Meer examenvragen - Opampschakelingen

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Meer examenvragen - Opampschakelingen

#1 Bericht door PA3LS »

Tsja, dat krijg je als je zit te leren met een boek uit 1970, de opampschakelingen worden niet behandeld...

Wederom een 'rekenvraag' van me.
De tweede schakeling snap ik inmiddels: versterking is 100kohm/50kohm, en hij is inverterend aangesloten, dus -2x. Met een ingangsspanning van +1v is de uitgangsspanning dus -2v.
Klopt mijn redenering?

Dan de eerste schakeling (vraag 28) nog. Wie kan me daarmee op weg helpen?
De 2 en 3k weerstand staan mijninziens parallel, en vormen dus een 1200 ohm weerstand. 1000/1200=0,83x versterking.

De spanning op het knooppunt van de 2k en 3k, tegenover aarde:
De stroom door de weerstanden: de 5v en 2v staan in serie, dus 7v. 7v/5000 ohm = 1,4mA. 0,0014*3=4,2v tegenover massa. 4,2v negatief. Maar 4,2v * 0,83 = 3,5v, en dat antwoord staat niet in de opties... Hoe bereken ik dit?
Bijlagen
Opampschakelingen.png

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Meer examenvragen - Opampschakelingen

#2 Bericht door PB1S »

- Indien er terugkoppeling is van uitgang naar inverterende ingang, dan is het potentiaal op de inverterende ingang (-) gelijk aan de spanning op de niet-inverterende ingang (+);
- In de ingangen loopt geen stroom. Deze moet dus door de terugkoppelweerstand lopen, wat in een bepaalde uitgangsspanning resulteert.

In beide gevallen is de + ingang 0 Vdc en vindt er terugkoppeling van uitgang naar - ingang plaats, dus - ingang is ook 0 Vdc. Er zijn twee weerstanden op de - ingang aangesloten. Deze leiden ieder tot een bepaalde stroom: U/R. Deze twee stromen opgeteld loopt door de terugkoppelweerstand. De stroom loopt vanuit 0 Vdc naar de uitgang. Als de totale stroom dus positief is, leidt dit tot een negatieve uitgangsspanning en vice versa.
73, PB1S

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Meer examenvragen - Opampschakelingen

#3 Bericht door pe1cmo »

De - ingang is een virtuele aarde, want een opamp wil gelijk zijn als de + ingang, die 0 is.
Omdat het een virtuele aarde is, kan je de weerstanden als het ware los zien.
Dus tak 1 is 2V via 2k en dan via de 1k naar de uitgang is -1V (uitgang is negatief omdat de ingang positief is)
tak 2 is -5V via 3k en door met 1k is 1,667 V (uitgang positief omdat de ingang negatief is)

1,667 - 1 is 0.667V is 0,7V
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Meer examenvragen - Opampschakelingen

#4 Bericht door pe1cmo »

Opmerking, beide reacties beschrijven dus hetzelfde in andere bewoordingen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Meer examenvragen - Opampschakelingen

#5 Bericht door PA3DJS »

Ik doe ook nog een gooi.

zoals PB1S en PE1CMO aangeven: De opamp genereert een uitgangsspanning opdat de spanning tussen de - en + ingang, 0V is. Voorwaarde is dat de terugkoppeling naar de -ingang gaat (zoals het geval in beide opgaven).

Verder hebben we Kirchhoff nodig. De som van alle stroom naar een knooppunt is 0. Anders zou dat knooppunt heel dik worden (vol met elektronen) of heel mager (alle elektronen weg). hier is het knooppunt de -ingang.

De +ingang zit aan massa, dus de spanning op de -ingang is dan eveneens 0V. De opamp zorgt daarvoor. Er gaat geen stroom de -ingang in of uit.

Voor opgave 28:
Vanaf links komen er twee stromen richting het knooppunt:
I1 = 2V/2kOhm = 1 mA
I2 = -5V/3kOhm = -1.67 mA.

Netto komt er dus -0.67 mA van links. je kunt ook zeggen, er gaat via de twee weerstanden netto 0.67 mA het knooppunt uit. Om de -ingang op 0V te houden, moet er via de terugkoppelweerstand (1kOhm) 0.67 mA naar het knooppunt gaan.

Dat lukt alleen als de uitgangsspanning + 0.67 V is (I = U/R = 0.67V/1kOhm = 0.67mA). Het juiste antwoord is dus ongeveer 0.7V.

Plaats reactie