Wago stroomverdeler

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wago stroomverdeler

#16 Bericht door pe1rea »

Dat er goede draailassen gemaakt kunnen worden is op zeker, maar nogmaals, dat is niet iedereen gegeven.
Tijde dat ik op het AMC werkte was er een verplichting om draailassen te maken, maar niet iedereen mocht dat doen.
Ik was dus iemand die regelmatig de klos was.

Gezien het gemiddelde niveau vd elektriekers is een steeklas bedrijfszekerder.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Wago stroomverdeler

#17 Bericht door PH1X »

PA1AIS schreef:Dame en Heren,


Dus alle fake argumenten kunnen van tafel. het youtube filmpje laat zien dat er tot 24 of zelfs 32 A DC geen centje pijn is.

Het enige steekhoudende argument kan zijn dat het bladveertje binnenin van staal is en dus kan corroderen. Maar die ervaring heb ik nog niet?
Fake argumenten is wel heel erg kort door de bocht. Ik gaf al aan dat het in China aan kwaliteitscontrole ontbreekt. De exemplaren die in het filmpje worden getest kunnen grote vermogens aan en ontbranden niet als ze aan hoge vermogens en hitte worden blootgesteld maar je weet niet of dat bij een volgende zending ook zo is.

Het probleem is namelijk dat Chinezen alles van elkaar kopieren. Het kan goed zijn dat een Chinese firma voor wago producten maakt. Pietje werkt bij die Chinese firma en denkt, dat kan ik ook en nog goedkoper ook. Hij leent het idee, koopt goedkopere grondstoffen en produceert z’n eigen lasklemmen. Die voldoen nog prima want ze lijken enorm op het origineel.

Jantje werkt bij Pietje en die denkt, dat kan ik ook, de kwaliteit van het product wordt weer iets verder uitgeknepen en op de markt gebracht. Klaas werkt bij Pietje en je snapt het al.... Als je dit soort producten in China koopt weet je nooit precies wat je koopt. Een kennis van mij importeert al jaren producten uit China. Ze zullen je nooit belazeren met de aantallen want dat is prima te controleren, of de kwaliteit goed is blijft de vraag. Daarom heeft hij ter plekke mensen rondlopen die steeksproefsgewijs de kwaliteit van de producten die naar Nederland worden gestuurd controleren voor er betaald wordt. En zelfs dan blijkt er achteraf toch nog wel eens wat aan te mankeren.

Met een echte wago heb je daar geen last van, die hebben hun eigen kwaliteitscontrole, of het nu uit China komt of niet.

-Verwijderd account

Re: Wago stroomverdeler

#18 Bericht door -Verwijderd account »

pe1rea schreef:Dat er goede draailassen gemaakt kunnen worden is op zeker, maar nogmaals, dat is niet iedereen gegeven.
Tijde dat ik op het AMC werkte was er een verplichting om draailassen te maken, maar niet iedereen mocht dat doen.

Gezien het gemiddelde niveau vd elektriekers is een steeklas bedrijfszekerder.
Toen ik in de tweede helft van de jaren 70 op de LTS zat afd. elektrotechniek (ja, die had je toen nog :) ) waren draailasdoppen gewoon standaard. Net als kabeltjes bundelen met een touwtje, kom daar nu eens om.
Ow, en toen werd er nog gewerkt met 220V netspanning tijdens de praktijklessen.
Nee, heb die oplijding niet succesvol afgesloten.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#19 Bericht door PE1PQX »

PE2CH schreef:
pe1rea schreef:Dat er goede draailassen gemaakt kunnen worden is op zeker, maar nogmaals, dat is niet iedereen gegeven.
Tijde dat ik op het AMC werkte was er een verplichting om draailassen te maken, maar niet iedereen mocht dat doen.

Gezien het gemiddelde niveau vd elektriekers is een steeklas bedrijfszekerder.
Toen ik in de tweede helft van de jaren 70 op de LTS zat afd. elektrotechniek (ja, die had je toen nog :) ) waren draailasdoppen gewoon standaard. Net als kabeltjes bundelen met een touwtje, kom daar nu eens om.
Ow, en toen werd er nog gewerkt met 220V netspanning tijdens de praktijklessen.
Nee, heb die oplijding niet succesvol afgesloten.
Ik heb het zelfde gedaan, eerste helft van de jaren 90 van de vorige eeuw -> LTS elektrotechniek.
Gewoon 220Volt, wurglasdoppen en gaan moet die banaan.
Lasklemmen werden niet getolereerd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wago stroomverdeler

#20 Bericht door pe1rea »

PE2CH schreef:
pe1rea schreef:Dat er goede draailassen gemaakt kunnen worden is op zeker, maar nogmaals, dat is niet iedereen gegeven.
Tijde dat ik op het AMC werkte was er een verplichting om draailassen te maken, maar niet iedereen mocht dat doen.

Gezien het gemiddelde niveau vd elektriekers is een steeklas bedrijfszekerder.
Toen ik in de tweede helft van de jaren 70 op de LTS zat afd. elektrotechniek (ja, die had je toen nog :) ) waren draailasdoppen gewoon standaard. Net als kabeltjes bundelen met een touwtje, kom daar nu eens om.
Ow, en toen werd er nog gewerkt met 220V netspanning tijdens de praktijklessen.
Nee, heb die oplijding niet succesvol afgesloten.
Zelfde tijd, en ja, gewoon 220V.
En afgesloten, succesvol.
Maar de praktijk die ik als storingmonteur tegenkwam leerde dat een draailas maken vaker fout dan goed gaat.
Op het AMC moest ik eerst een paar draailassen maken en laten controleren voordat ik verder mocht.
Dat had een reden.
Tijdens het werk werd ik ook een paar keer gecontroleerd.
Er waren er dus die het domweg niet konden.
En wat ik aan storingen tegenkwam, gewoon drie draden recht omhoog en daar een dop over gemarteld.
Flikkerende lichten onder belasting en dergelijke.

Een steeklas is veel simpeler wat dat aangaat, en ook nog, neemt minder ruimte in in de lasdoos.
De nieuwste serie van Wago dan.

De steeklasdoppen uit de bouwmarkt kan je gewoon daar laten, een recept voor storingen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#21 Bericht door PA3DJS »

@PE1REA:
Ik ben op de MTS (begin jaren 80) ook grootgebracht met de conex doppen. Ik kijk er van op dat het mis gaat met het gebruik van die dingen (verkeerd gegeten, niet gemotiveerd, (half)dronken, etc).

Sinds ik bekend ben met die WAGO hevelklemmen, heb ik de lasdoppen verlaten. De lasklemmen met hevel vind ik ideaal, mede omdat er ook soepel/gevlochten draad in kan.

Over de Gamma bouwmarkt, die verkopen gewoon WAGO lasklemmen. Oh ja, volledig OT, maar die kroonstenen met en lipje erin vind ik ook nog steeds handig.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Wago stroomverdeler

#22 Bericht door pe1rxq »

Het probleem zit hem er vaak in dat men niet nadenkt over de verbinding, maar alleen maar een aangeleerd truukje herhaald.
Met die klemmen is het nu eenmaal makkelijker om een acceptabele verbinding te maken.

Als je een beetje verstand hebt kun je beredeneren waarom een verbinding wel of niet goed is.
Maar hoeveel beroeps instalateurs weten dat een goede verbinding altijd een verend element heeft? De goeie waarschijnlijk wel, maar de meeste zullen tot hun pensioen zonder die kennis door kunnen.

Ik heb zo'n beetje elke soort dop/klem misbruikt zien worden.
Zoals bijvoorbeeld draailasdoppen met een mengsel van harde en flexibele kernen.... op het moment dat iemand dat in zijn huis installatie verwerkt maakt de keuze voor lassen niet zoveel meer uit

Overigens zijn ook de steekklemmen van de bouwmarkt over het algemeen prima te gebruiken.
Degene die ik los heb zien zitten waren allemaal mishandeld....

Zelf heb ik de voorkeur voor de hevelklemmen, voornamelijk omdat je weinig ruimte en kracht nodig hebt om ze los en vast te doen.
En dat is ook wel handig als je door een klein gaatje boven je hoofd in een centraal doos bezig bent.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wago stroomverdeler

#23 Bericht door pc1mb »

Wat is de clou van een goeie draailas dan? Ik dacht altijd dat die dingen redelijk zichzelf wezen maar misschien deed ik het óók wel fout...

Wel altijd op harde kernen gebruikt natuurlijk.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wago stroomverdeler

#24 Bericht door pe1rea »

Goed stijf in elkaar draaien en de isolatie alle (nagenoeg) even lang.
Juist dat met de isolatie wil het wel eens mis gaan, ik heb ze wel gezien met een ader vrijwel geheel met de isolatie meegewikkeld.
Ook waar de blanke aders een cm onder de dop uitstaken.
Het is geen moeilijk kunstje, maar sommigen leren het nooit.

Bouwmarkt steeklasdoppen heb ik wel gezien waar ik de ader zo uit vandaan trok, geen of onvoldoende klemkracht.
Moet er niet echt aan denken als daar vermogen over moet lopen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wago stroomverdeler

#25 Bericht door pc1mb »

Oh, dan is het inderdaad een kwestie van een beetje logisch nadenken. Maar eergevoel om iets goed af te leveren ontbreekt wel vaak, geloof ik... Alles moet snel snel en zo makkelijk mogelijk.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wago stroomverdeler

#26 Bericht door pe1rea »

Yup, daarom ook, in de nieuwbouw moet altijd alles snel en kom je soms de meeste ellende tegen.
Sinds er steeklassen gebruikt worden is de kwaliteit beter.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wago stroomverdeler

#27 Bericht door pc1mb »

Oh ik heb hier uit het huis (bj 2006) ook al onafgewerkte spaghetti gehaald die strak langs lange scherpe open schroeven liep. En een stopcontact los op de grond midden onder de vaatwasser. Dat soort dingen. Gewoon niet nadenken wat je doet en de kortste weg kiezen. Vraag me af of ze dat thuis ook zo doen.

-Verwijderd account

Re: Wago stroomverdeler

#28 Bericht door -Verwijderd account »

Oh, maar dan moet je eens gaan kijken naar de tv-serie "Help mijn man is klusser"...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#29 Bericht door PE2AAB »

Wat installatiewerk thuis betreft geldt het aloude gezegde; verbaas u niet, verwonder u slechts :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#30 Bericht door PA3HMP »

PA1AIS schreef:Dame en Heren,

Buiten het feit dat de echte Wago's minimaal net zo betrouwbaar zijn als de Conex zooi, gaat het hier om 12 volt voor op je expirimenteer tafel en andere snuisterijen die 12 volt moeten hebben.

Dus alle fake argumenten kunnen van tafel. het youtube filmpje laat zien dat er tot 24 of zelfs 32 A DC geen centje pijn is.
Ik gebruik die Wago's al ruim 10 jaar in reddingboten van de KNRM, die onder barre omstandigheden varen. Dus het noitoire gemopper kan achterwege blijven.
Het enige steekhoudende argument kan zijn dat het bladveertje binnenin van staal is en dus kan corroderen. Maar die ervaring heb ik nog niet?

Ik zou er niet continue een 100Watt eindtrap mee aansluiten op 12 V, maar wel een voorversterker, of andere kleine elektronika.
Het kan natuurlijk zijn, gezien de shack foto's, dat er mensen zijn die nooit experimenteren met losse draadjes.... 8)
geen gemopper hoor, gewoon praktijk ervaring, in de industrie mocht men heel lang niet eens van die wago stekers gebruiken, te onbetrouwbaar, voor woningbouw maakte dat niet uit.
ambachtsschool in de begin jaren 80, allemaal lasdoppen
VEV cursus electrotechniek in de jaren90, verplicht lasdoppen, je moest laten zien dat je een goede las kon maken, als je eenmaal de handigheid in krijgt is het niet zo heel moeilijk, niet zo snel als de wago stekers maar veel betrouwbaarder (mits natuurlijk goed gemaakt maar dat is met alles)

voor 12V experimenten waar geen groot vermogen doorheen gaat gewoon speakerklemmen gebruiken, induwen, draadje erin en los laten, het voordeel is dat je dat op een groot paneel kan monteren en ergens vastschroeven, voor mij veel prettiger dan gepiel met een klein wago klemmetje.

Plaats reactie