Kipor aggregaat

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Kipor aggregaat

#1 Bericht door PD7HB »

Ik ben in het bezit van een Kipor IG1000 aggregaat en had deze tijdens de vakantietrips alleen maar gebruikt voor het zetten van koffie als we niet aan de paalstroom stonden en verder eigenlijk niet. Gisteravond moest de laptop worden geladen en dus de Kipor aan, so far so good.

Om 18:30 wilde ik mij inmelden bij Fred LMX in het NTA net op 80 meter maar dat was met het draaiende aggregaat letterlijk onmogelijk. Ding stoorde op een gruwelijke manier op alle HF banden. Ik heb het vermoeden dat dit aan het aggregaat ligt, er zijn immers meerdere amateurs die dit type gebruiken zonder problemen.

Is er iemand die kan vertellen / ervaring heeft met het eventueel ontstoren van dit "hondenhok?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Kipor aggregaat

#2 Bericht door PD0JSB »

Ik denk dat een aardpen naast de kipor in de grond slaan ,al uitkomst brengt , en aansluiten natuurlijk, en eventueel een extra schaffner filter , een beetje afstand tussen het aggregaat en radioinstallatie en antenne kan ook geen kwaad
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Kipor aggregaat

#3 Bericht door sottezero »

Ik gebruik de 2600 van kipor. Welliswaar in audio goed te doen, op HF luider dan mijn Honda. Probleem heb ik opgelost met een 90Ah lifepo accu met 3000VA lader/omvirmer van Victron Energy. Generator hoeft maar 1x per dag aan voor uurtje en dan kan ik weer hele dag gsm laden, koffie zetten, internetten, satelliet kijken en hammen.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Kipor aggregaat

#4 Bericht door PD7HB »

Schaffner filter, aardpen en een Lifepo accu wordt er genoemd. In de Ardennen en de Eifel is een aardpen geen oplossing want door de ondergrond krijg je die daar echt de grond niet in. De huishoud accu in de camper waar de de led verlichting en de set op werkt is een 250 Amp / u Catapilar dus dat is het probleem niet maar al staat het aggregaat op 20 meter van de camper dan stoort dat ding al als een gek zelfs zonder dat er iets op is aangesloten. De Kipor IG1000 beschikt over de inverter technologie en je zou toch mogen verwachten dat dit storingsvrij is, maar niet dus. Misschien is dat ding van mij op maandagmorgen gemaakt want meerdere amateurs gebruiken dit aggregaat ook tijdens velddagen.

Anders zit er niets anders op dan of de set aan of het aggregaat.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Kipor aggregaat

#5 Bericht door on4avt »

Andere bougie (wat is het Nederlandse woord ook alweer) al geprobeerd? Speciale ontstoorde of zo.Ik heb een Honda, en heb dat niet, kipor is de Chinese versie, normaal hoor ik daar geen klagen van, je zal maar pech hebben.Zo een batterij is een beetje een dure oplossing, Vooral als je al zo een zware batterij hebt, Hier maar 100 amp, als huishoud batterij.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Kipor aggregaat

#6 Bericht door PD7HB »

In Nederland heet ie ook gewoon bougie ;-)
Ik heb over Kipor ook nooit klachten gehoord en ik gebruik de door Kipor voorgeschreven bougie, maar de storing van dat ding is echt heel bizar en ook echt op alle banden van 10 tot 160 meter. Misschien toch iets met de inverter print en ik zal morgen eens bellen met Kipor Nederland en kijken wat die kunnen vertellen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Kipor aggregaat

#7 Bericht door nanko »

Hoe klinkt de storing, als het de ontsteking is hoor je een regelmatige 25 of 50 Hz tik.
Daar is redelijk eenvoudig iets aan te doen.
Anders is het de schakelende inverter, en dat is wat meer werk.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Kipor aggregaat

#8 Bericht door PA1RAM »

Vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met dit apparaat of andere exemplaren, heb ik wel ervaring met ontstekingen en dit klinkt als een defecte ontsteking.

Weet niet of die hier mechanisch is (contact punten) of elektronisch. In eerste geval zit er een condensator over de contactpunt die bedoeld is om de vlamboog tussen de punten te dempen, bij een defecte condensator wordt deze setup een perfecte stoorzender en een zogenaamde bougie met "ontstoring" helpt dan ook niet (helpt alleen tegen ontstoren van de vlamboog tussen de bougie electrodes). Check vooral ook de verbinding naar aarde van deze condensator, vaak een boutje waarmee de condensator aan het chassis zit, wil nog al eens matig contact maken (ontvetten en kartelring gebruiken). Indien elektronisch dan dient er een uitgebreide ontstoring in de voedingslijn te zitten (combi van spoel(en) met condensator(en) die deze ellende uit de voedingslijn haalt. Dit is overigens met een scope te controleren...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Kipor aggregaat

#9 Bericht door PA1AIS »

Klinkt inderdaad als lek / vonk weg van de bougie kabel o.i.d.

Wij gebruikten standaard voor velddagen een groot professioneel net filter direct achter de generator. Eigenlijk een filter bedoeld voor frequentie regelaars.

In het begin hadden we het niet door dat de storing op 80m uitde generator kwam.

De generator en filter staan dan 30 meter verwijderd van de TRXen en antennes.
Nooit meer problemen gehad.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kipor aggregaat

#10 Bericht door PA0FRI »

PA1AIS schreef:Wij gebruikten standaard voor velddagen een groot professioneel net filter direct achter de generator. Eigenlijk een filter bedoeld voor frequentie regelaars.De generator en filter staan dan 30 meter verwijderd van de TRXen en antennes. Nooit meer problemen gehad.
Storing komt van de omvormer net als bij mijn ATIMA. Hetzelfde gedaan: filter direct achter generator en ongeveer 25 m van de radio's.
Bijlagen
ATIMA 2000i.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Kipor aggregaat

#11 Bericht door PD7HB »

Heeft er iemand een link naar een goed filter ?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Kipor aggregaat

#12 Bericht door pa3dsc »

Mijn Honda EM650 veel strong, onbruikbaar voor de hobby in het veld.
Na het plaatsen van een netfilter geen last meer.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Kipor aggregaat

#13 Bericht door PD7HB »

Welk type heb je geplaatst?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Kipor aggregaat

#14 Bericht door pa3dsc »

uit mijn junk box
Weet niet precies meer.
Ik zie dat Okaphone en Conrad die filters heeft.
Gezien de prijzen zit er blijkbaar aardig wat "kapitaal" in mijn junkbox
Ik had een kort (25 cm) 230volt kabeltje uit het stopkontact naar het filter.
Na het filter een wandcontactdoos.
Mijn generator stond IN de aanhanger.
Filter aarde randaarde aan elkaar
Ook de aanhanger geaard.
Nee niet met een aardpin maar al het metaal aan de rand/veiligheids aarde van het 230 systeem
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Kipor aggregaat

#15 Bericht door sottezero »

nanko schreef:Hoe klinkt de storing, als het de ontsteking is hoor je een regelmatige 25 of 50 Hz tik.
Daar is redelijk eenvoudig iets aan te doen.
Anders is het de schakelende inverter, en dat is wat meer werk.
sommige generatoren hebben een 'eco' mode. die stoort meer op hf. misschien zit op deze ook een eco ?

Plaats reactie