Wago stroomverdeler

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Wago stroomverdeler

#1 Bericht door PA1AIS »

Je weet maar nooit waar het handig voor is. Je kent dat wel veel kleine stroomverbruikers die allemaal een beetje prik nodig hebben op je hobbytafel:

https://nl.aliexpress.com/item/40009183 ... web201603_
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik zou ze verbindingsklemmen noemen en geen Wago. Dat is een merknaam die tevens staat voor kwaliteit. Ik heb gewone verbindingsklemmen van de bouwmarkt zien uitbranden terwijl de Wago varianten dat niet deden. (Groter contactoppervlak, betere klemkracht etc).

De Wago (model 221) tegenhanger van het bovengenoemde is:
Afbeelding

Overigens is dit een uitlopend model en vervangen voor:
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wago stroomverdeler

#3 Bericht door pe1rea »

PA1AIS schreef:Je weet maar nooit waar het handig voor is. Je kent dat wel veel kleine stroomverbruikers die allemaal een beetje prik nodig hebben op je hobbytafel:

https://nl.aliexpress.com/item/40009183 ... web201603_
Ik zou ze ook niet gebruiken Yugo, mij iets teveel kwalitatief risico.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#4 Bericht door PA3DJS »

Ik had een bijdrage gemaakt met betrekking tot de naam "Wago" in het onderwerp, maar niet geplaatst om niet de zeurkous uit te hangen. Nu blijkt dat meer mensen wat moeite hebben met het gebruik van het woord "Wago" voor een of andere lasklem.

Ik ben het wel met jullie eens, voor zulk soort dingen ga ik voor het merk Wago, en niet voor een Ali-iets, maar ik vermoed dat PA1AIS doelt op een veilige spanningtoepassing bij lage stroom, en dan kun je zoiet wellicht wel gebruiken. Het risico zit er dan wel in dat ze toch een keer in een lasdoos terecht komen van een huisinstallatie.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Wago stroomverdeler

#5 Bericht door PA4WK »

Allereerst bedankt dat je de moeite neemt om het te delen, maar ik zou voor 230V gewoon een goed stekkerblok met veiligheidsaarde nemen nemen en voor 13,8V zelf iets maken wat geschikt is voor de pluggen die jij gebruikt.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#6 Bericht door PA1AIS »

Voor zover nog niet duidelijk; ik bedoelde het voor laagspanning 12 volt en kleine stromen.
Of het wel of geen kwaliteit is kunnen we pas beoordelen als het er is. Daarbij zou ik niet zomaar aannemen dat het minder is dan "wago".

De wago 221 serie gebruik ik vrij veel voor huis-tuin en keuken werk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Wago stroomverdeler

#7 Bericht door PH1X »

Die Ali wago’s functioneren wel maar zoals met alle Chinese producten weet je nooit of jouw exemplaar goed is of van dubieuze kwaliteit. Enkel en alleen omdat de kwaliteits controle ontbreek. Ik had een paar drie-voudige exemplaren besteld om aan een 230v testsnoer te gebruiken op de werkbank maar die zijn inmiddels alweer vervangen voor originele wago’s, de hendeltjes om ze te openen en te sluiten braken na een paar keer af.

Hier worden ze redelijk uitvoerig getest en bekeken.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Wago stroomverdeler

#8 Bericht door Thijzer »

De term Wago is universeel geworden voor dit soort verbindingsklemmen. Net zoals je Cola drinkt of poept op een Dixi, dat zijn synoniemen geworden voor allerlei merken en producten met dezelfde kenmerken.

Die 2-voudige verdelers kunnen handig zijn in projectjes met laagspanning en niet te hoge stromen zoals menig Arduino project (o ja, van de Arduino zijn ook weer allerlei clonen die we allemaal... Arduino noemen) of LED-strips. Handig, wist niet dat ze bestonden maar zal ze zeker eens bekijken!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#9 Bericht door PA3HMP »

ik ben geen voorstander van het gebruiken van dergelijke klemverbindingen, ik ben in het verleden al meerdere malen geweest bij mensen waarbij in de electrische 230V installatie van het huis gewoon een draad losgekomen was, toch op de juiste lengte aangestript maar toch losgekomen(grijze wago klemblok), het is natuurlijk veel sneller werken met de klemverbinding maar een ouderwetse lasdop was vele malen sterker.

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Wago stroomverdeler

#10 Bericht door PH1X »

@PA3HMP: Deze klemmen zijn niet te vergelijken met de steek lasdoppen. In deze klem verbindingen zit de kern veel strakker dan in een steek verbinding. Wat ik veel fout heb zien gaan met steek lasdoppen zijn aders die los kwamen omdat de achterliggende kabel niet goed vast zat. Dan wordt zo’n steek lasdop mechanisch belast en daar is die niet voor gemaakt. Bij een klem of draai lasdop zou in dat geval een ader op een bepaald moment gewoon afbreken.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wago stroomverdeler

#11 Bericht door pe1rea »

Met draailasdoppen ben ik in mijn leven veel vaker rotte verbindingen tegen gekomen dan met kwalitatief goede steekverbindingen.
Een goede draailas maken is lang niet iedereen gegeven.
En zeker onder tijdsdruk (bouw) ging dat heel vaak mis.
Geef mij maar goede stekers.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#12 Bericht door PA1AIS »

Dame en Heren,

Buiten het feit dat de echte Wago's minimaal net zo betrouwbaar zijn als de Conex zooi, gaat het hier om 12 volt voor op je expirimenteer tafel en andere snuisterijen die 12 volt moeten hebben.

Dus alle fake argumenten kunnen van tafel. het youtube filmpje laat zien dat er tot 24 of zelfs 32 A DC geen centje pijn is.
Ik gebruik die Wago's al ruim 10 jaar in reddingboten van de KNRM, die onder barre omstandigheden varen. Dus het noitoire gemopper kan achterwege blijven.
Het enige steekhoudende argument kan zijn dat het bladveertje binnenin van staal is en dus kan corroderen. Maar die ervaring heb ik nog niet?

Ik zou er niet continue een 100Watt eindtrap mee aansluiten op 12 V, maar wel een voorversterker, of andere kleine elektronika.
Het kan natuurlijk zijn, gezien de shack foto's, dat er mensen zijn die nooit experimenteren met losse draadjes.... 8)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#13 Bericht door PE1PQX »

pe1rea schreef:Met draailasdoppen ben ik in mijn leven veel vaker rotte verbindingen tegen gekomen dan met kwalitatief goede steekverbindingen.
Een goede draailas maken is lang niet iedereen gegeven.
En zeker onder tijdsdruk (bouw) ging dat heel vaak mis.
Geef mij maar goede stekers.
Wurglasdoppen zijn het beste, immers een groter contactoppervlak tussen de draden t.o.v. steeklasklemmen.... Mits je ze goed aanlegt (en daar heb je wel een punt!). Steeklasklemmen mijd ik als de pest, heb ik al menigmaal moeten 'repareren'.
Ik prefereer wurglasdoppen... maximaal 5x 2.5mm² per dop, en klaar is André
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#14 Bericht door PA3DJS »

@PA1AIS:
Waar de pijn zit, is dat je onderwerp zegt: "Wago stroomverdeler", terwijl je link naar een optisch gelijkend iets gaat van een ander (voor mij onbekend) merk. Dat daar gemopper overkomt, is in mijn ogen te verwachten.

De oplossing is heel eenvoudig: verander het onderwerp (wellicht in overleg met het forumteam)!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wago stroomverdeler

#15 Bericht door PE2AAB »

pe1rea schreef:Met draailasdoppen ben ik in mijn leven veel vaker rotte verbindingen tegen gekomen dan met kwalitatief goede steekverbindingen.
Een goede draailas maken is lang niet iedereen gegeven.
En zeker onder tijdsdruk (bouw) ging dat heel vaak mis.
Geef mij maar goede stekers.
Ik heb in mijn Elektriciens 'leven' heel wat (Conex) draaiers geplaatst. Het complete ziekenhuis 'De Gelderse Vallei' in Ede is er mee uitgerust. Dit wilde men met name vanwege de bedrijfszekerheid. Heb er nóg blaren van op de handen :-) Wel heb ik er een speciale tool voor. Ene kant om de dop vast te draaien, andere kant een keramische kegelvormige bus om de draden op de juiste manier te twisten. Moet zeggen dat ik goede stekers net zoveel vertrouw. En uitbreiden is een stuk prettiger ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie