Windows-8 en onze hobby

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Windows-8 en onze hobby

#16 Bericht door PE0SAT »

coolepascal schreef:Een echte vent draait natuurlijk Slackware mex fluxbox :twisted:
Met X-windows en een VT interface ....... Heerlijk

En daarnaast ook debian, ubuntu, netbsd, windows xp, windows 7, mac osx, solaris, hp-ux, aix gebruikt en hebben
allemaal hun kracht en zwakte ...
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Windows-8 en onze hobby

#17 Bericht door kees - pa3deb »

PE0SAT schreef:
coolepascal schreef:Een echte vent draait natuurlijk Slackware mex fluxbox :twisted:
Met X-windows en een VT interface ....... Heerlijk

En daarnaast ook debian, ubuntu, netbsd, windows xp, windows 7, mac osx, solaris, hp-ux, aix gebruikt en hebben
allemaal hun kracht en zwakte ...
Kortom, een echte deskundige! Welk OS is nu volgens jou het meest geschikte voor een zendamateur die niet over erg veel computerkennis beschikt, een krakkemikkig oud pc'tje met een Celeron cpu en 500 mb werkgeheugen heeft staan en toch ook graag eens iets op gebied van digi-modes wil proberen?
73
Kees, PA3DEB

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Windows-8 en onze hobby

#18 Bericht door Apae »

Pascal zal ook wel zijn mening geven hier, maar op basis van wat je schetst wordt het een keuze tussen Windows XP (niks mis mee, draait op dit PC'tje, en is redelijk eenvoudig voor een computerleek) of een van de linux-distributies zonder veel toeters en bellen, maar met een soepele gebruikersinterface. Linux Mint is een goed voorbeeld.
De speciale linux-distributie gericht op zendamateurs van de France Digimode Groupis helaas erg slecht bijgehouden en dus niet zo'n beste keuze meer, Puppy Linux is misschien een goed alternatief.
De nieuwere linux-distributie voor hams op Ubuntu-basis van KB1OIQ is waarschijnlijk veel te zwaar voor deze pc.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Windows-8 en onze hobby

#19 Bericht door PE0SAT »

pa3deb schreef:
Kortom, een echte deskundige! Welk OS is nu volgens jou het meest geschikte voor een zendamateur die niet over erg veel computerkennis beschikt, een krakkemikkig oud pc'tje met een Celeron cpu en 500 mb werkgeheugen heeft staan en toch ook graag eens iets op gebied van digi-modes wil proberen?
Hallo Om,

Bedankt voor je compliment (heb daar wel wat moeite mee, de aard van het beestje)

Die vraag is best lastig, vanuit mijn ervaring zeg ik altijd het volgende. Als je gewend bent met een bepaald OS te werken
dan moet je daar gebruik van maken. Vaak zal dat in de praktijk dan een Windows variant zijn. Wil dat zeggen dat ze het
beste OS hebben?, neen. Maar laten we niet vergeten dat als je bv met digi modes wil gaan werken, dat eigenlijk alleen
maar belangrijk is en dat die digi modes goed werken en je niet uren moet gaan zitten zoeken en prutsen om het een en
ander aan de gang te krijgen, waarbij ik wel wil aangeven dat er hordes mensen zullen zijn die dat nu juist leuk vinden.

Ik weet nog goed toen ik zelf de overstap heb gemaakt van een IBM/Microsoft gebaseerd OS naar Unix. Het heeft mij
veel tijd en moeite gekost om er aan te wennen dat Unix niets automatisch doet en dan heb ik het over de periode dat
je zelfs de device files voor bv een tape unit moest aanmaken en configureren. En het feit dat je rewind en nonrewind
device files hebt.

cd /dev; MAKDEV <options> <device file> :wink:

Maar oke, we dwalen af. Ik denk dat de meeste radio amateurs goed uit de voeten kunnen met een Windows OS maar
nogmaals het is zeker niet het beste. Als je daar naar op zoek bent, het beste van elk stukje software dan zul je meerdere
computers met meerdere operating systems moeten hebben en er veel tijd in moeten stoppen en bij elk OS er blanco
instappen.

En wil je dan een keer met een ander OS gaan werken, pak eens een keer een Ubuntu CD ook dat is niet de beste versie
maar heeft al veel overeenkomsten qua bediening met een Windows OS, en dan bedoel ik alleen de user interface. Ik weet
wel uit eigen ervaring dat je snel verleid zult worden om dingen te gaan compileren, met alle gevolgen van dien :P

Zelf werk ik op dit moment het meeste met Mac OSX en de reden hiervoor is, ik kan allen kanten op, ik kan een VT snel
openen en lekker in de code gaan zitten grasduinen, maar kan ook een Office omgeving opstarten omdat de meest
documenten die ik krijg nu eenmaal in dat formaat zijn en ook aangeleverd moeten worden. Voor mij nu het meest
geschikte OS. En ook hierop heb ik met VMware een Windows OS als virtual draaien.

Verder wat hardware betreft, dat hoeft allemaal niet zo duur meer te zijn, ik ben jaren geleden opgehouden met nieuw
kopen, ik heb de refurb mark ontdekt en daar kun je voor een paar centen al een goede PC met de juiste capaciteiten
kopen en zeker meer dan wat je omschrijft. Hoe dan ook en welk OS je kiest die specs zijn achterhaald software
ontwikkelaars gaan er nu al vanuit dat je een dual-core met minimaal 1Gb geheugen hebt en die rat-race blijft maar
door gaan.

Hier een paar links van bedrijven die refurb PC verkopen:

http://www.fdk-shop.nl
http://www.hartmandirect.nl
http://www.nowthatsit.nl
enz enz, even gebruik maken van je favorieten zoekmachine.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Windows-8 en onze hobby

#20 Bericht door kees - pa3deb »

PE0SAT schreef: Hallo Om,

Bedankt voor je compliment (heb daar wel wat moeite mee, de aard van het beestje)

Die vraag is best lastig, vanuit mijn ervaring zeg ik altijd het volgende. Als je gewend bent met een bepaald OS te werken
>snip<
Hier een paar links van bedrijven die refurb PC verkopen:

http://www.fdk-shop.nl
http://www.hartmandirect.nl
http://www.nowthatsit.nl
enz enz, even gebruik maken van je favorieten zoekmachine.

73 Jan PE0SAT
Hallo Jan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord (ook Apae) en anderen die mogelijk nog volgen.
Ik had een situatie met een Dell XPS15 laptopje, waarop windoos 7 draaide. Kon het niet voor mekaar krijgen om de serieële<>usb connectie met de K3 te maken. In arren moede windoos 8 erop gezet, maar wat is dat een knipperende, onrustige zooi. Bovendien wilde'ie nog de K3 niet zien. Op dat moment herinnerde ik me die oude pc. Aanzetten en draaien, kabeltje erin en flits, daar was de K3, probleemloos op 38K4 Bd. Maar HRD legt een dermate groot beslag op die armzalige 500 mb werkgeheugen, dat de verwerking van de signalen soms gewoon stopt, ondanks max wisselbestandgrootte. Dus dat is het ook niet.

Ik ga nu eerst eens de laptop wissen en windoos 7 terugzetten. Kijken of'ie dan wil connecten. Mocht dat ook weer niet lukken, dan denk ik dat ik inderdaad eens in de refurb-handel ga grasduinen.

In ieder geval dank voor je verhelderende betoog en leuk (leerzaam) om dit soort draadjes te volgen.

Ik laat het nog weten of het gelukt is...
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Windows-8 en onze hobby

#21 Bericht door coolepascal »

PE0SAT schreef: En daarnaast ook debian, ubuntu, netbsd, windows xp, windows 7, mac osx, solaris, hp-ux, aix gebruikt en hebben
allemaal hun kracht en zwakte ...
Haha Jan, leuk, ik kan het lijstje nog wel een flink eind aanvullen, maar al die oude meuk is niet meer van deze tijd he. HPsUX,AIX,Tru64,Urix om maar wat te noemen zijn toch dingen die ik al acht jaar niet meer gezien heb en ook niet echt wat je als radioamateur wilt.
Voor practisch amateurgebruik blijft het denk ik toch wel Windows, MacOS en Linux en wie weet (ze worden steeds krachtiger) de Android devices
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Windows-8 en onze hobby

#22 Bericht door pa2st »

AIX is nog steeds veel in gebruik en up to date bij financiële instellingen. Dus misschien staat jouw verzekering voor radio-zend- / ontvangapparatuur wel op een AIX systeem :)

En nee, daar kan je niet met een digimode naar connecten.
CWops #2897

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Windows-8 en onze hobby

#23 Bericht door PE0SAT »

coolepascal schreef:
PE0SAT schreef: En daarnaast ook debian, ubuntu, netbsd, windows xp, windows 7, mac osx, solaris, hp-ux, aix gebruikt en hebben
allemaal hun kracht en zwakte ...
Haha Jan, leuk, ik kan het lijstje nog wel een flink eind aanvullen, maar al die oude meuk is niet meer van deze tijd he. HPsUX,AIX,Tru64,Urix om maar wat te noemen zijn toch dingen die ik al acht jaar niet meer gezien heb
Misschien leuk om een keer een apart onderwerp voor te maken, Moest wel lachen om je toevoegingen waren wat Oja
momenten.

Ach, nog een paar, om het af te leren: SCO, Unixware, FreeBSD, OpenBSD, BSDi, NextStep .....
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Windows-8 en onze hobby

#24 Bericht door Dennisd »

Ok om even terug te komen op mijn geraas ,heb inmiddels de nieuwste Windows 8 geïnstalleerd ,en die versie ik had,bleek dus een bewerkte prerelease versie ,maar geen final, er was een en ander in uitgehaald i.v.m. met de grote etc ,
ja illegale meuk dus .heb nu een standaard winkel versie draaien op de pc ,en ik moet zeggen ,mijn games ,hamware SDR ,alles werkt als in windows 7
behalve dat ik gecertificeerde handtekening drivers nodig had voor me Perseus ,die deed moeilijk maar je kan die feature dus uitzetten blijkt na wat zoeken.
metro interface vind ik nog steeds niks ,maar het werkt dus wel ,ere wie ere toekomt.
Laatst gewijzigd door Dennisd op 13 nov 2012, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Windows-8 en onze hobby

#25 Bericht door PE0SAT »

Tja, ik hoor meerdere geluiden over Windows 8, ik heb de release liggen maar nog niet geïnstalleerd en vraag me ook
af of ik dat snel zal gaan doen. Er komt vanzelf weer een moment dat ik wel zal moeten omdat bepaalde software niet
beschikbaar zal zijn voor Windows 7, zo ging het ook bij Windows XP wat ik nu misschien een half jaartje geleden pas
heb vervangen met Windows 7.

Ik merk dat ik steeds meer een hekel krijg aan al die toeters en bellen waar ik helemaal niet op zit te wachten en opties
en functies die helemaal niet bijdrage aan het gebruik. Ach ik zal wel een oude ..... worden :oops:

Veel succes met je Windows installatie en hoor graag wat je ervaringen zijn.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Windows-8 en onze hobby

#26 Bericht door pa5cal »

Het is vrij simpel allemaal. De einheidswurst hebben ze natuurlijk van apple afgekeken. Het werkt voor de gemiddelde minder geinformeerde eindgebruiker geweldig en met een vertical jail (gesloten structuur met apple of windows-stores) sluit je malware en virussen in een keer zo goed als uit. De bijkomende problemen is men uiteraard zoals dat gaat compleet blind voor. Pas als het te laat is gaan we een keertje roepen.

Ik nodig een ieder uit om dit eens te bekijken https://www.youtube.com/watch?v=Z-ynly9NXRY

Er zijn kortere uitvoering te vinden. Dit is iig een van de zeer drukkende redenen dat de OS'en in vlugge vaart "dicht" en "op stom" gaan, natuurlijk gaat het niet om het gemak van de eindgebruiker!

-P

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Windows-8 en onze hobby

#27 Bericht door PE1PQX »

De discussie "Apple vs Windows vs Linux vs whatever" vind ik om te beginnen al kansloos. Iedereen gebruikt de OS van zijn/haar keuze voor wat ze er mee willen doen.
Roepen dat het één beter is dan de ander is voor een deel gebaseerd op eigen mening. Ieder OS heeft zijn voor- en nadeel met de daarbij behorende tekortkomingen.

Gebruik wat je zelf wil...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Windows-8 en onze hobby

#28 Bericht door pa5cal »

Dat is wellicht wel zo maar mijn constatering hierboven geld voor alle gesloten OS'en.

-P

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Windows-8 en onze hobby

#29 Bericht door PE0SAT »

pa5cal schreef:Ik nodig een ieder uit om dit eens te bekijken https://www.youtube.com/watch?v=Z-ynly9NXRY

Er zijn kortere uitvoering te vinden. Dit is iig een van de zeer drukkende redenen dat de OS'en in vlugge vaart "dicht" en "op stom" gaan, natuurlijk gaat het niet om het gemak van de eindgebruiker!
Bedankt voor het delen van de link, een erg goed en "leuk" verhaal.

Ik zal wat delen uit eigen ervaring. Toen ik de IT industrie in rolde was het de tijd van mainframes van IBM/Bull enz enz
allemaal gesloten systemen waar je geen kant mee op kon als alleen dat waar ze voor gemaakt waren. Uitwisselen van
data was zo goed als onmogelijk en ik en met mij velen vonden het ondingen.

Met de komst van een uniform protocol (TCP/IP) en de mogelijkheid om te interfasen tussen allerlei systemen ging er een
wereld van mogelijkheden open en de sky is the limit. De marketing bracht het onder andere in die tijd onder het mom
van "mensen moeten creatief kunnen zijn"

Wat we alleen uit het oog zijn verloren, is dat er uiteindelijk een persoon is die een functie wil uitvoeren die niet
opgezadeld wil/kan worden met ik weet niet hoeveel instellings mogelijkheden en kennis om zoiets simpels als een
briefje "tikken" te kunnen uitvoeren. Voor deze groep mensen is een gesloten systeem ideaal. Die type machine was
zo gek nog niet :D


Maar ja, zoals je ook in je Youtube filmpje hoort en regelmatig in IT security land ziet, zijn er altijd weer groepen die er
misbruik van maken en over en weer geen respect hebben voor het individu misschien zelfs een stukje beschaving missen
en uiteindelijk misbruik maken van elke oplossing die je ook verzint.


Computers: "vreemde apparaten", die telkens als we denken dat we ze in de hand hebben toch weer een hun eigen weg gaan.

Mijn oplossing, koppie erbij houden en altijd een gezonde terughoudendheid hebben als een computer iets van je wil.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Windows-8 en onze hobby

#30 Bericht door pa5cal »

Ja, opletten en koppie erbij houden :) Helaas is dat niet iets wat je aan de massa kunt overlaten. Die gaan mee in de hype of massa en kunnen niet voor zichzelf denken lijkt het. Zie ook de problematiek rond PLC enz enz.

-P

Plaats reactie