Jumpstarter ( portable accu auto)

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#16 Bericht door PA1RLM »

Met Semi-Tractie accu's worden vaak z.g Deep-Cycle of lood-antimoon accu.
Deze worden veel in de watersport (sport-visserij ) gebruikt als licht accu of als stroombron
voor de elektrische buitenboordmotoren (ook bekend onder de verkeerde naam fluistermotoren).
Een deep-cycle accu is bedoeld om tot 80% ontladen te worden. Een startaccu is bedoeld om kortstondig een hoog amperage te leveren en wordt over het algemeen niet verder dan 20% ontladen en is derhalve ook niet ontworpen om tegen een diepe ontlading te kunnen. Bij het ontladen van een accu wordt het zuur zuurder en een accu heeft maar tegen een bepaalde zuurtegraad weerstand (zuurresistentie). Bevindt een accu zich in een diepere ontlading dan worden de platen door het zuur aangetast. Factoren die hierin meespelen zijn de mate van ontlading, de tijdsduur waarin de accu zich in ontladen toestand bevindt en de zuur-resistentie van de accu. Een gewone startaccu van goede kwaliteit zal wanneer hij op een juiste manier wordt geladen en onderhouden zo'n 100 ontladingen tot 60% meegaan, een heavy-duty accu zal zo'n 200 ontladingen tot 60% meegaan maar mogen absoluut niet in deze ontladingstoestand worden opgeslagen omdat zij over het algemeen maar een zuurresistentie hebben tegen een zuurtegraad die bij een ontlading van 40% optreedt !! Een semitractieaccu daarentegen levert minimaal 400 ontladingen TOT 80% !!. Vol-tractie accu's kunnen zo'n 800 ontladingen aan maar zijn prijstechnisch niet interressant voor de gemiddelde hobby-gebruiker. Temeer daar om dit aantal ontladingen te kunnen halen een technologie benodigd is die weer heel speciale acculaders vereist. Doorgaans zal een vol-tractie accu (en ook de meeste semi-tractie accu's) wanneer deze steeds met een 'gewone' acculader wordt bijgeladen veel minder (misschien maar een kwart) van de opgegeven cycles halen!

Let Op!! Deze accu's kunnen het beste met een hoger voltage (tot 15,9 volt) geladen worden. Anders "sloopt"men de accu zoals hierboven beschreven.

Karel
(deel van deze info is overgenomen van de site van Marco Groenenberg van de firma Evin ('Elektrisch Varen In Nederland'))

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#17 Bericht door PA2OLD »

Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#18 Bericht door PA0FRI »

andreph5c schreef:Vraag wie heeft ervaring met de zogenaamde jumpstarters voor auto's?
De ANWB heeft onlangs voor een buurvrouw haar auto met een lege accu met een jumpstarter aan de gang gekregen.
Ik had zo'n klein apparaat nog niet in werking gezien. Zoiets kost volgens de monteur meer dan € 100,-
Het leek mij wel wat (ook voor onze hobby) maar die prijs had ik er niet voor over tot er met een Chinees produkt werd geadverteerd:
https://www.banggood.com/JX36-Display-9 ... rehouse=CN
Het is inmiddels aangekomen en er een paar testen mee gedaan. Nog niet als jumpstarter gebruikt, maar wel belast met diverse apparaten.
In gelade toestand is de spanning van jumpstart uitgang 15.8 Volt.
Ik heb met een 25 W/4 m FM transceiver gedurende 30 minuten gewerkt en toen was de spanning 14.7 V.
Het lijkt mij een geschikte accu voor QRP gebruik.
Zelf zal ik het gebruiken als portabele voeding bij experimenten of testen.
Bijlagen
Jumpstarter.jpg
Jumpstarter (2).jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#19 Bericht door PA2OLD »

Dag Frits, is die spanning 15,8 volt niet wat aan de hoge kant voor een set?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#20 Bericht door PA0FRI »

PA2OLD schreef:Dag Frits, is die spanning 15,8 volt niet wat aan de hoge kant voor een set?
Voor sommige sets is dat teveel, maar meestal kunnen de meeste tegen die hoge spanning. Anders 1 of meerdere (power) diodes in serie schakelen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#21 Bericht door PE4BAS »

Ik gebruik een dergelijke accu maar dan van het merk Einhell, gewoon bij de bouwmarkt gekocht. Zit ook in zo een mooi tasje met dezelfde stekkertjes. Bij mij zit er een 19V en een 12V aansluiting op en dat komt er ook keurig uit. Daarnaast natuurlijk de jumpstart (gebruik ik niet) en een 5V USB aansluiting. Het is type Einhell CC-JS12. Ik gebruik hem alleen voor mijn FT-817. Er is ook een zwaardere versies van.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#22 Bericht door PA0FRI »

PE4BAS schreef:Het is type Einhell CC-JS12. Ik gebruik hem alleen voor mijn FT-817. Er is ook een zwaardere versies van.
Dat type is meestal niet meer leverbaar of wordt aangeboden voor € 95,- tot € 140,-
Mijn Chinese jumpstarter kostte incl. verzending € 38,56.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#23 Bericht door PE4BAS »

Dat type is meestal niet meer leverbaar of wordt aangeboden voor € 95,- tot € 140,-
Mijn Chinese jumpstarter kostte incl. verzending € 38,56.
Inderdaad het prijsverschil is groot. Ik wou alleen maar aangeven dat naar alle waarschijnlijkheid die dingen uit dezelfde fabriek komen.
Ik heb niet het bedrag betaald waar hij op internet voor te koop staat maar toch nog wel een stuk meer als die €38,56. Een beetje speuren op de bekende chinese sites loont dan toch zeker de moeite.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#24 Bericht door PA0LMD »

Chinesche jumpstarters zijn niet te vertrouwen .
Ik had er ooit eentje met een 12V 7Ah accu, het bekende type.
Vond de accu wel wat licht, open gezaagd en jawel : slechts voor de helft gevuld, geen 7 maar 3,5 Ah dus.
Hetzelfde geldt vaak voor Chinesche LIPO's : vergelijk het gewicht !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#25 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:Chinesche jumpstarters zijn niet te vertrouwen. Ik had er ooit eentje met een 12V 7Ah accu, het bekende type.Vond de accu wel wat licht,
open gezaagd en jawel: slechts voor de helft gevuld, geen 7 maar 3,5 Ah dus.Hetzelfde geldt vaak voor Chinesche LIPO's:vergelijk het gewicht !
Totaal gewicht is 325 gram. De kast nog niet kunnen openen, maar de accu zal ongeveer 4 × 13 cm zijn.
Overigens na een paar keer laden is de spanning 16.75 V en de zogenaamde 12 V/10 A uitgang is dan ook 16.75 V!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#26 Bericht door PA0LMD »

PA0FRI schreef:
PA0LMD schreef:Chinesche jumpstarters zijn niet te vertrouwen. Ik had er ooit eentje met een 12V 7Ah accu, het bekende type.Vond de accu wel wat licht,
open gezaagd en jawel: slechts voor de helft gevuld, geen 7 maar 3,5 Ah dus.Hetzelfde geldt vaak voor Chinesche LIPO's:vergelijk het gewicht !
Totaal gewicht is 325 gram. De kast nog niet kunnen openen, maar de accu zal ongeveer 4 × 13 cm zijn.
Overigens na een paar keer laden is de spanning 16.75 V en de zogenaamde 12 V/10 A uitgang is dan ook 16.75 V!
Tsja....de bekende Chinesche kwaliteit !
Accu's koop ik alleen van de bekende merken, de rest is weg gegooid geld.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#27 Bericht door ON7RA »

73 Renaat :D ON7RA :D

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#28 Bericht door EA5JEX »

Aldi heeft deze week een goedkope acculader in de aanbieding.
Kees

Plaats reactie