Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#1 Bericht door PD1JAP »

Ik heb een LED buitenlamp met bewegings/lichtintensiteits sensoropgehangen. Werkt prima, in het donker gaat de lamp aan wanneer bewegings wordt geregistreerd.

Nu komt het vreemde, de spanning heb ik afgetakt (parallel) van de vmvk-kabel die naar het schuurtje loopt. In dat schuurtje is hierop een schakelaar met een pomp voor het watervalletje aangesloten. Wanneer ik nu (ook bij daglicht) met de schakelaar de pomp uit zet gaat de buitenlamp heel kort aan en weer uit.
Hoe kan dit ? Wat gebeurt hier en wat kan (moet?) ik hiertegen doen?

Alvast bedankt voor jullie input,
Grtz, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#2 Bericht door PD3JH »

Dat de lamp even aan gaat en weer uit is omdat hij in de test stand komt, dit wordt veroorzaakt door een netspannings onderbreking.
Waarschijnlijk heb je een slechte lasverbinding, dat gebeurt nogal eens met prik lasdoppen.
Als je de fase van uit de schakelaar hebt aangesloten kan daar de slechte verbinding zitten
73, Johan PD3JH

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#3 Bericht door PA3ECZ »

PD3JH schreef:Dat de lamp even aan gaat en weer uit is omdat hij in de test stand komt, dit wordt veroorzaakt door een netspannings onderbreking.
Waarschijnlijk heb je een slechte lasverbinding, dat gebeurt nogal eens met prik lasdoppen.
Als je de fase van uit de schakelaar hebt aangesloten kan daar de slechte verbinding zitten
Nou, dat denk ik niet, als hij een slechte verbinding had met die priklasdoppen dan had hij al wel iets geroken, of er was al brand ontstaan, trouwens die rommel wil ik ook niet gebruiken, doe mij maar de ouderwetse gewone Conex lasdop.

Ik denk dat die buitenlamp geactiveerd wordt doordat de pompje van de watervalletje ingeschakeld wordt, dat levert een inductieve pulsje op het lichtnet, en daardoor wordt hij geactiveerd.

Dat merk ik hier in de schack als de XYl hier in huis de Dyson stofzuiger aanzet, gaat hier in de schack de verlichting aan het plafond even heel kort knipperen.

Misschien dat je tussen de aansluiting van de buitenlamp en de aansluiting op het lichtnet er even een netfiltertje er tussen plaatst dat het over is, het is experimenteel altijd even uit te proberen.

Voorbeeld van zo'n filter hieronder.

Suc6 met de eventuele oplossing.
Bijlagen
2019-06-18 22_04_43-netfilter - Google zoeken.png
2019-06-18 22_04_43-netfilter - Google zoeken.png (19.25 KiB) 8759 keer bekeken
2019-06-18 22_01_28-netfilter - Google zoeken.png
2019-06-18 22_01_28-netfilter - Google zoeken.png (118.1 KiB) 8759 keer bekeken

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#4 Bericht door PD1JAP »

PD3JH schreef:Dat de lamp even aan gaat en weer uit is omdat hij in de test stand komt, dit wordt veroorzaakt door een netspannings onderbreking.
Waarschijnlijk heb je een slechte lasverbinding, dat gebeurt nogal eens met prik lasdoppen.
Als je de fase van uit de schakelaar hebt aangesloten kan daar de slechte verbinding zitten
Dank voor je reactie. Ik heb de vmvk kabel die naar het tuinhuisje leid onderbroken, dik 2 meter voor het huisje, en afgetakt naar de lamp. Dat het schakelen dan invloed kan hebben op lasdoppen 2 meter verwijderd van de schakelaar lijkt me niet mogelijk.

Toch bedankt voor het meedenken.

73, John.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#5 Bericht door PD1JAP »

PA3ECZ schreef: Ik denk dat die buitenlamp geactiveerd wordt doordat de pompje van de watervalletje ingeschakeld wordt, dat levert een inductieve pulsje op het lichtnet, en daardoor wordt hij geactiveerd.

Dat merk ik hier in de schack als de XYl hier in huis de Dyson stofzuiger aanzet, gaat hier in de schack de verlichting aan het plafond even heel kort knipperen.

Misschien dat je tussen de aansluiting van de buitenlamp en de aansluiting op het lichtnet er even een netfiltertje er tussen plaatst dat het over is, het is experimenteel altijd even uit te proberen.

Voorbeeld van zo'n filter hieronder.

Suc6 met de eventuele oplossing.
Ok, daar kan ik wat mee, buiten dat het alleen gebeurt als ik de pomp uitschakel. Inschakelen heeft geen effect. Ik ga op zoek naar een netfilter. Thnx voor het meedenken.

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#6 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

PD1JAP schreef:
PA3ECZ schreef: Ik denk dat die buitenlamp geactiveerd wordt doordat de pompje van de watervalletje ingeschakeld wordt, dat levert een inductieve pulsje op het lichtnet, en daardoor wordt hij geactiveerd.

Dat merk ik hier in de schack als de XYl hier in huis de Dyson stofzuiger aanzet, gaat hier in de schack de verlichting aan het plafond even heel kort knipperen.

Misschien dat je tussen de aansluiting van de buitenlamp en de aansluiting op het lichtnet er even een netfiltertje er tussen plaatst dat het over is, het is experimenteel altijd even uit te proberen.

Voorbeeld van zo'n filter hieronder.

Suc6 met de eventuele oplossing.
Ok, daar kan ik wat mee, buiten dat het alleen gebeurt als ik de pomp uitschakel. Inschakelen heeft geen effect. Ik ga op zoek naar een netfilter. Thnx voor het meedenken.

73, John


John, heb je in de buurt een gelouterde zendamateur die periodiek zijn set test, wonen?

De huidige beschikbaar gestelde frequentie "doet van zich spreken"

pd0hdf

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#7 Bericht door PD1JAP »

-Pd0hdf- schreef: John, heb je in de buurt een gelouterde zendamateur die periodiek zijn set test, wonen?

De huidige beschikbaar gestelde frequentie "doet van zich spreken"

pd0hdf
Een zendamateur die telkens zijn set test wanneer ik op een schakelaar druk? We leven in een vreemde wereld........
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#8 Bericht door SilverArrow »

Misschien kijkt het uit het raampje :lol:
Beter een muisarm dan een apestaartje

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#9 Bericht door Thijzer »

Pomp van de waterval zal wel gelijkstroom zijn, uitschakelen levert dan een tegen-EMK op die een puls op de netspanning veroorzaakt. Dikke kans dat de elektronica van de sensor dit ziet als een reden om te schakelen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#10 Bericht door PA3HMP »

Dubbelpolige schakelaar gebruiken.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#11 Bericht door PD1JAP »

Een netfillter op de aansluiting van de pomp heeft het probleem opgelost. PD0HF bedankt.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Vreemd gedrag buitenlamp met sensor.

#12 Bericht door PD1JAP »

PD1JAP schreef:Een netfillter op de aansluiting van de pomp heeft het probleem opgelost. PD0HF bedankt.
Oeps... PA3ECZ bedoel ik... temperaturen boven de 25 laten mijn iq dalen 5 punten per graad...
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Plaats reactie