Remmenreiniger vs Contactspray

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Remmenreiniger vs Contactspray

#1 Bericht door PD7HB »

Ik ben een aantal topics tegen gekomen waar in plaats van contactspray / contactreiniger gebruik werd gemaakt van remmenreiniger. De laatste koop je bij de Action voor 1,69 per 400 ML spuitbus terwijl de andere producten een stuk duurder zijn.

Zelf maak ik altijd gebruik van F2 Special Contacts van Siceront KF uit Frankrijk. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de meerwaarde van remmenreiniger ten opzichte van speciaal voor het reinigen van contacten ontwikkelde producten.

Als remmenreiniger beter zou zijn dan werd er toch geen enkele bus contactspray / contactreiniger meer verkocht?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#2 Bericht door PA1WBU »

Remmenreiniger is puur een mix van organische oplosmiddelen. Contactspray zit ook smeermiddel in doorgaans.

Remmenreiniger is ook echt iets voor buitenshuis, ongezond en erg brandbaar.

Niet dat contactspray gezond is maar toch

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#3 Bericht door PD0JSB »

Ik heb in een storings dienst gewerkt op een erts en kolen overslag, vrijwel aan zee op de maasvlakte , dat was een best agressieve omgeving voor ijzer werk en contacten(regen , samen met kolen geeft zwavelzuur in de lucht en denk erom dat is echt agressief). daar had vrijwel iedere techneut een spuitbus Mos2 bij zich ,, als roest oplosser/ smeermiddel / en contact reiniger , het maakte vaak het verschil , met productie van stilstaan , of kunnen draaien ,een boot voor de wal is niet goedkoop om die te laten wachten , noodreparaties waren aan de orde van de dag ,daar werd vaak mos 2 voor gebruikt en dat is vele malen beter dan wd40, na afloop, lees bij stilstand werden de echte reparaties uitgevoerd , dan werden beschadigde installatie delen vervangen .
ik ben geen voorstander van contact spray als definitieve oplossing , en zeker niet van contactspray op silicone basis . Mos2 is een soort "zwitsers zakmes in spuitbus" voor service techneuten , inmiddels gebruik ik het middel ook veel bij velddagen en jota , als antennes niet meer uit elkaar willen , inspuiten ,10 minuten wachten en het gaat zonder geweld uit elkaar
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#4 Bericht door PA0BAK »

PD0JSB schreef:Ik heb in een storings dienst gewerkt op een erts en kolen overslag,
Dan denk ik, dat wij elkaar daar meerdere keren daar ontmoet hebben..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#5 Bericht door PD7HB »

Organische oplosmiddelen, smeermiddelen, MoS2 ( molybdeendisulfide ) ook kwam ik alcohol tegen en nog veel meer middeltjes. Maar waar het om gaat wat kan je nou het beste pakken bij een krakende potmeter, haperende schakelaar en dergelijke? Natuurlijk het is het beste om het "onderdeel" te vervangen maar in sommige gevallen zijn deze niet meer leverbaar of heel moeilijk verkrijgbaar, zeker bij "vintage" apparatuur. Wat is dan de beste remedie om het probleem aan te pakken?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#6 Bericht door PD0JSB »

pa0bak schreef: Dan denk ik, dat wij elkaar daar meerdere keren daar ontmoet hebben..........

Ik werkte als inlener voor Cofely (HarrySmit ), ondanks dat velen het zien als smerig om te werken heb ik het gezien als een pracht bedrijf ,,een hoog Discovery gehalte
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#7 Bericht door Laurens PD9X »

EMO?

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#8 Bericht door PD0JSB »

EMO ,, absoluut , leuke tijd gehad
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#9 Bericht door PA0FRI »

PD7HB schreef: Maar waar het om gaat wat kan je nou het beste pakken bij een krakende potmeter, haperende schakelaar en dergelijke? Wat is dan de beste remedie om het probleem aan te pakken?
Ik gebruik daarvoor al jaren Ballistol. Google en zie waar het allemaal voor gebruikt kan worden.
Het verhardt en veroudert niet en smeert geweldig.
Het rx relais van een IC730 heeft vaak problemen en wordt door een ander type vervangen.
Door Ballistol hoeft dat niet en het werkt nog steeds
Bijlagen
Ballistol.JPG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#10 Bericht door PA0BAK »

PD0JSB schreef:EMO ,, absoluut , leuke tijd gehad
Een gezellig bedrijf, inderdaad.
Toen nog mooie Motorola portofoons, de 1x per jaar uit elkaar gingen :lol:
Daar was ik dan minimaal een week mee bezig.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#11 Bericht door PA2EFR »

PA0FRI schreef:
PD7HB schreef: Maar waar het om gaat wat kan je nou het beste pakken bij een krakende potmeter, haperende schakelaar en dergelijke? Wat is dan de beste remedie om het probleem aan te pakken?
Ik gebruik daarvoor al jaren Ballistol. Google en zie waar het allemaal voor gebruikt kan worden.
Het verhardt en veroudert niet en smeert geweldig.
Het rx relais van een IC730 heeft vaak problemen en wordt door een ander type vervangen.
Door Ballistol hoeft dat niet en het werkt nog steeds
Daar reinigde ik mijn FAL mee. Het heette toen iets van OX5 of zo. Heb ik nog een klein flesje van.
Ook te gebruiken bij verwondingen op het slagveld. :evil:

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#12 Bericht door PA0FRI »

PA2EFR schreef:Daar reinigde ik mijn FAL mee. Het heette toen iets van OX5 of zo. Heb ik nog een klein flesje van.
Ook te gebruiken bij verwondingen op het slagveld. :evil:
Als het de eerste 5 minuten naar zweetvoeten ruikt, heeft het kennelijk een militaire code gekregen.
Ballistol wordt door leden van schietverenigingen gebruikt en bij reparatie van uurwerken.
Als test heb ik het ook bij wonden toegepast en als smeermiddel voor schakelaars en rolspoelen.
De oppervlaktespanning is vermoedelijk laag want het verdrijft bij het aanbrengen andere oliesoorten.
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 19 feb 2019, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#13 Bericht door PG7VG »

Voor de liefhebbers of nieuwsgierigen, een link naar de ballistol site.
Echt universeel spul.

https://www.ballistol-shop.nl/
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Remmenreiniger vs Contactspray

#14 Bericht door PA5COR »

Gebruik ook ballistol voor de sport wapens hier, al 30 jaar of zo.
Prima reiniging, geen verharsing, maar heb ook nog 10 liter oude wapenolie van het leger....
Kan ik de rest van mijn leven wel mee vooruit.
:mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie