solid state relais, hoe zit dat precies?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

solid state relais, hoe zit dat precies?

#1 Bericht door andre »

Ik heb hier een aantal solid state relais. Schakel relais 10 tot 250Vac. Voeding spanning 3 tot 30 Vdc.
Vraag ik mij af, hoezo kan ik hier geen dc spanning mee schakelen?
Er worden namelijk relais aangeboden die of ac, of dc schakelen. Heeft dit met het type thyristor te maken welke er in zit?
Wellicht iemand die mij weer wat kan leren.. :D

Dan nog de vraag, die dingen zijn via Ali voor een appel en een ei te bestellen, echter een Omron bijvoorbeeld is al snel een factor 10 duurder... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: solid state relais, hoe zit dat precies?

#2 Bericht door PA1AIS »

AC is waarschijnlijk een triac met nul doorgang. gaat dus niet meer dicht bij DC.
DC versie een dikke fet?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: solid state relais, hoe zit dat precies?

#3 Bericht door PA3CQN »

andre schreef:Ik heb hier een aantal solid state relais. Schakel relais 10 tot 250Vac. Voeding spanning 3 tot 30 Vdc.
Vraag ik mij af, hoezo kan ik hier geen dc spanning mee schakelen?
Er worden namelijk relais aangeboden die of ac, of dc schakelen. Heeft dit met het type thyristor te maken welke er in zit?
Wellicht iemand die mij weer wat kan leren.. :D

Dan nog de vraag, die dingen zijn via Ali voor een appel en een ei te bestellen, echter een Omron bijvoorbeeld is al snel een factor 10 duurder... :mrgreen:
Er zijn meer varianten SSR's. Triac, gewone T, enkele MosFet of dubbele MosFet. De laatste kan zowel AC als DC zonder polariteit.
En dan nog al of niet met 0-doorgangsdetectie ( alleen AC, want DC heeft geen nuldoorgang immers ).
Alles is dus afhankelijk van het type, de datasheet is onmisbaar.

Ik trouwens zelf mijn twijfels als ik voor 2,75 een 40 A SSR kan kopen met het formaat van een lucifersdoosje ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: solid state relais, hoe zit dat precies?

#4 Bericht door andre »

tja, helaas zijn van de China Export producten geen data sheet's voor handen. :lol:

Aan de andere kant, wil het er wel eens mee proberen voor die 3 usd
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: solid state relais, hoe zit dat precies?

#5 Bericht door Thijzer »

Tijd geleden stond er op http://www.hackaday.com een artikel over SSR's uit China die beduidend slechter waren dan de originele. Uiterlijk niet van elkaar te onderscheiden maar intern compleet anders en zeer zeker niet bestand tegen de specs op het doosje. Of ze schakelden niet af en bleven dus doorlaten wat letterlijk killing is.

Ik heb zelf enkele van die Chinese varianten in een hobbyproject zitten maar die schakelen een pomp en wat lampen, maximaal 1kW. Maar dan nog, you get what you pay for.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: solid state relais, hoe zit dat precies?

#6 Bericht door andre »

Nou ik ga het wel zien. Heb er twee besteld die 100amp aan zouden moeten kunnen bij 10 tot 60 volt dc.
Overigens duurt nog wel even voor ik ze hier heb want china post heeft de eerste bestelling al tegen gehouden om duistere reden.
Nieuwe bestelling in onderweg...Misschien net nog op tijd voor onder de kerstboom. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: solid state relais, hoe zit dat precies?

#7 Bericht door ON5DRE »

Als het om DC te schakelen is, kan je misschien eens naar de FET switch van W6PQL kijken :
https://www.w6pql.com/high_current_soli ... switch.htm
Kost je 15$ bij hem, maar ik heb hem zelf ook al eens (gedeeltelijk) nagebouwd
en nu in gebruik om de voeding van mijn SSPA te schakelen. dit werkt perfect zoals het hoort !
( ik schakel 50V 30A hiermee... )
grtz, Kevin.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: solid state relais, hoe zit dat precies?

#8 Bericht door andre »

20181123_192439_resized.jpg
Inmiddels deze twee relais ontvangen. Samen voor ca 42 Euro incl. alu profielen bij Ali (die van de 7 rovers... :D )
Werken prima. Heb er nog geen hoge stroom doorheen gejaagd maar paar honderd watt schakelt vooralsnog prima.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie