.

73' Ruud - PA3ECZ

Plaats reactie