Weerstandscodering

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Weerstandscodering

#1 Bericht door PA0HJA »

Kan iemand mij hier bevestigen of ik de kleurenringen op de twee middelste weerstandjes (SMD?) goed interpreteer?

Afbeelding

Ik denk dat de ringen achtereenvolgens "geel"-"geel"-"rood"-"onderbroken zwart/goudkleurig"-"bruin" zijn en ik denk dat de weerstandswaarde "44,2 Ohm - 1%" is, maar ik ben niet zeker van die "onderbroken zwart/goudkleurige ring (-combinatie)", die heb ik nog nooit eerder zo gezien.
Ik interpreteer deze als een gewone goudkleurige ring, dus een waarde vermenigvuldiging van 0,1X.

:?:

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Weerstandscodering

#2 Bericht door PA3DJS »

De multimeter geeft het juiste antwoord. Ik denk:

Die onderbroken zwart is volgens mij de temperatuurcoefficient. Voor de weerstandwaarde sla je die dus gewoon over, en dan kom ik ook op
442*0.1 = 44.2 Ohm met 1% (breed bruin) tolerantie.

Aanvulling
Even bij Vishay / Mouser gekeken, en de zwarte onderbroken band duidt op de HF versie van de weerstand, zie:

https://www.mouser.com/ds/2/427/mmu0102 ... 465485.pdf

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Weerstandscodering

#3 Bericht door PA0HJA »

Bedankt voor de hulp PA3DJS! bd (double thumbs up, waarom is die smiley er niet als je hem nodig hebt.... :wink: )

Het lijkt er inderdaad op dat dit een HF versie is van weerstanden zoals in de PDF van Vishay staat beschreven.
De toepassing is er ook naar: een verzwakkerschakeling in een UHF directional coupler.

Het met de multimeter nameten zonder deze kleine weerstandjes er uit te solderen leek me ook niet de juiste waarde op te zullen leveren en ik wilde niet direkt gaan solderen aan dat kleine priegel spul zonder meer te weten.

Nogmaals bedankt!

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie