Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#16 Bericht door PA4WK »

Ik zou zo als al eerder geadviseerd werd contact opnemen met de leverancier, en er niet zelf aan gaan zitten prutsen.
Je hebt neem ik aan betaald voor een goed apparaat en niet voor iets met transport schade.
Het hoeft niet aan de vervoerder te liggen, was je bestelling wel deugdelijk verpakt?
In je contact met de leverancier zou ik een paar foto's mee sturen.
succes er mee.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#17 Bericht door jan58 »

Lijkt mij ook een gevalletje van nietgoedinpakken.
Op ons bedrijf komt op jaarbasis voor duizenden dozen aan elektronische app
binnen met heel weinig schade.
Dus als je het goed inpakt kan het haast niet fout gaan.
En ja verzendkosten.......die willen we toch liever niet betalen........
Hele containers vol komen er uit.........
En wat zou jezelf doen als je pakketbezorger was.
Je mag ze ook niet over 1 kam scheren natuurlijk.
Die hier de pakketjes aflevert is een heel vriendelijk man,[mod] verwijderd[/mod]
Denk dat er heel veel nederlanders nog veel van hem kunnen leren.

Succes met je reparatie,zou de vervoerder inlichten en zeer zeker de verzender.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#18 Bericht door PA3DJS »

Mocht je de boel zelf moeten repareren, zo'n kern kun je prima lijmen. Ik zou het alleen niet met 10 secondenlijm doen.

Ik zou eerder een langzaam hardende dunne epoxyhars gebruiken. Een druppeltje in het midden van de vlakjes en met elastiek of iets anders stevig klemmen. Heel langzaam druk je de overtollige hars er dan uit waardoor slechts een heel kleine luchtspleet ontstaat. Door de oneffenheden centreren de helften zichzelf. Als je dit van plan bent, doe mij dan even een PM, ikheb langzaam hardende dunne EP hars.

Het lijkt erop dat de beide kernen hetzelfde aantal windingen hebben, dus je kunt na reparatie de zelfinducties vergelijken (wel bij de laagste werkfrequentie doen, niet bij LF).

De kans op reductie van zelfinductie is het grootst als de ur van de kernen hoog is.

Gokje, gemiddelde diameter van kern 15 mm (dus omtrek 47 mm). Stel dat je een luchtspleet overhoud van 0.05 mm en de kern zelf heeft ur=1000 bij de laagste frequentie (grofweg 3.5 MHz). De nieuwe effectieve ur wordt dan 320, en dat is wel een significante achteruitgang.

Blijkt de ur veel lager (bijvoorbeeld poeder ijzer, of iets in orde van 4C65 materiaal), dan kan het prima werken.

Kortom, gewoon proberen, zorgen voor een zo klein mogelijk luchtspleet en vergelijken met de andere bewikkelde kern.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#19 Bericht door elsinga »

[mod] nav klachten onderwerp wat opgeschoond [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#20 Bericht door Thom PA9T »

Hallo allemaal,

Inmiddels loopt een claim procedure via de verzender. Pakket was goed ingepakt, zowel aan de voor- en achterzijde meerdere lagen bubbelfolie en boven en onder schuimkussens.

Het pakket heeft heel wat te verduren gehad, want zowel aan de voorkant was schade, als aan de achterkant. Het moet sowieso meerdere klappen hebben gehad, anders zijn niet zowel de voorkant als de achterkant kapot...

Anyway, wordt vervolgd.

On topic: Bedankt voor de tips over het lijmen. Duidelijk, een eenduidig antwoord bestaat dus niet. Het is afhankelijk van de spleet en de ur... Tja, die ur heb ik nog niet kunnen achterhalen. Komt nog wel.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#21 Bericht door PA1 »

Ik heb een keer ontvanger gekregen waar alleen papier om heen zat. Resultaat was een flinke deuk en er was een rand van het front afgebroken. De afzender reageerde nergens meer op...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Kun je een gebroken ferriet ringkern lijmen?

#22 Bericht door Thijzer »

Inpakken is niet zo heel moeilijk maar mijn ervaring is dat een doos-in-doos het beste werkt: apparaat in bubbeltjesfolie wikkelenzodat hij net in de doos past. Daarna die doos in een grotere doos doen met daar omheen van die sjippies, ook onder en bovenop de binnendoos.

Op die manier kan de binnenste doos een beetje bewegen maar niet verschuiven en de inhoud van die doos is dan schadevrij. Hou er rekening mee dat je pakketje ondersteboven komt te liggen en ook als voetbal dienst kan doen.

Plaats reactie