Dikte 12V kabel in auto

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Dikte 12V kabel in auto

#1 Bericht door PD4VCC »

Bij de aanschaf van mijn nieuwe auto heb ik aan de dealer gevraagd of ze een 12V voedingsdraad wilde doortrekken naar de kofferbakruimte (niet standaard aanwezig). Hier komt in de ruimte van het reservewiel mijn Hytera te liggen. Daarnaast hebben ze de microfoonkabel van voor naar achter getrokken en is ook de kabel van mijn raamantenne weggewerkt. Gisteren de auto opgehaald en er is echt vakwerk afgeleverd en heel erg goed weggewerkt.

Toch maak ik mij om 1 ding zorgen en dat is de dikte van de voedingskabel die ze hebben gebruikt. Ik vroeg om een dikke twee aderige kabel die ik verder zelf zou aansluiten. Helaas is het begrip dikte erg subjectief en is er (volgens mij) luidsprekerkabel gebruikt. Ik vind het heel erg lastig om in te schatten hoe dik deze kabel is en of ik het aandurf. De hytera trekt max 8A piek bij 25 watt zenden en 2A current bij ontvangen. De kabellengte is schat ik een meter of 4 van voor naar achter. Ik zou aan 1mm genoeg moeten hebben vooral als het gaat om een piek belasting maar is wel het minimum.

Zoals gezegd kan ik lastig inschatten hoe dik de kabel is maar wellicht jullie wel uit ervaring:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#2 Bericht door PA2REH »

Zo op het oog lijkt me de dikte van kabel (het koper) meer dan voldoende. Maar je merkt het snel genoeg, bij belasten even de spanning in de achterbak meten. Wet van Ohm toepassen. Kan je ook doen door de reservelamp van je koplamp aan te sluiten en even de spanning aan het begin en eind van de kabel te meten. Voordat je de boel inbouwt. Als de spanningsval gering is zou ik me geen zorgen maken.
Bijlagen
FormulaWheelElectronics.gif
FormulaWheelElectronics.gif (7.73 KiB) 10810 keer bekeken
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#3 Bericht door on4ged »

Bij 12Vdc / 8A krijg je enorme verliezen aan het einde van je (te lange en te dunne?) draad. Er bestaat een formule om dit verlies te berekenen, maar 45 jaar na mijn schooltijd ken ik die helaas niet meer uit het hoofd.
Wat ik wel weet is dat die kabel in je wagen al een behoorlijke lente zal hebben, dus ook een aanzienlijk verlies. Het verlies moet je maal 2 doen, want de stroom komt tot aan je toestel maar gaat dan helemaal weer terug tot aan je batterij, dus daar ook nog eens verlies. Ik weet dat daar destijds in de school dikwijls tegen gezondigd werd.

Ik zou die formule eens terug moeten opzoeken, of héél diep in mijn geheugen gaan graven om die berekening opnieuw te kunnen maken.
Op de foto kan je natuurlijk niet zo duidelijk zien wat de draaddikte is, maar hij lijkt me toch wel wat te dun voor een dergelijke toepassing en lengte. Ikzelf zou minstens 4 tot 6 mm2 draaddikte nemen.
Je kan natuurlijk ook beide draden samen gebruiken en voor de retourleiding de massa van de auto nemen. Dat schijnt wel minder interessant te zijn ivm. eventuele storing. (Zelf geen ervaring mee)

Ik heb het dan toch maar even opgezocht en met volgende formule kan je de weerstand van je draad berekenen, en dan verder met de wet van Ohm de effectieve verliezen berekenen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand

Groeten en succes ermee

P.s.
En intussen is iemand al sneller geweest met reageren zie ik. Het komt op hetzelfde neer.
Maar je kan beter voor de installatie eerst de berekening maken. Achteraf meten levert wel resultaat op, maar ook de mogelijkheid of risico dat je van voor af aan zal moeten herbeginnen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#4 Bericht door pa3dsc »

https://www.elektramat.nl/kennisbank/ad ... gJA4_D_BwE
staat een tabel
Als vuistregel reken ik bij een zender op een rendement van 50% (mischien vandaag de dag beter)
Set die 25 watt naar de antenne stuurt is goed voor 50 Watt energie uit de accu.
I=P/U 50/12 = ca 4 ampre

In het tabeltje is 1,5 mm goed voor 16 ampere.

Ik zou me maar geen zorgen maken.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#5 Bericht door PA3DJS »

Strip even een stukje af, draai het koperhaar in elkaar, en schat de diameter even in. Als dat 1.5 mm of meer is, dan heb je bij 4 m snoer (dus totaal 8 m ) 0.1 Ohm weerstand (voor de 4 m bekabeling, dus dat is heen en terug bij elkaar). Bij een 25W transceiver gaat dat werken (0.5 V spanningsval).

Voor alle zekerheid: Als je wat meer draad hebt, houdt dan even een vuurtje onder het koperhaar waarbij je het niet in elkaar draait. Als de "haren" dan smelten, dan heb je Coppper Clad Aluminum (CCA) in plaats van koper. Zo ja, dan heb je een diameter van 2 mm of meer nodig vanwege dat de weerstand van de gebruikte aluminiumlegering hoger is.

Op zich kan het met D = 1 mm koper ook nog wel (v.w.b. veiligheid), maar dan raak je wel één volt kwijt.

Met hoeveel ampere is die draad gezekerd?

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Dikte 12V kabel in auto

#6 Bericht door PD4VCC »

Bedankt allen voor jullie reacties!


- Ik denk dat de kabel 1.5mm is als ik vergelijk met kabel die ik online vind en inschat door de kern even te twisten. Als ik in de tabel kijk dan zou 1.5mm voldoende moeten zijn om 8A aan te kunnen. Maar zeker weten doe ik het niet omdat er geen specs op de kabel zelf staan.

- De piekbelasting (volgens handleiding) is 8 ampere bij 25 watt. Zoveel zend ik niet in de auto dus er is geen constante belasting. Wel vraag ik mij af waar het het eerste mis zou gaan. Ik neem aan dat de weerstand op een bepaalde plek te heet zou kunnen worden en kunnen gaan 'smelten/branden'....in een doom scenario :-)

- Ik heb de monteur van de dealer zelf nog niet gesproken en weet niet of hij hem bij de bron gezekerd heeft. Voor de zekerheid heb ik hem zelf ook nog gezekerd vlak achter de radio met een draadzekering (10 ampere).

- Ik heb ook nog even de spanning gemeten bij piekbelasting met een niet draaiende motor. Op ontvangst meet ik vlak achter de radio 12.3V en als ik op max vermogen zend dan loopt deze terug naar 11.7 volt. Ik weet niet of dit een zorgelijke terugval is ? Alle systemen van de auto staan overigens ook gewoon daarnaast nog stroom te trekken.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Dikte 12V kabel in auto

#7 Bericht door PD2B »

Ik heb in mijn loopbaan menig elektronica ingebouwd in auto's, campers enz..

Deze kabel lijkt me ook een 1.5mm2 maar persoonlijk zou ik minimaal gaan voor een 2.5mm2. Op zich kan de kabel wel maar het gevaar is dat er op een gegeven moment wellicht nog iets op aangesloten word en dan het zou maar te dun kunnen zijn. Tevens zou ik de massa kabel niet terug laten lijden naar voren maar sluit deze achterin de auto aan op een bout van bijvoorbeeld een gordel op stoelsteun.

Ik lees dat je hem nog gezekerd bij de autoradio, hou er rekening mee dat van de meeste auto's de kabels in het dashboard dunner zijn als de aangelegde kabel. Meestal zit er in de zekering kast een dikke 12volt kabel vanaf de accu daar zou ik hem op aansluiten met uiteraard een zekering er in.

Je kan beter wat over hebben dan dat je op het randje komt te ziiten...
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#8 Bericht door PA3DJS »

Stel dat je 8 A hebt door een verliesweerstand van 0.1 Ohm (voor 8 m, 1.5 mm2), dan dissipeert de draad 6.4W. Over een lengte van 4 m is dat veilig.

Jij hebt die 10A zekering bij de radio (hytera) zitten, maar dat is geen bescherming tegen kortsluiting ergens onderweg. Waar zit de kabel vast aan de accukant? Ik plaats normaliter een zekering dicht bij de voedende kant.

Zoals PD2B ook zegt, als het kan, gebruik het chassis als retourpad. Je hebt dan minder spanningsverlies (0.4V bij 8A).

Ik was van 5 ampere uitgegaan. Bij 8 A, waarbij de retourstroom door de mindraad gaat, wordt nu de spanningsval 0.8V, en dat is ruimschoots boven de 3% spanningsval "regel". Dat vind ik best hoog voor een 12V boordnet. Als ik het zelf aan zou leggen, zou ik net als Bert ook voor 2.5 mm2 gaan. Maar....met wat er nu ligt plus massa auto als retourpad, kan ik ook prima leven.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Dikte 12V kabel in auto

#9 Bericht door PD4VCC »

PA3DJS schreef:Stel dat je 8 A hebt door een verliesweerstand van 0.1 Ohm (voor 8 m, 1.5 mm2), dan dissipeert de draad 6.4W. Over een lengte van 4 m is dat veilig.

Jij hebt die 10A zekering bij de radio (hytera) zitten, maar dat is geen bescherming tegen kortsluiting ergens onderweg. Waar zit de kabel vast aan de accukant? Ik plaats normaliter een zekering dicht bij de voedende kant.

Zoals PD2B ook zegt, als het kan, gebruik het chassis als retourpad. Je hebt dan minder spanningsverlies (0.4V bij 8A).

Ik was van 5 ampere uitgegaan. Bij 8 A, waarbij de retourstroom door de mindraad gaat, wordt nu de spanningsval 0.8V, en dat is ruimschoots boven de 3% spanningsval "regel". Dat vind ik best hoog voor een 12V boordnet. Als ik het zelf aan zou leggen, zou ik net als Bert ook voor 2.5 mm2 gaan. Maar....met wat er nu ligt plus massa auto als retourpad, kan ik ook prima leven.
Als ik een conclusie mag trekken dan zal ik met de huidige oplossing niet heel veel risico lopen als ik niet continue 8A zou trekken (wat ook zo is). Meer ideaal is een kabel met bredere diameter of 'aarde'' vanaf het chassis als alternatief. Ik ga morgen eerst eens contact opnemen met de betreffende monteur hoe hij het heeft aangesloten en daarbij direct vragen of het wellicht makkelijk opnieuw te trekken is. Dit keer wel met kabel die ik zelf meeneem ;-)

Overigens verwacht ik dat ie hem niet rechtstreeks op de accu heeft gezet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#10 Bericht door PA3DJS »

PD4VCC schreef:
PA3DJS schreef:Stel dat je 8 A hebt door een verliesweerstand van 0.1 Ohm (voor 8 m, 1.5 mm2), dan dissipeert de draad 6.4W. Over een lengte van 4 m is dat veilig.

Jij hebt die 10A zekering bij de radio (hytera) zitten, maar dat is geen bescherming tegen kortsluiting ergens onderweg. Waar zit de kabel vast aan de accukant? Ik plaats normaliter een zekering dicht bij de voedende kant.

Zoals PD2B ook zegt, als het kan, gebruik het chassis als retourpad. Je hebt dan minder spanningsverlies (0.4V bij 8A).

Ik was van 5 ampere uitgegaan. Bij 8 A, waarbij de retourstroom door de mindraad gaat, wordt nu de spanningsval 0.8V, en dat is ruimschoots boven de 3% spanningsval "regel". Dat vind ik best hoog voor een 12V boordnet. Als ik het zelf aan zou leggen, zou ik net als Bert ook voor 2.5 mm2 gaan. Maar....met wat er nu ligt plus massa auto als retourpad, kan ik ook prima leven.
Als ik een conclusie mag trekken dan zal ik met de huidige oplossing niet heel veel risico lopen als ik niet continue 8A zou trekken (wat ook zo is). Meer ideaal is een kabel met bredere diameter of 'aarde'' vanaf het chassis als alternatief. Ik ga morgen eerst eens contact opnemen met de betreffende monteur hoe hij het heeft aangesloten en daarbij direct vragen of het wellicht makkelijk opnieuw te trekken is. Dit keer wel met kabel die ik zelf meeneem ;-)

Overigens verwacht ik dat ie hem niet rechtstreeks op de accu heeft gezet.
Vanuit veiligheid bezien, mag je continu 8A trekken (dus 10A zekeren is prima). Ik ga er dan vanuit dat het koperdraad betreft met doorsnede van 1.5 mm2, of meer, met deugdelijke isolatie, en deugdelijk geinstalleerd. Als bijvoorbeeld snoer met PVC isolatie langs warme motordelen gelegd wordt, dan gaat het mis.

Er zullen hooguit mensen zeggen dat voor de lange termijn levensduur van de zekering 8 A continu voor een 10A zekering aan de hoge kant is, maar zo'n radio heeft geen hoge inschakelpiek als je hem aan zet (in tegenstellng tot gloeidraadlampen). Als ik het mis heb, hoop ik natuurlijk dat anderen even reageren.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#11 Bericht door PA1AIS »

Kabel is inderdaad belachelijk dun, zeker omdat je er voor gevraagd hebt.

Nu kan je zoveel rekenen als je wil, het moet ook nog praktisch blijven.
Ik heb gisteren in mijn nieuwe auto 2x2x6mm2 getrokken voor de 2/70 set.
6mm2 is wat aan de marginale kant m.b.t de spanningsval bij b.v. 15A, dus heb ik dubbele draden getrokken, die zijn makkelijker te voegen overal doorheen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#12 Bericht door PA3DAT »

Dat zou je ook nog kunnen doen: twist die 2 x 1,5mm2 tot één kabel en haal je massa
van een bout (carosserie van de auto).
Ik heb in mijn camper ook alleen maar plus-leidingen aangelegd, de hele auto is min.
Mijn principe: beter te dik (kan haast niet) dan te dun!

Volgens onderstaande tabel kom ik bij 1,5mm2 op max. 2,3A...
https://www.camperforum.nl/download/file.php?id=10721

Dat vond ik hier: https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... Draaddikte
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Dikte 12V kabel in auto

#13 Bericht door Bert_1 »

Inderdaad, beide draden samenvoegen en als plus gebruiken. Als je een dikke en korte massadraad neemt dan kom je denk ik nog maar op 0,4 a 0,5 V verlies dus dat is niet slecht. Zekeringhouders kunnen ook flinke spannningsverliezen veroorzaken dus zet daar ook even je voltmeter overheen ter controle.
Bert

PA1JER
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: Dikte 12V kabel in auto

#14 Bericht door PA1JER »

Ik zou me eerder zorgen over de microfoon kabel maken... geeft die geen bijgeluiden op je signaal als de motor loopt?

Via chassis aarden voor een zender? beetje gevaarlijk, dan kunnen er stromen door je mantel van de antenne coax gaan lopen.. Als je spanningsval hebt is wrs het enige effect dat het je vermogen iets beperkt. Kan gunstig zijn als je antenne het ineens laat afweten, dan houdt je eindtrap nog wat langer uit..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#15 Bericht door PA3DAT »

Gevaarlijk?
Kun je dat eens uitleggen, want ik doe het al bijna 40 jaar zo.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie